Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2015 Skrevet 6. mai 2015 April 2014: Tur med Silja Line: og "M/S Silja Symphony" i nyrenovert "Commodore: Suite" på 25 kvm til Helsingfors og tilbake: De to noe aldrende cruisefergene "M/S Silja Symphony" og søsterskipet "M/S Silja Serenade" som begge har passert over 20 år, holder fortsatt stand på flaggruten til Silja Line - mellom Stockholm og Helsingfors. Etter den nylige oppussingen, samt oppgraderingene for kun noen måneder siden, er det ingen tvil om - at Silja Line fortsatt har et meget godt produkt på flagglinjen. Begge skipene var ganske så revolusjonerende i sin tid, med store promenader som går gjennom hele skipet. Promenaden er på ikke mindre enn 140 meter (på Dekk 7 ) og strekker seg i høyde helt opp til Dekk: 11. Totalt fire dekk med lugarer, hvor en del "innvendige" dermed allikevel blir en smule utvendige - siden disse vender inn mot promenaden. "M/S Silja Symphony" har nylig gjennomgått en større oppussing og facelift, og var på verft fra sept. 2014 til midten av okt. 2014. Søsterskipet "M/S Silja Serenade" gjennomgikk mer eller mindre de samme oppgraderinger og facelift fra Jan. 2014 til midten av Feb. 2014. Avg. Stockholm (Värtahamnen), kl: 16.45 Ank. Helsingfors (neste dag), kl: 09.55 (lokal Finsk tid) Avg. Helsingfors (lokal tid), kl: 17.00 Ank. Stockholm (lokal tid), kl: 09.30 Silja Line tok i bruk nybygget fra medio mai 1991, og måler 203 meter i lengde, 31.9 meter bred. Max kapasitet er etter ombygging 2.852 passasjerer, og 410 biler. Så over til selve lugaren, disse "Commodore Suitene" ligger forut på Dekk: 10 og Dekk: 11. Disse ble alle nylig renovert, og da i to ulike stilarter - disse er: "Skjærgården og Havet", samt "Strand og Harmoni". Personlig synes jeg sistnevnte stilart var klart mere lekker og eksklusiv (på bildene). Vel om bord, var ikke forskjellene fullt så store, men allikevel vil jeg definitivt si at "Strand og Harmoni" gir et langt bedre inntrykk. Til sammenligning, så ser "Skärgården och Havet" slik ut: Over: bildet er copyright © TallinkSilja, og til fri bruk i presse/media. Av de ca 32 stk. "Commodore Suitene" (samt én stk. 75kvm stor "Executive Suite, se tidligere trip-rapport, fra reisen jeg hadde med den!), så ligger to stk. av disse "Commodore: Suite" helt forut med utsikt ut over baugen. De øvrige ca. 30 stk. ligger på hver sin side, og da med annenhver med "vanlig suite" og med såkalt "balkong suite" (dog helt overbygd, og kun små vinduer man kan åpne). Var også denne gangen heldig, og fikk sikret meg en av de kun to stk. av disse Commodore Suitene, som ligger helt forut - med flott panoramautsikt, denne gangen Commodore Suite med lugarnummer: 11-322: Badet er dog ikke veldig renovert, kun mindre forandringer her: Resten av lugaren har imidlertid blitt lys og meget luftig: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Skrevet 6. mai 2015 Over: før avgang fra Värtahamnen og Stockholm, god utsikt til veiene samt all byggevirksomheten. Over: innholdet i minibaren, som selvsagt er inkludert i prisen. Over: plassering av lugaren, samt rømingsveier m.m. Så noen bilder som viser panoramautsikten fra denne lugaren: Over: fra venstre til høyre (babord til styrbord). Over: inngangen til Commodore Suite-området (samt for den ene Exec. Suite) er via glassdører på hver side, hvor man bruker sitt nøkkelkort. Commodore Loungen som man har tilgang til i disse lugartypene, er også renovert - og svært så vellykket etter min mening. Commodore Loungen ligger forut på Dekk: 10 , dvs. rett under lugaren vi hadde ovenfor, også Exec. Suiten ligger rett over loungen: I Loungen har man tilgang til noe gratis drikkevarer, resten bestilles og kjøpes direkte i baren når denne er betjent. I tillegg finnes det her bastu/sauna, man kan leie videofilmer samt X-box spill. I tillegg er det et utvalg av gratis drikkevarer, inkl. kaffe/te samt wienerbrød, sjokolade, frukt, og annet "tilltugg", i tillegg til blader/aviser m.m. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Skrevet 6. mai 2015 Over: oversikt over alle dekk, på "M/S Silja Symphony". Så noen bilder fra promenaden som går gjennom skipet: Vel nede på selve grunnplanet i promenaden på Dekk: 7 (i tillegg til områdene direkte tilknyttet promenaden på Dekk: 6 ), har man tilgang til en rekke nye butikker, restauranter, og annet etter oppussingen: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Skrevet 6. mai 2015 Over: Restaurant: "El Capitan". Over: Fisk- og skalldyrs gourmet restauranten: "Happy Lobster", her spiste vi den ene kvelden; en glimrende stekt og velsmakende "Röding", helt foretreffelig! Det har nå bl.a. kommet en helt ny Sushi-restaurant: Over: nedgangen midt i promenaden, til Buffet-restauranten på Dekk: 6 . Over: den mest eksklusive restauranten om bord: "Bon Vivant", her spiste vi den medfølgende spesialfrokosten, kun for de som bor i Commodore Suite / Jr. Suite / Exec. Suite, her finner man virkelig roen på morgenen. Øvrige gjester kan ikke kjøpe seg opp til denne frokosten, her kan man bl.a. bestille omelett, egg- og frokosttallerken, samt amerikansk pannekake osv. osv. rett fra meny på bordet. I tillegg til at man selv forsyner seg med øvrig brød, rundstykker, pålegg, kokt egg, osv osv. På kvelden er det de ypperste gourmet måltider som serveres her. Over: heisområdet forut på Dekk: 9, styrbord side forut. Over: en "morsom" blindkorridor, som det finnes noen av på skipet - her fra Dekk: 9 forut på styrbord side. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Skrevet 6. mai 2015 Over: På Dekk: 12 midtskips, som kalles: "Moonlight Promenade", som også har direkte utgang til soldekk på Dekk:12 - men også bra utsikt ned til promenaden. Så noen bilder ute fra dekk (Dekk: 7) : Over: helt forut på soldekk, finner man dette overbygget - radaren rett forut. Over: helt akter på skipet, like før avgang fra St.holm - og det svenske flagget fires ned. Over: Promenaden samt "Old Port Pub" rett på innsiden. Over: oppe på soldekk, Dekk: 12. Noen helt nye Jr. Suiter (tre stk.) har etter den siste store oppgraderingen, og faceliften sett dagens lys. Dette var tidligere "Conference Suites" (altså Suiter, direkte tilknyttet bookinger for konferanse osv. , og ikke mulig for vanlige pax å booke. Dog kunne man bli oppgradert til en slik Suite, dersom skipet var overbooket på de riktige store avganger. Disse tre "nye" Jr. Suitene ligger alle helt forut på Dekk: 9, men fin utsikt - og svært varierende tema: Vår (lugar: 9196), Sommer (lugar: 9194), og Høst (lugar: 9192): vi starter med Jr. Suite, med lugar: 9-192 (Høst-tema) : Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Skrevet 6. mai 2015 Over: toalett og enkel dusj finnes i direkte tilknytning til gangen, med en gang man kommer inn i Jr.suiten. Mens dette boblebadekaret finnes i et eget separat bad (med en enorm trope-dusj!), i direkte tilknytning til soverommet (dog uten wc). Så er det Jr. Suite, med lugar: 9-194 (Sommer-tema) : Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Skrevet 6. mai 2015 Så til slutt, Jr. Suite med lugar: 9-196 (Vår-tema) , kun to stk. bilder fra denne pga. rengjøring på lugaren: Nytt etter oppgraderingen, var enorme info-skjermer rundt om på skipet - som også var interaktive; bl.a. med spill, samt mye informasjon - og man kunne trykke direkte på skjermen, for å få mer info om ønsket underholdning, spisesteder, barer, lugarer, osv osv.: Over: her har jeg trykket på, vår "egen" lugar på turen - legg dog merke til, at feil "Tema" kommer opp som illustrasjonsbildet, men det får man tilgi. Så over til noen av de skip, og fartøy vi så under turen: Over: inne i Värtahamnen i St.holm, lå vi selvsagt ved siden av et av Tallink sine skip til Tallinn, Estland. I dag lå "M/S Victoria" inne. "M/S Victoria" er bygget i 2004 av Akter Finnyards, i Rauma, Finland (skipet er med andre ord 11 år). Måler 193.8 meter i lengde, og 29 meter i brede. Brutto-tonn: 40.975, motoreffekt: 