Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp sett videoer av FS2020, jeg merket feil ved landskap i Norge men ikke Hviterussland for å nevne 1.
Jeg er bedre kjent med FS98 som har bringet meg gode minner og FSX som har gitt meg vedvarende interesse for fly og data. SDK til FS98 er ikke utnyttet til det fulle enda og FSX vil jeg prøve å overgang til 64-bit og se om grafikk kan omgjøre til OpenGL. Jeg bruker ikke internett hjemme offisielt med mindre absolutt nødvendig så har jeg bærbar PC som jeg kan koble opp til nettverk annen sted f.eks. bibliotek men jeg vet ikke hvor lenge tilbudet fra bibliotek vil vare, ellers så er jeg ofte i syden på grunn av min psykisk helse.

Jeg tenker å opprette min datafabrikk med tastatur, skjerm, og tilleggutstyr hvis årene tillater det uten nettverk men jeg har ikke funnet egnet fasilitet enda. Og jeg ser at ATI, nå Advanced Micro Devices, og Silicon integrert System (SiS), Norsk Data (ND), og Zilog har lette forståelige dokumentasjoner ved både grafikkort, brikkesett, og prosessor som gir meg gode "spillekort" til å begynne med. Jeg tenker å ha ND mikrokontroller i 3,5" brønn for backup ved USB tilkobling hvis det skjer noe feil så blir signalet omdirigert. Jeg vet amerikanskproduserte  BIOS gjør det vanskelig å være sikker antivirusfri. Ved 3,5" brønn tenker jeg å ha noen identifikasjoner som signal hvis liksom krasj viser minneadresse i midlertidig modus. Og støtte neste generasjon diskett med større lagringkapasitet.

Skrevet
Sitat

Jeg er bedre kjent med FS98 som har bringet meg gode minner og FSX som har gitt meg vedvarende interesse for fly og data. SDK til FS98 er ikke utnyttet til det fulle enda og FSX vil jeg prøve å overgang til 64-bit og se om grafikk kan omgjøre til OpenGL.

Du må huske å oppdatere fra ISDN til symmetrisk fiber også..  he he. Fra spøk til alvor.. Må innrømme jeg klarer ikke å forstå halvparten av dette innlegget, og det med mine 35 år erfaring innen data og flight simulatorer. 

Sitat

FSX vil jeg prøve å overgang til 64-bit og se om grafikk kan omgjøre til OpenGL. 

FSX bruker ikke OpenGL, men heller DirectX fra Microsoft. Riktig nok ikke hørt om noen eksempler hvor dette lar seg gjøre, men igjen også hørt om rare ting. 

Sitat

Jeg bruker ikke internett hjemme offisielt med mindre absolutt nødvendig så har jeg bærbar PC som jeg kan koble opp til nettverk annen sted f.eks. bibliotek men jeg vet ikke hvor lenge tilbudet fra bibliotek vil vare, ellers så er jeg ofte i syden på grunn av min psykisk helse.

Du er nok temmelig avhengig av internet dersom du skal bruke MSFS2020, faktisk det meste av alt annet vil jeg si. 

Trenger ikke spørre grunnen din, den er din alene. Psykisk helse er heller ikke noe problem å forstå.

Sitat

Jeg tenker å opprette min datafabrikk med tastatur, skjerm, og tilleggutstyr hvis årene tillater det uten nettverk men jeg har ikke funnet egnet fasilitet enda. Og jeg ser at ATI, nå Advanced Micro Devices, og Silicon integrert System (SiS), Norsk Data (ND), og Zilog har lette forståelige dokumentasjoner ved både grafikkort, brikkesett, og prosessor som gir meg gode "spillekort" til å begynne med. Jeg tenker å ha ND mikrokontroller i 3,5" brønn for backup ved USB tilkobling hvis det skjer noe feil så blir signalet omdirigert. Jeg vet amerikanskproduserte  BIOS gjør det vanskelig å være sikker antivirusfri. Ved 3,5" brønn tenker jeg å ha noen identifikasjoner som signal hvis liksom krasj viser minneadresse i midlertidig modus. Og støtte neste generasjon diskett med større lagringkapasitet.

Må beklage, men dette forstå jeg ikke noe av. Hva ønsker du å oppnå, virker litt som du henger fast på tidlig 2000 tallet og jeg beklager merkelapp. BIOSen blir stadig utviklet og særlig med tanke på sikkerhet. UEFI er et godt poeng her. De fleste har også elimintære sikkerhets funksjoner som hjelper det å være bedre beskyttet mot ulike angrep, som f.eks. ransomeware. 

