Lars B. Frostad Skrevet 29. mai 2014 Skrevet 29. mai 2014 April 2014: Med Tallink og "M/S Romantika" i Suite (President Suite, samt bilder fra Diplomat Suiten), i tillegg til opphold på Radisson Blu: Arlanda Hotel, Stockholm Arlanda (nyoppusset hotell) i Jr. Suite: Over: Tallink med "M/S Romantika", i fast trafikk mellom Stockholm, Sverige og Riga, Latvia. "M/S Romantika" er søsterfartøyet til "M/S Victoria" (som går på Tallinn-linjen), Romantika er bygget/satt i drift i 2002. Har en kapasitet på 2500 passasjerer, har totalt 727 lugarer (med totalt 2172 sengeplasser). Over: Selve turen ble gjort i "President"-suiten, noe som betyr lugarnr.: 9-818 (hjørne). Suitene er ca. 29.8 kvm. store, og har bl.a. dobbeltseng, soffagruppe, tv, kjøleskap og fri minibar, spesialfrokost m.m. Over: velkommen inn. Over: her skal det egentlig være et fruktfat på bordet, men denne kom på plass litt senere, etter at dette bildet ble tatt - grunnet skifte av suite (mer om det senere). Over: Tallink-fartøyene har godt utvalg i minibaren, som selvsagt er inkludert i prisen. Over: div. baderoms-produkter. Over: fin utsikt forut fra Dekk: 9. Over: detaljert oversikt over dekket forut, legg merke til at eksteriørt har man egentlig tre skrå panoramavinduer - men innvendig har man kun tilgang til ett, synd at de to andre er dekket til. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Skrevet 29. mai 2014 Over: frokosten er et kapittel for seg, på Tallink-fartøyene - her har virkelig Silja Line noe å lære. Over: utsikten ut fra soveromsvinduet. Over: nybygg på gang i Riga. Over: I tillegg til de to Suitene som finnes i hvert sitt hjørne på Dekk: 9 , finnes det også to stk. Suiter på Dekk: 8 - med samme plassering (dog er disse noe mindre enn de på Dekk: 9 ). Over: ulåst men dører som skiller DeLuxe- og Suitene fra resten av korridoren. Over: I tillegg til disse fire Suitene omtalt ovenfor (forut på Dekk: 8 og 9 ) finnes det også to stk. Suiter midtskips (Diplomat og Ambassador) på Dekk: 9 . Her går man selvsagt glipp av den flotte utsikten forut, i tillegg har vi tidligere bodd i en av disse - og fikk dermed byttet lugar til en av de siste som var ledig forut. Men her kommer noen bilder fra "Diplomat-suiten", lugar: 9-514: Over: soveromsvinduet. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Skrevet 29. mai 2014 Over: badene er stort sett like i alle suitene, funksjonelle men ikke noe spennende - disse kunne like gjerne vært fra en standard A-lugar. Over: medfølgende produkter på badet. Over: minibaren. Så til litt av områdene om bord: Så beveger vi oss utendørs: Noen få bilder fra Riga: Over: kull, kull, og atter kull. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Skrevet 29. mai 2014 Over: passasjerterminalen for Tallink, i Riga. Over: "M/S Romantika". Noen av de mange skip og fartøy vi så på turen: Over: Silja Line med: "M/S Galaxy" - som går på ruten: Stockholm - Åbo, Finland. Skipet ble levert opprinnelig til Tallink i 2006 - og seilte da på linjen mellom Tallinn og Helsingfors. I slutten av Juli 2008, ble skipet innlemmet i Silja Line-delen av TallinkSilja, og omdøpt til "M/S Silja Galaxy". 212 meter i lengde, 29 meter i bredden. Har en pax-kapasitet på ca. 2700 (sengeplasser for ca. 2200). Over: Viking Line med "M/S Amorella", bygget i Split og levert pr. 1988. Måler 169m i lengde, og 27.6 meter i bredde, kapasitet til 2.420 pax, samt 450 biler, fart: 21.5 knop (motoreffekt: 24.000kW). Går på kveldsruten fra St.holm til Åbo, Finland. Søsterfartøy er selvsagt "M/S Gabriella" i samme rederi (St.holm-Helsingfors), samt ex-Isabella nå: "M/S Isabelle" hos TallinkSilja, samt "M/S Crown Seaways" (DFDS) på Oslo-København. Over: Viking Line med sitt nyeste fartøy: "M/S Viking Grace". Levert pr. januar 2013 fra verftet STX i Finland. "M/S Viking Grace" går kveldslinjen mellom Åbo, Finland og Stockholm, Sverige. Har kapasitet til hele 2.800 pax, samt 500 biler. Måler 218 meter i lengde, og ca. 32 meter i bredde. Maskinkraften kommer fra fire stk. Wärtsilä-motorer, som går på LNG-gass - effekt på 30.400 kW, i opptil 22 knop. Over: et kjent syn, for mang en Tallink og Silja-kryssare. På vei inn i Frihamnen, mens Silja Line med "M/S Silja Serenade" fra Helsingfors, og Tallink med "M/S Baltic Queen" fra Tallinn, allerede har lagt til i Värtahamnen. Over: Silja Line med "M/S Silja Serenade", bygget i Åbo i 1990 av Masa-Yards, ble satt inn i trafikk hos Silja Line i nov. 1990. Skipet har kapasitet til 2.852 pax, samt 410 biler. Måler 203m i lengde, og 31.9m i bredde. Fart: 21.5 knop (motor: 32.580kW). "M/S Silja Serenade" går i fast rutetrafikk mellom Stockholm, Sverige, og Helsingfors, Finland. Skipet ble ombygget og fikk en større facelift som var ferdig i Feb. 2014. Over: "M/S Baltic Queen" går på Tallink sin flagglinje mellom Stockholm i Sverige, og Tallinn i Estland. Er bygget i 2009, lengde: 212 meter, bredde: 29 meter. Total passasjerkapasitet: 2.800, fordelt på 927 lugarer. Motoreffekt: 32.000 kw, knop: 24.0. Som avsluttning på denne trip-rapporten, noen bilder fra ny-oppussede Radisson Blu: Arlandia Hotel (Stockholm Arlanda). Her fra en av Jr. suitene, som vi hadde en overnatting i forbindelse med båtturen: Over: Rom:550 - Jr.suite. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 29. mai 2014 Forfatter Skrevet 29. mai 2014 Over: ikke det verste hotellet å bo på, dersom man gjerne kan tenke seg å få med seg litt spotting fra rommet - fler bilder lenger ned. Så litt til flyene, på utsiden av vinduet: Over: det første man ser, er selvsagt "JumboHostel" - som nå har eksistert i snart fem år på Stockholm: Arlanda, og det eneste vandrerhjemmet i området. Maskinen som er utgangspunkt for JumboHostel, er en Boeing 747-200 som opprinnelig ble bygget i 1976 og levert til Singapore Airlines, de siste årene fløy maskinen for svenske Transjet frem til 2002, men maskinen har også vært i bruk hos Pan Am. Over: utsikt over til konkurrenten: Clarion Hotel Arlanda Airport, samt flytårnet på Stockholm: Arlanda (ARN). Over: SAS med B737-600, og reg.: "LN-RCT". Levert ny til SAS pr. juni 1999, som "OY-KKF", omreg. pr. nov. 2000 til nåværende reg. Maskinen er 15 år gammel, seatconfig: Y123. Bærer navnet: "Fridlev Viking". Over: SAS med B737-800, og reg.: "LN-RGB". Levert ny til SAS pr. des. 2012, maskinen er ca. 1.5 år gammel. Bærer navnet: "Benedicte Viking". Over: UPS med B757-200 (APF), levert aug. 1993 til selskapet, leaset ut til Star Air Freight med reg.: "OY-USA" fra sept. 2001 til april 2005. Maskinen er snart 21 år gammel. Over: HiFly (Portugal) med Airbus A340-300X, og reg.: "CS-TQZ". Levert opprinnelig ny til Singapore Airlines som "9V-SJK" pr. des. 1997, så ble maskinen solgt til Boeing (!) pr. jan. 2003, så overtatt av Emirates pr. april 2004, så satt til lagring pr. aug. 2012. Overtatt av HiFly pr. mai 2013, maskinen er 16.5 år gammel. Seatconfig: F12/C42/Y213. Over: DHL med to stk. B757-200 maskiner, den lengtst fra ble opprinnelig levert til British Airways pr. mai 1985 - med samme reg. som i dag: "G-BIKS". Overtatt av DHL Air pr. jan. 2004, og konvertert til fraktemaskin: B757-236SF. Maskinen er 29 år gammel. Over: Air France med Airbus A320-200, og reg.: "F-HEPH". Levert ny til selskapet pr. des. 2013, maskinen er ca. 6 mnd. gammel. Over: skjevt og mindre bra bilde, men tok med for å dokumentere: dette er en av de ATR72-600 maskiner fra SAS (operert av danske Jettime), med reg.: "OY-JZB". Levert pr. nov. 2013, maskinen er ca. fem mnd. gammel. Bærer navnet: "Palnetoke Viking". ClubOne Fordels/bonusprogram, med gullkort / Club One: Gold - ga dette følgende poeng: Antall poeng for selve turen: 1.499 p. (lite pga. bonustur) Antall poeng for innkjøp omb: 501 p. Pris med Club One: Gold, SEK: 330.- (kun skatt/avgifter, samt brenselstillegg) Pris med bonuspoeng: 70.400 p. (trukket fra Club One) Normalpris uten Club One-kort (samt Club One: Bronze/ Silver), fra SEK: 5.180.- (NOK: 4.650) (lavsesong) Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.