Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er mine tanker!

Jeg mener dette er ingenting vi bør adressere hverken nå eller i nær fremtid.

Dette er noe vi mennesker ikke kan stoppe dette uansett tiltak. Sier ikke dette fordi jeg ikke ønsker bedre klima eller er for lat til å gjøre noe med det, men sier det fordi tror jeg på det. Raten av klimavennlige tiltak uavhengig av hvor mange hundre prosent vi øker i tiden fremover vil ikke være nok til å bremse eller stoppe de endringene vi ser i dag. At global oppvarming er noe å bry seg om, ja det er både klart og nødvendig, men endringer i issmeltingen er dessverre en lost sak. Vi bør heller fokusere på prevantive tiltak mot matressursene og naturressurser som har direkte innvirkning på luftkvalitet og befolkningsøkning/verdi.

Dette er noe vi også dessverre vil merke fortere og hardere på kroppen enn global oppvarming som igjen jeg bare tror går i bestemte sykluser, altså helt naturlig og langt fra skremmende, se her bare

article-2415191-185A43E400000578-982_640x365.jpg

Ref. for de som vil lese

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2415191/And-global-COOLING-Return-Arctic-ice-cap-grows-29-year.html

Oppsummering:

Vi bør heller fokusere på prevantive tiltak mot matressursene og naturressurser som har direkte innvirkning på luftkvalitet og befolkningsøkning/verdi.

Skrevet

Nå er det jo heldigvis slik at tiltakene som må gjøres ovenfor økt global oppvarming (som vi er usikker på om eksisterer) og økt forurensing av luften (som vi vet eksisterer), er akkurat de samme - redusere utslipp av klimagasser. Sånn sett så er det irrelevant om den eventuelle økte globale oppvarmingen er framskyndet av menneskeheten eller ikke. På helt generelt grunnlag så må jeg nesten også si at jeg er skeptisk til aviser som vitenskapelige kilder, ikke minst fordi de aldri klarer å skrive kildeliste til artiklene sine.

Skrevet

En ting som i hvert fall er sikkert, er at det mildt sagt er store uenigheter om temaet. Det mangler dessverre heller ikke på feilforestillinger både hos media og enkeltpersoner, som for eksempel myten om at global oppvarming/drivhuseffekten i seg selv er noe menneskeskapt.

Bare det at det er en så stor uenighet om dette, gjør det jo egentlig til et interessant tema. Spesielt siden den ene av de mulige løsningene (økt global oppvarming) kan få ganske store negative effekter for menneskeheten på nokså kort sikt. Det gjør det jo til et tema som bør engasjere mange, og derfor synes jeg egentlig det er litt synd at denne tråden har stått nesten urørt i to dager.

Så peis på med alle klimafordommer, folkens! Ingen spørsmål eller synspunkter er for dumme 8)

Skrevet

Det er ikke så stor uenighet om det innen vitenskapen, men representasjonen i media er uproporsjonal, og derfor tror den gjengse borger at det er stor usikkerhet. Kan komme tilbake med noen kilder senere i dag. At vi er en viktig faktor i oppvarmingen er så og si sikkert, men det andre alternativet hvor vi ikke må anstrenge oss sånn er jo så mye mer behagelig.

Skrevet

Denne gir en god oversikt over temaet. Innen vitenskaplige miljøer er det som sagt svært lite debatt. Ca 9/10 er enige, men desverre presenterer ikke media det slik.

GISP... Hva? Det er enormt med debatter, alle veger, om det meste i vitenskapen. Hilsen hun som tar doktorgrad innen klima.

Mye forståsegpåere her ser jeg :P

• Like 1
Skrevet

Mari: Hvis du holder på med en doktorgrad om klima, har du mulighet til å kjapt oppsummere hvor vitenskapen står ang. dette i dag? Jeg har så lite tiltro til aviser og media på dette området, og pga. mine egne studier har jeg dessverre ikke fått satt meg så mye inn i klimaforskning som jeg har lyst til. Har de fleste forskerne gjort seg opp en mening om økt global oppvarming, eller er det mange som avventer fordi de mener det er for vanskelig å tolke tilgjengelige data e.l.? Hvor ligger flaskehalsene i klimaforskningen - tilgjengelighet på data, kapasiteten på supercomputere som simulerer værsystemer osv.? Hva ligger det i at mange forskere stadig går ut i media og sier at det er "for sent" å snu klimautviklingen?

