Skrevet 30. september 2015 9 år Augusti 2015: Med "M/S Galaxy" i Executive Suite / Balkong-svit från Stockholm til Åbo, Finland: "M/S Galaxy" ble levert til Tallink i 2006, og ble fra 2. Mai 2006 satt inn på ruten mellom Tallinn og Helsingfors. Men fra 23. Juli 2008 ble skipet innlemmet i "Silja Line"-flåten i TallinkSilja, og har siden seilt på linjen mellom Stockholm og Åbo i Finland: Lugartypen: "Executive Suite" er beste kategori ombord, finnes totalt seks stykker av disse lugarene - helt akter på Dekk: 9 . I tillegg finnes det totalt syv stk. vanlige Suiter forut, to stk. forut på Dekk: 8 , samt fem stk. forut på Dekk: 9 . Men av disse Balkong Suitene (som tidl. het: "Executive Suites"), er nok de aller beste hjørnesuitene, her vil man få en stor glassvegg på den ene siden - og dermed enda bedre utsikt underveis; i tillegg er disse de største på 31 kvm. Executive Suite er på 26-31 kvm. Over: la oss starte helt fra begynnelsen, og dersom man kommer i god tid; kan man slå seg ned i "VIP Loungen"; ikke så mye "VIP-faktor" over denne. Dog er den godt avskillt fra resten av terminalen, samt egen wc og kaffemaskin, samt tv; avis får man uten kostnad ved innsjekk (Aftonbladet eller Expressen). Over: velkommen inn i Lugar: 9-713, Executive Suite. Over: i garderobeskapet, var det bra med ekstra puter, dyner, laken, samt badekåper, "alle skal få"...
Skrevet 30. september 2015 9 år Forfatter Over: badene er standard "Tallink"-utførelse, dvs. ikke mye spennende. Over: fra utseilingen ut fra St.holm. Over: er nå blitt standard med ekte champagne i den medfølgende (inkluderte) minibaren. Over: solnedgang på utreisen.
Skrevet 30. september 2015 9 år Forfatter Neste dag var det virkelig strålende sol, både før og etter ankomst til Mariehamn, Åland: Over: fordelen med disse to hjørnesuitene, er definitivt at man får både større lugar; samt langt bedre utsikt. Over: her nærmer vi oss Mariehamn, og Tallink med: "Ms Baltic Princess" kommer bak oss; skipet seiler på Åbo-St.holm ruten; men har kveldsavgang ut fra Finland; dvs. motsatt av "Ms Galaxy" som vi seiler med her, som har kveldsavgang ut fra St.holm. Over: lugarkorridoren (adskilt), helt akter ved Exec. Suitene. Over: dekksoversikt, Dekk: 8 / Dekk: 9 . Over: Dekk: 8 , midtskips og akter. Over: detaljeoversikt, over alle Exec. Suitene akter på Dekk: 8 , denne rapporten er lokalisert øverst (9-713) på dette bildet (styrbord).
