Baard Salvesen Skrevet 4. september 1999 Skrevet 4. september 1999 Hei! Faren min skal ut å fly på mandag og da flyr han SAS Gerdermoen-Sola og så AirUK Sola-Aberdeen. Så lurte jeg bare på hvilke flytype® AirUK(KLM UK)bruker på denne ruten. (BAe-146, F-27, F-100...hva han eventuellt får når han skal ut å fly) Takk! MVH Baard Siter
Krister Bye Skrevet 4. september 1999 Skrevet 4. september 1999 Heisann, Hvis jeg ikke tar feil er det et Fokker27 eller -50 han skal fly med. Har aldri sett Bae 146 på Sola i AirUK scheme, så det blir det nok ikke. Jeg kan nok ikke svare deg på hva han får [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] MVH Krister Bye Siter
Torgeir Tveiten Skrevet 5. september 1999 Skrevet 5. september 1999 I 1995 og 1996 var det ihvertfall Fokker Friendship (F-27) de fløy. Vet ikke om de har nye fly nå.... Og så.. Dagens spørsmål: Hvordan ser man enklest forskjellen mellom en F-27 og en F-50??? Hilsen Torgeir :^) Siter
Øystein Eker Skrevet 5. september 1999 Skrevet 5. september 1999 F-27 er meget sjelden du ser i Norge.Disse kan bruke water/met på T/O og for 2 år siden var det ikke water/met å oppdrive i Norge (Shell)- det var ikke noe forbruk av det lenger. Men det har dukket opp et selskap som har kjøpt de gamle F-27 som har vært i Braathens - Busy Bee - Air Nordic. Et av dem skal visstnok lande Haugesund idag. Søsterflyet har stått på flymuseum på Sola i noen år. At disse flyene har fler cycles igjen å leve på begriper ikke jeg.. Det er greit å se forskjell på F-27 og F-50. Så lenge motoren står stille og du kan telle. 27 har 4 bladerpropell og 50 har 6. Når propen snurrer er det verre. Alt skrog og vinger er identisk. Fokker hang på nye motorer- fikk presset inn en haug med ny avionikk i en gammel konstruksjon. Du kan se forskjell på motoren - 27 har rund motor og luftinntak rundt spinneren. 50 har mer firkantet motor og luftinntaket under. Dessuten har 50 en slags vinglets. Når Fokker hadde hengt på kraftigere motorer, så ble ikke flyegenskapene det samme. Yaw og sideslip i sving måtte rettes på. De lagde da en vinglet på balanseroret for å rette på dette. Den synes godt når du er oppmerksom på den. Ellers så er typebetegnelsen egentlig F-27-50. Da sparte Fokker noen millioner på typesertifikatet. F-50 flyr under typesert på F27 og 50 ble regnet som en mod. Siter
Gjest Skrevet 5. september 1999 Skrevet 5. september 1999 Hvis du kommer nær nok, er passasjervinduene på F27 ovale (flott utsikt nedover!) mens F50 har firkantete vinduer. Når det gjelder livslengde på de gamle "Friendship"'ene skulle det ikke forbause meg om det er mye krutt igjen i dem enda. I alle fall var de strukturellt solide - jeg husker en demo på et flystevne på Gardermoen der en F27 ble fløyet aerobatic - tildels på en motor!! M.v.h ------------------ John Andreassen LN-NRK Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.