Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Skrevet 7. september 2014 August 2014: Del 1 av 2: Del 1: Med "MS Silja Europa" i Exec. Suite x 2: Del 2: Med Blue1 og MD-95 (B717) samt Radisson: Suite: http://flightsim.no/forum/smf/index.php?topic=82842.0 Del 3: Skip og fartøy underveis, andre suiter, samt Executive Suite på "MS Baltic Queen": Tallinn-Helsingfors: http://flightsim.no/forum/smf/index.php?topic=82844.0 Hele 733 bilder ble totalt tatt, på denne langturen - inkl. to Silja Europa-kryssningar, samt Radisson Blu-suiten på Stockholm-Arlanda, samt MD-95 (B717)-flyreisen. Har valgt ut lite utvalg av disse bildene, fordelt på tre ulike serier - og håper disse faller i smak! "M/S Silja Europa", levert i 1993 (21 år i år) - seilte frem til midten av august 2014 hos TallinkSilja på Helsingfors-Tallinn linjen under Tallink-varemerket. Måler 202meter i lengde, og 32 meter i bredde. Brt.: 59.912, motoreffekt: 31.9900kW, 21.5 knop. Kapasitet til: 3.696 passasjerer, og 350 biler. (MERK: de fleste bildene, både fra TallinkSilja og mine egne bilder av skipet eksteriørt; viser med "Silja Line" logo samt "Silja selen"; frem til nylig seilte som sagt skipet under "Tallink"-varemerket; henviser til illustrasjonsbildet ovenfor. "M/S Silja Europa" ble levert i 1993 i Tyskland, opprinnelig bestilt av "Rederi AB Slite" / Viking Line, og skulle opprinnelig bli satt inn hos Rederi AB Slite / Viking Line som "M/S Europa" på ruten Stockholm-Helsingfors. En lang historie gjort kort: når fartøyet nesten var ferdig for leveranse i 1992, valgte den svenske regjeringen å devaluere kronen med 10%, dermed ble fartøyet plutselig 400 mill. kroner dyrere over natten (kontrakten var skrevet i D-mark). Nordbanken som hadde gitt lån, nektet så å la Rederi Slite / Viking Line ¨overta båten - banken trodde ikke skipet hadde såpass høy verdi, i tillegg til at de mistenkte at Rederi Slite ikke kunne betjene sine lån. Skipet falt dermed i hendene på erkekonkurrenten Silja Line - som omdøpte skipet til "M/S Silja Europa", og ble satt inn mellom Helsingfors og Stockholm pr. mars 1993. Pr. januar 1995 ble fartøyet flyttet til linjen mellom Åbo-Mariehamn-Stockholm, hvor skipet mer eller mindre har trafikkert (med unntak av spesialturer) frem til januar 2013, da ble skipet ble satt inn på ruten mellom Helsingfors, Finland og Tallinn, Estland. Da hadde skipet allerede vært overført til det nye TallinkSilja-selskapet pr. sept. 2008. (Takk til "Fakta om Fartyg"). Frem til midten av august 2014, gikk "M/S Silja Europa" i fast rutetrafikk mellom Tallinn og Helsingfors, og da så rutetabellen slik ut: Og når du leser dette, er skipet snart faktisk på vei til Australia som hotellskip i opptil fire år. Den 21. juli kom nemlig nyheten, om at TallinkSilja har chartret ut skipet som hotellskip; og blir fjernet fra linjen etter ankomst Tallin: onsdag 6. august (dvs. midt i den andre turen, som denne trip-rapport er fra). Etter dette har skipet bl.a. seilt nedover Suez-kanalen, på vei til Australia. Dette medførte at på den andre og siste turen vår (som var aller siste tur for "M/S Silja Europa" i TallinkSilja, på Helsingfors-Tallin ruten), gikk vi på skipet "M/S Baltic Queen" for returen fra Tallinn opp til Helsingfors. Personlig er jeg redd for at dette skipet blir hugget opp, etter "endt tjenestegjøring" som hotellskip i Australia; men dette er selvsagt for tidlig å si noe om. Synd er det uansett, at dette flotte skip ikke lenger trafikkerer i TallinkSilja lenger. De seks flotte Executive Suitene, er et kapittel for seg selv. Her er det nemlig svært ulik planløsning, innredning og tema - på hver og en suite. Totalt finnes de seks slike Suiter, alle ligger rett over broen - altså forut på Dekk: 11 . Ja, så hvordan er plasseringen av disse "Executive Suite" forut på Dekk: 11 , vel - her har jeg laget en oversikt (inspirert av et annet forummedlem på Landgången): Over: "M/S Silja Europa" forut, med suitene plassert på Dekk:11 ovenfor broen. Executive Suites på "M/S Silja Europa": (Rød) Classic Suite, 51kvm, tre vinduer, lugar: 11-102 (Grønn) Safari Suite, 46kvm, ett vindu, lugar: 11-100 (Grå) Italian Suite, 47kvm, ett vindu, lugar: 11-200 (Rosa) Gustavian Suite, 47kvm, ett vindu, lugar: 11-202 (Sort) Empire Suite, 42kvm, to vinduer, lugar: 11-204 (Blå) Owners Suite, 47kvm, tre vinduer på siden, lugar: 11-206. Eneste unntaket her, er den siste suiten: "Owners Suite" - denne er den eneste av de seks suitene som ikke ligger forut. Denne ligger rett bak Empire Suiten, og har dermed mange vinduer - men på babord side (venstre), og ingen utsikt forut. Her er TallinkSilja sin info om Suiten: Suite En lyxig 43-52 m2 svit för 1-2 personer, föröver på däck 11. Hytterna har dubbelsäng, soffa, separat sovrum och vardagsrum samt egen bastu och bubbelpool. Sviten har även radio, TV, X-box* , byxpress, hårtork, kylskåp, kassaskåp, klädskåp, luftkonditionering, dusch, wc och hyttservice. På natturen ingår specialfrukost (alternativt kan en enklare kontinental frukost beställas till hytten). I hytten ingår även förfriskningar och frukt. I vardagsrummet finns en bäddsoffa för 2 barn. Noen eldre illustrasjonsbilder over flere av de ulike "Executive Suites" om bord: Dekksoversikt: "M/S Silja Europa": kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Noen bilder av skipet: (Pressebilde / bilde for fri bruk, copyright © TallinkSilja) (Pressebilde / bilde for fri bruk, copyright © TallinkSilja) (Pressebilde / bilde for fri bruk, copyright © TallinkSilja) Her er noen bilder av skipet, jeg har tatt på tidligere turer med andre skip: Så forflytter vi oss til August-måned, og de to aller siste turene som "M/S Silja Europa" gjør mellom Helsingfors og Tallinn. Velkommen til en av de seks stk. Executive Suiter forut på Dekk:11 : Over: Vekommen til "Empire Suite", lugar: 11-204 Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Over: egen sauna/badstue på badet selvsagt. Over: kontrollpanelet på soverommet, for saunaen. Over: også eget gjestetoalett på lugaren, like ved lugardøren. Over: ikke en av de kaldeste dagene i august dette nei, selv med temperatur-instillingene på lugaren på max kjølig - ble det fort varmt med alle de store vindusflatene. Over: dekksoversikt for Dekk: 11 , med Exec. Suitene helt i front. Så hopper vi elegant over til neste tur, hvor vi hadde en av de andre Executive Suitene, denne gangen: "Classic Suite" - lugar: 11-102: OVer: litt annen inndeling av lugaren, som fører til laaang korridor innover lugaren. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Over: gjestetoalettet. OVer: Som sagt, denne gangen lå Suiten på styrbord side - i forhold til forrige tur, der den lå på babord side. Over: og ingen grunn til bekymring, privat sauna også her! Over: i tillegg til tilhørende badeprodukter. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Så er det på høy tid, og starte rundturen på skipet: Over: vi spiste forresten buffet på den første turen, ikke den minste buffet restauranten, for å si det slik. Over: lugarkorridor Dekk11, denne korridoren strekker seg gjennom hele skipet - fra forut til akter. Over: aulaen på skipet, like ved resepsjonen - Dekk: 7 forut. Over: dekksoversikt, "M/S Silja Europa" Over: det meste er konsentrert, rundt Dekk: 7 og 8. Over: Foodmarket, forut Dekk: 7. Over: ikke den minste stekepannen nei, fortsatt på Food Market. Over: litt fra arkaden, på Dekk: 7/8. Over: Puben: "Joe's Place", midtskips Dekk: 8. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Over: "Beach bar & Sauna" - akter Dekk: 12 . Over: "Hera Salonger" (tidl. Konferanse), midtskips Dekk: 12 . Over: Supermarket, akter Dekk: 7 . Så over til noen av de mere "interessante" varene i butikken: De fleste steder om bord, er det store og flotte vindusflater. Så en snartur ned, til de billigste economy lugarene - Dekk: 2 under bildekk: Over: går litt "hardere" ut over interiøret her nede ja. Over: ikke like koselig som på Suiten på Dekk: 11 . Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Over: så over til en liten bildeserie fra Konferanseavdelingen, midtskips Dekk: 12: Over: midt i konferanseavdelingen, leder en trapp opp til "VIP Lounge" ("Kapellskär") - slik at man da befinner seg faktisk på Dekk:13 (soldekk på begge sider): Så forflytter vi oss lenger ned i public igjen: Over: Restaurant: "Taurus", midtskips/forut Dekk: 8 . Over: "Corner Bar" , midtskips Dekk: 8. Over: Hhv. "Ocean Club", og "Windjammer", akter på Dekk: 8 . Over: ikke noe problem å se rett ned i bølgene herfra. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Over: gjemt helt akterut (dersom man passerer lugarkorridoren: 9-700), så finner man dette stedet ovenfor. Med flystoler, og med flott utsikt akter - samt ned til Dekk: 8 under; hvor man finner "Windjammer". Over: "Standard-lugar" (A2/A4), Dekk: 11 . Over: tilbake til Cafeteriaen, forut på Dekk: 7 (etter man har passert "Seaside Cafe", som ikke var i bruk lenger). Meget god løvstek, og perfekt utsikt forut - med radaren gående; ikke mange meterene rett foran bordet. Over: detaljer fra en av heisene. På tide med litt sjøluft, la oss ta en rundtur på dekk: Over: Dekk: 7. Så til en bildeserie fra soldekkene ute, hhv. Dekk: 12 og Dekk: 13: Over: trappehus, slik at man kunne gå ned til et mindre utedekk - samt inngang til lugarer akter; både til Dekk: 11, Dekk:10 og Dekk: 9 . Siter
Lars B. Frostad Skrevet 7. september 2014 Forfatter Skrevet 7. september 2014 Så beveger vi oss helt forut, Dekk: 12 (soldekk) : På de to bildene nedenfor, er vi midtskips - soldekket på Dekk: 13 (her ser vi "VIP loungen", tilhørende konferanseavd. tidligere avbildet lenger opp): Over: perfekt vær i Estland, Tallinn. Det var slutten på Del:1 av denne triprapporten fra "M/S Silja Europa", mer i Del:2 og 3. Oppsummering: ClubOne Fordels/bonusprogram, med gullkort / Club One: Gold - ga dette følgende poeng: Antall poeng for selve turen: 16464p+16451p = 32.915p Antall poeng for innkjøp omb: 823p+336p+348p = 1.507p Totalt antall poeng (to turer): 34.422p (Vi betalte en høyere totalpris enn den nedenfor, da vi kjøpte til måltider på begge turer) Pris med Club One: Gold, 2 x 3.040 SEK: .- (NOK: 2 x 2.765.-) inkl. "Club One Gold-rabatt" - allikevel høyere pris enn "normalt" grunnet høysesong. Normalpris uten Club One-kort (samt Club One: Bronze/ Silver), fra SEK: 2 x 4.600.- (NOK: 2 x 4.183.-) (høysesong) Informasjon og fakta bl.a. hentet fra "Fakta om Fartyg", les mer her: http://www.faktaomfartyg.se/europa_1993.htm Alle bilder er tatt med et kompaktkamera, Canon Digital IXUS990is - som har spec. på 12.1 megapixler og 5x zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.