Skrevet 30. september 2015 9 år Forfatter Noen bilder fra public områdene om bord: Over: arkaden på Dekk: 7 . Over: Buffet-restauranten, forut Dekk: 7 . Ett par bilder fra Mariehamn, Åland: Så til noen av de skip, fartøy, og cruisekip vi så under reisens gang: Over: Tallink med "M/S Baltic Princess" (som erstattet "M/S Silja Europa") har kveldsavgang ut fra Åbo, Finland, og til Stockholm. Levert til Tallink Fast Ltd, medio: juli 2008, er dermed syv år gammel pr. 2015. Lengde: 212 meter, bredde: 29 meter. Kapasitet til 2800 passasjerer, fordelt på 927 lugarer, plass til 600 biler. Motoreffekt: 32.000kw, knop: 24.5. Søsterfartøyene er selvsagt: "M/S Galaxy" som denne trip-rapport er fra, og "M/S Baltic Queen" (St.holm-Tallinn). Over: Viking Line med "M/S Rosella" (Ålandsferjan), bygget og levert i 1980 (35 år gammel pr. 2015). Lengde: 136m, bredde: 24m. Kapasitet til: 1.198 pax, og 350 biler, samt 43 trailere. Over: Viking Line med "M/S Amorella", går på ruten: Stockholm-Åbo. Bygget og levert 1988, skipet er 27 år gammelt pr. 2015. Lengde: 169m, bredde: 27m, kapasitet til: 2.420 pax, samt 450 biler. Motoreffekt: 24.000kW, knop: 21.5. Totalt tre andre søsterskip, hvorav ett i Viking Line: "M/S Gabriella" (Stockholm-Helsingfors linjen), tidligere var også "M/S Isabella" i Viking Line, men ble solgt til TallinkSilja, og heter i dag "M/S Isabelle" (Riga-St.holm), det tredje søsterskipet er hos DFDS Seaways som "M/S Crown Seaways" (København-Oslo). "M/S Amorella" går på morgenlinjen mellom Åbo, Finland og Stockholm, Sverige.
Skrevet 30. september 2015 9 år Forfatter Over: Viking Line med "M/S Viking Grace". Levert pr. januar 2013 fra verftet STX i Finland,"M/S Viking Grace" går kveldslinjen mellom Åbo, Finland og Stockholm, Sverige. Har kapasitet til hele 2.800 pax, samt 500 biler. Måler 218 meter i lengde, og ca. 32 meter i bredde. Maskinkraften kommer fra fire stk. Wärtsilä-motorer, som går på LNG-gass - effekt på 30.400 kW, i opptil 22 knop. Over: Viking Line med "M/S Mariella", en gammel klassisk traver; opprinnelig levert til Viking Line pr. mai 1985 (er dermed 30 år, pr. 2015); måler 175.5m i lengde, 28.40m i lengde, bruttotonn: 37.860, motoreffekt: 23.000kW, 22.0knop. Har kapasitet til: 2.447 pax, 580 biler. Trafikkerer linjen: Helsingfors-Mariehamn-St.holm, i motfase til "M/S Gabriella", søsterfartøyet til "M/S Mariella" er nå hos St.Peter Line som "Spl Princess Anastasia" (på linjen: St.Petersburg-St.holm- (evt. innom Tallinn)-St.Petersburg). Over: Celebrity Cruises med "M/S Celebrity Eclipse", levert fra Meyer Werft i Tyskland til rederiet pr. april 2010, skipet er dermed ca. fem år gammelt. Måler: 317m i lengde, og 36.80 meter i bredde, bruttotonn: 121.878, motoreffekt: 67.200Kw, 24.0 knop, har kapasitet til hele 2.852 pax, samt 1.426 lugarer. Hele fire stk. søsterskip, alle i samme rederi. Over: Silja Line med "M/S Silja Symphony", levert pr. mai 1991 til rederiet (skipet er dermed 24 år pr. 2015). Måler 203m i lengde, 31.93m i bredde, bruttotonn: 58.376, motoreffekt: 32.560kW, 21.5 knop. Har kapasitet til ca. 2.700pax, samt 410 biler. Seiler på flagglinjen hos Silja Line mellom St.holm og Helsingfors, er svensk-flagget i motsetning til søsteren på samme linje med finsk flagg (Ms Silja Serenade). Over: P&O Cruises med "M/S Arcadia", skulle opprinnelig leveres til Cunard og fikk navnet "M/S Queen