Litt usikker på hva du mener med datafabrikk, er det pc du mener eller er det et fysisk datasenter du tenker på, en server løsning eller tilsvarende? 

Norsk Data var nedlagt i 1992 så tenker all dokumentasjon fra dem vil være meningsløst. Zilog vet jeg ikke hva du skal med, tror neppe du får brukt for 8-16 bit mikroprosessorer til flysimulatorer, det ville i såfall være noe forferdelige trege saker. 

Ellers tror jeg du må utdype litt, for innlegget var ikke mindre enn forvirrende.

Skrevet
13 timer siden skrev Tom Knudsen:

Du må huske å oppdatere fra ISDN til symmetrisk fiber også..  he he. Fra spøk til alvor.. Må innrømme jeg klarer ikke å forstå halvparten av dette innlegget, og det med mine 35 år erfaring innen data og flight simulatorer. 

FSX bruker ikke OpenGL, men heller DirectX fra Microsoft. Riktig nok ikke hørt om noen eksempler hvor dette lar seg gjøre, men igjen også hørt om rare ting. 

Du er nok temmelig avhengig av internet dersom du skal bruke MSFS2020, faktisk det meste av alt annet vil jeg si. 

Trenger ikke spørre grunnen din, den er din alene. Psykisk helse er heller ikke noe problem å forstå.

Må beklage, men dette forstå jeg ikke noe av. Hva ønsker du å oppnå, virker litt som du henger fast på tidlig 2000 tallet og jeg beklager merkelapp. BIOSen blir stadig utviklet og særlig med tanke på sikkerhet. UEFI er et godt poeng her. De fleste har også elimintære sikkerhets funksjoner som hjelper det å være bedre beskyttet mot ulike angrep, som f.eks. ransomeware. 

Litt usikker på hva du mener med datafabrikk, er det pc du mener eller er det et fysisk datasenter du tenker på, en server løsning eller tilsvarende? 

Norsk Data var nedlagt i 1992 så tenker all dokumentasjon fra dem vil være meningsløst. Zilog vet jeg ikke hva du skal med, tror neppe du får brukt for 8-16 bit mikroprosessorer til flysimulatorer, det ville i såfall være noe forferdelige trege saker. 

Ellers tror jeg du må utdype litt, for innlegget var ikke mindre enn forvirrende.

ISDN har jeg hatt. Jeg prøver å skrive korrekt grammatikk selv om jeg er døv. Jeg er klar over at FS98 bruker ikke OpenGL. Derfor jeg vil ikke kjøpe FS2020 fordi den er nesten avhengig av internett.
Jeg mener med datafabrikk wafer, flatskjermproduksjon, CNC-produksjon. Jeg har preliminary Z80.000 32-bit av Zilog som ble aldri satt i produksjon.

Skrevet
2 timer siden skrev Oyvind Hagen:

ISDN har jeg hatt. Jeg prøver å skrive korrekt grammatikk selv om jeg er døv. Jeg er klar over at FS98 bruker ikke OpenGL. Derfor jeg vil ikke kjøpe FS2020 fordi den er nesten avhengig av internett.

Nå er ikke jeg noen ekspert, men skulle tro det å skrive korrekt grammatikk ikke hadde noe med det å være døv, beklager om dette ikke stemmer for hvis så er det ikke noe å være bekymret over, vi tåler alltid skriveleifer og andre rare utsagn her.

Tilbake til topic.. Hverken FS98, FS2004, FSX, P3D eller FS2020 bruker OpenGL.. Kun X-Plane og Flight Gear om jeg husker rett!

Grunnen til det,  er at sist nevnte er Multi-Os kompatibel. Dvs du kan kjøre det på Windows, Linux (her under FreeBSD, Solaris, og IRIX platformer) samt Mac OS-X.

Dersom du trenger å integrere noe software? Ville jeg kanskje sett litt mer på  ANGLE integrering av OpenGL, dvs om du ønsker  å kjøre render inne i f.eks. FSX/Prepar3D/FS2020 osv. ANGLE er en Google/Microsoft innføring av OpenGL ES 2.0 basert på DirectX. Dvs det lar multi-os brukere nytte WebGL. https://github.com/google/angle

Men så sier du at du ikke vil kjøpe FS2020 fordi den er avhengig av Internet, det forstår jeg dersom du kun har "biblioteket" som eneste løsning for Internet bruk. 

