Lars B. Frostad Skrevet 30. september 2015 Skrevet 30. september 2015 Augusti 2015: Med "M/S Galaxy" i Executive Suite / Balkong-svit från Stockholm til Åbo, Finland: "M/S Galaxy" ble levert til Tallink i 2006, og ble fra 2. Mai 2006 satt inn på ruten mellom Tallinn og Helsingfors. Men fra 23. Juli 2008 ble skipet innlemmet i "Silja Line"-flåten i TallinkSilja, og har siden seilt på linjen mellom Stockholm og Åbo i Finland: Lugartypen: "Executive Suite" er beste kategori ombord, finnes totalt seks stykker av disse lugarene - helt akter på Dekk: 9 . I tillegg finnes det totalt syv stk. vanlige Suiter forut, to stk. forut på Dekk: 8 , samt fem stk. forut på Dekk: 9 . Men av disse Balkong Suitene (som tidl. het: "Executive Suites"), er nok de aller beste hjørnesuitene, her vil man få en stor glassvegg på den ene siden - og dermed enda bedre utsikt underveis; i tillegg er disse de største på 31 kvm. Executive Suite er på 26-31 kvm. Over: la oss starte helt fra begynnelsen, og dersom man kommer i god tid; kan man slå seg ned i "VIP Loungen"; ikke så mye "VIP-faktor" over denne. Dog er den godt avskillt fra resten av terminalen, samt egen wc og kaffemaskin, samt tv; avis får man uten kostnad ved innsjekk (Aftonbladet eller Expressen). Over: velkommen inn i Lugar: 9-713, Executive Suite. Over: i garderobeskapet, var det bra med ekstra puter, dyner, laken, samt badekåper, "alle skal få"... Siter
Lars B. Frostad Skrevet 30. september 2015 Forfatter Skrevet 30. september 2015 Over: badene er standard "Tallink"-utførelse, dvs. ikke mye spennende. Over: fra utseilingen ut fra St.holm. Over: er nå blitt standard med ekte champagne i den medfølgende (inkluderte) minibaren. Over: solnedgang på utreisen. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 30. september 2015 Forfatter Skrevet 30. september 2015 Neste dag var det virkelig strålende sol, både før og etter ankomst til Mariehamn, Åland: Over: fordelen med disse to hjørnesuitene, er definitivt at man får både større lugar; samt langt bedre utsikt. Over: her nærmer vi oss Mariehamn, og Tallink med: "Ms Baltic Princess" kommer bak oss; skipet seiler på Åbo-St.holm ruten; men har kveldsavgang ut fra Finland; dvs. motsatt av "Ms Galaxy" som vi seiler med her, som har kveldsavgang ut fra St.holm. Over: lugarkorridoren (adskilt), helt akter ved Exec. Suitene. Over: dekksoversikt, Dekk: 8 / Dekk: 9 . Over: Dekk: 8 , midtskips og akter. Over: detaljeoversikt, over alle Exec. Suitene akter på Dekk: 8 , denne rapporten er lokalisert øverst (9-713) på dette bildet (styrbord). Siter
Lars B. Frostad Skrevet 30. september 2015 Forfatter Skrevet 30. september 2015 Noen bilder fra public områdene om bord: Over: arkaden på Dekk: 7 . Over: Buffet-restauranten, forut Dekk: 7 . Ett par bilder fra Mariehamn, Åland: Så til noen av de skip, fartøy, og cruisekip vi så under reisens gang: Over: Tallink med "M/S Baltic Princess" (som erstattet "M/S Silja Europa") har kveldsavgang ut fra Åbo, Finland, og til Stockholm. Levert til Tallink Fast Ltd, medio: juli 2008, er dermed syv år gammel pr. 2015. Lengde: 212 meter, bredde: 29 meter. Kapasitet til 2800 passasjerer, fordelt