Victoria", ble så solgt til P&O i England pr. mai 2004, og satt inn på cruise pr. april 2005 - skipet er dermed 10 år pr. 2015. Måler: 289.90m i lengde, og 32.20m i bredde, bruttotonn: 86.799, motoreffekt: 51.840kW, knop: 22.0. Har kapasitet til 1.968pax, har totalt fire andre søsterfartøy, samtlige fire i HAL (Holland America Line). Over: Tallink med "M/S Isabelle" (tidl. "M/S Isabella" hos Viking Line), går i dag på linjen mellom Riga (Latvia), og St.holm, Sverige - alene; slik at det kun er avgang annenhver dag mellom stedene, etter at TallinkSilja hadde omrokkering på div skip, og flyttet "M/S Romantika" som gikk på Riga-linjen over til Tallinn-linjen. "M/S Isabelle ble levert pr. juni 1989 til SF-line/Viking Line, gikk først på Nådendal-St.holm, så Helsingfors-Muuga (Tallinn), så Helsingfors-Tallinn, og fra sept. 1994 mellom St.holm og Helsingfors, fra april 1997 ble skipet satt inn på linjen den skulle trafikkere mesteparten av tiden, altså mellom Stockholm-Mariehamn-Åbo. Pr. april 2013, ble skipet kjøpt av Tallink-gruppen, og fra mai 2013; ble skipet satt inn på Riga-St.holm linjen. Måler 171.25m i lengde, 27.61m i bredde, bruttotonn: 34.386, motoreffekt: 24.000kW, knop: 21.5, kapasitet til: 2.480pax, samt 364 biler. Søsterfartøy er nåværende "M/S Amorella" og "M/S Gabriella" hos Viking Line, samt "M/S Crown Seaways" i DFDS Seaways (Oslo-København).
Skrevet 30. september 2015 9 år Forfatter Over: tre på rad.. Over: Amadea Shipping/Phoenix Reisen, med "M/S Amadea". Opprinnelig levert til rederi i Japan pr. des. 1991, fra verftet i Nagasaki, Japan (Mitsubishi Heavy Industrie), måler: 192.82m i lengde, 24.70m i bredde, bruttotonn: 28.717, motoreffekt: 17.300Kw, knop: 21.0. Har kapasitet til 584 pax, seilte tidl. på cruise i Asia/Australia fra medio 1991, til 2006; før hun ble omdøpt og overtatt av nåværende rederi. Over: Tallink med "M/S Victoria", levert ny til rederiet fra Aker Finnyards i Finland pr. mars 2004 (skipet er 11 år pr. 2015). Måler: 193.8 meter i lengde, 29m i bredde, bruttotonn: 40.975, motoreffekt: 26.240kW, knop: 22.0. Har kapasitet til 2.500 pax, og 400 biler, søsterfartøy er "M/S Romantika" som er to år eldre. Har alltid gått Stockholm--Tallinn linjen, og seiler i dag på flagg-linjen i Tallink sammen med søsterfartøyet. Over: Viking Line med "M/S Viking Cinderella", levert ny fra verftet: Wärtsilä Marine i Åbo, Finland til Viking Line (da SF-Line) pr. nov. 1989, skipet er dermed 26 år pr. 2015). Måler: 191m i lengde, og 29.60 meter i bredde, bruttotonn: 46.398, motoreffekt: 28.800, knop: 22.0. Har kapasitet til 2.700 pax, samt 480 biler. Har gått på de fleste linjer i Viking Line, men for det aller meste på linjen som man forbinder dette fartøyet med, altså Stockholm-Mariehamn (Åland). Over: ja denne fløy rett over oss, før avgang St.holm - medevac. Oppsummering av turen: ClubOne Fordels/bonusprogram, med gullkort / Club One: Gold - ga dette følgende poeng: Antall poeng for selve turen: 11.828p. Antall poeng for innkjøp omb: 2.376p. Totalt antall poeng: 14.204p. Pris med Club One: Gold, SEK: 2.750.- inkl. "Club One Gold-rabatt" - allikevel høyere pris enn "normalt" grunnet høysesong. Normalpris uten Club One-kort (samt Club One: Bronze/ Silver), fra SEK: 3.390 (høysesong) Informasjon og fakta bl.a. hentet fra "Fakta om Fartyg". Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.