Bjørn Ramsland Skrevet 29. september 1999 Skrevet 29. september 1999 Hei ! Slots finner du blant annet på flyet Rally (bruker ofte til å slepe seilfly) og fungerer som en "automatisk" vingeforlenger ved lave hastigheter. Det kan minne mye om flaps... -Er på tynn is her, men det er slik jeg ser den fungerer på nevnte flytype. Bjørn Siter
Tommy Martinsen Skrevet 29. september 1999 Skrevet 29. september 1999 Hei! Slats er en bevegelig vingeforkant, som kan separere forkanten av vingen fra resten. Slats foldes ut både ved avgang og landing, i likhet med flaps, for å øke løftet ved lave hastigheter og høy angrepsvinkel.. Det er to fordeler med Slats. De øker krumningen på vingen, hvilket skaper mer løft, og de lager en "slot" mellom vingeforkanten og vingen, slik at luften strømmer jevnere over vingen ved høy angrepsvinkel (forsinker dannelsen av turbulens på vingens overside). I landingsposisjon står gjerne slats'en såpass bratt nedover, at jeg vil tro den også bremser farten, slik at en enda bratere nedstigning kan tillates uten å øke farten for mye. Håper det var en grei forklaring. Mulig at alt ikke er helt korrekt, men da regner jeg med at noen retter på meg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] mvh Tommy Siter
Arne Sundsbø Skrevet 29. september 1999 Skrevet 29. september 1999 Slats på fly er som regel en plate i forkanten av vingen som er fast montert eller kan beveges(vanligst). Den er også oftest av samme form som vingeforkanten. Den danner en spalte (slot) i forkant av vingen og er aerodynamisk med på å forsinke steiling ved høy angrepsvinkel og sakte fart. Slat betyr vel sville eller ribbe i en rist f.eks. Tror dette ikke er så langt fra sannheten. Siter
Helge Bø Skrevet 29. september 1999 Skrevet 29. september 1999 "flaps" foran på vingen, vingekanten bøyes ned og øker oppdriften ved lav fart. Slats er visstnok viktigere enn flaps fordi slats'en gir langt bedre stabilitet og oppdrift. Tror at flaps felles inn før slats etter takeoff, men mulig jeg tar feil, sikkert noen her som kan gi en mer detaljert forklaring på dette. Husker en Trident-ulykke i England der piloten felte inn slats før flaps like etter takeoff ved for lav fart, endte med full stall og flyet gikk i bakken som en stein. Mvh Helge Siter
Gjest Skrevet 30. september 1999 Skrevet 30. september 1999 Det var mange gode forklaringer. Bare en liten detalj om Rallye (som nå bygges i Polen under navnet Sopol): Det geniale med Rallye-vingen er at forkantklaffene blir presset ut av et enkelt fjærsystem. På bakken og i lav hastighet er de ute, når farten øker sørger luftpresset mot forkanten for at de automatisk trykkes inn. Når man så trekker av fart før landing spretter de ut igjen av seg selv. En mekanisk forbindelse sørger for at begge sidene opererer på likt. Det eneste flygeren som regel merker er lyden av slatsene som går ut og inn hvis man flyr akkurat i grenseområdet. Kjempesmart patent som gir flyet fenomenale sakteegenskaper. ------------------ John Andreassen LN-NRK Siter
Atle Myran Skrevet 2. oktober 1999 Skrevet 2. oktober 1999 Hei! Slats er en BEVEGELIG vingeforkant som beveger seg ut fra den virkelige vingeforkanten ved behov(Rallye) eller etter at det er valgt av flygeren. Slots er en FAST vingeforkant hvor det er laget "hull" mellom den fremre og bakre vingeforkant(hvis dere skjønner). Det finnes også noe som heter "Leading edge flaps" bl.a. på Boeing 727. Dette ligner mer på en flaps, fordi det ikke blir noen åpninger mellom forkanten og den bevegelige delen. MVH Atle Siter
Gjest Skrevet 4. oktober 1999 Skrevet 4. oktober 1999 Enda en detalj: På Cessna 177 Cardinal finner du SLOTS på høyderoret! C177 var den første (og eneste???) flytypen til Cessna med "flygende høyderor" -s.k. stabilator. Det viste seg fort at denne halen hadde den mildt sagt uheldige egenskap at den kunne stalles ut FØR vingen ved kraftig høyderorsbruk i lav hastighet. Resultatet var at halen mistet sitt negative løft, og nesen pitchet kraftig ned. For å rette på dette modifiserte man høyderoret med faste slots i forkanten for å utsette steilingen. Flyet ble definitivt bedre, men fremdeles temmelig "kilent" - jeg har selv laget stygge merker i asfalten - og egoet - ved å sprette som en kenguru på Fornebu, til tårnets og eldre flygeres store fornøyelse [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ John Andreassen LN-NRK Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.