Skrevet 9. desember 2014 10 år Kystvaktens Lynx 228 siste tur endte på Kjevik i dag Kilde Fvn.no Lynx har fungert som Kystvaktens forlengede arm og øyne i over 30 år. I dag landet helikopteret på Kjevik for siste gang og nå får det pensjonisttilværelsen blant flytekniske befalskoleelever. Vi ble med på den siste flyvningen over Kristiansand. https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=http%3A%2F%2Fwww.fvn.no%2Fshare%2Farticle2723464.ece%3Fpaging%3D%26section%3Dfvntv%23.VIdE9B7FG_Q.facebook&p[title]=Helikopterets%20siste%20flyvning%20-%20fvn.no&display=popup
Skrevet 9. desember 2014 10 år Siste tur også i Bodø med litt akrobatikk over flymuseet før det landet der for å innlemmes i samlingen. Aller siste tur med en norsk Lynx blir dog på nyttårsaften iflg. mine kilder.
Skrevet 10. desember 2014 10 år Aller siste tur med en norsk Lynx blir dog på nyttårsaften iflg. mine kilder. Hvilken maskin blir det? Er ikke begge satt på bakken for godt nå? "207" innlemmes i Flymuseets samling og "228" har blitt overlevert til Luftforsvarets Skolesenter på Kjevik.
Skrevet 10. desember 2014 10 år Godt spørsmål. Kan være at de mente at offisiell utfasing skjer fra 31.12?
Skrevet 10. desember 2014 10 år Lynx'n hadde sin siste landing på kystvaktens fartøy på søndag. Da landet 207 på KV Svalbard i Sortlandssundet Arvtakeren NH90 flyr som bare det for tiden. Vi i Kystvakten jobber nå for at den blir klarert for operativ flyvning på fartøyene fra og med mai
Skrevet 10. desember 2014 10 år Så Kystvakten står uten helikopter frem til mai? Ja, vi gjør desverre det. De nye skulle jo egentlig vært her i 2005, men slik har det ikke gått. De to siste lynx helikoptrenene har jo kun vært 30000 reservedeler flyvende i tett formasjon Luftforsvaret har gjort en kjempejobb med vedlikehold. De har til dels også laget egne reservedeler da fabrikken sluttet med det for lenge siden.
Skrevet 11. desember 2014 10 år Ja, jeg misunner ikke mekanikerne i forsvaret. Det er mye som skurrer på de fleste flytypene. Herculesene hang jo såvidt sammen da de ble byttet ut, og på 333-skvadronene var det høytidssteming da de klarte å ha halve flåten i luften på samme tid. Like greit at man ikke nevner rustholkene uten bemanning som tilhører marinen. Minner meg om tilstanden til det Russiske forsvaret på 1990-tallet. Synes synd på de folkene som har ansvaret for at disse maskinene skal være trygg for de som jobber ombord. Det må være et tungt ansvar å bære.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.