Selv mener jeg at alle versjoner av flysimulatorer etter FS98 på et eller annet vis har behov for Internet, selv om det er på langt nære ikke i nærheten av f.eks. FS2020. Selv OpenGL og Vulkan løsninger som X-Plane

er mer eller mindre avhengig av Internet. Det er rett og slett kun den tiden vi lever it. 

Sitat

Jeg mener med datafabrikk wafer, flatskjermproduksjon, CNC-produksjon. Jeg har preliminary Z80.000 32-bit av Zilog som ble aldri satt i produksjon.

Litt uskker på hva dette har med fly simulatorer å gjøre. Må innrømme jeg sliter litt med å forstå innholdet. Virker som du ligger 10 kanskje 20 år bak oss andre? 

Men hva jeg tror er kanskje at du på en eller annen måte har eller lager noen display du ønsker å bruke til en type flysimulator, altså hardware siden av type f.eks. flatskjermer?

Hvis så, bør du kanskje se mer på andre typer microcontrollere som f.eks. Arduino boards, pokey boards osv. Kanskje slike ting som MobiFlight, SIOC systems, AM-Studio osv. 

Kan dessverre for lite om disse til å være av nytte, men det finnes sikkert mange flinke folk her inne som kan hjelpe.....Dersom jeg forstår hvor du vil hen?

Sitat

Jeg har nettopp sett videoer av FS2020, jeg merket feil ved landskap i Norge men ikke Hviterussland for å nevne 1.
Jeg er bedre kjent med FS98 som har bringet meg gode minner og FSX som har gitt meg vedvarende interesse for fly og data. 

Hva mener du med feil i landskapet i Norge? Mener de meste her er fikset, men er ikke en ekspert på dette området. Bruker selv ikke mfs2020 så her må kanskje andre svare best. 

Flott at FSX har gitt vedvarende interesse for fly og data, det er temmelig unisont her inne. Fremdeles ingen mulighet til å kjøre OpenGL, med unntak av som nevnt kanskje ANGLE integrering. 

Men utdyp og forklar gjerne mer, kanskje vi kommer til bunns av det 

Skrevet

Oyvind Hagen , tuller du eller? FS98 sier du ? 16 bits programvare med Windows 98SE som plattform ? Støttes ikke av hardware nyere enn ca 2002 ? FSX klarer vel ikke å "mappe" mer enn 4Gb internminne men du kan kjøre det via Steam på en 64 bit plattform og Windows 10 Pro f.eks.  Lenge leve MSFS 2020 sier nå jeg :) Riktig god helg :)

Skrevet (endret)
Den 25.11.2022 klokken 14.17 skrev BostonElf:

Oyvind Hagen , tuller du eller? FS98 sier du ? 16 bits programvare med Windows 98SE som plattform ? Støttes ikke av hardware nyere enn ca 2002 ? FSX klarer vel ikke å "mappe" mer enn 4Gb internminne men du kan kjøre det via Steam på en 64 bit plattform og Windows 10 Pro f.eks.  Lenge leve MSFS 2020 sier nå jeg :) Riktig god helg :)

Jeg tuller ikke. FSX er 32-bit plattform med opptil 4,26 gigabyte byte adressering. Jeg har Steam konto men de utgir ikke SDK som var i original pakket.

Det hele startet i omtrent år 2007 da jeg valgte å ta studie i Washington, DC, eller være hjemme med ufør som sannsynlig med usikre hobby utsikter innen fly og data. Men jeg måtte avbryte studiet på grunn av diagnosen schizofreni og har ikke angret på valget, nå er jeg 100% ufør og skal onsdag, 7. desember, dra til Syden og være der i 7 uker med noen familiemedlemmer for å bli frisk kanskje gå igjen i Krokeide VGS for å få fagbrev i data elektroniker men jeg tror ikke helsen klarer 3-åring. Jeg har blant annet Arduino UNO 32-kb, MEGA2560 256kb, og DUE 512kB.  Jeg har CNC-Step High-Z S-1000 men er blitt sabotert uviss hvem som kan ha stått bak, altså Y-akse er omtrent 2mm i ene enden men det også kan være frostskade som har deformert aluminium. Jeg har også startet foretak 997 569 652 alt mulig innen fra tertiær logikk til stegvis motor  glassbiter for å flytte alt fra pinne til objekt ved laser.

Endret av Oyvind Hagen
Skrevet
Den 3.12.2022 klokken 20.01 skrev Oyvind Hagen:

Jeg prøver lykken med X-Plane 10 backupnedlastet.

Jeg har prøvd å installere 64-bit utgave av Linux uten å bli lykket.
Skal jeg prøve i Windows?

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...