26.240 kW (22.0 knop). Har kapasitet til 2.500 pax, samt 400 biler (inkl. 1000 lastemeter). Søsterskipet er "M/S Romantika (som er to år eldre, altså 2002-modell), som tidl. gikk på St.holm-Riga linjen, men som nå går parallelt og i motfase med Victoria på Tallinn-linjen. Over: Tallink med "M/S Isabelle" i Frihamnen, et stenkast fra Värtahamnen i Stockholm. "M/S Isabelle" er nest eldst av de fire søsken, bygget i 1989, og er dermed 26 år. "M/S Isabelle" målte 169 meter i lengde, og 27.6 meter i bredde før ombygging, i dag måler hun litt over 171 meter i lengde. Motoreffekt på 24.000kW, og kan gjøre 21.5 knop, har kapasitet til 2.480 pax, samt i underkant av 400 personbiler. Ble kjøpt av Tallink i 2013, hvor hun tidligere har tjenestegjort hos konkurrenten Viking Line, på Åbo-Stockholm linjen i svært mange år, bygget i Split, Kroatia. Over: St. Peter Line med "M/S SPL Princess Anastasia". Levert ny opprinnelig til Viking Line, som "M/S Olympia" pr. april 1986 (29 år gammel). Senere i trafikk for britiske P&O, og så pr. des. 2010 solgt/leid ut til St. Peter Line som skal nedbetale fartøyet under seks år, satt inn på den ganske så omfattende linjen mellom: St.holm-St.Petersburg-Helsingfors-Mariehamn-St.holm-Tallinn- St.Petersburg-St.holm. Fra Helsingfors, Finland: Over: Viking Line med "M/S Viking XPRS", Viking Line sitt nest nyeste fartøy (etter "M/S Viking Grace"). Levert til rederiet april 2008 (blitt syv år gammel). Lengde: 185 meter, bredde: 27.70. Har kapasitet til 2500 passasjerer, 240 biler. Motoreffekt: 40.000kw, knop: 25.0. Går på ekspress-linjen mellom Helsingfors, Finland og Tallinn, Estland. Over: Linda Lines med "M/S Karolin". Opprinnelig bygget i 1995, men rederiet som best. fartøyet gikk i konkurs. Ikke før i slutten av 2000 ble dette hurtiggående fartøyet ferdigstillt, seilte flere år i Tyskland - før Linda Lines i Tallinn, Estland kjøpte dette pr. sept. 2008. Har fra April 2009, gått i fast rutetrafikk mellom Tallinn, Estland og Helsingfors, Finland. Er dermed blitt ca. 15-20 år gammel, måler 45 meter i lengde, og 12.32 i bredde. Motoreffekt på 7840 kW, og gjør 40 knop med opptil 402 pax. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 6. mai 2015 Forfatter Skrevet 6. mai 2015 Var mulig å komme om bord i dette skipet under vårt besøk i Helsingfors, dog nøyde vi oss med ett par bilder utenfra: Over: "M/S Aranda", bygget i 1989 - og er et finsk forskningsfartøy, er eid av "Finnish Environment Institute", man kan bl.a. lese på Fakta om Fartyg følgende: "A state-of-the-art research vessel equipped for icy conditions, she operates mainly in the Baltic Sea but has also made voyages to the Arctic Sea as well as the areas around Antarctica" Over: Finnlines med: "M/S Finnlady", bygget i Italia pr. 2007 (åtte år gammel). Skipet måler 218 meter i lengde, og 30.5 meter i bredde. Bruttotonn: 42.923, motoreffekt: 41.580kW, i opptil 25 knop. Har kapasitet til 500 pax, samt hele 4.200 lastemeter. Ikke mindre enn fire stk. søsterfartøy: (Finnstar/Finnmaid/Europalink/Nordlink). Har siden Okt. 2012, gått i faste rute mellom Helsingfors og Travemünde. Så avslutter jeg denne trip-rapporten, med noen få bilder fra et ganske så kaldt og blåsigt Helsingfors: Denne reisten ville "normalt" sett, kostet ca. SEK: 7.340.- (NOK: 6.630) (normalpris, samt ved Club One: Bronze/Silver-kort) i lavsesong. Dersom jeg hadde booket denne og betalt med penger, ville den med Club One: Gold-kortet kostet ca. SEK: 5.140 (NOK: 4.600). Dog hadde vi en del Club One-poeng, som snart nærmet seg utløpsdato, vi betalte derfor hele reisen med Club One-poeng - noe som tilsvarte: 82.700 poeng. Dermed ble det mindre inntjening for selve turen: Antall poeng for selve turen: 2.364 p. Antall poeng for innkjøp omb: 1.030 p. Totalt antall poeng: 3.394 p. Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Takk til "Fakta om Fartyg" for opplysninger om flere av skipene. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.