på 927 lugarer, plass til 600 biler. Motoreffekt: 32.000kw, knop: 24.5. Søsterfartøyene er selvsagt: "M/S Galaxy" som denne trip-rapport er fra, og "M/S Baltic Queen" (St.holm-Tallinn). Over: Viking Line med "M/S Rosella" (Ålandsferjan), bygget og levert i 1980 (35 år gammel pr. 2015). Lengde: 136m, bredde: 24m. Kapasitet til: 1.198 pax, og 350 biler, samt 43 trailere. Over: Viking Line med "M/S Amorella", går på ruten: Stockholm-Åbo. Bygget og levert 1988, skipet er 27 år gammelt pr. 2015. Lengde: 169m, bredde: 27m, kapasitet til: 2.420 pax, samt 450 biler. Motoreffekt: 24.000kW, knop: 21.5. Totalt tre andre søsterskip, hvorav ett i Viking Line: "M/S Gabriella" (Stockholm-Helsingfors linjen), tidligere var også "M/S Isabella" i Viking Line, men ble solgt til TallinkSilja, og heter i dag "M/S Isabelle" (Riga-St.holm), det tredje søsterskipet er hos DFDS Seaways som "M/S Crown Seaways" (København-Oslo). "M/S Amorella" går på morgenlinjen mellom Åbo, Finland og Stockholm, Sverige. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 30. september 2015 Forfatter Skrevet 30. september 2015 Over: Viking Line med "M/S Viking Grace". Levert pr. januar 2013 fra verftet STX i Finland,"M/S Viking Grace" går kveldslinjen mellom Åbo, Finland og Stockholm, Sverige. Har kapasitet til hele 2.800 pax, samt 500 biler. Måler 218 meter i lengde, og ca. 32 meter i bredde. Maskinkraften kommer fra fire stk. Wärtsilä-motorer, som går på LNG-gass - effekt på 30.400 kW, i opptil 22 knop. Over: Viking Line med "M/S Mariella", en gammel klassisk traver; opprinnelig levert til Viking Line pr. mai 1985 (er dermed 30 år, pr. 2015); måler 175.5m i lengde, 28.40m i lengde, bruttotonn: 37.860, motoreffekt: 23.000kW, 22.0knop. Har kapasitet til: 2.447 pax, 580 biler. Trafikkerer linjen: Helsingfors-Mariehamn-St.holm, i motfase til "M/S Gabriella", søsterfartøyet til "M/S Mariella" er nå hos St.Peter Line som "Spl Princess Anastasia" (på linjen: St.Petersburg-St.holm- (evt. innom Tallinn)-St.Petersburg). Over: Celebrity Cruises med "M/S Celebrity Eclipse", levert fra Meyer Werft i Tyskland til rederiet pr. april 2010, skipet er dermed ca. fem år gammelt. Måler: 317m i lengde, og 36.80 meter i bredde, bruttotonn: 121.878, motoreffekt: 67.200Kw, 24.0 knop, har kapasitet til hele 2.852 pax, samt 1.426 lugarer. Hele fire stk. søsterskip, alle i samme rederi. Over: Silja Line med "M/S Silja Symphony", levert pr. mai 1991 til rederiet (skipet er dermed 24 år pr. 2015). Måler 203m i lengde, 31.93m i bredde, bruttotonn: 58.376, motoreffekt: 32.560kW, 21.5 knop. Har kapasitet til ca. 2.700pax, samt 410 biler. Seiler på flagglinjen hos Silja Line mellom St.holm og Helsingfors, er svensk-flagget i motsetning til søsteren på samme linje med finsk flagg (Ms Silja Serenade). Over: P&O Cruises med "M/S Arcadia", skulle opprinnelig leveres til Cunard og fikk navnet "M/S Queen Victoria", ble så solgt til P&O i England pr. mai 2004, og satt inn på cruise pr. april 2005 - skipet er dermed 10 år pr. 2015. Måler: 289.90m i lengde, og 32.20m i bredde, bruttotonn: 86.799, motoreffekt: 51.840kW, knop: 22.0. Har kapasitet til 1.968pax, har