Jan R. Alexandersen Skrevet 6. februar 2020 Skrevet 6. februar 2020 Antar at det er flere på dette forumet som sitter og ser på NRK sin sending fra Svalbard minutt for minutt. Personlig synes jeg dette er fascinerende, trolig fordi jeg har fått besøke Svalbard flere ganger. Flyging på Svalbard har også en spennende historie, ikke minst fra den gang man ikke hadde fuel nok til å returnere og samtidig landet på en tundrastripe i Adventdalen. Har hørt flere historier om dristige turer i dårlig vær! xPlane har dessverre ingen god dekning av landskapet på disse breddegrader, men tillater meg å anbefale (noe jeg sjelden gjør!) Maps2Xplane sitt flotte scenery. Full dekning av hele Svalbard med 4 flyplasser (Pyramiden for helikopter). Det er særlig fjellene som imponerer meg! Se selv video om du er interessert: https://www.aerosoft.com/en/flight-simulation/xplane-11/sceneries/2277/svalbard4xplane?number=AS14269. Klipper et lite sitat fra Wikipedia: Den første flystripa på Svalbard ble bygget i Adventdalen i nærheten av Longyearbyen. Flystripa ble bygget av Luftwaffe under andre verdenskrig. Denne flystripa ble for øvrig ikke brukt etter at krigen tok slutt, noe som førte til at eneste transport til og fra Svalbard på den tiden var med båt. Flyvåpenet startet på 50-tallet postflygninger over Svalbard. Flyene landet ikke på noen av øyene, men slapp posten over Bjørnøya og Longyearbyen. 9. februar 1959 ble en innbygger i Longyearbyen akutt syk, og det var nødvendig å få transportert pasienten til fastlandet hurtig. Gruveselskapet Store Norske Spitsbergen Kulkompani fikk i oppgave å rydde den gamle flystripa i Adventdalen, og den første landingen og avreisen fra Svalbard med fly siden krigen var et faktum. Man skjønte etter hvert at behovet for regulære flygninger til og fra Svalbard var til stede, blant annet siden øya var helt isolert for adkomst mellom november og mai grunnet isen. Store Norske fikk i stand en kontrakt med Braathens SAFE for permanente flygninger, en avtale som trådte i kraft 2. april 1959. Første flyvning gikk fra Bardufoss med en Douglas DC-4. Rullebanen som ble klargjort var på 1800 × 45 meter, men rullebanen hadde på den tiden ingen form for landingslys installert. Dette førte til at flygninger bare kunne utføres på dagtid. Den første nattlandingen på lufthavnen ble utført 8. desember 1965. Fremdeles var rullebanen uten skikkelig lyssystem, noe som førte til provisoriske løsninger. Stripa ble markert med parafinlamper, og det ble parkert biler langs den for å lyse opp ytterligere. Totalt opererte Braathens 16 flygninger den sesongen. Året etter, og ut 1967 ble SAS tildelt konsesjonen på alle ruter til og fra Svalbard. Braathens vant denne tilbake igjen i 1968 Trafikken økte ytterligere på begynnelsen av 1970-tallet, og det ble da installert et permanent lysanlegg på flyplassen. Russiske Aeroflot startet i 1973 flygninger fra Moskva til Svalbard, en rute som ble hyppig brukt av innbyggerne i den russiske gruvebyen Barentsburg på Svalbard." 1 Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 6. februar 2020 Skrevet 6. februar 2020 Svalbard er et helt fantastisk sted, var selv der for et par år siden og jeg forelsket meg helt. Dessverre er det også et sted som har blitt oversett i simulatorer hele veien - uten å si for mye så gjelder det også for neste generasjon. Siter
Jan R. Alexandersen Skrevet 11. februar 2020 Forfatter Skrevet 11. februar 2020 Her kommer ei ny lenke for interesserte i pioner flyging i Arktis: https://svalbardposten.no/de-forste-flyvningene-til-longyearbyen/19.7591 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.