Lars Peter Galaasen Skrevet 6. desember 2013 Skrevet 6. desember 2013 Hei, Den siste MD-80 maskinen fra SAS Skulle gis i Gave til Flymuseet på Gardermoen. Dette blir visst kansellert da kostnadene med dette blir for høye. Den ender da opp som slakt hos Delta Airlines i stedet. Dette er synd, da disse flyene er en like kjent fugl i Norge som den lille "Grønne Knotten" til Widerøe. Den hadde fortjent en bedre skjebne enn å ende opp som delefly. Reportasjen finnes på Hangar.no. Link: http://www.hangar.no/trekker-tilbake-md-80-gave-til-museum/ Lars Peter. Siter
JanJ Johansen Skrevet 19. januar 2014 Skrevet 19. januar 2014 hum,, skattefinansiert som SAS er burde man jo fått en slik maskin på flymuseet :'( Siter
Alexander Lun Skrevet 19. januar 2014 Skrevet 19. januar 2014 hum,, skattefinansiert som SAS er burde man jo fått en slik maskin på flymuseet :'( Fortell meg. Når ble SAS statsfinansiert? Siter
JanJ Johansen Skrevet 19. januar 2014 Skrevet 19. januar 2014 Ok: Da staten begynte å spytte inn penger på grunn av underskudd, og med det faktum at norsk, svensk og dansk stat har ca 50 % eierskap, DA ble sas skattefinansiert Siter
JanJ Johansen Skrevet 19. januar 2014 Skrevet 19. januar 2014 SAS har i flere måneder forhandlet med en rekke banker om å forlenge løpetiden på ubenyttede milliardlån som forfaller til neste år. Problemet er at bankene har nektet å bli med. Bankene har krevd større sikkerhet og mer egenkapital fra eierne. Regjeringen var med på en emisjon i 2009, der de innbetalte 800 millioner til SAS, og en ny emisjon i 2010 der de innbetalte 575 millioner kroner. Synes dette burde holdt til en MD-80 på museum... :'( Siter
Steinar Grindstein Skrevet 20. januar 2014 Skrevet 20. januar 2014 SAS er statseid, og har levd på godvilje ifra den norske, svenske og danske stat i mange år. Hadde SAS vert privateid ville dem ha vert konkurs for mange år siden med den økonomiske situasjonen de har hatt. At SAS museet på Gardermoen ikke får en MD80 er trist, men fornuften må finne veien også inn i SAS ledelsen. Suma sumarum er det eneste fornuftige å selge disse flyene til Delta som vil bruke dem som delefly. Siter
per berge Skrevet 20. januar 2014 Skrevet 20. januar 2014 Må da skjønne att vi ikke har råd til slik i Norge. Siter
JanJ Johansen Skrevet 24. januar 2014 Skrevet 24. januar 2014 Må da skjønne att vi ikke har råd til slik i Norge. Er du seriøs eller har du glemt å sette en smiley bak denne kommentaren? Siter
JanJ Johansen Skrevet 24. januar 2014 Skrevet 24. januar 2014 At SAS museet på Gardermoen ikke får en MD80 er trist, men fornuften må finne veien også inn i SAS ledelsen. Suma sumarum er det eneste fornuftige å selge disse flyene til Delta som vil bruke dem som delefly. Tja, "eneste fornuftige" er vel å overdrive noe. Et multinasjonalt konsern med 60 til 70 års erfaring fra bransjen ville ikke kommet med forslaget om å gi bort et jetfly om dette var tilfellet, og ifølge Boarding.no er ikke salgene av 13 MD-80 og 12 reservemotorer verdt mer enn 140 millioner svenske kroner, (SE-DIR er bygget i 1991). Fra min side er det også for enkelt å si jetflyet skulle vært gitt som planlagt med bakgrunn i at SAS' redningspakker stammer fra de skandinaviske statene. Det er heller for å sette mer fokus på de av oss som arbeider eller har arbeidet gjennom kuttperioder (crew/ground/technical). Her har det vært stor goodwill til å akseptere mer arbeid og samtidig gå med på lønnskutt og nedbemanninger. Som det kommer frem i denne tråden går ikke en KLM på et tak upåaktet hen, ikke bare for å selge flere billetter eller inspirere reisende som allerede har betalt billett, men det får også en effekt på de ansatte (noe det også er forsket på). Dette er nok en helt annen effekt enn den man får når man under store endringer og nedskjæringer ser millionbonuser utbetales til en rekke lederposisjoner i konsernet, for å nevne noe... Å få en MD-80 hengt opp i innsjekken på OSL er vel å be om nye underskudd, men det hadde absolutt tatt seg ut. SAS bryter likevel avtalen om å gi et utfaset fly til museum og om ikke annet bekrefter dette SAS-ledelsens fokus på benytte de mulighetene de har til å ikke risikere røde tall - Forsåvidt et humant tegn med tanke på hva konkurrenten gjør for å oppnå det samme. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 25. januar 2014 Premium Medlem Skrevet 25. januar 2014 Det var da klart at det siste flyet skulle gis i gave til SAS Museet ?? Har SAS et eget museum på Gardermoen ?? Hvis en slik gave fra et statsfinansiert flyselskap skulle gis til et museum, går jeg ut fra at den måtte havne på det statlige og såkalt nasjonale "Flymuseet" ? : Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 26. januar 2014 Skrevet 26. januar 2014 Ja, SAS har et museum ved OSL. Ingen grunn til å sende den til Bodø ;-) Siter
Andrew Thomsen Skrevet 27. januar 2014 Skrevet 27. januar 2014 Ja, en kunne liksågodt plassert Norges nasjonale flymuseum i Karelen ;D Siter
Finn Otto Krogsen Skrevet 28. januar 2014 Skrevet 28. januar 2014 Ja dette landet skulle vært delt i 2, riksgrense nord for sinsenkrysset en plass Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.