Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

 

April 2014: Tur med Silja Line: og "M/S Silja Symphony" i nyrenovert

"Commodore: Suite" på 25 kvm til Helsingfors og tilbake:

 

 

 

De to noe aldrende cruisefergene "M/S Silja Symphony" og søsterskipet

"M/S Silja Serenade" som begge har passert over 20 år, holder

fortsatt stand på flaggruten til Silja Line - mellom Stockholm og

Helsingfors. Etter den nylige oppussingen, samt oppgraderingene for

kun noen måneder siden, er det ingen tvil om - at Silja Line fortsatt har

et meget godt produkt på flagglinjen. Begge skipene var ganske så

revolusjonerende i sin tid,

med store promenader som går gjennom hele skipet. Promenaden er på

ikke mindre enn 140 meter (på Dekk 7 ) og strekker seg i høyde helt

opp til Dekk: 11. Totalt fire dekk med lugarer, hvor en del "innvendige"

dermed allikevel blir en smule utvendige - siden disse vender inn

mot promenaden.

 

"M/S Silja Symphony" har nylig gjennomgått en større oppussing og

facelift, og var på verft fra sept. 2014 til midten av okt. 2014.

Søsterskipet "M/S Silja Serenade" gjennomgikk mer eller mindre de

samme oppgraderinger og facelift fra Jan. 2014 til midten av Feb. 2014.

 

 

Avg. Stockholm (Värtahamnen), kl: 16.45

Ank. Helsingfors (neste dag), kl: 09.55

(lokal Finsk tid)

 

Avg. Helsingfors (lokal tid), kl: 17.00

Ank. Stockholm  (lokal tid), kl: 09.30

 

 

 

Silja Line tok i bruk nybygget fra medio mai 1991, og måler

203 meter i lengde, 31.9 meter bred. Max kapasitet er etter

ombygging 2.852 passasjerer, og 410 biler.

 

 

 

IMG_1889.jpg

 

IMG_1891.jpg

 

IMG_1894.jpg

 

 

 

 

Så over til selve lugaren, disse "Commodore Suitene" ligger forut på Dekk: 10

og Dekk: 11. Disse ble alle nylig renovert, og da i to ulike stilarter - disse

er: "Skjærgården og Havet", samt "Strand og Harmoni". Personlig synes jeg sistnevnte

stilart var klart mere lekker og eksklusiv (på bildene). Vel om bord, var ikke forskjellene

fullt så store, men allikevel vil jeg definitivt si at "Strand og Harmoni" gir et langt

bedre inntrykk.

 

Til sammenligning, så ser "Skärgården och Havet" slik ut:

 

Theme01.jpg

Over: bildet er copyright © TallinkSilja, og til fri bruk i presse/media.

 

 

IMG_4267.jpg

 

 

Av de ca 32 stk. "Commodore Suitene" (samt én stk. 75kvm stor "Executive Suite,

se tidligere trip-rapport, fra reisen jeg hadde med den!), så ligger to stk.

av disse "Commodore: Suite" helt forut med utsikt ut over baugen. De øvrige

ca. 30 stk. ligger på hver sin side, og da med annenhver med "vanlig suite"

og med såkalt "balkong suite" (dog helt overbygd, og kun små vinduer man kan åpne).

 

Var også denne gangen heldig, og fikk sikret meg en av de kun to stk. av disse

Commodore Suitene, som ligger helt forut - med flott panoramautsikt, denne

gangen Commodore Suite med lugarnummer: 11-322:

 

 

 

IMG_3977.jpg

 

IMG_3979.jpg

 

 

Badet er dog ikke veldig renovert, kun mindre forandringer her:

 

IMG_3971.jpg

 

IMG_3973.jpg

 

IMG_3969.jpg

 

 

Resten av lugaren har imidlertid blitt lys og meget luftig:

 

 

IMG_3981.jpg

 

IMG_3982.jpg

 

IMG_3984.jpg

 

 

IMG_3986.jpg

 

 

IMG_3989.jpg

Skrevet

IMG_3990.jpg

 

 

IMG_3991.jpg

Over: før avgang fra Värtahamnen og Stockholm, god utsikt til veiene samt all

byggevirksomheten.

 

 

IMG_3993.jpg

 

IMG_3994.jpg

 

 

IMG_3997.jpg

Over: innholdet i minibaren, som selvsagt er inkludert i prisen.

 

 

IMG_4001.jpg

 

 

IMG_4018.jpg

Over: plassering av lugaren, samt rømingsveier m.m.

 

 

Så noen bilder som viser panoramautsikten fra denne lugaren:

 

 

IMG_4144.jpg

 

 

IMG_4146.jpg

 

IMG_4145.jpg

 

IMG_4147.jpg

Over: fra venstre til høyre (babord til styrbord).

 

 

IMG_4264.jpg

 

 

 

IMG_4055.jpg

Over: inngangen til Commodore Suite-området (samt for den ene Exec. Suite) er

via glassdører på hver side, hvor man bruker sitt nøkkelkort.

 

 

 

Commodore Loungen som man har tilgang til i disse lugartypene, er også renovert - og svært så

vellykket etter min mening. Commodore Loungen ligger forut på Dekk: 10 , dvs. rett under lugaren

vi hadde ovenfor, også Exec. Suiten ligger rett over loungen:

 

 

IMG_4019.jpg

 

 

 

I Loungen har man tilgang til noe gratis drikkevarer, resten bestilles og

kjøpes direkte i baren når denne er betjent. I tillegg finnes det her bastu/sauna,

man kan leie videofilmer samt X-box spill. I tillegg er det et

utvalg av gratis drikkevarer, inkl. kaffe/te samt

wienerbrød, sjokolade, frukt, og annet "tilltugg", i tillegg til blader/aviser m.m.

 

 

 

IMG_4024.jpg

 

Skrevet

IMG_4023.jpg

 

IMG_4029.jpg

 

IMG_4031.jpg

 

IMG_4046.jpg

 

IMG_4033.jpg

 

 

 

 

SiljaSym01.jpg

Over: oversikt over alle dekk, på "M/S Silja Symphony".

 

 

 

 

 

 

Så noen bilder fra promenaden som går gjennom skipet:

 

 

 

IMG_4059.jpg

 

IMG_4060.jpg

 

IMG_4099.jpg

 

IMG_4240.jpg

 

 

 

Vel nede på selve grunnplanet i promenaden på Dekk: 7 (i tillegg til områdene direkte

tilknyttet promenaden på Dekk: 6 ), har man tilgang til en rekke nye butikker, restauranter,

og annet etter oppussingen:

 

 

IMG_4260.jpg

 

IMG_4258.jpg

 

IMG_4257.jpg

 

 

IMG_4249.jpg

 

IMG_4114.jpg

 

Skrevet

IMG_4112.jpg

Over: Restaurant: "El Capitan".

 

 

IMG_4246.jpg

Over: Fisk- og skalldyrs gourmet restauranten: "Happy Lobster", her spiste

vi den ene kvelden; en glimrende stekt og velsmakende "Röding", helt foretreffelig!

 

 

Det har nå bl.a. kommet en helt ny Sushi-restaurant:

 

 

IMG_4247.jpg

 

IMG_4251.jpg

 

IMG_4110.jpg

 

IMG_4105.jpg

 

IMG_4107.jpg

 

 

 

 

IMG_4243.jpg

 

IMG_4103.jpg

Over: nedgangen midt i promenaden, til Buffet-restauranten på Dekk: 6 .

 

 

IMG_4119.jpg

 

IMG_4118.jpg

 

 

IMG_4116.jpg

Over: den mest eksklusive restauranten om bord: "Bon Vivant", her spiste vi den

medfølgende spesialfrokosten, kun for de som bor i Commodore Suite / Jr. Suite /

Exec. Suite, her finner man virkelig roen på morgenen. Øvrige gjester kan ikke kjøpe

seg opp til denne frokosten, her kan man bl.a. bestille omelett, egg- og frokosttallerken,

samt amerikansk pannekake osv. osv. rett fra meny på bordet. I tillegg til at man selv

forsyner seg med øvrig brød, rundstykker, pålegg, kokt egg, osv osv. På kvelden er det

de ypperste gourmet måltider som serveres her.

 

 

 

IMG_4065.jpg

Over: heisområdet forut på Dekk: 9, styrbord side forut.

 

 

IMG_4218.jpg

Over: en "morsom" blindkorridor, som det finnes noen av på skipet - her fra

Dekk: 9 forut på styrbord side.

 

 

IMG_4268.jpg

 

Skrevet

IMG_4269.jpg

Over: På Dekk: 12 midtskips, som kalles: "Moonlight Promenade", som også

har direkte utgang til soldekk på Dekk:12 - men også bra utsikt ned til promenaden.

 

 

Så noen bilder ute fra dekk (Dekk: 7) :

 

 

 

IMG_4069.jpg

 

IMG_4077.jpg

 

IMG_4083.jpg

Over: helt forut på soldekk, finner man dette overbygget - radaren rett forut.

 

 

IMG_4086.jpg

Over: helt akter på skipet, like før avgang fra St.holm - og det svenske

flagget fires ned.

 

 

IMG_4093.jpg

Over: Promenaden samt "Old Port Pub" rett på innsiden.

 

 

 

IMG_4275.jpg

Over: oppe på soldekk, Dekk: 12.

 

 

IMG_4276.jpg

 

IMG_4284.jpg

 

IMG_4278.jpg

 

 

 

 

IMG_4266.jpg

 

Noen helt nye Jr. Suiter (tre stk.) har etter den siste store oppgraderingen, og

faceliften sett dagens lys. Dette var tidligere "Conference Suites" (altså Suiter,

direkte tilknyttet bookinger for konferanse osv. , og ikke mulig for vanlige pax å

booke. Dog kunne man bli oppgradert til en slik Suite, dersom skipet var overbooket

på de riktige store avganger.

 

Disse tre "nye" Jr. Suitene ligger alle helt forut på Dekk: 9, men fin utsikt - og

svært varierende tema: Vår (lugar: 9196), Sommer (lugar: 9194), og Høst (lugar: 9192):

 

 

 

vi starter med Jr. Suite, med lugar: 9-192 (Høst-tema) :

 

 

 

IMG_4216.jpg

 

IMG_4180.jpg

 

IMG_4168.jpg

 

IMG_4169.jpg

 

Skrevet

IMG_4170.jpg

 

IMG_4173.jpg

 

IMG_4176.jpg

 

IMG_4179.jpg

 

IMG_4182.jpg

 

IMG_4185.jpg

 

IMG_4186.jpg

 

IMG_4187.jpg

Over: toalett og enkel dusj finnes i direkte tilknytning til gangen, med en gang

man kommer inn i Jr.suiten. Mens dette boblebadekaret finnes i et eget separat bad

(med en enorm trope-dusj!), i direkte tilknytning til soverommet (dog uten wc).

 

 

 

Så er det Jr. Suite, med lugar: 9-194 (Sommer-tema) :

 

 

 

IMG_4196.jpg

 

IMG_4197.jpg

 

IMG_4198.jpg

 

IMG_4200.jpg

 

IMG_4202.jpg

 

IMG_4203.jpg

 

IMG_4208.jpg

Skrevet

IMG_4210.jpg

 

IMG_4211.jpg

 

IMG_4212.jpg

 

 

 

 

Så til slutt, Jr. Suite med lugar: 9-196 (Vår-tema) ,

kun to stk. bilder fra denne pga. rengjøring på lugaren:

 

 

 

IMG_4191.jpg

 

IMG_4194.jpg

 

 

 

 

Nytt etter oppgraderingen, var enorme info-skjermer rundt om på skipet - som også

var interaktive; bl.a. med spill, samt mye informasjon - og man kunne trykke direkte

på skjermen, for å få mer info om ønsket underholdning, spisesteder, barer, lugarer,

osv osv.:

 

 

IMG_4126.jpg

Over: her har jeg trykket på, vår "egen" lugar på turen - legg dog merke til, at

feil "Tema" kommer opp som illustrasjonsbildet, men det får man tilgi.

 

 

 

Så over til noen av de skip, og fartøy vi så under turen:

 

 

 

IMG_4091.jpg

 

IMG_4132.jpg

Over: inne i Värtahamnen i St.holm, lå vi selvsagt ved siden av et av Tallink sine

skip til Tallinn, Estland. I dag lå "M/S Victoria" inne. "M/S Victoria" er bygget i 2004

av Akter Finnyards, i Rauma, Finland (skipet er med andre ord 11 år). Måler 193.8 meter i lengde,

og 29 meter i brede. Brutto-tonn: 40.975, motoreffekt: 26.240 kW (22.0 knop). Har kapasitet

til 2.500 pax, samt 400 biler (inkl. 1000 lastemeter). Søsterskipet er "M/S Romantika

(som er to år eldre, altså 2002-modell), som tidl. gikk på St.holm-Riga linjen, men som nå går

parallelt og i motfase med Victoria på Tallinn-linjen.

 

 

 

IMG_4089.jpg

Over: Tallink med "M/S Isabelle" i Frihamnen, et stenkast fra Värtahamnen i Stockholm.

"M/S Isabelle" er nest eldst av de fire søsken, bygget i 1989,

og er dermed 26 år. "M/S Isabelle" målte 169 meter i lengde, og 27.6 meter i bredde før ombygging,

i dag måler hun litt over 171 meter i lengde. Motoreffekt på 24.000kW, og kan gjøre 21.5 knop, har

kapasitet til 2.480 pax, samt i underkant av 400 personbiler. Ble kjøpt av Tallink i 2013, hvor

hun tidligere har tjenestegjort hos konkurrenten Viking Line, på Åbo-Stockholm linjen i svært mange år,

bygget i Split, Kroatia.

