Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med fare for å bli utropt som petimeter og belærende, vil jeg prøve med et forsiktig språkkurs. Ser at mange i dette, og andre fora, blander 'ett' og 'et'. ETT skal brukes når man vil poengtere at det er antallet ETT (og ikke 2 eller 3 ..) man skriver om. ET er den ubestemte artikkel på linje med EI og EN.

'Vel' skrives med EN 'L', hvis man ikke mener et VELL AV FLY (mange).

Og - det er forskjell på lamme lår og lammelår. Husk at på norsk så trekker vi SAMMEN sammensatte ord.

Skrevet

Er så hjertens enig i at dette burde være allemansviten (Sett bortifra de med dysleksi, etc). Desverre er det ikke sånn, og er det noe som har vist seg å være trøblete her i verden så er det å lære felles "internettere" grammatikk. :/

Skrevet

I Sverige heter det ETT som i Norge heter ET. 1 heter også ETT. Så inn i mellom er det ikke så lett for en Svensker å skrive perfekt Norsk.

Jeg ber som mye om........ Skal be EN/ET/ETT Norsk medlem i flightsim.no å lese mine innlegg FØR jeg poster dem. :blush:

Skrevet

En annen ting jeg instinktivt stadig reagerer på: "Informasjoner". Det kan da ikke stemme? Jeg mener det skal hete informasjon, også i flertall. Det er pressen som hele tiden skriver "informasjoner".

Jeg ser det samme på Engelsk. Man skriver alt for ofte aircrafts der det skal være aircraft (for flertallsform)...

Ka du sei? Torsk? :grin:

• Premium Medlem
Skrevet

Og desverre skrives dessverre ;)

En annen feil som er en gjenganger er feil bøyning av FORUM . Det heter ETT forum, men FLERE fora. Ser at mange skriver om hva som forgår på dette FORA :sick: Blir som å si at jeg fløy med det flyene :crazy:

Men jeg er redd denne kampen blir som den berømte kampen mot vindmøllene..

Skrevet

En ting jeg reagerer på er følgende:

"Hvem fly er det", "Hvem båt".

Det heter da vel vitterlig "Hvilket fly" og "hvilken båt"?!

Dette er noe jeg føler er en generell gjenganger fra østlandet :P (Ikke nødvendigvis her på forumet)

Så er det jo også bruken av hun/henne.

"jeg har snakket med hun", "jeg har snakket med henne"

Mine foreløbige 50øre :)

Skrevet

Hmmm. Stakk jeg hull på en verkebyll her, tro?

Ja, ET og ETT; - jeg tror nok at vi i fedrelandet Gnore har blitt påvirket av det svenske ETT. Og det viktigste er selvfølgelig at man bidrar med innlegg i slike FORA (sic!). Uten innlegg - intet FORUM.

Så, for å understreke overskriften i innlegget: Velmente ...

Skrevet

Får ta for oss den elementære bruken av og/å:

Som hovedregel brukes Å foran et verb i infinitiv. Eksempler:

Å sykle, å røyke, å hoppe osv.

For å lettere implementere ny lærdom synes jeg det er greit å lage seg noen individuelle huskeregler. For min del blir det å sette Å foran noe man gjør, som i de fleste tilfeller slutter på bokstaven E. Enkelt og greit.

Det finnes unntak for denne regel, så vær obs.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...