Håkon Søreide -ENBR- Skrevet 6. september 1999 Skrevet 6. september 1999 Detter er sakset fra NRK.no "Eit fly av typen Fokker 50 med 21 passasjerar og eit mannskap på fire måtte naudlande på Stavanger Lufthavn på Sola etter ein drivstofflekkasje. Flyet skulle til Aberdeen i Skottland, og fekk lekkasjen då det letta. Naudlandinga klokka 10.50 gjekk utan dramatikk. Flyplassen vart sett i alarmberedskap med utrykning av brannmannskap og ambulansar. Direktør Tor Helge Strand i Luftfartsverket seier at dei var redd at drivstoffet skulle ta fyr ved landinga." Hvis jeg ikke husker feil, var det ikke en her på forumet, hvis far skulle til Aberdeen fra Sola i dag? mvh, Håkon -ENBR/BGO- Siter
Øystein Eker Skrevet 6. september 1999 Skrevet 6. september 1999 Det var ikke fuel leak. Det var hydraulikk leak og det brenner ikke. Største problemet det endte med var at nesehjulstyring ikke virker. Man måtte taue flyet med traktor fra runway... Med andre ord en lite dramatisk situasjon. Skulle ønske avisene ikke overdrev og undersøker litt før de skriver... Siter
Åge Olsen Skrevet 6. september 1999 Skrevet 6. september 1999 ----------------------------------------------------------------- Det var ikke fuel leak. Det var hydraulikk leak og det brenner ikke. --------------------------------------------------------------Den brenner nok, men den har et flammepunkt langt over 61 C,(p.g.a. alle tilsetningsstoffer), mens fly-fuel (les parafin) har flammepunkt mellom 23 og 61C. Hydraulikkolje anbefales ikke som erstatning for tennveske på grillen... ------------------ Åge Olsen, Molde truck@online.no http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>Air Traffic Control Center [Edited by Åge Olsen 07-09-1999.] Siter
Dag H. Baardsen Skrevet 7. september 1999 Skrevet 7. september 1999 Hvor i alle dager får folk det fra?! Åge - har du Hakkespettboken hjemme? DagH ;-) Siter
Dag Johansen Skrevet 7. september 1999 Skrevet 7. september 1999 Åge, har vel som meg, kjørt tankbil i noen år :-) Dette var noe jeg lærte for 10-12 år siden, men jeg tror jeg husker det sånn passelig bra..... Flammepunkt er den temperaturen hvor et stoff avgir nok gass til at det kan antennes. Dette vil si at "vanlig bilbensin" som har et flammepunkt på -40 grader kan antennes stort sett bestandig (Bortsett fra på Finnmarksvidda i fjor vinter da de hadde -50 grader) "Fly-fuel" (Jet-A1) er i grunn bare vanlig parafin med noen tilsetningsstoffer og dette har et flammepunkt på +40 grader. Dette vil si at dette stoffet er langt fra så farlig som mange tror. Når man leser aviser skulle man tro at dette er bortimot eksplosivt, men kort sagt kan man si at det er samme stoff som mange av dere fyrer kaminen med hjemme. ------------------ Dag Johansen [Edited by Dag Johansen 07-09-1999.] Siter
Åge Olsen Skrevet 7. september 1999 Skrevet 7. september 1999 Forstår ikke helt om det er min eller Øistein`s påstand du er uenig i... Prøver bare å fortelle at hydr. olje er langt mindre brannfarlig enn JET (parafin). MEN den brenner dersom den blir varm nok.. Dag J. kom akkurat imellom her, denne var ment til Dag H. Jeg har ikke hakkespett-boken, men ADR boken står jeg på kateteret med ukentlig. Der omhandles disse stoffene.... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] ------------------ Åge Olsen, Molde truck@online.no http://home.sol.no/~ageolse" TARGET=_blank>Air Traffic Control Center [Edited by Åge Olsen 07-09-1999.] Siter
Øystein Eker Skrevet 7. september 1999 Skrevet 7. september 1999 Det var da voldsomt så denne diskusjonen tar av..... Alt brenner - bare det blir høy nok temp - fuel -hydraulikk- aluminium - stål- titan. Hvis det er noen som gidder å sjekke datablad flashpoint så er hydraulikk for F-50: Aeroshell fluid 14 (MIL-H-5606) Det fleste andre fly har hydraulikk med høyere flashpoint: HYJET 4 eller SKYDROL. Siter
Baard Salvesen Skrevet 8. september 1999 Skrevet 8. september 1999 Ja det var faren min som skulle fly F-50 AirUK (Nå KLM UK) fra Sola til Aberdeen! Jeg ble litt redd da jeg hørte det på NRK...det som var dumt var at de ikke sa klokkeslettet det dro. Det stod på text TV og da fant jeg ut at det flyet fare min skulle ta gikk en time senere etter det som måtte nødlande...heldigvis egentlig [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] MVH Baard Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.