Skrevet 30. august 2013 11 år Aug 2013: med Baltic Queen i Suite til Tallinn: Så var det tid for en gratistur/bonustur med Tallink og flaggskipet: "M/S Baltic Queen" til Estland og Tallinn, i fin Suite forut på Dekk: 8 . "M/S Baltic Queen" er bygget i 2009, og er dermed knappe fire år gammel. Lengde: 212 meter, bredde: 29 meter. Total passasjerkapasitet: 2.800, fordelt på 927 lugarer. Motoreffekt: 32.000 kw, knop: 24.0. 18.-20. august 2013: Avg. St.holm, kl: 17:45, Søndag 18. august 2013 Ank. Tallinn, kl: 10:00, Mandag 19. august 2013 Avg. Tallinn, kl: 18:00, Mandag 19. august 2013 Ank. St.holm, kl: 10:00, Tirsdag 20. august 2013 Over: "M/S Baltic Queen" er flaggskipet på denne viktige linjen mellom Stockholm i Sverige, og Tallinn i Estland. Kun fire år gammel. Over: velkommen inn i Suite-lugar: 8104, beliggende forut på Dekk: 8 , babord side. Det finnes totalt syv stk. Suiter, to av disse på Dekk: 8 (hjørnesuiter), de resterende seks andre beliggende på Dekk: 9 (to hjørnesuiter, samt fire i midten). I tillegg til disse syv Suiter, finnes det også Suiter med balkong som heter "Executive Suite". Disse ligger akter på Dekk: 9 , totalt seks stykker med hver sin private balkong (detaljert trip-rapport fra disse kommer neste år). Suitene forut på Dekk: 8 og 9, måler 24 til 31 kvm i størrelse. Alle har dobbeltseng, sittegruppe med soffa, to stk. LCD-tv'er, minibar/kjøleskap, osv osv. Inkl. er også spesialfrokost som enten kan spise i a-la-carte rest., eller servert uten tillegg i Suiten. Her er TallinkSilja sin egen beskrivelse: Over: De ulike Suitene forut på Dekk: 8 og Dekk: 9 , varierer noe i størrelse og innredningfarger/tema. På Dekk: 8 finnes kun to stk. Suiter (DeLuxe mellom disse), og dermed en Suite i hvert sitt hjørne på dette dekket. Disse er riktignok noe mindre enn hjørnesuitene på Dekk: 9, men allikevel veldig fine og hyggelige. Over: fruktkurven blir fylt opp igjen på returen. Over: fra høsten 2013, ble det desverre slutt på - at kjøleskapet ble fylt opp igjen på returen. Skuffende TallinkSilja! Over: før avgang ut fra Värtahamnen i Stockholm, her er "M/S Silja Serenade" på vei ut fra samme kai - på vei til Finland og Helsingfors. Over: badene er både i Suitene og Executive Suitene ikke spesielt spennende eller veldig store, men de er funksjonelle nok.
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Over: dekksoversikt, forut Dekk: 8 , lugaren vi reiste i var som sagt Suite-lugar: 8104. Over: frokosten tok vi selvsagt på lugaren, på alle Tallink-fartøyene er denne frokosten man får på Suitene helt i særklasse! Over: mange ulike motiv på bildene i Suitene. Over: inngangen til de ulike Suitene og DeLuxe-lugarene er adskilt med dør fra korridoren. Rett etter avgang ser vi følgende skip: Over: Silja Line med "M/S Silja Serenade" på vei til Helsingfors. Over: Tallink med "M/S Romantika" på vei til Lativa, Riga. Over: og noe senere kan vi se ett av de to andre søsterskipene som vi er ombord i. Over: Silja Line med "M/S Galaxy" selvsagt, på vei fra Åbo, Finland og tilbake til Stockholm; for en times hvile - før man legger ut igjen og tilbake til Åbo. Over til områdene på skipet forøvrig: Over: lugarkorridor Dekk8 forut (8-100 korr.)
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Over: trapper, trapper, og atter trapper. Over: Caféen er meget stor og romslig, forut på Dekk: 6 . Over: Buffet-restauranten, forut på Dekk: 7 . Over: Arkaden på Dekk: 7 . OVer: Den russiske a-la-carte restauranten, midtskips Dekk: 7 . Over: A-la-carte restauranten: "Grill House", midtskips på Dekk: 7 , forøvrig kan "lava-stein grillet biff" virkelig anbefales på det varmeste! Over: Gourmet restauranten.
