Lars B. Frostad Skrevet 29. mai 2014 Skrevet 29. mai 2014 April 2014: Reise med Color Line og "M/S SuperSpeed 2", samt flybilder fra Sandefjord: Torp og Aalborg: Lufthavn, samt litt bilder fra Hotel Jutlandia (Fredrikshavn) og litt annet: La oss starte med en en liten trip-rapport ombord på "M/S Superspeed 2" (Larvik-Hirtshals): Over: "M/S Superspeed 2", levert medio juni 2008. Måler 211m i lengde, og 25.8 i bredde. Kapasitet til over 1.900 pax, og nesten 800 biler. Motoreffekt: 37.800kW. Så noen bilder fra interiøret: Over: "Fly me to the moon" og Foodzone, midtskips Dekk: 9 . Over: Flystolene i "Voyager Class", som bookes og reserveres. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Skrevet 29. mai 2014 Over: "The Blufins", akter på Dekk: 8 og 9 . Over: Arkaden Dekk: 8 . Over: Tax Free Market, Dekk: 7 forut. Over: Arkaden Dekk: 7 . Over: Fashion Shop, midtskips Dekk: 7 . Over: "Captains Class", forut på Dekk: 8 , som er en egen adskilt del av buffetrestauranten. Over: ikke mange steder, det er såpass fin utsikt på toalettet. Over: kun trucker- og crewlugarer om bord på dette skipet. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Skrevet 29. mai 2014 På turen fra Larvik til Hirtshals, hadde vi vindusbord booket i buffet-restauranten: "Catch me if you can", beliggende forut på Dekk: 9 : Over: ikke noe å si på utsikten fra bordet! Fra Frederikshavn: Og i Frederikshavn bodde vi på Hotel Jutlandia, mer om hotellet senere - og derfra hadde man panoramautsikt over havnen; hvor man kunne dokumentere bl.a. følgende: Over: siste restene av tidl. "Havnesuper" er snart borte for godt. Over: Frederikshavn på det mest travle. Over: "M/S Margrete Læsø", i fast rutetrafikk mellom øyen Læsø og Fredrikshavn på Jylland. Bygget i 1997, kapasitet til ca. 580 pax, og 70 biler. Over: Stena Line og "M/S Stena Saga" i lavsesongen, har langcruise ut fra Oslo søndag kveld - noe som medfører at hun ligger fra 07 på morgenen til 18-tiden i Frederikshavn, før hun vender tilbake til Oslo. Øvrige dager er det kun ett par timer liggetid som normalt. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Skrevet 29. mai 2014 Over: Stena Line og "M/S Stena Danica", ankommer igjen fra Göteborg. Bygget i 1983, kapasitet til 2.300pax, og over 600 biler. Over: Stena Line og "M/S Stena Jutlandica", som går i motfase til "M/S Stena Danica" på Göteborg-Fredrikshavn linjen. Bygget i 1996, kapasitet til 1.500 pax, og 550 biler. Over: "HSC Mai Mols" ligger og venter på sin skjebne i Frederikshavn, der hun skal bli hugget opp - som sitt søsterfartøy: "HSC Mie Mols". Bygget i 1996, og vært i rutetrafikk siden hos Mols Linien AS, frem til mai 2012. Hadde kapasitet til 450 pax, samt 120 biler - og max hastighet: 44.0 knop, motoreffekt: 24.800kW. Så noen bilder fra Hirtshals: Over: Fjord Line og "M/S Bergensfjord", ferdigbygget 2014 og satt inn i rutetrafikk medio mars 2014. Skipet hadde kun vært i ordinær drift i lit over én måned, når disse bildene ble tatt. Kapasitet til 1.500pax, samt 600 biler. Skipet går på gass, og drives av fire stk. Rolls Royce LNG-motorer, som yter 20.000kW, antall knop: 21.5. Over: Fjord Line og "HSC Fjordcat" som på vinterhalvåret, ligger i hi her i Hirtshals. Hun starter opp ruten mellom Hirtshals og Kristiansand som ofest medio april eller mai. I år fra 15. mai 2014. Bygget 1998 i Australia, har kapasitet til ca. 680 pax og 240 biler, max hastighet: 44,0 knop. Over: Color Line og "M/S Superspeed 1". Over: Color Line og "M/S Superspeed 2". Siter
Lars B. Frostad Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Skrevet 29. mai 2014 Noen øvrige bilder fra Hirtshals: I Hirtshals bodde vi på det tidligere Radisson-hotellet: Jutlandia: Over: frokostsalen på toppen av bygningen, med strålende utsikt. Og på tampen noen få flybilder: Først fra Sandefjord Lufthavn: Torp (TRF/ENTO): Over: Widerøe med Dash8-Q400, og reg: "LN-RDV". Levert ny opprinnelig til SAS pr. mars 2002, så satt til lagring fra des. 2007. Overtatt av Malev fra nov. 2008, og frem til selskapet lukket dørene 3 feb. 2012. Overtatt av Widerøe fra feb. 2013, maskinen er litt over 12 år gammel. Seatconfig: Y78. Over: Widerøe med Dash8-300, og reg.: "LN-WFO". Levert pr. mai 1998, maskinen er 16 år gammel. Seatconfig: Y50. Over: Ryanair med B737-800, og reg.: "EI-DHW". Levert pr. nov. 2005, maskinen er ca. 8.5 år gammel. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Skrevet 29. mai 2014 Så noen flybilder fra Aalborg Lufthavn (AAL/EKYT): (bildene er tatt gjennom vinduet i terminalen, derfor begrenset kvalitet) Over: SAS (Danmark) med Airbus A319-100, og reg.: "OY-KBR". Levert pr. aug. 2007, maskinen er i underkant av syv år gammel. Bærer navnet: "Sten Viking", seatconfig: Y141. Over: Vueling Airlines med Airbus A320-200, og reg.: "EC-JTR". Levert pr. juni 2006, maskinen er åtte år gammel. Bærer navnet: "No Vueling, No party", seatconfig: Y180. Over: Norwegian-flyvning som opereres av DAT (Danish Air Transport) med ATR72-200, og reg.: "OY-LHA". Levert ny opprinnelig til KLM uk pr. april 1998 som "G-UKTM", så til Cimber Air pr. nov. 2004, videre til Cimber Sterling Airlines pr. jan. 2009, før de lukket dørene mai 2012. Så til DAT fra april 2013, maskinen er ca. 17.5 år gammel. Over: Norwegian med B737-800, og reg.: "LN-NGJ". Levert pr. mars 2013, maskinen er litt over ett år gammel. Bærer navnet: "John Bauer", seatconfig: Y186. To bilder fra Sæby: Over: en slange fra Sandefjord, som solte seg i varmen. Over: så lar jeg dette bildet fra Danmark avslutte denne trip-rapporten. Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.