Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Det er fartsmåleren - air speed som du må følge med. Nesen-opp-hastigheten er avhengig av flytypen, og ikke minst vekten på avgangen. I små fly beregnes den ut fra POH-boken (Pilot/Owners Handbook) - "bruksansvisningen" til flyet. På passasjerfly med FMC/FMS (Flight Management Computer/Flight Management System), programmeres vekten av last og passasjerer og drivstoffmengde i flyets datamaskiner, som kalkulerer riktig takeoff-speed eller nesen-opp-hastigheten. Disse vektene er gitt av det selskapet som håndterer flyturen. I tillegg kan avgangshastigheten beregnes manuelt ut fra flyets Quick Reference Manual.

Hastigheten blir overvåket av piloten som ikke flyr - han overvåker farten under takeoff-roll, og gir meldinger om når de forskjellige hastigheter nås, "V1" og "rotate".

Men den beste til å svare på dette spørsmålet og gi utfyllende opplysninger er vår PRO, Atle under "Spør en pilot".

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 19-09-1999.]

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …