Bryar Hawleri Skrevet 1. mars 2015 Skrevet 1. mars 2015 Jeg har joinet en server på Fsopen og noen klager på at jeg ikke klarer å kommunisere ordentlig med ATC. Jeg pleier å si 'Etihad 22 requesting clearance to Taxi to Runway 25L' og så sier ATC noe og jeg svarer med 'Copy'. Er dette feil? Kan noen lære Meg? Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 1. mars 2015 Skrevet 1. mars 2015 Når du ber om en takseklarering så vil ATC gi deg instrukser på hvordan du skal takse. Altså hvilke taksebaner du skal bruke, hvilken rullebane du skal takse til osv. Da skal du lese tilbake den klareringen dem gir deg. F.eks kan dem si: Etihad 22, copenhagen ground, taxi to holding point runway 25 via taxiway charlee, whiskey and bravo. Report ready for departure. Da holder det ikke å si "copy". Du må svare med f.eks: "taxi to holding runway 35 via charlee, whiskey and bravo and will report ready for departure, etihad 22" Med dette bekrefter du at du har forstått klareringen. Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 1. mars 2015 Skrevet 1. mars 2015 I tillegg så har du sikkert en rute du skal fly. Da må du be om klarering først. F.eks: Copenhagen clearance delivery, etihad 22 ready to copy clearence to gardermoen, information bravo, qnh 1022 Da får du en klarering du også må lese tilbake. Når dette er sagt så dette alt for omfattende til at jeg kan gi deg noe krasj kurs på 1-2-3 i radio kommunikasjon. Her må du nesten lese deg opp på egenhånd. Kan kanskje være en ide å bestille flytelefoni boken til privat flyger sertifikatet hvis du vil lære deg atc kommunikasjon på en ordentlig måte Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 2. mars 2015 Skrevet 2. mars 2015 Et annet alternativ for å lære litt mer om hvordan ATC foregår online i praksis, er at du logger deg på og forteller/skriver at du bare ønsker å observere, ikke fly. Altså at du finner deg en flyplass hvor det er endel trafikk og bare sitter i flymaskinen din og lytter på kommikasjonen (evt. også beveger deg litt utenfor flyet for å se hvor/hva de flyene du lytter på finner på for noe rart ift. det som blir sagt ). Siter
Bryar Hawleri Skrevet 2. mars 2015 Forfatter Skrevet 2. mars 2015 Hvor står det hvor taxebanene ligger? Hvor er feks Charlie? Siter
Bryar Hawleri Skrevet 2. mars 2015 Forfatter Skrevet 2. mars 2015 I tillegg så har du sikkert en rute du skal fly. Da må du be om klarering først. F.eks: Copenhagen clearance delivery, etihad 22 ready to copy clearence to gardermoen, information bravo, qnh 1022 Da får du en klarering du også må lese tilbake. Når dette er sagt så dette alt for omfattende til at jeg kan gi deg noe krasj kurs på 1-2-3 i radio kommunikasjon. Her må du nesten lese deg opp på egenhånd. Kan kanskje være en ide å bestille flytelefoni boken til privat flyger sertifikatet hvis du vil lære deg atc kommunikasjon på en ordentlig måte Hva er qnh 1022 og hva mener man med information bravo? Er HELT ny til ATC så jeg skjønner veldig lite Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 2. mars 2015 Skrevet 2. mars 2015 Det høres for å være helt ærlig ut som kunnskapsnivået kanskje er litt for dårlig for å fly online med en avansert airliner ut fra en stor internasjonal flyplass ja. Det er nok lurt å vente litt med det mest avanserte til du har mer av basiskunnskaper omkring fly og flyging inne. Det jeg tror endel "glemmer" eller overser når en skal lære seg å fly er den innebygde flyskolen med flyinstruktør Rod Machado som finnes både i FS9 og FSX. Der har du muligheten til å starte helt basic med både teori og praksis på enklere flymaskiner for å lære deg grunnleggende ferdigheter, ha oppflyginger med han etter delkursene (og du kan stryke så mange ganger du vil ), og så gradvis klatre veien oppover både med mer kunnskap og ferdigheter til etterhvert mer avanserte og større flymaskiner. Er noen år siden sist jeg var inne der nå, men det ville overraske meg hvis ikke både QNH, ATIS og noe Radiotelefoni er noe av det han både med en snert av humor og villighet lærer bort. Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 2. mars 2015 Skrevet 2. mars 2015 I tillegg så har du sikkert en rute du skal fly. Da må du be om klarering først. F.eks: Copenhagen clearance delivery, etihad 22 ready to copy clearence to gardermoen, information bravo, qnh 1022 Da får du en klarering du også må lese tilbake. Når dette er sagt så dette alt for omfattende til at jeg kan gi deg noe krasj kurs på 1-2-3 i radio kommunikasjon. Her må du nesten lese deg opp på egenhånd. Kan kanskje være en ide å bestille flytelefoni boken til privat flyger sertifikatet hvis du vil lære deg atc kommunikasjon på en ordentlig måte Hva er qnh 1022 og hva mener man med information bravo? Er HELT ny til ATC så jeg skjønner veldig lite For å finne ut hvor f.eks taksebane charlee ligger på en flyplass trenger du et aerodrome chart for den aktuelle flyplassen. For Norge kan du gå inn på www.ippc.no. Der ligger alle kart for norske flyplasser gratis tilgjengelig. Når du får en takseklarering så trenger du et aerodrome chart, og der vil du se oversikten over de ulike taksebanene samt rullebaner osv. QNH er lufttrykket på flyplassen, og det er disse verdiene du legger inn på høydemåleren før avgang, slik at høydemåleren skal vise riktig høyde. Information bravo var bare et eksempel. Det kan liksågodt være information Delta. Dette er en identifier for atis, som du må oppgi for å bekrefte at du har riktig atis. Men er mye forklare. Men mener det skal ligge gratis opplæring på online flyging på nettet hvis du søker litt rundt. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.