Skrevet 30. august 2013 11 år Juli 2013: med TallinkSilja og "M/S Isabelle" til Latvia, Riga i Suite (ex-"M/S Isabella" hos Viking Line). Avg. Stockholm (Frihamnen), kl: 17.00 Ank. Helsingfors (neste dag), kl: 11.00 Avg. Helsingfors (lokal tid), kl: 17.30 Ank. Stockholm (lokal tid), kl: 10.30 Fra Mai-måned 2013, ble det gjort et fartøysskifte på Riga (Latvia)- linjen hos Tallink-Silja. Klassikeren "M/S Silja Festival" (søsterskip ex-"M/S Color Festival) ble skiftet ut, med nylig innkjøpte "M/S Isabelle" - som i en årrekke har gått hos konkurrenten Viking Line. Der seilte hun som "M/S Isabella" på kveldslinjen: Åbo-Stockholm (som i dag Viking Line har satt inn nye "M/S Viking Grace". "M/S Isabelle" ble solgt av Viking Line til TallinkSilja-gruppen pr.: April 2013, og allerede fra begynnelsen av Mai 2013 ble hun satt i ordinær trafikk på ruten mellom Riga i Latvia, og Stockholm i Sverige. "M/S Isabelle" ble bygget i Split, Kroatia i 1989, og har ikke mindre enn tre stolte søsterskip i nærliggende farvann. Viking Line har frem til nå, hatt tre av fire av disse fartøyene - og fortsatt har Viking Line både "M/S Amorella" (morgenlinjen fra Stockholm til Åbo, Finland), samt "M/S Gabriella" som går på Stockholm-Helsingfors linjen. Det fjerde fartøyet av denne typen, eies av DFDS Seaways og går i dag under navnet: "M/S Crown Seaways" (tidl. "M/S Crown of Scandinavia"). Selv om alle disse fire fartøyene mer eller mindre er like, er dog "M/S Gabriella" og "M/S Crown Seaways" de eneste av disse fire som har balkong-suiter midtskips på Dekk: 11 , de andre to (Isabelle og Amorella) har konferanse/public område her. Amorella/Isabella har også kun Suiter forut på Dekk: 9 , mens Gabriella/Crown Seaways har også lugardekk forut på Dekk: 7 , hvor det finnes Suiter forut. Er også andre forskjeller, bl.a. er Gabriella/Crown/Isabelle såvidt litt lengre grunnet ettermontering av aktersponsorer - noe ikke Amorella har. Over: "M/S Isabelle" er nest eldst av de fire søsken, bygget i 1989, Amorella hos Viking Line i 1988, Gabriella i samme rederi i 1992, og nyeste: Crown hos DFDS Seaways i 1994. "M/S Isabelle" målte 169 meter i lengde, og 27.6 meter i bredde før ombygging, i dag måler hun litt over 171 meter i lengde. Motoreffekt på 24.000kW, og kan gjøre 21.5 knop, har kapasitet til 2.480 pax, samt i underkant av 400 personbiler. Til forskjell fra Gabriella/Crown Seaways, har Isabelle/Amorella kun to stk. Suiter - begge plassert i hvert sitt hjørne forut på Dekk: 9 . Suitene er på 34 kvm, og har bl.a. separat soverom, to toaletter (ett gjestetoalett i gangen, samt toalett og dusj via badet i direkte tilknytning til soverommet), samt dobbeltseng, og stue med bl.a. soffa og stoler. Her er TallinkSilja sin egen beskrivelse av lugaren: Over: velkommen inn i "Suite"-lugar nr.: 9318 (babord side, forut på Dekk: 9 ) Over: fin utsikt forut fra panoramavinduene Over: gjestetoalettet som ligger i "gangen" på Suiten Over: innholdet i minibaren, tidligere ble denne fylt opp på returen - men fikk beskjed ombord; at dette ble slutt fra Juni 2013; skuffende! Over: soverommet
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Over: noen av bryterene og knappene i Suiten, denne boksen vakte litt nysgjerrighet og undring i starten. I etterkant ved hjelp av "Google Translate" skjønner man at denne stilte inn varmekablene på badet. Vi hadde mistanke om dette ombord også, men ble litt undrende grunnet "Nokia"-merket nederst. Over: hovedbadet / "master bathroom" som ligger i direkte tilknytning til soverommet. Over: frokosten (som er inkl. i lugarprisen), og som man kan få servert på lugaren om ønskelig er virkelig noe for seg selv ombord på Tallink-fartøyene; her har Silja Line virkelig noe å lære! Over: et av bildene i Suiten, var faktisk hentet fra et annet fartøy i TallinkSilja-flåten - nemlig fra en av Helsingfors-søstrene: Silja Symphony/Serenade, morsomt! Over: lugarkorridoren Over: dekksoversikt, forut Dekk: 9.
