Gå til innhold

Aug 2013: med Baltic Queen i Suite til Tallinn:

Featured Replies

Skrevet

 

Aug 2013: med Baltic Queen i Suite til Tallinn:

 

 

 

 

 

Så var det tid for en gratistur/bonustur med Tallink og

flaggskipet: "M/S Baltic Queen" til Estland og Tallinn,

i fin Suite forut på Dekk: 8 .

"M/S Baltic Queen" er bygget i 2009, og er dermed knappe

fire år gammel. Lengde: 212 meter, bredde: 29 meter.

Total passasjerkapasitet: 2.800, fordelt på 927 lugarer.

Motoreffekt: 32.000 kw, knop: 24.0.

 

 

 

18.-20. august 2013:

 

Avg. St.holm, kl: 17:45, Søndag 18. august 2013

Ank. Tallinn, kl: 10:00, Mandag 19. august 2013

 

Avg. Tallinn, kl: 18:00, Mandag 19. august 2013

Ank. St.holm, kl: 10:00, Tirsdag 20. august 2013

 

 

 

IMG_4880.jpg

 

IMG_4883.jpg

Over: "M/S Baltic Queen" er flaggskipet på denne viktige linjen

mellom Stockholm i Sverige, og Tallinn i Estland. Kun fire år gammel.

 

 

 

IMG_9594.jpg

Over: velkommen inn i Suite-lugar: 8104, beliggende forut på Dekk: 8 ,

babord side.

 

 

Det finnes totalt syv stk. Suiter, to av disse på Dekk: 8 (hjørnesuiter),

de resterende seks andre beliggende på Dekk: 9 (to hjørnesuiter, samt

fire i midten). I tillegg til disse syv Suiter, finnes det også Suiter med

balkong som heter "Executive Suite". Disse ligger akter på Dekk: 9 , totalt

seks stykker med hver sin private balkong (detaljert trip-rapport fra disse

kommer neste år).

 

Suitene forut på Dekk: 8 og 9, måler 24 til 31 kvm i størrelse. Alle har

dobbeltseng, sittegruppe med soffa, to stk. LCD-tv'er, minibar/kjøleskap,

osv osv. Inkl. er også spesialfrokost som enten kan spise i a-la-carte rest.,

eller servert uten tillegg i Suiten. Her er TallinkSilja sin egen beskrivelse:

 

Lugarinfo01.jpg

 

 

 

IMG_9603.jpg

Over: De ulike Suitene forut på Dekk: 8 og Dekk: 9 , varierer noe i

størrelse og innredningfarger/tema. På Dekk: 8 finnes kun to stk. Suiter

(DeLuxe mellom disse), og dermed en Suite i hvert sitt hjørne på dette dekket.

Disse er riktignok noe mindre enn hjørnesuitene på Dekk: 9, men allikevel

veldig fine og hyggelige.

 

 

 

 

 

IMG_9605.jpg

Over: fruktkurven blir fylt opp igjen på returen.

 

 

IMG_9608.jpg

 

IMG_9609.jpg

 

IMG_9611.jpg

 

 

IMG_9613.jpg

Over: fra høsten 2013, ble det desverre slutt på - at kjøleskapet ble fylt

opp igjen på returen. Skuffende TallinkSilja!

 

 

IMG_9614.jpg

Over: før avgang ut fra Värtahamnen i Stockholm, her er "M/S Silja Serenade"

på vei ut fra samme kai - på vei til Finland og Helsingfors.

 

 

IMG_9596.jpg

 

IMG_9597.jpg

 

IMG_9602.jpg

 

IMG_9589.jpg

Over: badene er både i Suitene og Executive Suitene ikke spesielt spennende

eller veldig store, men de er funksjonelle nok.

Skrevet
  • Forfatter

IMG_9593.jpg

 

IMG_9592.jpg

 

 

IMG_9636.jpg

Over: dekksoversikt, forut Dekk: 8 , lugaren vi reiste i var

som sagt Suite-lugar: 8104.

 

 

IMG_9645.jpg

 

IMG_9647.jpg

 

IMG_9649.jpg

 

IMG_9648.jpg

Over: frokosten tok vi selvsagt på lugaren, på alle Tallink-fartøyene

er denne frokosten man får på Suitene helt i særklasse!

 

 

IMG_9926.jpg

 

IMG_9923.jpg

Over: mange ulike motiv på bildene i Suitene.

 

 

IMG_9640.jpg

Over: inngangen til de ulike Suitene og DeLuxe-lugarene er adskilt

med dør fra korridoren.

 

 

 

 

Rett etter avgang ser vi følgende skip:

 

 

 

IMG_9627.jpg

Over: Silja Line med "M/S Silja Serenade" på vei til Helsingfors.

