Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Skrevet 7. september 2014 Juli 2014: Med "M/S Silja Galaxy" i Executive Suite / Balkong-suite fra Stockholm til Åbo, Finland: "M/S Silja Galaxy" ble levert til Tallink i 2006, og ble fra 2. Mai 2006 satt inn på ruten mellom Tallinn og Helsingfors. Men fra 23. Juli 2008 ble skipet innlemmet i "Silja Line"-flåten i TallinkSilja, og omdøpet til "M/S Silja Galaxy" (het tidligere "M/S Galaxy") - og har siden seilt på linjen mellom Stockholm og Åbo i Finland. Har den senere tid blitt omprofilert til å hete kun "Galaxy" igjen (frem og tilbake er like langt?). Lugartypen: "Executive Suite" er beste kategori ombord, finnes totalt seks stykker av disse lugarene - helt akter på Dekk: 9 . I tillegg finnes det totalt syv stk. vanlige Suiter forut, to stk. forut på Dekk: 8 , samt fem stk. forut på Dekk: 9 . Men av disse Balkong Suitene (som tidl. het: "Executive Suites"), er nok de aller beste hjørnesuitene, her vil man få en stor glassvegg på den ene siden - og dermed enda bedre utsikt underveis; i tillegg er disse de største på 31 kvm. Executive Suite er på 26-31 kvm, her er TallinkSilja sin egen beskrivelse av lugarene: Svit med balkong Stora hytter 26-31 m2 med balkong för 2 personer på däck 9. Hytterna är utrustade med dubbelsäng (går ej att dra isär), soffgrupp, dusch och wc, hårtork, LCD-TV, telefon, samt kylskåp med förfriskningar. Grill House specialfrukost är inkluderat i hyttpris på nattur. Over: Silja Line og "M/S Silja Galaxy" eller nå mere kalt kun Galaxy. Over: vekommen inn i lugar: 9-813, beliggende akter på Dekk: 9 , babord side. Over: utgangen til den private balkongen. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Over: badene kunne med fordel vært større, og noe mer luksuriøse. Over: greit med badeprodukter. Over: i Suitene er det nå alltid ekte Champagne, og ikke lenger kun Cava. Så beveger vi oss litt rundt om på skipet: De neste seks bildene nedenfor er tatt med mobil (derav noe dårligere kvalitet, tatt med Samsung Galaxy S4 Active telefon) Over: den tidligere "Russian Alexander"-restauranten, er blitt byttet ut med "Bistro Alex" - den tidligere restauranten var svært mørk, og dyster. Eneste som er igjen fra den gamle er teppet, ellers er det meste gjort om - svært vellykket etter min mening. Ligger midtskips på Dekk: 7 . Over: min personlige favoritt på "M/S Galaxy" er helt klart "Happy Lobster"-restauranten, som er fisk- og skalldyrsrestaurant; valget falt denne gangen på fiskerett med röding. Ligger også midtskips på Dekk: 7 , ved siden av nye "Bistro Alex". Over: lugarkorridoren helt akter, utenfor balkongsuitene på Dekk: 9. Over: Balkongsuitene akter er adskillt fra resten av korridoren med dør. Over: dekksoversikt, balkongsuitene akter Dekk: 9 . Over: lugarkorridor Dekk: 9. Over: Puben, midtskips Dekk: 7 babord. Over: deler av arkaden, midtskips/forut Dekk: 7 styrbord. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Over: trapper, trapper... Over: Buffet-restauranten, forut Dekk: 7 . Over: utførlig liste, over hva man kan spise i buffeten. Over: Moonlight bar, forut Dekk: 6 . Over: Cafeteria, forut Dekk: 6 . Over: dekksoversikt. Så til noen av de skip, og fartøy vi så underveis: Over: P&O Cruises med "M/S Aurora", bygget og levert i 2000 (14 år gammel). Lengde: 270m, bredde: 32m, kapasitet til 1.878 pax, motoreffekt: 58.800kW, 24.0 knop, GT: 76.152. Over: noen av bilfergene i den svenske skjærgården. Over: tidlig på morgenen i Åbo, hadde man dette synet - rett ut av lugaren og balkongen; Viking Line med "M/S Amorella" på Stockholm-Åbo linjen. Over: Finnlines med "M/S Finneagle", bygget og levert i 1999 (15 år gammel). Lengde: 188m, bredde: 28m, kapasitet til 440 pax, og 2.459 lastemeter. Motoreffekt: 23.050Kw, knop: 22. Går på ruten: Nådendal-Långnäs-Kapellskär / Nådendal-Kapellskär. Over: Tallink med "M/S Baltic Princess" (som erstattet "M/S Silja Europa") har kveldsavgang ut fra Åbo, Finland, og til Stockholm. Levert til Tallink Fast Ltd, medio: juli 2008. Lengde: 212 meter, bredde: 29 meter. Kapasitet til 2800 passasjerer, fordelt på 927 lugarer, plass til 600 biler. Motoreffekt: 32.000kw, knop: 24.5. Søsterfartøyene er selvsagt: "M/S Galaxy" som denne trip-rapport er fra, og "M/S Baltic Queen" (St.holm-Tallinn). Over: Viking Line med "M/S Rosella" (Ålandsferjan), bygget og levert i 1980 (34 år gammel). Lengde: 136m, bredde: 24m. Kapasitet til: 1.198 pax, og 350 biler, samt 43 trailere. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Over: Viking Line med "M/S Amorella", går på ruten: Stockholm-Åbo. Bygget og levert 1988, skipet er 26 år gammel. Lengde: 169m, bredde: 27m, kapasitet til: 2.420 pax, samt 450 biler. Motoreffekt: 24.000kW, knop: 21.5. Totalt tre andre søsterskip, hvorav ett i Viking Line: "M/S Gabriella" (Stockholm-Helsingfors linjen), tidligere var også "M/S Isabella" i Viking Line, men ble solgt til TallinkSilja, og heter i dag "M/S Isabelle" (Riga-St.holm), det tredje søsterskipet er hos DFDS Seaways som "M/S Crown Seaways" (København-Oslo). "M/S Amorella" går på morgenlinjen mellom Åbo, Finland og Stockholm, Sverige. Over: Viking Line med "M/S Viking Grace". Levert pr. januar 2013 fra verftet STX i Finland,"M/S Viking Grace" går kveldslinjen mellom Åbo, Finland og Stockholm, Sverige. Har kapasitet til hele 2.800 pax, samt 500 biler. Måler 218 meter i lengde, og ca. 32 meter i bredde. Maskinkraften kommer fra fire stk. Wärtsilä-motorer, som går på LNG-gass - effekt på 30.400 kW, i opptil 22 knop. Over: her har vi nettopp fortlatt Mariehamn og Åland, rett bak oss kommer "M/S Baltic Queen". Mens Viking Line har ankommet med "M/S Amorella" og "M/S Viking Grace". Over: Celebrity Cruises med "GTS Celebrity Constellation". Levert pr. 2003 til Celebrity Cruises. Lengde: 294m, bredde: 32m, brt: 90.280. Motoreffekt: 50.000kW, knop: 24.0. Kapasitet til: 2.038pax, søsterfartøy: Infinity/Summit/Millennium - alle i samme rederi. Over: Viking Line med "M/S Gabriella", som er søsterfartøy med Amorella i samme rederi, samt Isabelle (hos Tallink) og Crown Seaways (DFDS Seaways). Gabriella går på ruten mellom St.holm og Helsingfors, levert opprinnelig til Euroway pr. mai 1992 (21 år gammel). Euroway gikk konkurs pr. mars 1994, i Silja Line fra mars 1994, til april 1997. Kjøpt av Viking Line pr. nov. 1996, i trafikk for Viking pr. april 1997. Lengde: 171m, bredde: 28m, motoreffekt: 23.780kw, knop: 21.5. Brt: 35.492. Kapasitet til: 2.420 pax, og 400 biler. Over: Tallink med "M/S Romantika", som går på linjen mellom Riga i Latvia, og Stockholm, Sverige. Romantika er bygget/satt i drift i 2002. Har en kapasitet på 2500 passasjerer, har totalt 727 lugarer (med totalt 2172 sengeplasser), kapasitet til 300 biler. Lengde: 192m, bredde: 29m, motoreffekt: 26.240kW, knop: 22.0. Brt: 40.803. Over: Silja Line med "M/S Silja Serenade" på linjen: Helsingfors-Stockholm. Levert til Silja Line pr. 1990, skipet er 24 år. Lengde: 203m, bredde: 31m. Kapasitet til: 3.001 pax, har plass til 410 biler. Brt: 58.376, motoreffekt: 32.580kW, knop: 21.5. Over: tilsvarende Balkong-suiter også på de to andre søsterfartøyene. Over: Tallink med "M/S Baltic Queen", bygget og levert i 2009 (fem år gammel). Lengde: 212m, bredde: 29m. Kapasitet til 2.800pax, fordelt på 927 lugarer, kapasitet til: 600 biler. Motoreffekt: 32.000kW, knop: 24.5. Brt: 48.915. Søsterfartøy er selvsagt: "M/S Galaxy", og "M/S Baltic Princess". Noen bilder fra uteområdene på skipet: Over: Balkongsuiten vi hadde på turen, sett fra dekket ovenfor. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Ett par bilder fra Mariehamn, Åland: Så avslutter jeg trip-rapporten med dette bildet: Over: Kobba Klintar, Åland. Den tidl. losstasjonen med "M/S Baltic Princess" i bakgrunn, på inngående til Mariehamn. Oppsummering av turen: ClubOne Fordels/bonusprogram, med gullkort / Club One: Gold - ga dette følgende poeng: Antall poeng for selve turen: 13.226p. Antall poeng for innkjøp omb: 884p. Totalt antall poeng: 14.110p. Pris med Club One: Gold, SEK: 2.910.- (NOK: 2.633) inkl. "Club One Gold-rabatt" - allikevel høyere pris enn "normalt" grunnet høysesong. Normalpris uten Club One-kort (samt Club One: Bronze/ Silver), fra SEK: 4.160 (NOK: 3764) (høysesong) Informasjon og fakta bl.a. hentet fra "Fakta om Fartyg". Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.