Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

 

Juli 2013: med TallinkSilja og "M/S Isabelle" til Latvia, Riga

i Suite (ex-"M/S Isabella" hos Viking Line).

 

 

Avg. Stockholm (Frihamnen), kl: 17.00

Ank. Helsingfors (neste dag), kl: 11.00

 

Avg. Helsingfors (lokal tid), kl: 17.30

Ank. Stockholm (lokal tid), kl: 10.30

 

 

 

 

Fra Mai-måned 2013, ble det gjort et fartøysskifte på Riga (Latvia)-

linjen hos Tallink-Silja. Klassikeren "M/S Silja Festival" (søsterskip

ex-"M/S Color Festival) ble skiftet ut, med nylig innkjøpte "M/S Isabelle" - som

i en årrekke har gått hos konkurrenten Viking Line. Der seilte hun som "M/S Isabella"

på kveldslinjen: Åbo-Stockholm (som i dag Viking Line har satt inn nye

"M/S Viking Grace".

 

"M/S Isabelle" ble solgt av Viking Line til TallinkSilja-gruppen pr.: April 2013,

og allerede fra begynnelsen av Mai 2013 ble hun satt i ordinær trafikk på ruten

mellom Riga i Latvia, og Stockholm i Sverige. "M/S Isabelle" ble bygget i Split, Kroatia

i 1989, og har ikke mindre enn tre stolte søsterskip i nærliggende farvann.

Viking Line har frem til nå, hatt tre av fire av disse fartøyene - og fortsatt

har Viking Line både "M/S Amorella" (morgenlinjen fra Stockholm til Åbo, Finland),

samt "M/S Gabriella" som går på Stockholm-Helsingfors linjen. Det fjerde fartøyet

av denne typen, eies av DFDS Seaways og går i dag under navnet: "M/S Crown Seaways"

(tidl. "M/S Crown of Scandinavia"). Selv om alle disse fire fartøyene mer eller

mindre er like, er dog "M/S Gabriella" og "M/S Crown Seaways" de eneste av disse

fire som har balkong-suiter midtskips på Dekk: 11 , de andre to (Isabelle og Amorella)

har konferanse/public område her. Amorella/Isabella har også kun Suiter forut på

Dekk: 9 , mens Gabriella/Crown Seaways har også lugardekk forut på Dekk: 7 , hvor

det finnes Suiter forut. Er også andre forskjeller, bl.a. er Gabriella/Crown/Isabelle

såvidt litt lengre grunnet ettermontering av aktersponsorer - noe ikke Amorella har.

 

 

 

 

IMG_8398.jpg

 

IMG_8404.jpg

 

IMG_8412.jpg

Over: "M/S Isabelle" er nest eldst av de fire søsken, bygget i 1989, Amorella hos

Viking Line i 1988, Gabriella i samme rederi i 1992, og nyeste: Crown hos

DFDS Seaways i 1994. "M/S Isabelle" målte 169 meter i lengde, og 27.6 meter

i bredde før ombygging, i dag måler hun litt over 171 meter i lengde.

Motoreffekt på 24.000kW, og kan gjøre 21.5 knop, har kapasitet til 2.480 pax,

samt i underkant av 400 personbiler.

 

Til forskjell fra Gabriella/Crown Seaways, har Isabelle/Amorella kun

to stk. Suiter - begge plassert i hvert sitt hjørne forut på Dekk: 9 .

Suitene er på 34 kvm, og har bl.a. separat soverom, to toaletter

(ett gjestetoalett i gangen, samt toalett og dusj via badet i direkte

tilknytning til soverommet), samt dobbeltseng, og stue med bl.a. soffa og

stoler. Her er TallinkSilja sin egen beskrivelse av lugaren:

 

 

Lugarinfo01.jpg

 

 

 

 

 

IMG_9282.jpg

Over: velkommen inn i "Suite"-lugar nr.: 9318 (babord side, forut på Dekk: 9 )

 

 

IMG_9257.jpg

 

IMG_9258.jpg

 

IMG_9259.jpg

 

IMG_9260.jpg

 

IMG_9263.jpg

 

IMG_9264.jpg

 

IMG_9266.jpg

Over: fin utsikt forut fra panoramavinduene

 

IMG_9256.jpg

Over: gjestetoalettet som ligger i "gangen" på Suiten

 

 

IMG_9268.jpg

Over: innholdet i minibaren, tidligere ble denne fylt opp på returen - men fikk

beskjed ombord; at dette ble slutt fra Juni 2013; skuffende!

