Gå til innhold

April14: Med MS Romantika i Suite til Riga/Radisson Arlandia Suite


Anbefalte innlegg

Skrevet

April 2014: Med Tallink og "M/S Romantika" i Suite (President Suite, samt

bilder fra Diplomat Suiten), i tillegg til opphold på Radisson Blu:

Arlanda Hotel, Stockholm Arlanda (nyoppusset hotell) i Jr. Suite:

 

 

 

 

 

IMG_4868.jpg

 

IMG_4869.jpg

Over: Tallink med "M/S Romantika", i fast trafikk mellom Stockholm, Sverige

og Riga, Latvia.

 

"M/S Romantika" er søsterfartøyet til "M/S Victoria" (som

går på Tallinn-linjen), Romantika er bygget/satt i drift

i 2002. Har en kapasitet på 2500 passasjerer, har totalt

727 lugarer (med totalt 2172 sengeplasser).

 

 

 

IMG_1567.jpg

Over: Selve turen ble gjort i "President"-suiten, noe som

betyr lugarnr.: 9-818 (hjørne).

 

 

Suitene er ca. 29.8 kvm. store, og har bl.a. dobbeltseng,

soffagruppe, tv, kjøleskap og fri minibar, spesialfrokost m.m.

 

 

 

 

IMG_1568.jpg

Over: velkommen inn.

 

 

IMG_1581.jpg

Over: her skal det egentlig være et fruktfat på bordet, men denne kom

på plass litt senere, etter at dette bildet ble tatt - grunnet skifte

av suite (mer om det senere).

 

 

IMG_1582.jpg

 

IMG_1570.jpg

 

IMG_1574.jpg

 

IMG_1575.jpg

 

IMG_1576.jpg

 

IMG_1578.jpg

 

IMG_1580.jpg

 

IMG_1579.jpg

 

IMG_1583.jpg

 

 

IMG_1594.jpg

 

IMG_1595.jpg

Over: Tallink-fartøyene har godt utvalg i minibaren, som selvsagt

er inkludert i prisen.

 

 

IMG_1599.jpg

Over: div. baderoms-produkter.

 

 

IMG_1586.jpg

Over: fin utsikt forut fra Dekk: 9.

 

 

IMG_1621.jpg

Over: detaljert oversikt over dekket forut, legg merke til at eksteriørt har

man egentlig tre skrå panoramavinduer - men innvendig har man kun tilgang

til ett, synd at de to andre er dekket til.

Skrevet

IMG_1623.jpg

Over: frokosten er et kapittel for seg, på Tallink-fartøyene - her har virkelig

Silja Line noe å lære.

 

IMG_1627.jpg

 

IMG_1626.jpg

 

IMG_1625.jpg

 

 

 

IMG_1634.jpg

Over: utsikten ut fra soveromsvinduet.

 

 

IMG_1635.jpg

 

IMG_1637.jpg

 

 

IMG_1641.jpg

 

IMG_1644.jpg

Over: nybygg på gang i Riga.

 

 

IMG_1683.jpg

Over: I tillegg til de to Suitene som finnes i hvert sitt hjørne på Dekk: 9 ,

finnes det også to stk. Suiter på Dekk: 8 - med samme plassering (dog er disse

noe mindre enn de på Dekk: 9 ).

 

 

 

IMG_1661.jpg

Over: ulåst men dører som skiller DeLuxe- og Suitene fra resten av korridoren.

 

IMG_1662.jpg

 

 

 

IMG_1565.jpg

Over: I tillegg til disse fire Suitene omtalt ovenfor (forut på Dekk: 8 og 9 ) finnes det

også to stk. Suiter midtskips (Diplomat og Ambassador) på Dekk: 9 .

Her går man selvsagt glipp av den flotte utsikten forut, i tillegg har vi tidligere

bodd i en av disse - og fikk dermed byttet lugar til en av de siste som var ledig

forut. Men her kommer noen bilder fra "Diplomat-suiten", lugar: 9-514:

 

IMG_1682.jpg

 

IMG_1539.jpg

 

IMG_1541.jpg

 

IMG_1543.jpg

 

IMG_1559.jpg

 

 

IMG_1557.jpg

 

 

 

IMG_1544.jpg

 

IMG_1550.jpg

Over: soveromsvinduet.

Skrevet

IMG_1551.jpg

 

IMG_1546.jpg

Over: badene er stort sett like i alle suitene, funksjonelle men ikke

noe spennende - disse kunne like gjerne vært fra en standard A-lugar.

 

 

IMG_1548.jpg

Over: medfølgende produkter på badet.

 

 

IMG_1556.jpg

 

IMG_1555.jpg

Over: minibaren.