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Over: "Cigar Club", midtskips/akter Dekk: 7 . Over: den flotte: "Manhattan Piano Bar" er etter min mening, et av de fineste områdene ombord. Over: mange ulike puber ombord.
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Over: den store Show Lounge, som strekker seg over to dekk - befinner seg helt akter på fartøyet, på Dekk: 6 og Dekk: 7 . Over: diskoteket/nattklubben, helt akter på Dekk: 10 . Bilder av andre lugar-typer ombord: Over: En av flere: DeLuxe-lugar forut på Dekk: 8 (mellom de to hjørnesuitene). Over: "A Premium"-lugar med dobbeltseng. Så beveger vi oss ut på dekk: Over: totalt fire andre ferger, samt fire cruiseskip - altså totalt åtte stk. fartøy inne samtidig i Tallinn når vi var der.
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Noen av de skip og fartøy vi kunne se i Tallinn: Over: totalt fire stk. cruiseskip i Tallinn, mens vi var der. Her sees bakerst: RCCL med "M/S Vision of the Seas", TUI Cruises med "M/S Mein Schiff 1", og Aida Cruises med "M/S AIDAmar" (Ibero Cruceros med: "M/S Gran Mistral" sees ikke på dette bildet, da hun lå bak oss). Over: Aida Cruises med "M/S AIDAmar", som er nest-nyeste skip i Aida-flåten. Skipet ble levert pr mai 2012 til rederiet, skipet er dermed kun litt over ett år gammelt. Har kapasitet til ca. 2.200 passasjerer, måler 253 meter i lengde, og 32 meter i bredde. Motoreffekt: 36.000 kW, i opptil 19.5 knop. Har ikke mindre enn seks stk. søsterskip i samme rederi. Her ved ankomst til Tallinn, hvor det var ganske så grått. Over: samme skip senere på dagen. Over: Ibero Cruceros: med "M/S Gran Mistral", opprinnelig levert til rederiet: Festival Cruises som "M/S Mistral" pr. juni 1999 (14 år gammel). Kjøp av Costa Cruises / Ibero Crucero m.m, pr. sept. 2007, pr. 2005 omdøpt til "M/S Grand Mistral". Lengde: 216 meter, bredde: 28.80 meter, motoreffekt: 31.680kW, i opptil 22.5 knop. Kapasitet til 1.670 pax. Over: TUI Cruises med "M/S Mein Schiff 1", opprinnelig levert ny til rederiet: Celebrity Cruises pr. nov. 1996 (skipet er 17 år gammelt). Solgt til TUI Cruises pr. april 2009, lengde: 260 meter, bredde: 32 meter, motoreffekt: 29.250kW, i opptil 21.5 knop. Kapasitet: 1.896 pax. Søsterfartøy er "M/S Mein Shiff 2" i samme rederi. Over: RCCL med "M/S Vision of the Seas", levert ny til Royal Caribbean Cruise Line pr. april 1998. Lengde: 279 meter, bredde: 32 meter, motoreffekt: 50.400kW. Kapasitet: 2.416 pax, søsterfartøy: "M/S Rhapsody of the Seas" i samme rederi.
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Over: Tallink med hurtigfartøyet: "M/S Superstar", levert til Tallink Superfast AS medio: april 2008. Går også på expresslinjen mellom Tallinn og Helsingfors i motfase til "M/S Star" (bilde lenger ned). Lengde: 177 meter, bredde: 27.60. Kapasitet til 2020 passasjerer, sengeplasser: 1256, plass til 665 biler. Motoreffekt på 50.400kw, knop: 27.0. Over: Tallink med "M/S Silja Europa", nylig overført fra Silja Line til Tallink (pr. jan. 2013) - men har fortsatt beholdt sitt gamle navn. Gikk tidligere på kveldsruten fra Åbo, Finland og til Stockholm, Sverige. Går nå på ruten mellom Tallinn og Helsingfors. "M/S Silja Europa" ble levert 1993 til Silja Line, og kunne dermed feire 20 år i år. Over: Tallink med "M/S Star", levert til Tallink Group medio: april 2007. Går på expresslinjen mellom Tallinn og Helsingfors. Lengde: 186 meter, bredde: 27.70. Har kapasitet til 1900 passasjerer, totalt 520 lugarer, plass til 450 biler. Motoreffekt på 48.000 kw, knop: 27.5. Over: Viking Line med "M/S Viking XPRS", Viking Line sitt nest nyeste fartøy. Levert til rederiet, medio: april 2008 (fem år gammel). Lengde: 185 meter, bredde: 27.70. Har kapasitet til 2500 passasjerer, 240 biler. Motoreffekt: 40.000kw, knop: 25.0. Går på linjen mellom Helsingfors og Tallinn. Har hjemmehavn i Landskrona i Sverige, og seiler med svensk flagg (dog kun finsk-språklig mannskap). Over: Eckeröe Line med "M/S Finlandia", som går i expresstrafikk mellom Helsingfors og Tallinn. Skipet ble levert nytt til rederiet: Moby SpA, som "M/S Moby Freedom" pr. juni 2001. (12 år gammel). Var i trafikk hos Moby Lines frem til feb. 2012, da skipet ble solgt til Eckeröe Line - i rutetrafikk mellom Helsingfors og Tallinn fra des. 2012. Lengde: 175 meter, bredde: 27.6 meter, motoreffekt: 50.400kW, i opptil 27.0 knop. Kapasitet til totalt 2.080 pax, samt 665 biler. Søsterfartøy er: "M/S Moby Wonder", "M/S Moby Aki" (begge hos Moby Line), samt "M/S Superstar" hos Tallink Superfast AS. Fra Stockholm (på returen) : Over: Tallink med "M/S Baltic Princess" (som erstattet "M/S Silja Europa") har kveldsavgang ut fra Åbo, Finland, og til Stockholm. Levert til Tallink Fast Ltd, medio: juli 2008. Lengde: 212 meter, bredde: 29 meter. Kapasitet til 2800 passasjerer, fordelt på 927 lugarer, plass til 600 biler. Motoreffekt: 32.000kw, knop: 24.5. Søsterfartøyene er selvsagt: "M/S Galaxy", og "M/S Baltic Queen". Over: Viking Line med "M/S Gabriella", som er søsterfartøy med Amorella i samme rederi, samt Isabelle (hos Tallink) og Crown Seaways (DFDS Seaways). Gabriella går på ruten mellom St.holm og Helsingfors, levert opprinnelig til Euroway pr. mai 1992 (21 år gammel). Euroway gikk konkurs pr. mars 1994, i Silja Line fra mars 1994, til april 1997. Kjøpt av Viking Line pr. nov. 1996, i trafikk for Viking pr. april 1997. Over: St. Peter Line med "M/S SPL Princess Anastasia". Levert ny opprinnelig til Viking Line, som "M/S Olympia" pr. april 1986 (27 år gammel). Senere i trafikk for britiske P&O, og så pr. des. 2010 solgt/leid ut til St. Peter Line som skal nedbetale fartøyet under seks år, satt inn på den ganske så omfattende linjen mellom: St.holm-St.Petersburg-Helsingfors-Mariehamn-St.hom-Tallinn- St.Petersburg-St.holm. Over: Silja Line med "M/S Silja Serenade" har lagt til før oss, ankommet fra Helsingfors, Finland. Levert til Silja Line pr. 1990, skipet er 23 år. Over: et helikopter fløy over oss flere ganger, man kan tydelig se at den hadde utstyr festet til å ta bilder/film.
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Så over til et lite besøk oppe på broen (Dekk: 10 ) : Over: på hver brovinge, er det installert klart glass i dørken - slik at man ser tvers i gjennom.
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Så over til noen "bonus-bilder", litt bilrelatert må det alltid være plass til: Over: bilder av min egen bil (2010: Volvo S80, 5-sylindret: 2.5T, 231hk, Summum, 6-tr. aut. m.m), her har jeg nettopp hentet min bil, fra etterbehandling (Top-coat) da jeg har Ditec lakkbeskyttelse på bilen. Meget fornøyd med lakken. Oppsummering, St.holm-Tallinn-St.holm med "M/S Baltic Queen" i Suite, hos TallinkSilja på kryssning (minicruise): ClubOne Fordels/bonusprogram, med gullkort / Club One: Gold - ga dette følgende poeng: Antall poeng for selve turen: 1.500p. Antall poeng for innkjøp omb: 1.722p. Totalt antall poeng: 3.222p. Pris med betalte bonuspoeng: 82.700 p. (lavsesong fra 16. aug, prisen i bonuspoeng på denne Suiten er ellers: 222.700 i høysesong, i mellomsesong: 214.400/147.000) Pris med Club One: Gold, SEK: 330.- (bonustur, derfor betalt kun skatter og avgifter). Normalpris med Club-One Gold-kort, fra SEK: 4.260.- (NOK: 3.935.-) Normalpris uten Club One-kort (samt Club One: Bronze/ Silver), fra SEK: 6.080.- (NOK: 5.615.-) Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.