Skrevet 6. februar 2020 5 Ã¥r Antar at det er flere pÃ¥ dette forumet som sitter og ser pÃ¥ NRK sin sending fra Svalbard minutt for minutt. Personlig synes jeg dette er fascinerende, trolig fordi jeg har fÃ¥tt besøke Svalbard flere ganger. Flyging pÃ¥ Svalbard har ogsÃ¥ en spennende historie, ikke minst fra den gang man ikke hadde fuel nok til å returnere og samtidig landet pÃ¥ en tundrastripe i Adventdalen. Har hørt flere historier om dristige turer i dÃ¥rlig vær! xPlane har dessverre ingen god dekning av landskapet pÃ¥ disse breddegrader, men tillater meg Ã¥ anbefale (noe jeg sjelden gjør!) Maps2Xplane sitt flotte scenery. Full dekning av hele Svalbard med 4 flyplasser (Pyramiden for helikopter). Det er særlig fjellene som imponerer meg! Se selv video om du er interessert: https://www.aerosoft.com/en/flight-simulation/xplane-11/sceneries/2277/svalbard4xplane?number=AS14269. 😃Klipper et lite sitat fra Wikipedia: Den første flystripa pÃ¥ Svalbard ble bygget i Adventdalen i nærheten av Longyearbyen. Flystripa ble bygget av Luftwaffe under andre verdenskrig. Denne flystripa ble for øvrig ikke brukt etter at krigen tok slutt, noe som førte til at eneste transport til og fra Svalbard pÃ¥ den tiden var med bÃ¥t. FlyvÃ¥penet startet pÃ¥ 50-tallet postflygninger over Svalbard. Flyene landet ikke pÃ¥ noen av øyene, men slapp posten over Bjørnøya og Longyearbyen. 9. februar 1959 ble en innbygger i Longyearbyen akutt syk, og det var nødvendig Ã¥ fÃ¥ transportert pasienten til fastlandet hurtig. Gruveselskapet Store Norske Spitsbergen Kulkompani fikk i oppgave Ã¥ rydde den gamle flystripa i Adventdalen, og den første landingen og avreisen fra Svalbard med fly siden krigen var et faktum. Man skjønte etter hvert at behovet for regulære flygninger til og fra Svalbard var til stede, blant annet siden øya var helt isolert for adkomst mellom november og mai grunnet isen. Store Norske fikk i stand en kontrakt med Braathens SAFE for permanente flygninger, en avtale som trÃ¥dte i kraft 2. april 1959. Første flyvning gikk fra Bardufoss med en Douglas DC-4. Rullebanen som ble klargjort var pÃ¥ 1800 × 45 meter, men rullebanen hadde pÃ¥ den tiden ingen form for landingslys installert. Dette førte til at flygninger bare kunne utføres pÃ¥ dagtid. Den første nattlandingen pÃ¥ lufthavnen ble utført 8. desember 1965. Fremdeles var rullebanen uten skikkelig lyssystem, noe som førte til provisoriske løsninger. Stripa ble markert med parafinlamper, og det ble parkert biler langs den for Ã¥ lyse opp ytterligere. Totalt opererte Braathens 16 flygninger den sesongen. Ã…ret etter, og ut 1967 ble SAS tildelt konsesjonen pÃ¥ alle ruter til og fra Svalbard. Braathens vant denne tilbake igjen i 1968 Trafikken økte ytterligere pÃ¥ begynnelsen av 1970-tallet, og det ble da installert et permanent lysanlegg pÃ¥ flyplassen. Russiske Aeroflot startet i 1973 flygninger fra Moskva til Svalbard, en rute som ble hyppig brukt av innbyggerne i den russiske gruvebyen Barentsburg pÃ¥ Svalbard." Â
Skrevet 6. februar 2020 5 år Svalbard er et helt fantastisk sted, var selv der for et par år siden og jeg forelsket meg helt. Dessverre er det også et sted som har blitt oversett i simulatorer hele veien - uten å si for mye så gjelder det også for neste generasjon.
Skrevet 11. februar 2020 5 år Forfatter Her kommer ei ny lenke for interesserte i pioner flyging i Arktis: https://svalbardposten.no/de-forste-flyvningene-til-longyearbyen/19.7591😃
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.