 

 

 

Så til litt av områdene om bord:

 

 

 

IMG_1680.jpg

 

IMG_1676.jpg

 

IMG_1672.jpg

 

IMG_1674-1.jpg

 

IMG_1671.jpg

 

IMG_1670.jpg

 

IMG_1667.jpg

 

IMG_1669.jpg

 

IMG_1665.jpg

 

IMG_1664.jpg

 

 

 

 

 

Så beveger vi oss utendørs:

 

 

IMG_1646.jpg

 

IMG_1648.jpg

 

IMG_1650.jpg

 

IMG_1677.jpg

 

 

 

 

 

Noen få bilder fra Riga:

 

 

 

IMG_1688.jpg

 

IMG_1685.jpg

 

IMG_1687.jpg

Over: kull, kull, og atter kull.

 

 

 

IMG_1678.jpg

 

IMG_1679.jpg

 

IMG_1651.jpg

Skrevet

IMG_1653.jpg

 

IMG_1655.jpg

 

IMG_1656.jpg

 

 

 

IMG_1657.jpg

Over: passasjerterminalen for Tallink, i Riga.

 

 

IMG_1659.jpg

Over: "M/S Romantika".

 

 

 

 

Noen av de mange skip og fartøy vi så på turen:

 

 

 

IMG_1588.jpg

Over: Silja Line med: "M/S Galaxy" - som går på ruten: Stockholm - Åbo, Finland.

Skipet ble levert opprinnelig til Tallink i 2006 - og seilte da på linjen mellom

Tallinn og Helsingfors. I slutten av Juli 2008, ble skipet innlemmet i Silja Line-delen av

TallinkSilja, og omdøpt til "M/S Silja Galaxy". 212 meter i lengde, 29 meter

i bredden. Har en pax-kapasitet på ca. 2700 (sengeplasser for ca. 2200).

 

 

 

IMG_1610.jpg

 

IMG_1615.jpg

Over: Viking Line med "M/S Amorella", bygget i Split og levert pr. 1988. Måler

169m i lengde, og 27.6 meter i bredde, kapasitet til 2.420 pax, samt

450 biler, fart: 21.5 knop (motoreffekt: 24.000kW). Går på kveldsruten

fra St.holm til Åbo, Finland. Søsterfartøy er selvsagt "M/S Gabriella"

i samme rederi (St.holm-Helsingfors), samt ex-Isabella nå: "M/S Isabelle"

hos TallinkSilja, samt "M/S Crown Seaways" (DFDS) på Oslo-København.

 

 

 

IMG_1616.jpg

 

 

IMG_1696.jpg

Over: Viking Line med sitt nyeste fartøy: "M/S Viking Grace". Levert

pr. januar 2013 fra verftet STX i Finland. "M/S Viking Grace" går kveldslinjen

mellom Åbo, Finland og Stockholm, Sverige. Har kapasitet til hele 2.800 pax,

samt 500 biler. Måler 218 meter i lengde, og ca. 32 meter i bredde.

Maskinkraften kommer fra fire stk. Wärtsilä-motorer, som går på LNG-gass -

effekt på 30.400 kW, i opptil 22 knop.

 

 

IMG_1708.jpg

 

 

 

IMG_1709.jpg

 

IMG_1710.jpg

Over: et kjent syn, for mang en Tallink og Silja-kryssare. På vei inn i

Frihamnen, mens Silja Line med "M/S Silja Serenade" fra Helsingfors,

og Tallink med "M/S Baltic Queen" fra Tallinn, allerede har lagt til

i Värtahamnen.

 

 

IMG_1729.jpg

 

 

IMG_1734.jpg

Over: Silja Line med "M/S Silja Serenade", bygget i Åbo i 1990 av

Masa-Yards, ble satt inn i trafikk hos Silja Line i nov. 1990.

Skipet har kapasitet til 2.852 pax, samt 410 biler. Måler

203m i lengde, og 31.9m i bredde. Fart: 21.5 knop (motor: 32.580kW).

 

"M/S Silja Serenade" går i fast rutetrafikk mellom Stockholm, Sverige,

og Helsingfors, Finland. Skipet ble ombygget og fikk en større facelift

som var ferdig i Feb. 2014.

 

 

 

IMG_1726.jpg

Over: "M/S Baltic Queen" går på Tallink sin flagglinje

mellom Stockholm i Sverige, og Tallinn i Estland. Er bygget i 2009,

lengde: 212 meter, bredde: 29 meter. Total passasjerkapasitet: 2.800, fordelt

på 927 lugarer. Motoreffekt: 32.000 kw, knop: 24.0.

 

 

 

Som avsluttning på denne trip-rapporten, noen bilder fra ny-oppussede

Radisson Blu: Arlandia Hotel (Stockholm Arlanda). Her fra en av

Jr. suitene, som vi hadde en overnatting i forbindelse med båtturen:

 

 

 

 

IMG_1481.jpg

Over: Rom:550 - Jr.suite.

 

 

IMG_1516.jpg

 

IMG_1483.jpg

 

IMG_1489.jpg

Skrevet

IMG_1491.jpg

 

IMG_1492.jpg

Over: ikke det verste hotellet å bo på, dersom man gjerne kan tenke seg å

få med seg litt spotting fra rommet - fler bilder lenger ned.

 

 

IMG_1495.jpg

 

IMG_1499.jpg

 

IMG_1502.jpg

 

IMG_1510.jpg

 

IMG_1519.jpg

 

IMG_1523.jpg

 

 

 

Så litt til flyene, på utsiden av vinduet:

 

 

IMG_1533.jpg

Over: det første man ser, er selvsagt "JumboHostel" - som nå har eksistert

i snart fem år på Stockholm: Arlanda, og det eneste vandrerhjemmet i området.

Maskinen som er utgangspunkt for JumboHostel, er en Boeing 747-200 som opprinnelig

ble bygget i 1976 og levert til Singapore Airlines, de siste årene fløy maskinen

for svenske Transjet frem til 2002, men maskinen har også vært i bruk hos Pan Am.

 

 

IMG_1536.jpg

Over: utsikt over til konkurrenten: Clarion Hotel Arlanda Airport, samt

flytårnet på Stockholm: Arlanda (ARN).

 

 

IMG_1512.jpg

 

IMG_1513.jpg

Over: SAS med B737-600, og reg.: "LN-RCT". Levert ny til SAS pr. juni 1999,

som "OY-KKF", omreg. pr. nov. 2000 til nåværende reg. Maskinen

er 15 år gammel, seatconfig: Y123. Bærer navnet: "Fridlev Viking".

 

 

 

IMG_1515.jpg

Over: SAS med B737-800, og reg.: "LN-RGB". Levert ny til SAS

pr. des. 2012, maskinen er ca. 1.5 år gammel. Bærer navnet: "Benedicte Viking".

 

 

IMG_1528.jpg

Over: UPS med B757-200 (APF), levert aug. 1993 til selskapet,

leaset ut til Star Air Freight med reg.: "OY-USA" fra sept. 2001

til april 2005. Maskinen er snart 21 år gammel.

 

 

IMG_1531.jpg

Over: HiFly (Portugal) med Airbus A340-300X, og reg.: "CS-TQZ". Levert

opprinnelig ny til Singapore Airlines som "9V-SJK" pr. des. 1997, så ble

maskinen  solgt til Boeing (!) pr. jan. 2003, så overtatt av Emirates

pr. april 2004, så satt til lagring pr. aug. 2012. Overtatt av HiFly

pr. mai 2013, maskinen er 16.5 år gammel. Seatconfig: F12/C42/Y213.

 

 

 

IMG_1532.jpg

Over: DHL med to stk. B757-200 maskiner, den lengtst fra

ble opprinnelig levert til British Airways pr. mai 1985 - med

samme reg. som i dag: "G-BIKS". Overtatt av DHL Air pr. jan. 2004,

og konvertert til fraktemaskin: B757-236SF. Maskinen er 29 år gammel.

 

 

IMG_1534.jpg

Over: Air France med Airbus A320-200, og reg.: "F-HEPH". Levert ny til

selskapet pr. des. 2013, maskinen er ca. 6 mnd. gammel.

 

 

 

IMG_1537.jpg

Over: skjevt og mindre bra bilde, men tok med for å dokumentere: dette er en

av de ATR72-600 maskiner fra SAS (operert av danske Jettime),

med reg.: "OY-JZB". Levert pr. nov. 2013, maskinen er ca. fem mnd. gammel.

Bærer navnet: "Palnetoke Viking".

 

 

 

 

 

gold_clubWide.jpg

ClubOne Fordels/bonusprogram, med

gullkort / Club One: Gold - ga

dette følgende poeng:

 

Antall poeng for selve turen:  1.499 p. (lite pga. bonustur)

Antall poeng for innkjøp omb:    501 p. 

 

 

Pris med Club One: Gold, SEK: 330.- (kun skatt/avgifter, samt

brenselstillegg)

 

Pris med bonuspoeng: 70.400 p. (trukket fra Club One)

 

 

Normalpris uten Club One-kort (samt Club One: Bronze/

Silver), fra SEK: 5.180.- (NOK: 4.650) (lavsesong)

 

 

 

 

 

 

Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av

merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0

megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.

 

 

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen

kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...