Skrevet

Jeg skal på nåværende tidspunkt ikke si for eller i mot. Men opplyse om at info fra pressen (som er eid av store mediemoguler) og fra politikere (som er kjøpt og betalt via lobbyvirksomhet og pengestøtte fra Corporations), er det siste man skal sette sin lit til. Info fra de er utformet for å peile oss inn på et villspor. For tiden finner jeg min info generelt fra fora, og fra uavhengige filmer. Netflix har et godt utvalg av sistnevnte. En snutt av Nestle for eksempel, som tapper vannet fra under ræva til de som bor i området, og selger det tilbake på flasker til den tidobbelte prisen.

I USA blant annet, faker de vannet. :P

Skrevet
GISP... Hva? Det er enormt med debatter, alle veger, om det meste i vitenskapen. Hilsen hun som tar doktorgrad innen klima. Mye forståsegpåere her ser jeg :P

Det skyldes vel at enkelte ikke innhenter sin info fra andre kilder enn de typiske "kildene". Som er aviser, politikere, TV. Argumentasjon fra den kanten kan jo aldri tas for god fisk. Den type informasjon er alltid, og vil alltid være - fjernstyrt. Den type info kan man aldri stole på.

PS: Jeg ser noen av de debattene du nevner, rett som det er. Dog ikke via de vanlige TV kanalene :)

• Premium Medlem
Skrevet

GISP... Hva? Det er enormt med debatter, alle veger, om det meste i vitenskapen. Hilsen hun som tar doktorgrad innen klima.

Mye forståsegpåere her ser jeg :P

Ja, det er noe som heter at en ikke skal bruke fremmedord hvis en ikke er korpulent til det... :)

Dette er vel et av tidenes mest komplekse vitenskapelige problemer, så jeg overlater konklusjoner til mer kyndige individer. Sjangsen for at man i de land som forurenser mest skal få flertall for dramatiske kutt i klimagassutslipp er så liten, at det er både uinteressant hva som er årsaken og hva som blir konsekvensen. Det vil ikke bli gjort noen med det "lel". Til og med Norge som vissnok har foretatt månelandinger innenfor klimavennlig teknologi bare fortsetter å øke sine utslipp. Med en oljebransje som direkte og indirekte utgjør 30% av norsk økonomi så sier det seg selv at en snuoperasjon er tilnærmet umulig med mindre klimaet selv hamler opp med ekstermvær og feier platformene av sokkelen.

Nei, tilbake til den virituelle og katastrofefrie simulatorverdenen. Her er det ikke annet enn en "crash to desktop" som lurer i horisonten. Visste dere forresten av klimagassutslippene fra verdens Internettservere er spådd å bli like stor som fra flytrafikken innen 2020?

Skrevet

Hva debatter angår, bortkastet tid. Et skuespill satt i scene, men i praksis skjer intet. Bruker heller min tid til å fly RC helikoptre, og til å lage bedre scenery. Politikk i dag er kun en evigvarende bløff, og vil man SE hva som faktisk skjer, så IKKE innhent informasjonen fra avisene og politikerne. Innhent infoen fra uavhengige kilder.

Skrevet

http://www.flightsim.no/forum/smf/index.php?topic=82976.msg665004.msg#665004

Tror Andrew er inne på noe viktig, hvor mye er medieskapt, hvor mye er vitenskap. Mr. Høgseth over toucher innpå flaskehalser noe jeg synes er like viktig, kan flaskehalser påvirke data, er klimapolitikken basert på uriktig data i begge ender av skala, hvis så hvem regulerer dem. Forskning er alltid tvetydig etter min mening å dømme, det er derfor vi forsker, prøver ut og overprøver teser. Jeg tror det uansett blir vanskelig å konkludere noe som kontinuerlig er i endring. Men å si at klima ikke er i en eller annen form for endring tror jeg blir litt vanskelig å nekte på.

Skrevet

Hei.

Klimaendringer kan man diskutere til man blir "grønn".

Utslipp av CO2 er og har alltid vært et problem.

Jeg var selv med å profilere Halonanlegg, brannslukkerutstyr, på 1970 tallet, det var det geniale, men samtidig det mest skadelige for ozonlaget viste det seg.

I dag er det kun tillat om bord på fly og U-båter.

Hvis temperaturen stiger mere slik at permafrosten i nordområdene tiner opp, slippes også den store mengden CO2 lagret der også.

Da kan man begynne med kuleramme igjen.

Lars Peter.

Skrevet

Mine tanker om klimaet?  ,,,,,  en tanke som slår meg er att det har vært forbanna vått de siste dagene og jeg er ikke ferdig med å mure trapper og grill,,, utendørs ,,,,,,, på ei øy så langt sør omtrent en kommer i dette landet.

:o

Skrevet

Ta det med ro Andrew, det kommer til å bli en mild vinter. Det kommer antagelig ikke noe vinterlig før mot slutten tenker jeg. månedskftet februar mars kan det bli nok å gjørra for brøytefolka.

;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...