 

 

IMG_9239.jpg

Over: soverommet

Skrevet
  • Forfatter

IMG_9243.jpg

 

IMG_9249.jpg

 

IMG_9252.jpg

 

IMG_9253.jpg

 

IMG_9254.jpg

Over: noen av bryterene og knappene i Suiten, denne boksen

vakte litt nysgjerrighet og undring i starten. I etterkant

ved hjelp av "Google Translate" skjønner man at denne stilte

inn varmekablene på badet. Vi hadde mistanke om dette ombord

også, men ble litt undrende grunnet "Nokia"-merket nederst.

 

 

IMG_9248.jpg

Over: hovedbadet / "master bathroom" som ligger i direkte

tilknytning til soverommet.

 

IMG_9250.jpg

 

IMG_9352.jpg

 

IMG_9347.jpg

 

IMG_9351.jpg

 

IMG_9350.jpg

 

IMG_9349.jpg

Over: frokosten (som er inkl. i lugarprisen), og som man kan få

servert på lugaren om ønskelig er virkelig noe for seg selv ombord

på Tallink-fartøyene; her har Silja Line virkelig noe å lære!

 

 

 

IMG_9361.jpg

Over: et av bildene i Suiten, var faktisk hentet fra et

annet fartøy i TallinkSilja-flåten - nemlig fra en av

Helsingfors-søstrene: Silja Symphony/Serenade, morsomt!

 

 

IMG_9279.jpg

Over: lugarkorridoren

 

IMG_9275.jpg

Over: dekksoversikt, forut Dekk: 9.

Skrevet
  • Forfatter

IMG_9274.jpg

Over: plantegning: "M/S Isabelle"

 

 

IMG_9363.jpg

Over: dekksoversikt, "M/S Isabelle"

 

 

 

Så over til noen interiørbilder:

 

 

IMG_9390.jpg

Over: midtskips Dekk: 7

 

 

IMG_9393.jpg

 

IMG_9392.jpg

 

IMG_9395.jpg

 

IMG_9396.jpg

Over: "Sea Side Café", beliggende forut på Dekk: 7 - med flott panoramautsikt

forut. Legg merke til at det står plassert vekter ved kassen i caféen, når

det selges varmretter til frokost og middag - blir maten faktisk prissatt

ut fra vekten.

 

IMG_9397.jpg

Over: midtskipps Dekk: 7, like bak resepsjonen.

 

 

IMG_9400.jpg

Over: heisområdet, Dekk: 8

 

 

IMG_9403.jpg

Over: "Tapas & Wine" på Dekk: 8 midtskips i arkaden, Puben like til venstre.

 

 

IMG_9405.jpg

Over: arkaden på Dekk: 8 .

 

 

IMG_9409.jpg

 

IMG_9410.jpg

 

IMG_9412.jpg

Skrevet
  • Forfatter

IMG_9414.jpg

 

IMG_9416.jpg

 

IMG_9418.jpg

Over: "Sky Bar", midtskips på Dekk: 11 . I dette området finnes Balkong-suitene

på søstrene: "Gabriella" hos Viking Line, samt "Crown Seaways" hos DFDS Seaways.

 

 

 

 

IMG_9425.jpg

Over: lugarkorridoren på Dekk: 6, disse strekker seg helt fra forut

til akter på skipet.

 

 

 

 

Nest beste lugarkategori ombord:

 

 

 

IMG_9383.jpg

 

IMG_9384.jpg

 

IMG_9386.jpg

Over: Mellom de to hjørnesuitene forut på Dekk: 9, finnes også

fire stk. "Junior Suite". Disse er på 16 kvm, altså ca. halvparten

av størrelsen i forhold til Suitene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over til noen av de skip og fartøy vi møtte på under reisen:

 

 

 

 

IMG_9340.jpg

Over: Silja Line med "M/S Silja Galaxy", på vei det siste stykket inn

til Stockholm - etter nok en rundtur til Åbo, Finland.

Skrevet
  • Forfatter

Nedenfor kommer hele ni bilder av samme fartøy, en liten oppsummering

av utbakkingen og vending av Silja Line med "M/S Silja Symphony" som

har avgang samtidig med oss ut fra Stockholm:

 

 

 

IMG_9293.jpg

 

IMG_9298.jpg

 

IMG_9306.jpg

 

IMG_9311.jpg

 

IMG_9315.jpg

 

IMG_9318.jpg

 

IMG_9322.jpg

 

IMG_9324.jpg

 

IMG_9330.jpg

 

 

 

IMG_9334.jpg

Over: Crystal Cruises med: "M/S Crystal Serenity", levert til

rederiet pr. juni 2003 (10 år gammel). Kapasitet til 1.140 pax,

måler 250 meter i lengde, og 32 meter i bredde.