 

 

 

IMG_4135.jpg

Over: St. Peter Line med "M/S SPL Princess Anastasia". Levert ny

opprinnelig til Viking Line, som "M/S Olympia" pr. april 1986

(29 år gammel). Senere i trafikk for britiske P&O, og så

pr. des. 2010 solgt/leid ut til St. Peter Line som skal nedbetale

fartøyet under seks år, satt inn på den ganske så omfattende linjen

mellom: St.holm-St.Petersburg-Helsingfors-Mariehamn-St.holm-Tallinn-

St.Petersburg-St.holm.

 

 

 

 

Fra Helsingfors, Finland:

 

 

 

IMG_4150.jpg

 

IMG_4162.jpg

Over: Viking Line med "M/S Viking XPRS", Viking Line sitt nest

nyeste fartøy (etter "M/S Viking Grace"). Levert til

rederiet april 2008 (blitt syv år gammel). Lengde: 185 meter,

bredde: 27.70. Har kapasitet til 2500 passasjerer, 240 biler.

Motoreffekt: 40.000kw, knop: 25.0. Går på ekspress-linjen mellom Helsingfors, Finland

og Tallinn, Estland.

 

 

IMG_4220.jpg

Over: Linda Lines med "M/S Karolin". Opprinnelig bygget i 1995, men rederiet

som best. fartøyet gikk i konkurs. Ikke før i slutten av 2000 ble dette hurtiggående

fartøyet ferdigstillt, seilte flere år i Tyskland - før Linda Lines i Tallinn, Estland

kjøpte dette pr. sept. 2008. Har fra April 2009, gått i fast rutetrafikk

mellom Tallinn, Estland og Helsingfors, Finland. Er dermed blitt ca. 15-20 år gammel,

måler 45 meter i lengde, og 12.32 i bredde. Motoreffekt på 7840 kW, og gjør 40 knop

med opptil 402 pax.

 

Skrevet

Var mulig å komme om bord i dette skipet under vårt besøk i Helsingfors, dog

nøyde vi oss med ett par bilder utenfra:

 

 

IMG_4222.jpg

 

IMG_4225.jpg

Over: "M/S Aranda", bygget i 1989 - og er et finsk forskningsfartøy, er eid av

"Finnish Environment Institute", man kan bl.a. lese på Fakta om Fartyg følgende:

"A state-of-the-art research vessel equipped for icy conditions, she operates mainly

in the Baltic Sea but has also made voyages to the Arctic Sea as well as the

areas around Antarctica"

 

 

IMG_4287.jpg

Over: Finnlines med: "M/S Finnlady", bygget i Italia pr. 2007 (åtte år gammel). Skipet

måler 218 meter i lengde, og 30.5 meter i bredde. Bruttotonn: 42.923, motoreffekt: 41.580kW,

i opptil 25 knop. Har kapasitet til 500 pax, samt hele 4.200 lastemeter. Ikke mindre enn

fire stk. søsterfartøy: (Finnstar/Finnmaid/Europalink/Nordlink). Har siden Okt. 2012, gått

i faste rute mellom Helsingfors og Travemünde.

 

 

Så avslutter jeg denne trip-rapporten, med noen få bilder fra et ganske så kaldt og

blåsigt Helsingfors:

 

 

IMG_4224.jpg

 

IMG_4227.jpg

 

IMG_4229.jpg

 

 

 

 

 

gold_clubWide.jpg

 

Denne reisten ville "normalt" sett, kostet ca. SEK: 7.340.- (NOK: 6.630) (normalpris,

samt ved Club One: Bronze/Silver-kort) i lavsesong. Dersom jeg hadde booket

denne og betalt med penger, ville den med Club One: Gold-kortet kostet

ca. SEK: 5.140 (NOK: 4.600). Dog hadde vi en del Club One-poeng, som snart nærmet

seg utløpsdato, vi betalte derfor hele reisen med Club One-poeng - noe som

tilsvarte: 82.700 poeng.

 

Dermed ble det mindre inntjening for selve turen:

 

Antall poeng for selve turen:  2.364 p.

Antall poeng for innkjøp omb:  1.030 p. 

Totalt antall poeng:          3.394 p.

 

 

 

Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av

merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0

megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.

 

Takk til "Fakta om Fartyg" for opplysninger om flere av skipene.

 

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen

kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...