totalt fire andre søsterfartøy, samtlige fire i HAL (Holland America Line). Over: Tallink med "M/S Isabelle" (tidl. "M/S Isabella" hos Viking Line), går i dag på linjen mellom Riga (Latvia), og St.holm, Sverige - alene; slik at det kun er avgang annenhver dag mellom stedene, etter at TallinkSilja hadde omrokkering på div skip, og flyttet "M/S Romantika" som gikk på Riga-linjen over til Tallinn-linjen. "M/S Isabelle ble levert pr. juni 1989 til SF-line/Viking Line, gikk først på Nådendal-St.holm, så Helsingfors-Muuga (Tallinn), så Helsingfors-Tallinn, og fra sept. 1994 mellom St.holm og Helsingfors, fra april 1997 ble skipet satt inn på linjen den skulle trafikkere mesteparten av tiden, altså mellom Stockholm-Mariehamn-Åbo. Pr. april 2013, ble skipet kjøpt av Tallink-gruppen, og fra mai 2013; ble skipet satt inn på Riga-St.holm linjen. Måler 171.25m i lengde, 27.61m i bredde, bruttotonn: 34.386, motoreffekt: 24.000kW, knop: 21.5, kapasitet til: 2.480pax, samt 364 biler. Søsterfartøy er nåværende "M/S Amorella" og "M/S Gabriella" hos Viking Line, samt "M/S Crown Seaways" i DFDS Seaways (Oslo-København). Siter
Lars B. Frostad Skrevet 30. september 2015 Forfatter Skrevet 30. september 2015 Over: tre på rad.. Over: Amadea Shipping/Phoenix Reisen, med "M/S Amadea". Opprinnelig levert til rederi i Japan pr. des. 1991, fra verftet i Nagasaki, Japan (Mitsubishi Heavy Industrie), måler: 192.82m i lengde, 24.70m i bredde, bruttotonn: 28.717, motoreffekt: 17.300Kw, knop: 21.0. Har kapasitet til 584 pax, seilte tidl. på cruise i Asia/Australia fra medio 1991, til 2006; før hun ble omdøpt og overtatt av nåværende rederi. Over: Tallink med "M/S Victoria", levert ny til rederiet fra Aker Finnyards i Finland pr. mars 2004 (skipet er 11 år pr. 2015). Måler: 193.8 meter i lengde, 29m i bredde, bruttotonn: 40.975, motoreffekt: 26.240kW, knop: 22.0. Har kapasitet til 2.500 pax, og 400 biler, søsterfartøy er "M/S Romantika" som er to år eldre. Har alltid gått Stockholm--Tallinn linjen, og seiler i dag på flagg-linjen i Tallink sammen med søsterfartøyet. Over: Viking Line med "M/S Viking Cinderella", levert ny fra verftet: Wärtsilä Marine i Åbo, Finland til Viking Line (da SF-Line) pr. nov. 1989, skipet er dermed 26 år pr. 2015). Måler: 191m i lengde, og 29.60 meter i bredde, bruttotonn: 46.398, motoreffekt: 28.800, knop: 22.0. Har kapasitet til 2.700 pax, samt 480 biler. Har gått på de fleste linjer i Viking Line, men for det aller meste på linjen som man forbinder dette fartøyet med, altså Stockholm-Mariehamn (Åland). Over: ja denne fløy rett over oss, før avgang St.holm - medevac. Oppsummering av turen: ClubOne Fordels/bonusprogram, med gullkort / Club One: Gold - ga dette følgende poeng: Antall poeng for selve turen: 11.828p. Antall poeng for innkjøp omb: 2.376p. Totalt antall poeng: 14.204p. Pris med Club One: Gold, SEK: 2.750.- inkl. "Club One Gold-rabatt" - allikevel høyere pris enn "normalt" grunnet høysesong. Normalpris uten Club One-kort (samt Club One: Bronze/ Silver), fra SEK: 3.390 (høysesong) Informasjon og fakta bl.a. hentet fra "Fakta om Fartyg". Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.