Tom Knudsen Skrevet 2. november 2014 Skrevet 2. november 2014 Tenkte jeg skulle starte en dykker tråd her på forumet slik at de av oss som liker dette kan diskutere litt fornuftig. Uansett, jeg er fersk deluxe og har kun "Discover Scube Diver" kurs og fullført PADI teorikurset (elearning) under beltet. I tillegg har jeg 2 godkjente openwater dykk (offisielt 12 meter) selv om vi var et par meter dypere (16,5). Anyway, starter min dykkerutdanning den 24 novemer ved Ålesund Dykkerklubb og i den forbindelse er det mange spørsmål som kommer opp, kanskje det er flere der ute som både har erfaring og lyst til å dele, kanskje har vi bilder og historier å dele? Jeg vet i alle fall at dette er noe jeg har lyst til men har minimal kompetanse og erfaring med, men jeg gleder meg. Så jeg starter mitt første innlegg med å stille de klassiske spørsmålet, hva slags dykkermaske, svømmeføtter og snorkel bør jeg kjøpe.. Det er visse kriterer jeg stiller og må ha.. * De må ha halvhel (fikk så sabla gnagesår av lukkethel finner sist jeg dykket) * Maske må være solide og gode og helst ikke dugge (tannkrem og slike ting er sikkert et must), samt en av maskene mine må være med styrke Sist nevnte er fordi jeg vet at under trenging må man ta av seg masken og det er noe dritt når man har og bruker linser, selv om det skal visstnok gå. Legger ved bilder av de maskene og finnene jeg vurderer å kjøpe fra dykmagasinet.se Maske til bruk med linser http://dykmagasinet.se/shop/404-aqualung-sphera.html Maske til bruk uten linser http://dykmagasinet.se/shop/196-technisub-look-military.html Så står valget mellom disse finnene http://dykmagasinet.se/shop/787-mares-avanti-superchannel-oh.html og http://dykmagasinet.se/shop/204-cressi-pro-light.html Gode forslag eller bør jeg lete litt til, personlige preferanser og erfaringer mottas med stoor takk. Siter
Joakim Hagen Skrevet 17. november 2014 Skrevet 17. november 2014 Tom, kan du ikke oppdatere tråden etterhvert som tiden går? Dykking er absolutt noe jeg selv lukter litt på, så leser gjerne erfaringene til en ny dykker! Siter
Tom Knudsen Skrevet 19. november 2014 Forfatter Skrevet 19. november 2014 Det kan jeg og her kommer første oppdatering.. Gikk for følgende utstyr så langt.. 1. Finner Her ble det mye frem og tilbake hvor jeg til slutt hørte på dykker instruktøren min med over 25 års erfaring Han anbefalte Scubapro Twin Jet Max (må ikke forveksles med vanlig splitfins) Not to be confused with any Scubapro fin with a similar name, this split fin gives the lie to the idea that they are no good in an oncoming current. Twin Jet Max fins are massively built and have a vented area between the foot-pocket and the blade, which has strong side-rails and rigid panels. They have one of the most generous foot-pockets on the market for length, width and depth, and are intended for those with serious amounts of finning to do. Så kom det til maske.. Har fra før en Scubapro Crystal Vyu som jeg er ikke særlig fornøyd med, prøvde litt av hvert og leste x antall tester før jeg kom frem til BARE, denne sugde seg rett og slett fast på ansiktet mitt og fikk den nesten ikke av he he, om det er positivt eller negativt gjenstår å se men falt for den der og da.. BARE Frameless Avsluttet handlingen med å kjøpe meg dykkerkomputer av merke Suunto Vyper IH3w5N96uqw Begynner bassengtrening i slutten av November med Ålesund Dykkerklubb og gleder meg som bare det. Siter
Moderatorer Robert Hulthin Skrevet 19. november 2014 Moderatorer Skrevet 19. november 2014 høres ut som perfekt maske den sitter og det skal den ...ja dykket for maaaange år siden så skal ikke uttale meg om alt dette moderne greiene som er kommet hehe Siter