 

 

IMG_9623.jpg

Over: Tallink med "M/S Romantika" på vei til Lativa, Riga.

 

 

IMG_9630.jpg

Over: og noe senere kan vi se ett av de to andre søsterskipene som

vi er ombord i.

 

 

IMG_9634.jpg

Over: Silja Line med "M/S Galaxy" selvsagt, på vei fra Åbo, Finland og

tilbake til Stockholm; for en times hvile - før man legger ut igjen

og tilbake til Åbo.

 

 

Over til områdene på skipet forøvrig:

 

 

 

IMG_9641.jpg

Over: lugarkorridor Dekk8 forut (8-100 korr.)

Skrevet
  • Forfatter

IMG_9689.jpg

Over: trapper, trapper, og atter trapper.

 

 

IMG_9709.jpg

 

IMG_9717.jpg

 

IMG_9719.jpg

Over: Caféen er meget stor og romslig, forut på Dekk: 6 .

 

 

IMG_9714.jpg

 

IMG_9721.jpg

 

IMG_9722.jpg

 

IMG_9725.jpg

Over: Buffet-restauranten, forut på Dekk: 7 .

 

 

IMG_9727.jpg

Over: Arkaden på Dekk: 7 .

 

 

IMG_9729.jpg

OVer: Den russiske a-la-carte restauranten, midtskips Dekk: 7 .

 

 

IMG_9733.jpg

 

IMG_9732.jpg

 

IMG_9734.jpg

Over: A-la-carte restauranten: "Grill House", midtskips på Dekk: 7 ,

forøvrig kan "lava-stein grillet biff" virkelig anbefales på det varmeste!

 

 

IMG_9736.jpg

Over: Gourmet restauranten.

Skrevet
  • Forfatter

IMG_9737.jpg

 

IMG_9738.jpg

 

IMG_9739.jpg

Over: "Cigar Club", midtskips/akter Dekk: 7 .

 

 

IMG_9743.jpg

 

IMG_9742.jpg

 

IMG_9740.jpg

 

IMG_9741.jpg

Over: den flotte: "Manhattan Piano Bar" er etter min mening, et av de fineste

områdene ombord.

 

 

IMG_9744.jpg

 

IMG_9748.jpg

 

 

IMG_9761.jpg

 

IMG_9750.jpg

Over: mange ulike puber ombord.

 

 

IMG_9754.jpg

 

IMG_9752.jpg

 

IMG_9758.jpg

 

IMG_9757.jpg

Skrevet
  • Forfatter

IMG_9756.jpg

Over: den store Show Lounge, som strekker seg over to dekk - befinner seg

helt akter på fartøyet, på Dekk: 6 og Dekk: 7 .

 

 

IMG_9817.jpg

 

IMG_9816.jpg

 

IMG_9815.jpg

Over: diskoteket/nattklubben, helt akter på Dekk: 10 .

 

 

 

 

 

 

Bilder av andre lugar-typer ombord:

 

IMG_9691.jpg

 

IMG_9693.jpg

 

IMG_9695.jpg

Over: En av flere: DeLuxe-lugar forut på Dekk: 8 (mellom de to hjørnesuitene).

 

 

IMG_9799.jpg

 

IMG_9798.jpg

Over: "A Premium"-lugar med dobbeltseng.

 

 

 

 

 

 

Så beveger vi oss ut på dekk:

 

 

IMG_9676.jpg

 

IMG_9677.jpg

 

IMG_9679.jpg

Over: totalt fire andre ferger, samt fire cruiseskip - altså totalt

åtte stk. fartøy inne samtidig i Tallinn når vi var der.

 

IMG_9763.jpg

 

 

IMG_9764.jpg

Skrevet
  • Forfatter

IMG_9788.jpg

 

IMG_9802.jpg

 

IMG_9871.jpg

 

IMG_9807.jpg

 

IMG_9880.jpg

 

 

 

 

 

Noen av de skip og fartøy vi kunne se i Tallinn:

 

 

 

IMG_9804.jpg

 

IMG_9805.jpg

Over: totalt fire stk. cruiseskip i Tallinn, mens vi var der.

Her sees bakerst: RCCL med "M/S Vision of the Seas", TUI Cruises

med "M/S Mein Schiff 1", og Aida Cruises med "M/S AIDAmar"

(Ibero Cruceros med: "M/S Gran Mistral" sees ikke på dette bildet, da

hun lå bak oss).

 

 

 

 

IMG_9656.jpg

Over: Aida Cruises med "M/S AIDAmar", som er nest-nyeste skip i Aida-flåten.

