Lars B. Frostad Skrevet 20. april 2014 Skrevet 20. april 2014 Feb. 2013: dobbeltur med "M/S Silja Galaxy" til Åbo, inkl. overnatting i Jr.Suite på Radisson Blu: Arlandia Hotel (før oppussing). Den første turen med "M/S Silja Galaxy" skulle egentlig vært i en DeLuxe-lugar, da dette var beste mulige lugarkategori man fikk lov til å oppgradere "Club One Gold: julpresenten" til. Vel om bord var det flere Suiter ledige, og da var veien kort for min del - å oppgradere lugaren til Suite. Faktisk fikk vi samme Suite på turen etter også, dermed ble de to netter i samme Suite (9-103) beliggende forut på Dekk: 9, styrbord side. La oss bare sette i gang: Over: "M/S Silja Galaxy", eller egentlig kun "M/S Galaxy" som hun heter nå da. Over: velkommen inn i Suite, lugar-nr.: 9-103. Over: utsikten forut fra Dekk: 9 . Over: ikke fullt så bra utsikt fra soverommet, med dog - hjørnesuiten er allikevel hyggelig. Her på Dekk: 9 kommer branntrappen litt i veien, det slipper man på hjørnesuitene på Dekk: 8 . Over: drops og fruktfat. Over: innholdet i minibaren, er nå noe forandret - bl.a. er det kommet på plass ekte champagne; bra TallinkSilja! Over: Dekksoversikt, forut Dekk: 9 . Skip og fartøy fra reisen: Over: Tallink med fraktefartøyet "M/S Sea Wind" som går i rute mellom Stockholm, Sverige og Åbo, Finland. Så en stilstudie, av Viking Line sitt nyeste skip: "M/S Viking Grace": Over: Viking Line med sitt nyeste fartøy: "M/S Viking Grace". Levert pr. januar 2013 fra verftet STX i Finland, skipet var derfor kun ca 6 mnd. gammelt når disse bildene ble tatt. "M/S Viking Grace" går kveldslinjen mellom Åbo, Finland og Stockholm, Sverige. Har kapasitet til hele 2.800 pax, samt 500 biler. Måler 218 meter i lengde, og ca. 32 meter i bredde. Maskinkraften kommer fra fire stk. Wärtsilä-motorer, som går på LNG-gass - effekt på 30.400 kW, i opptil 22 knop. Over: TallinkSilja med: "M/S Baltic Princess", skipet som har tatt over for "M/S Silja Europa" - og er dermed "kveldsbåten" fra Åbo, Finland til Stockholm. Tidligere seilt under Tallink-varemerket, mellom Tallinn og Helsingfors. Men ble fra Feb. 2013, overført til Silja Line - og seiler nå mellom Åbo, Finland og Stockholm (med stopp i Långnäs og Mariehamn på hhv. ut/hjemreise). Skipet ble levert juli 2008, skipet er ca. fem år. Har kapasitet til hele 2800 passasjerer, fordelt på 927 lugarer, samt 600 biler. Måler 212 meter i lengde, og 29 meter i bredde, motoreffekt: 32.000 kW, i opptil 24.5 knop. Søsterskip er selvsagt: "M/S Galaxy" og "M/S Baltic Queen". Over: Viking Line med "M/S Amorella" i rutetrafikk mellom Åbo, Finland og Stockholm, Sverige. Så er det klart for en natt på hotell, nærmere bestemt hos Radisson Blu: Arlandia Hotel (et stenkast fra Stockholm: Arlanda flyplass), denne gangen i Jr. suite (bildene ble tatt, før oppussingen - som nå har blitt gjort på hotellet). Over: velkommen inn i Jr.suite, romnr.: 459. Over: oversikt over etasjen og rommet. Har tidligere bodd også i Senior Suite på samme hotell, rommet er da mer eller mindre likt som i denne Junior Suite - dog er Sr. Suiten ca. 2 kvm større; da bl.a. badet er en del større, da sistnevnte suite har privat sauna/badstue. Utsikten fra hotellrommet, var det heller ikke noe å si på: Over: Jumbo Hostel. Over: utsikt over til flytårnet på Arlanda flyplass, samt konkurrenten Clarion Hotel. Oppsummering, 2 x minicruise med "M/S Silja Galaxy" på ruten: St.holm-Åbo, Finland-St.holm, opprinnelig 1 x DeLuxe og 1 x Suite. Oppgradert til Suite på første turen, og samme Suite på siste tur: ClubOne Fordels/bonusprogram, med gullkort / Club One: Gold - ga dette følgende poeng: Antall poeng for selve turen: 8.180 p. Antall poeng for innkjøp omb: 2.221 p. Totalt antall poeng: 10.401 p. Pris med Club One: Gold, SEK: 1.486.- + SEK: 580 blir SEK: 2.066 før oppgradering (NOK: 1.870) med "boka tidligt rabatt" samt "Club One Gold-rabatt". (SEK: 1.486.- for Suite (tur:2), SEK: 580.- for oppgradering opp til DeLuxe fra Club One: Gold Julpresent) Normalpris uten Club One-kort (samt Club One: Bronze/ Silver), fra SEK: 2.440.- + SEK: 1.790 blir SEK: 4.230 (NOK: 3.830) (lavsesong) for begge turer. (SEK: 2.440 = Suite, SEK: 1.790 = DeLuxe). Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Bildene er redigert på LCD-skjerm, som kan medføre at brukere av visse eldre CRT-skjermer - kan oppleve bildene som noe mørke. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.