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Over: plantegning: "M/S Isabelle" Over: dekksoversikt, "M/S Isabelle" Så over til noen interiørbilder: Over: midtskips Dekk: 7 Over: "Sea Side Café", beliggende forut på Dekk: 7 - med flott panoramautsikt forut. Legg merke til at det står plassert vekter ved kassen i caféen, når det selges varmretter til frokost og middag - blir maten faktisk prissatt ut fra vekten. Over: midtskipps Dekk: 7, like bak resepsjonen. Over: heisområdet, Dekk: 8 Over: "Tapas & Wine" på Dekk: 8 midtskips i arkaden, Puben like til venstre. Over: arkaden på Dekk: 8 .
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Over: "Sky Bar", midtskips på Dekk: 11 . I dette området finnes Balkong-suitene på søstrene: "Gabriella" hos Viking Line, samt "Crown Seaways" hos DFDS Seaways. Over: lugarkorridoren på Dekk: 6, disse strekker seg helt fra forut til akter på skipet. Nest beste lugarkategori ombord: Over: Mellom de to hjørnesuitene forut på Dekk: 9, finnes også fire stk. "Junior Suite". Disse er på 16 kvm, altså ca. halvparten av størrelsen i forhold til Suitene. Over til noen av de skip og fartøy vi møtte på under reisen: Over: Silja Line med "M/S Silja Galaxy", på vei det siste stykket inn til Stockholm - etter nok en rundtur til Åbo, Finland.
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Nedenfor kommer hele ni bilder av samme fartøy, en liten oppsummering av utbakkingen og vending av Silja Line med "M/S Silja Symphony" som har avgang samtidig med oss ut fra Stockholm: Over: Crystal Cruises med: "M/S Crystal Serenity", levert til rederiet pr. juni 2003 (10 år gammel). Kapasitet til 1.140 pax, måler 250 meter i lengde, og 32 meter i bredde. Over: Oceania Cruises med: "M/S Marina", levert til rederiet pr januar 2011 (to år gammel). Kapasitet til 1.258 pax, måler 239 meter i lengde, og 32 meter i bredde. Over: TallinkSilja med: "M/S Baltic Princess", skipet som har tatt over for "M/S Silja Europa" - og er dermed "kveldsbåten" fra Åbo, Finland til Stockholm. Tidligere seilt under Tallink-varemerket, mellom Tallinn og Helsingfors. Men ble fra Feb. 2013, overført til Silja Line - og seiler nå mellom Åbo, Finland og Stockholm (med stopp i Långnäs og Mariehamn på hhv. ut/hjemreise). Skipet ble levert juli 2008, skipet er ca. fem år. Har kapasitet til hele 2800 passasjerer, fordelt på 927 lugarer, samt 600 biler. Måler 212 meter i lengde, og 29 meter i bredde, motoreffekt: 32.000 kW, i opptil 24.5 knop. Søsterskip er selvsagt: "M/S Galaxy" og "M/S Baltic Queen". Over: Viking Line med sitt nyeste fartøy: "M/S Viking Grace". Levert pr. januar 2013 fra verftet STX i Finland, skipet var derfor kun ca 6 mnd. gammelt når disse bildene ble tatt. "M/S Viking Grace" går kveldslinjen mellom Åbo, Finland og Stockholm, Sverige. Har kapasitet til hele 2.800 pax, samt 500 biler. Måler 218 meter i lengde, og ca. 32 meter i bredde. Maskinkraften kommer fra fire stk. Wärtsilä-motorer, som går på LNG-gass - effekt på 30.400 kW, i opptil 22 knop. Over: Aida Cruises med "M/S AIDAmar", som er nest-nyeste skip i Aida-flåten. Skipet ble levert pr mai 2012 til rederiet, skipet er dermed kun litt over ett år gammelt. Har kapasitet til ca. 2.200 passasjerer, måler 253 meter i lengde, og 32 meter i bredde. Motoreffekt: 36.000 kW, i opptil 19.5 knop. Har ikke mindre enn seks stk. søsterskip i samme rederi.
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Så til noen av uteområdene ombord: Over: norsk produsent av MOB-båten. Over: Litt fra Riga by Over: detaljert oversikt ang. været på overfarten. Så et besøk og en aldri så liten photoshoot, oppe på broen - eller kommandobryggan som man sier i Sverige (inngang via crewområdet forut på Dekk: 10 , så trapper opp - slik at man havner der et evt. Dekk: 12 ville ha eksistert) :
Skrevet 30. august 2013 11 år Forfatter Over: utsikt akter fra styrbord brovinge. Oppsummering, St.holm-Riga-St.holm med "M/S Isabelle" i Suite, hos TallinkSilja på kryssning (minicruise): ClubOne Fordels/bonusprogram, med gullkort / Club One: Gold - ga dette følgende poeng: Antall poeng for selve turen: 24.954p. Antall poeng for innkjøp omb: 1.641p. Totalt antall poeng: 26.595p. Pris med Club One: Gold, SEK: 5.490.- (NOK: 5.020) inkl. "Club One Gold-rabatt" - allikevel høyere pris enn "normalt" grunnet høysesong. Normalpris uten Club One-kort (samt Club One: Bronze/ Silver), fra SEK: 7.840 (NOK: 7170) (høysesong) Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.