Skrevet 30. april 2018 6 år Nå er det noen år siden jeg har vært innom flightsim.no. Og det ser enda bedre ut enn da jeg hang her. Utrolig bra at dere har tatt så godt vare på nettstedet i så mange år! Denne fortellingen begynte jeg på for mange år siden. Den ble først publisert på engelsk, i blant annet tidsskrifter i USA, og jeg påbegynte den her, på norsk. Jeg husker faktisk ikke om jeg la ut en nogenlunde ferdig versjon eller ikke. Men så tok det mange år før den ble helt ferdig. Så her er den igjen, denne gangen hele historien, redigert og renskrevet så godt jeg har kunnet. Navnet på piloten er byttet med vilje. En barndomsvenn som dere kanskje kjenner, Jan Tore Fjeld (var en av hovedpersonene bak DC-10 simulator på Lillestrøm), besøkte meg i Canada noen år etter hendelen og fikk høre historien direkte fra piloten. Merk at den er skrevet slik at "selv svigermor" skal forstå. Fortellingen har ikke vært innom korrektur eller redaktør, så alle hull eller ting som kan virke rart, må jeg stå for selv. Håper uansett det kan være underholdene for noen av dere å lese. Dersom noen skulle finne på å dele på Facebook er det helt greit. https://arebarstadno.wordpress.com/flyturen/ Endret 30. april 2018 6 år av Are Barstad
Skrevet 1. mai 2018 6 år Håper det var greit att jeg delte den med venner i Jarlsberg sportsflyklubb Endret 1. mai 2018 6 år av Kjell-Egil Nielsen
Skrevet 1. mai 2018 6 år Forfatter Det er selvsagt helt greit, Kjell Egil, så lenge du deler linke til websiden og ikke bare teksten. Jeg bor forresten selv på Skoppum og Jarlsberg er nesten nabo.
Skrevet 1. mai 2018 6 år Moderatorer Utrolig spennende historie ...takk for at du delte den med oss 👍
Skrevet 4. mai 2018 6 år Premium Medlem Utrolig historie! Jeg lærte en gang at det finnes tre slags flygeregler: IFR, VFR og PFR - Personal Flight Rules. Mine PFR var strengere enn VFR, for sikkerhets skyld. Endret 4. mai 2018 6 år av Arne Lockert
Skrevet 4. mai 2018 6 år Jeg oppdaget det samme. Fløy som en sløving i alltid godvær i simmen. Det ble kjedelig i lengden. Så fra FS5 og opp lærte jeg meg VOR navigasjon, og senere, å fly med real-world vær. Skjønte da å stole på instrumentene i stedet for "instinktet". Sistnevnte er bra å ha, og det vil vel alltid bli en diskusjon om dette.
Skrevet 13. mai 2018 6 år Fantastisk historie og lese, takk for at du deler dette med oss alle. Kan ikke tenke meg den perioden du/dere hadde der oppe..men det gikk bra og det er det viktigste. Som du selv sier startet jeg tidlig med flightsim og ADFen ble flittig brukt både over Gråkalllen og Solberg om jeg ikke husker feil.begge eksterer idag men nå er det FMC og big biigbirds som gjelder. Engm er jo en lek å lande på med alle ILS fasiliter. Nei, gode gamle dager med pærla i senter ved turn, intercepte VOR osv, vi kunne kanskje mer den gangen. Som sagt, takk for en historie, setter pris på den.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.