Arne hermann tunem Skrevet 9. april 2015 Skrevet 9. april 2015 jeg skal kjøpe min første fluestang i år så lurer jeg på hva jeg skal velge siden jeg aldri har gjort det før, noen som vet om nybegynner stang??? Siter
Jan Nordberg Skrevet 10. april 2015 Skrevet 10. april 2015 Velkommen til en morsom del av naturopplevelse som fluefiske er. Nei, det ligger ikke noe snobberi i dette utsagnet, fisker selv med det som måtte passe for anledningen. Men synes at det ikke er noe annet som gir samme ro til å nyte omgivelser mm som å tusle rundt med fluestanga. "Nybegynnerstang" er eller kan være et bannord, for en billig utrustning som bare skaper trøbbel og lærer deg en masse unoter er drepen på lang sikt. Du blir drittlei før du er i mål, for det tar litt tid å lære slikt fiske. Stang og snøre må passe som hånd i hanske, ikke som ved slukfiske. Først må du vurdere hva slags fiske du kommer til å drive. Lett fluefiske etter ørret og harr, krever en type, tyngre fiske etter laks, sjø ørret for ikke å snakke om gjedde eller kystfiske etter torsk, noe helt annet. Fiske i lavlandet med noe roligere værforhold kontra vindforhold du kan oppleve på fjellet er et annet parameter. En 9 fot enhåndsstang i vektklasse 5-6 er en veldig god middelvei for det meste av innlandsfiske. Skikkelig finfiske i små elver 7-8 fot vektklasse 3-4. Langs kyst og slikt kan trenge tyngre snøre og kraftigere stang, 9 fot vekt kl 7-8. To håndsstenger er en sak for seg, har ikke brukt noe slikt selv. For som jeg sier, ørreten min blir dyr nok om jeg ikke skal hive meg på laksen også. Da velger jeg frysedisken. Så her må du nok gi en antydning, en stang for vektklasse 5-6 med et 3'er snøre, er som å piske med en hyssing, og med et 8'er snøre dreper du spensten i stanga, ikke nok ryggrad til å drive snøre ut. Det er en god del gode fabrikanter og de fleste med et navn lager utstyr som selv i forskjellige prisklasser er noe du kan leve med. Siter
Arne hermann tunem Skrevet 10. april 2015 Forfatter Skrevet 10. april 2015 Hei Jeg kjøpe meg denne fra xxl.no http://www.xxl.no/fiske/fluefiske/fiskesett-fluefiske/guideline-fluefiskesett-flystarter-trout-9-5-4-pc-kit/p/1055529_1_size_1 Siter
Jan Nordberg Skrevet 11. april 2015 Skrevet 11. april 2015 Guideline er da et helt greit merke. Jeg har ikke hatt eller har stenger fra de, men det betyr da ingen ting. Kjøpte noen snører fra de, og de var helt ok. Faktisk var det rimeligste "nybegynner" snøret deres det beste av de fire snørene jeg har derfra. Tre og firdelte stenger var bannord i gamledager, men det er det ingen grunn til lenger. Og med en slik stang i transportrør som på bildet er det ingen grunn til at utstyret skal bli igjen hjemme. Personlig har jeg lenge, oi, jammen begynner jeg å bli gammel, hatt en forkjærlighet for SAGE stenger, vel i den gale enden av prisskalaen. Men de lager også gode stenger i billigere klasser, selv om de også ligger over dette kjøpet. Har også stenger fra Scott og Hardy som brukes med glede. Det er da også et par andre som lager stenger du ikke vil angre på. Egentlig bør en kjøpe stenger etter å ha prøvekastet litt, stenger er som, tør jeg si damer, noen liker mora andre dattera. Stenger for fluefisket har sitt eget lynne, så det gjelder å finne noe som passer ditt. Tvi, Tvi, og håper du får glede av den nye aktiviteten. PS: Et lite råd tilslutt, håper du har noen i nærmiljøet som kan hjelpe deg slik at du ikke legger deg til unoter, altfor lett å havne der, eller om det er mulig å gå på et kurs, så er det verdt tid og penger. Tro meg på det. Fikk min første splitcane stang da jeg var sju år, og nå er jeg passert sytti, så litt har jeg erfart og sett. DS Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.