Anders Westlund Skrevet 20. november 2014 Skrevet 20. november 2014 Deler gjerne min erfaring med andre. Har nå dykket litt over 100 dykk, men har nå hatt et lite opphold på 2 år. Både jeg og kona tok open water sertifikatet i Egypt, og fortsatte med advanced Open water og tørrdrakt og navigasjon på Nemo i Bergen. I Egypt studerte vi SSI og i Bergen fortsatte vi med PADI. Kan trygt anbefale begge skolene. Vi har og tatt Nitrox kurset i Egypt, og kan anbefales hvis du vil lengre tid under vann. Vi har stort sett dykket rundt Bergens området og ute på både Sotra og øygarden. Av utstyr har vi stort sett det samme som vi kjøpte på Nemo, med unntak av maske, som vi kjøpte på scubastore.com. Vi kjøpte begge to maske med neseventil og kan absolutt anbefale det. Vi endte og opp med finner fra Mares med åpen hæl. Som sagt så er det nå 2 år siden jeg har vært på dykketur og utstyret er nå klar til å sendes inn på service, og etter det skal sørlandskysten oppleves... Mva, Anders Siter
Tom Knudsen Skrevet 25. november 2014 Forfatter Skrevet 25. november 2014 Meget hyggelig å høre og se andre ta del i denne tråden. Håper på mange flere innspill og historier, tenkt å blande dykketurer og flysnakk he he, det kaller jeg så diskusjon på høyt og lavt nivå Siter
Tom Knudsen Skrevet 26. januar 2015 Forfatter Skrevet 26. januar 2015 Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden litt. Jeg har siden Oktober ventet på å få ta bassengtrening og de restrerende 2 hav dykk for å få sertifikatet. Pga. lite aktivitet og gjerne et krav om 3-4 person før man booker basseng, så har dette blitt utsatt og utsatt. Men håper februar blir bra.. På utstyrsfronten har jeg ikke gjort særlig mer, kjøpte meg at par 5mm hansker fra BARE, men ikke noe mer enn det. Venter med både drakt og utstyr til jeg passerer 50-100 dykk eller kommer ut for noe brukbart billig brukt utstyr. Til da får jeg bare leie.. Skal invistere i et kamerahus til et gammelt men fult brukbar Nikon D90 kamera.. Siter
Tom Knudsen Skrevet 18. februar 2015 Forfatter Skrevet 18. februar 2015 Oppdatering Hadde mitt første steg ut i nordisk dykkerparadis i helgen som var. Startet med bassengtrening på Lørdag (4 timer) og fortsatte med trening i havet på Søndagen. Må si jeg ikke så særlig frem til å dykke i havet mens gradestokken nærmet seg 0 tallet i luften i det jeg kjørte mot dykkerplassen. Fikk låne en Aqua Lunge tørrdrakt og Mares BCD og tank mens ABC var mitt eget. Masken hadde jeg gnidd med tannkrem og skyllet, så gnidd den en gang til før jeg la den til å virke over natten, dette resulterte i ikke noe dugg i havet, fantasktisk effektivt overraskende nok. Så dykket Luften: Sol og 6 grader Overflate: ca 5 grader i følge instruktør, men min ny Suunto Vyper Computer viste 2 grader og jeg må bare velge å stole på den. Max dybde var 7 meter Max dykke tid x2 22min Sikt: God, 25 meter+ 16KG bly Avsluttet med 70 bar av 310 (170 på første dykk) Må si jeg ikke frøs noe særlig i det hele tatt, mer varm enn kald.. Men det som plaget meg mest var hodet, ører og fjes. 1. Hodet fordi hver gang jeg måtte tømme maske for vann så blåste jeg luft inn i hetten og dermed vann også Dessuten måtte man i starten la vann fylle øregang og det var veldig kaldt, nærmest vondt 2. Fjes var ikke tildekt annet enn maske og andre steg munnstykke så det var her jeg merket kulden. Slet derimot med sykt vondt i nakke og skulder etter disse dykkene noe jeg tror kommer av at jeg gikk fra 0 aktivitet til 100 aktivitet på 2 dager. Fikk den glede av å se noen flotte ermittkreps og krabber, særlig en pyntekrabbe som jeg likte best. Vi var faktisk så heldige at vi fikk se to pyntekrabber som paret seg, noe som var av de sjeldne å se tydeligvis. Dog ikke noe fisk å se, kun yngel i stim på bunn, antar de større står litt dypere hvor det er litt varmere. Så etter planen skal jeg nå ha 2 dager med dykk til helgen og 2 helgen etter, da har jeg tilsammen 8 registrerte dykk på PADI, hvorpå 2 var i varmere strøk (les: Thailand) Oppdaterer tråden etter hvert, sikker med noen bilder også.. Siter
Tom Knudsen Skrevet 24. februar 2015 Forfatter Skrevet 24. februar 2015 22/2 - 2015 Etter endt kurs, endlig en frogman.. Siter
Anders Westlund Skrevet 25. februar 2015 Skrevet 25. februar 2015 Gratulerer med gjennomført kurs. Skal du gå videre til advanced? Siter
Tom Knudsen Skrevet 25. februar 2015 Forfatter Skrevet 25. februar 2015 Det er planen, men skal nok ha en del dykk først Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.