 

 

 

IMG_9359.jpg

Over: Oceania Cruises med: "M/S Marina", levert til

rederiet pr januar 2011 (to år gammel). Kapasitet til 1.258 pax,

måler 239 meter i lengde, og 32 meter i bredde.

 

 

IMG_9454.jpg

Over: TallinkSilja med: "M/S Baltic Princess", skipet som har tatt over

for "M/S Silja Europa" - og er dermed "kveldsbåten" fra Åbo, Finland

til Stockholm. Tidligere seilt under Tallink-varemerket, mellom Tallinn

og Helsingfors. Men ble fra Feb. 2013, overført til Silja Line - og

seiler nå mellom Åbo, Finland og Stockholm (med stopp i Långnäs og Mariehamn

på hhv. ut/hjemreise). Skipet ble levert juli 2008, skipet er ca. fem år.

Har kapasitet til hele 2800 passasjerer, fordelt på 927 lugarer, samt 600

biler. Måler 212 meter i lengde, og 29 meter i bredde, motoreffekt: 32.000 kW,

i opptil 24.5 knop. Søsterskip er selvsagt: "M/S Galaxy" og "M/S Baltic Queen".

 

 

IMG_9460.jpg

Over: Viking Line med sitt nyeste fartøy: "M/S Viking Grace". Levert

pr. januar 2013 fra verftet STX i Finland, skipet var derfor kun ca

6 mnd. gammelt når disse bildene ble tatt. "M/S Viking Grace" går kveldslinjen

mellom Åbo, Finland og Stockholm, Sverige. Har kapasitet til hele 2.800 pax,

samt 500 biler. Måler 218 meter i lengde, og ca. 32 meter i bredde.

Maskinkraften kommer fra fire stk. Wärtsilä-motorer, som går på LNG-gass -

effekt på 30.400 kW, i opptil 22 knop.

 

 

IMG_9464.jpg

Over: Aida Cruises med "M/S AIDAmar", som er nest-nyeste skip i Aida-flåten.

Skipet ble levert pr mai 2012 til rederiet, skipet er dermed kun litt over

ett år gammelt. Har kapasitet til ca. 2.200 passasjerer, måler 253 meter

i lengde, og 32 meter i bredde. Motoreffekt: 36.000 kW, i opptil 19.5 knop.

Har ikke mindre enn seks stk. søsterskip i samme rederi.

Skrevet
  • Forfatter

Så til noen av uteområdene ombord:

 

 

IMG_9380.jpg

 

IMG_9379.jpg

 

IMG_9372.jpg

 

IMG_9376.jpg

 

IMG_9408.jpg

 

IMG_9455.jpg

Over: norsk produsent av MOB-båten.

 

 

IMG_9374.jpg

 

IMG_9375.jpg

Over: Litt fra Riga by

 

 

IMG_9429.jpg

Over: detaljert oversikt ang. været på overfarten.

 

 

 

Så et besøk og en aldri så liten photoshoot, oppe på broen -

eller kommandobryggan som man sier i Sverige (inngang via crewområdet

forut på Dekk: 10 , så trapper opp - slik at man havner der et

evt. Dekk: 12 ville ha eksistert) :

 

 

IMG_9443.jpg

 

IMG_9431.jpg

 

IMG_9442.jpg

 

IMG_9439.jpg

 

IMG_9437.jpg

 

IMG_9435.jpg

Skrevet
  • Forfatter

IMG_9434.jpg

 

IMG_9433.jpg

 

IMG_9445.jpg

Over: utsikt akter fra styrbord brovinge.

 

 

 

 

 

 

Oppsummering, St.holm-Riga-St.holm med "M/S Isabelle"

i Suite, hos TallinkSilja på kryssning (minicruise):

 

 

gold_clubWide.jpg

ClubOne Fordels/bonusprogram, med

gullkort / Club One: Gold - ga

dette følgende poeng:

 

Antall poeng for selve turen: 24.954p.

Antall poeng for innkjøp omb: 1.641p.

Totalt antall poeng: 26.595p.

 

Pris med Club One: Gold, SEK: 5.490.- (NOK: 5.020)

inkl. "Club One Gold-rabatt" - allikevel høyere pris

enn "normalt" grunnet høysesong.

 

 

Normalpris uten Club One-kort (samt Club One: Bronze/

Silver), fra SEK: 7.840 (NOK: 7170) (høysesong)

 

 

 

 

 

Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av

merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0

megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.

 

 

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen

kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …