Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg vil gjerne dele denne turen med dere andre her på foraet. Da jeg regner med ikke mange av dere prøver på jorden rundt tur i enmotors propellfly i P3D?! For si litt om det. Vi er to stykker som fant ut at vi ville prøve jorda rundt. Vi startet sensommeren i Mariehamn i den Finske skjærgården, av alle steder, vi skulle egentlig bare fly til sørsverige, så ballet det på seg, og nå er vi i Singapor. Jeg legger ut noen bilder fra der jeg begynte å screenshotte, dvs fra Egypt, og frem til Singapor. Utrolig hva man opplever i simulatoren på en slik reise, og vi har hatt null simmcrash to desktop eller OOMs.  ;D

 

Vi har hatt det aller meste av vær da vi fly med OpusFSI realweather always. Hver legg er alt fra 100 til 400 nm, men mest rundt 180+ nm. Vi har fløyet mest VFR, men også tidlig kveld blir fort mørk langt sør i verden, noe som har medført noen ILS og mørkelandinger, noe som Lancair Legacyen er fullt kapabel til. Vi elsker denne maskina og begynner å kjenne den som vår egen bukselomme, noe som gjør oss veldig trygg på flyginga.

 

Bildene får si sitt, da jeg ikke husker alle stedene bildene er fra. Legger også ut flightplanen for hele ruta ned til Singapor hvor vi er nå.

 

route1_zpsmtvioebh.jpg

 

route4_zpsvyphkabb.jpg

 

route3_zpsgelawfdn.jpg

 

route2_zpsqpugaffw.jpg

 

route5_zpsxv0dibrd.jpg

 

Sanddyner på tur mot emiratene.

2016-10-12_21-21-3-968_zpswpuhcbye.jpg

 

2016-10-28_21-51-5-500_zpsjdog3isv.jpg

 

Litt moro med formasjonsflyging...

2016-10-5_10-39-14-325_zpsvdqo6dze.jpg

 

2016-10-12_21-46-28-363_zpsu43g8dmt.jpg

 

2016-10-15_21-57-28-836_zpsnrkm3s7f.jpg

 

2016-10-30_19-4-12-97_zpsnghbtmzk.jpg

 

2016-10-30_18-41-49-354_zpsra67hang.jpg

 

2016-10-31_18-43-6-878_zpsxsfhsudy.jpg

 

2016-10-31_18-43-36-244_zpsvctfjapy.jpg

 

2016-10-31_18-53-33-91_zps1moffa9n.jpg

 

STIRREKONKURRANSE! Vi kjedet oss enkelte ganger, og da prøvde jeg å stirre kompanjongen Bjørn i senk før avgang!  ;D ;D ;D

 

2016-10-29_21-51-43-369_zpsyapjpgnh.jpg

 

2016-10-31_18-48-3-776_zpsntanjseg.jpg

 

2016-10-30_19-21-55-617_zps7t6klagm.jpg

 

2016-10-29_21-31-11-606_zpsysoqlpiv.jpg

 

2016-10-31_19-2-50-668_zpsw76nlgsn.jpg

 

2016-11-1_10-37-45-775_zpsjgb8s5j8.jpg

 

2016-11-1_10-33-21-506_zps1yzqrplv.jpg

 

2016-11-1_10-35-58-828_zpsygxbx7fj.jpg

 

2016-11-2_21-53-47-158_zpss8wels3q.jpg

 

2016-11-1_9-59-27-294_zpssuar1b0e.jpg

 

2016-11-2_22-3-28-864_zpsa0f3gxzp.jpg

 

2016-11-2_22-4-56-315_zpseio3scrq.jpg

 

2016-11-2_22-20-32-154_zpsh7ftr3vs.jpg

 

2016-11-2_22-15-21-945_zps2jijzud2.jpg

 

2016-11-2_22-50-24-627_zpsn93iqrg5.jpg

 

2016-11-2_22-13-16-908_zpsjm44odzc.jpg

 

2016-11-2_22-13-35-287_zpsru35vmnx.jpg

 

2016-11-5_17-21-31-200_zpstfrwbdfa.jpg

 

Indonesia.

2016-11-5_17-35-42-467_zpsinwvn4kz.jpg

 

2016-11-5_17-51-13-512_zpsmfh9yef4.jpg

 

2016-11-6_19-27-58-602_zps03d2plb0.jpg

 

Innflyging Singapor sammen med en B747-400. Jeg RW2L, 747-4 RW2R tror jeg det var...

2016-11-6_20-12-5-214_zpskycigqdb.jpg

 

2016-11-6_19-58-58-434_zps6q6lwtr3.jpg

 

2016-11-6_19-19-49-267_zpsibc7qmsn.jpg

 

Singapor skyline.

2016-11-6_20-13-56-207_zps2ucuxx3p.jpg

 

Indonesia1_zps9nojqwwx.jpg

 

2016-11-8_21-7-8-742_zps5mgcugpr.jpg

 

2016-11-8_21-34-27-737_zpswpmmtjhg.jpg

 

2016-11-5_17-36-16-642_zpsriekllah.jpg

 

2016-10-28_21-42-52-803_zpsyz8c496g.jpg

  • Moderatorer
Skrevet

Gøy ...Flott maskin å fly ...imponerende rutelengde...stå på videre lurte faktisk en dag jeg så dere på mp serveren om jeg skulle hoppet inn og fulgt dere litt ...så plutselig får dere selskap hvis dere ligger der ....see aa  ::)

Skrevet

Takkåtakk folkens.  :)

 

Bra greier! Laster dere ned scenery for alle stedene dere flyr til\fra?

 

Vi laster ikke inn scenery nei. Hvis det tilfeldigvis er et scenery jeg har liggende der vi er innom så er jo det fint. Men der vi er nå er det i alle fall bare kjedelige default scenery. Men vi har jo mesh over hele verden, og det er flygingen som er viktig for oss.  :)

 

Gøy ...Flott maskin å fly ...imponerende rutelengde...stå på videre lurte faktisk en dag jeg så dere på mp serveren om jeg skulle hoppet inn og fulgt dere litt ...så plutselig får dere selskap hvis dere ligger der ....see aa  ::)

 

Har du lyst til å fly sammen med oss så bare kontakte oss på chaten i dafsim.  :) Vi har problemer med DAFsim de siste to kveldene, kan ikke logge inn, vet ikke hvorfor. Vi bruker ellers skype når vi flyr, da vi har problemer med knappefunksjonene i dafsim for radiokommunikasjon.

  • Moderatorer
Skrevet

Skulle sjekke serveren om det var noen feilmeldinger og den lå nede  av en eller annen grunn  :o

men den var nå oppe i går så jeg ..Server startet opp igjen ...Gi beskjed hvis dere oppdager problemer så sjekker vi det opp  ;) ;)

Skrevet

Ahh ok, will do!  :)

Sier litt om hvilke AddOns jeg har ellers. Ikke all verden men...

- FTX Global Base pack

- FTX openLC Europe

- FTX openLC North America

- FTX global vector

- FTX Norway (off course)

- Alt av AON og alle freewarepakkene i Norge (som jeg vet om)

- Sweden design base. (Det var bare den vi skulle teste ut da vi starta turen... LOL)  ;D

- Alle REX texture Direct greier med hd trees og softclouds.

- Global freeware mesh.

- OpusFSI for realweather og automatisk cameramovement/dynamic headmovment i cockpit (ala EZdoc sikkert?!). Dette kjører jeg på egen servermaskin.

- Mye annet freeware scenery greier litt forskjellige steder i verden. Spesielt Alaska for min del, da jeg er glad i bushflyging. Men også andre steder, Nepal/Himalaya er også vakkert å fly rundt.  :P ;D

 

Det var vel det, hvis noen lurer på hva jeg har, så har jeg ikke all verden av flyplasser og scenery utenlands. Som sagt global vector og mesh får duge for kystlinjer og fjell/daler osv..., da vi er glad i sjøen/havet og fjell. mAsse vakkert å se om man ikke nødvendigvis har alle disse flyplassene i utlandet jeg aldri flyr til likevel.

Skrevet

Hvor har dere kommet hen nå da? Det ble vel flydd videre et stykke i helga tenker jeg. Må få høre :)

 

Vi er nå kommet til flyplass WICT Bandar Lampung. Siste legg var Robert Hulthin med oss også, kjempetrivelig. Flyet hans er på det tredje siste bildet.

 

Veien videre over Stillehavet er siste bilde i denne serien.  :)

 

Vi har ett stort problem. Drivstoff over the Pacific. Vi har to legger hvor distansen er 1600 nautiske mil. Lancairen maxer ut på ca 1200 nm. Vi vet ikke annen råd enn å "jukse". Ev. prøve å fintune flyet for max fuelsave, men det går nok ikke. Forslag mottas med takk!  ;D

 

2016-11-11_11-0-1-600_zps1bigswxl.jpg

 

2016-11-13_18-23-5-482_zpshenyfseg.jpg

 

2016-11-13_18-33-25-218_zpsjv1mzghy.jpg

 

2016-11-13_18-14-42-772_zpsguzaznil.jpg

 

2016-11-13_18-25-15-651_zpsp7d6xhkq.jpg

 

2016-11-13_18-38-58-993_zps6idyrpwp.jpg

 

2016-11-13_18-39-5-287_zpsz9jfozkg.jpg

 

Robert med sitt fly.  :)

2016-11-13_18-46-22-331_zpspmyyt2ty.jpg

 

Siste legg...

WICT_zpsau2daxfb.jpg

 

Veien videre over Stillehavet.

Stillehavet1_zpsbatab2ej.jpg

Skrevet

Ja det er langt mellom øyene i Stillehavet. Jeg foreslår faktisk at dere bytter fly til akkurat de lengste turene. Det finnes jo lastefly som fint kan bære småfly i sin mage - Stå på videre. Det er morsomt å følge dere.

 

E :)

  • Premium Medlem
Skrevet

Gjør som i virkeligheten og installer ekstra tanker i flyet. Øk vekt på pax/cargo for maks realisme.

 

 

Anbefaler forøvrig å anskaffe denne boken (Finnes også i digital utgave. Jeg bruker Kindle på iPad): https://www.amazon.com/So-You-Want-Ferry-Pilot/dp/1412010667

 

Noe av det beste jeg har lest om luftfart - som ofte er kjedelige bøker med oppramsing av masse fakta. Denne boka er veldig godt skrevet med en god dose humor, og flightene og forviklingene som følger er vanvittige. Du får dessuten full innføring i hvordan de rigger småflyene for suisidale flyturer over Stillehavet!

Skrevet

Gjør som i virkeligheten og installer ekstra tanker i flyet. Øk vekt på pax/cargo for maks realisme.

 

 

Anbefaler forøvrig å anskaffe denne boken (Finnes også i digital utgave. Jeg bruker Kindle på iPad): https://www.amazon.com/So-You-Want-Ferry-Pilot/dp/1412010667

 

Noe av det beste jeg har lest om luftfart - som ofte er kjedelige bøker med oppramsing av masse fakta. Denne boka er veldig godt skrevet med en god dose humor, og flightene og forviklingene som følger er vanvittige. Du får dessuten full innføring i hvordan de rigger småflyene for suisidale flyturer over Stillehavet!

 

Tusen takk for tips. Skal prøve om det er mulighet for ekstra tanker på lancairen. Vet ikke om det er mulig, men skal sjekket. pax og Cargo har vi hatt realistisk siden vi starta. Samme med realweather, vi er veldig nye her. Samt ar vi også syncer klokka i simmen for nøyaktig samme tid. As real as it gets.  ;D

  • Premium Medlem
Skrevet

Tankene er ofte ikke mer avanserte enn noen plastdunker som legges inne i kabinen. Blir nok trangt i Lancair, men noe plass er det vel. Noen lager Reodor Felgen-løsninger med litt mer avanserte tanker.

 

Se eksempel her:

 

Skrevet

Genialt. Vel... Det ble så jeg gikk inn i Aircraft.cfg fila til Lancairen for å se hvordan jeg kunne gjøre dette i simmen.

Fiksa litt på denne stringen og økte vingetankene til 50.0 gallons i stedet for 33.0 som er default.

 

[fuel]

LeftMain=  -3.70, -1.00, 0.00, 33.0, 0.0    //useable fuel

RightMain=-3.70,  1.00, 0.00, 33.0, 0.0  //useable fuel

 

Dette gjør susen. Det mest realistiske er om jeg kunne fiksa en "container" lenger bak, slik at CG punktet på flyet havner lenger bak slik det ville blitt i virkeligheten. Skal se litt på saken.  :P

 

En annen ting er at skal jeg fortsette denne tråden blir den fryktelig lang etter hvert, med bilder som blir lagt ut etter hvert tenker jeg. Er det en endelig lengde på innlegg? Jeg har jo ikke som intensjon å ta over screenshotforaet liksom...  ;D :-X

Skrevet

Har testa det, men finner ingen problemer med økt vekt på 50 gallons vingetanker. Det bare en økning på drøye 70 kilo fra default. Copilot har jeg kasta ut, da vi flyr alene i hvert vårt fly. bagasjen vi har med ligger på rundt 60 kilo i nettet bak setene. Men skal se om jeg ikke kan lage en string i cfg fila som heller simulerer vekta av fuel bak pilotene i stedet. Dvs jeg må redusere bagasje for ikke å få baktungt fly, noe som er livsfarlig mtp flyegenskapene. I min startkarriere som modellflyger fikk jeg for mange erfaringer av det slaget. Hehe... Fremtungt er til en viss grad mye bedre enn baktungt.  ;D

Skrevet

Bilder videre...

 

Tenker å ta video fra en av leggene våre etter hvert. Openbroadcaster software har jeg funnet å være verdig. Freeware og meget potent!

Denne serien er også Robert Hulthin med oss, derfor 3 fly på parking.  :P

 

Mange vulkaner blir for tida passert i Indonesia. Vakkert men farlig. Har testet litt fuelflow på maskina i forskjellige høyder og funnet ut at de lange leggene foran oss skal være mulig uten alt for stort fuelforbruk. I FL200 klarte jeg ca 250knts, 60% throttle, 2400rpm og 11,2 gallons per time, noe som er meget respektabelt med denne maskina. Vi har tross alt en Turbocharged Continental TSIO-550E på 400Hk i nesa.  :D

Se cockpitbilde i serien for screenshot av ovennevnte påstand.  ;D

 

2016-11-15_21-32-52-906_zpsx45w6r3s.jpg

 

2016-11-15_21-34-41-51_zpszpduefd5.jpg

 

2016-11-15_21-33-57-331_zpsld5kdbbp.jpg

 

2016-11-15_21-57-12-195_zps1fzbgoyn.jpg

 

Powertrim i FL200 og fuelforbruk med anbefalt rpm fra produsent.

 

2016-11-16_18-14-8-691_zpswy8qsxm8.jpg

 

Robert Hulthin Bjørn Knutsen og meg selv.  8)

 

2016-11-16_19-28-21-453_zpsjw9dcbjo.jpg

 

Volcanoe!

 

2016-11-19_12-21-54-620_zps3z0qyqia.jpg

 

2016-11-15_21-37-55-406_zps5rmui9i9.jpg

 

Destination Bali Intl Airport.

 

Bali_zpsqdvth9ap.jpg

  • Moderatorer
Skrevet

Hei Kim hvis du ser lenger oppe i tråden er det lagt ut plan g kart for ruten

 

Den store utfordringen blir de laaange strekka fra NTGJ-SCIP-SCIR blir lang tid over hav og rekkevidden blir satt skikkelig på prøve  ::)

  • Premium Medlem
Skrevet

Hei Kim hvis du ser lenger oppe i tråden er det lagt ut plan g kart for ruten

 

Den store utfordringen blir de laaange strekka fra NTGJ-SCIP-SCIR blir lang tid over hav og rekkevidden blir satt skikkelig på prøve  ::)

 

Ja, man må virkelig lure på omløpet i topplokket til de som gjør dette som yrke i virkeligheten. Lykke til!

Skrevet

Har testa det, men finner ingen problemer med økt vekt på 50 gallons vingetanker. Det bare en økning på drøye 70 kilo fra default. Copilot har jeg kasta ut, da vi flyr alene i hvert vårt fly. bagasjen vi har med ligger på rundt 60 kilo i nettet bak setene. Men skal se om jeg ikke kan lage en string i cfg fila som heller simulerer vekta av fuel bak pilotene i stedet. Dvs jeg må redusere bagasje for ikke å få baktungt fly, noe som er livsfarlig mtp flyegenskapene. I min startkarriere som modellflyger fikk jeg for mange erfaringer av det slaget. Hehe... Fremtungt er til en viss grad mye bedre enn baktungt.  ;D

 

Herlig. Man kommer alltid lenger med litt innovasjon.  ;D

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...