Skipet ble levert pr mai 2012 til rederiet, skipet er dermed kun litt over

ett år gammelt. Har kapasitet til ca. 2.200 passasjerer, måler 253 meter

i lengde, og 32 meter i bredde. Motoreffekt: 36.000 kW, i opptil 19.5 knop.

Har ikke mindre enn seks stk. søsterskip i samme rederi. Her ved ankomst

til Tallinn, hvor det var ganske så grått.

 

IMG_9813.jpg

Over: samme skip senere på dagen.

 

 

IMG_9826.jpg

Over: Ibero Cruceros: med "M/S Gran Mistral", opprinnelig levert til

rederiet: Festival Cruises som "M/S Mistral" pr. juni 1999 (14 år gammel).

Kjøp av Costa Cruises / Ibero Crucero m.m, pr. sept. 2007, pr. 2005

omdøpt til "M/S Grand Mistral". Lengde: 216 meter, bredde: 28.80 meter,

motoreffekt: 31.680kW, i opptil 22.5 knop. Kapasitet til 1.670 pax.

 

 

IMG_9912.jpg

 

IMG_9886.jpg

 

IMG_9905.jpg

Over: TUI Cruises med "M/S Mein Schiff 1", opprinnelig levert ny til

rederiet: Celebrity Cruises pr. nov. 1996 (skipet er 17 år gammelt).

Solgt til TUI Cruises pr. april 2009, lengde: 260 meter, bredde: 32 meter,

motoreffekt: 29.250kW, i opptil 21.5 knop. Kapasitet: 1.896 pax.

Søsterfartøy er "M/S Mein Shiff 2" i samme rederi.

 

 

 

IMG_9876.jpg

Over: RCCL med "M/S Vision of the Seas", levert ny til

Royal Caribbean Cruise Line pr. april 1998. Lengde: 279 meter,

bredde: 32 meter, motoreffekt: 50.400kW. Kapasitet: 2.416 pax,

søsterfartøy: "M/S Rhapsody of the Seas" i samme rederi.

Skrevet
  • Forfatter

IMG_9664.jpg

Over: Tallink med hurtigfartøyet: "M/S Superstar", levert

til Tallink Superfast AS medio: april 2008. Går også på

expresslinjen mellom Tallinn og Helsingfors i motfase til

"M/S Star" (bilde lenger ned). Lengde: 177 meter, bredde: 27.60.

Kapasitet til 2020 passasjerer, sengeplasser: 1256, plass til 665 biler.

Motoreffekt på 50.400kw, knop: 27.0.

 

 

IMG_9684.jpg

Over: Tallink med "M/S Silja Europa", nylig overført fra Silja Line til

Tallink (pr. jan. 2013) - men har fortsatt beholdt sitt gamle navn. Gikk tidligere

på kveldsruten fra Åbo, Finland og til Stockholm, Sverige. Går nå på ruten mellom

Tallinn og Helsingfors. "M/S Silja Europa" ble levert 1993 til Silja Line,

og kunne dermed feire 20 år i år.

 

 

IMG_9698.jpg

Over: Tallink med "M/S Star", levert til Tallink Group

medio: april 2007. Går på expresslinjen mellom Tallinn og

Helsingfors. Lengde: 186 meter, bredde: 27.70. Har kapasitet

til 1900 passasjerer, totalt 520 lugarer, plass til 450 biler.

Motoreffekt på 48.000 kw, knop: 27.5.

 

 

IMG_9772.jpg

 

IMG_9783.jpg

Over: Viking Line med "M/S Viking XPRS",

Viking Line sitt nest nyeste fartøy.

Levert til rederiet, medio: april 2008 (fem år gammel).

Lengde: 185 meter, bredde: 27.70. Har kapasitet til 2500 passasjerer,

240 biler. Motoreffekt: 40.000kw, knop: 25.0. Går på linjen mellom

Helsingfors og Tallinn. Har hjemmehavn i Landskrona i Sverige,

og seiler med svensk flagg (dog kun finsk-språklig mannskap).

 

 

IMG_9866.jpg

Over: Eckeröe Line med "M/S Finlandia", som går i expresstrafikk

mellom Helsingfors og Tallinn. Skipet ble levert nytt til

rederiet: Moby SpA, som "M/S Moby Freedom" pr. juni 2001.

(12 år gammel). Var i trafikk hos Moby Lines frem til feb. 2012,

da skipet ble solgt til Eckeröe Line - i rutetrafikk mellom Helsingfors

og Tallinn fra des. 2012. Lengde: 175 meter, bredde: 27.6 meter,

motoreffekt: 50.400kW, i opptil 27.0 knop. Kapasitet til

totalt 2.080 pax, samt 665 biler. Søsterfartøy

er: "M/S Moby Wonder", "M/S Moby Aki" (begge hos Moby Line),

samt "M/S Superstar" hos Tallink Superfast AS.

 

 

 

Fra Stockholm (på returen) :

 

 

IMG_9887.jpg

Over: Tallink med "M/S Baltic Princess" (som erstattet

"M/S Silja Europa") har kveldsavgang ut fra Åbo, Finland, og til

Stockholm. Levert til Tallink Fast Ltd, medio: juli 2008. Lengde: 212 meter,

bredde: 29 meter. Kapasitet til 2800 passasjerer, fordelt

på 927 lugarer, plass til 600 biler. Motoreffekt: 32.000kw,

knop: 24.5. Søsterfartøyene er selvsagt: "M/S Galaxy", og

"M/S Baltic Queen".

 

 

IMG_9904.jpg

Over: Viking Line med "M/S Gabriella", som er søsterfartøy med Amorella i samme

rederi, samt Isabelle (hos Tallink) og Crown Seaways (DFDS Seaways).

Gabriella går på ruten mellom St.holm og Helsingfors, levert opprinnelig

til Euroway pr. mai 1992 (21 år gammel). Euroway gikk konkurs pr. mars 1994,

i Silja Line fra mars 1994, til april 1997. Kjøpt av Viking Line pr. nov. 1996,

i trafikk for Viking pr. april 1997.

 

 

IMG_9914.jpg

 

IMG_9918.jpg

Over: St. Peter Line med "M/S SPL Princess Anastasia". Levert ny

opprinnelig til Viking Line, som "M/S Olympia" pr. april 1986

(27 år gammel). Senere i trafikk for britiske P&O, og så

pr. des. 2010 solgt/leid ut til St. Peter Line som skal nedbetale

fartøyet under seks år, satt inn på den ganske så omfattende linjen

mellom: St.holm-St.Petersburg-Helsingfors-Mariehamn-St.hom-Tallinn-

St.Petersburg-St.holm.

 

 

IMG_9919.jpg

Over: Silja Line med "M/S Silja Serenade" har lagt til før oss,

ankommet fra Helsingfors, Finland. Levert til Silja Line pr. 1990,

skipet er 23 år.

 

 

 

IMG_9822.jpg

Over: et helikopter fløy over oss flere ganger, man kan tydelig se

at den hadde utstyr festet til å ta bilder/film.

Skrevet
  • Forfatter

Så over til et lite besøk oppe på broen (Dekk: 10 ) :

 

 

IMG_9838.jpg

 

IMG_9834.jpg

 

IMG_9832.jpg

 

IMG_9831.jpg

 

IMG_9829.jpg

 

IMG_9839.jpg

 

IMG_9842.jpg

 

IMG_9844.jpg

 

IMG_9845.jpg

Over: på hver brovinge, er det installert klart glass i dørken - slik at man

ser tvers i gjennom.

 

 

IMG_9846.jpg

 

IMG_9849.jpg

 

IMG_9854.jpg

 

IMG_9851.jpg

 

IMG_9855.jpg

 

IMG_9862.jpg

Skrevet
  • Forfatter

Så over til noen "bonus-bilder", litt bilrelatert må det

alltid være plass til:

 

 

IMG_9582.jpg

 

IMG_9584.jpg

 

IMG_9577.jpg

Over: bilder av min egen bil (2010: Volvo S80, 5-sylindret: 2.5T, 231hk,

Summum, 6-tr. aut. m.m), her har jeg nettopp hentet min bil, fra etterbehandling

(Top-coat) da jeg har Ditec lakkbeskyttelse på bilen. Meget fornøyd med lakken.

 

 

 

 

Oppsummering, St.holm-Tallinn-St.holm med "M/S Baltic Queen"

i Suite, hos TallinkSilja på kryssning (minicruise):

 

 

gold_clubWide.jpg

ClubOne Fordels/bonusprogram, med

gullkort / Club One: Gold - ga

dette følgende poeng:

 

Antall poeng for selve turen: 1.500p.

Antall poeng for innkjøp omb: 1.722p.

Totalt antall poeng: 3.222p.

 

 

 

Pris med betalte bonuspoeng: 82.700 p.

(lavsesong fra 16. aug, prisen i bonuspoeng

på denne Suiten er ellers: 222.700 i høysesong,

i mellomsesong: 214.400/147.000)

 

Pris med Club One: Gold, SEK: 330.- (bonustur,

derfor betalt kun skatter og avgifter).

 

 

 

Normalpris med Club-One Gold-kort, fra SEK: 4.260.- (NOK: 3.935.-)

 

Normalpris uten Club One-kort (samt Club One: Bronze/

Silver), fra SEK: 6.080.- (NOK: 5.615.-)

 

 

 

 

 

Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av

merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0

megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.

 

 

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen

kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …