Lars B. Frostad Skrevet 27. mai 2013 Skrevet 27. mai 2013 Mai 2013: Med Silja Line, og "M/S Silja Symphony" i 75 kvm. "Executive Suite", på ruten: St.holm-Helsingfors-St.holm tur-retur: Avg. Stockholm (Värtahamnen), kl: 17.00 Ank. Helsingfors (neste dag), kl: 09.55 Avg. Helsingfors (lokal tid), kl: 17.00 Ank. Stockholm (lokal tid), kl: 09.30 De to noe aldrende cruisefergene "M/S Silja Symphony" og søsterskipet "M/S Silja Serenade" som begge har passert over 20 år, holder fortsatt stand på flaggruten til Silja Line - mellom Stockholm og Helsingfors. Begge skipene var ganske så revolusjonerende i sin tid, med store promenader som går gjennom hele skipet. Promenaden er på ikke mindre enn 140 meter (på Dekk 7 ) og strekker seg i høyde helt opp til Dekk: 11. Totalt fire dekk med lugarer, hvor en del "innvendige" dermed allikevel blir en smule utvendige - siden disse vender inn mot promenaden. Silja Line tok i bruk nybygget fra medio mai 1991, og måler 203 meter i lengde, 31.9 meter bred. Max kapasitet er etter ombygging 2.852 passasjerer, og 410 biler. Over: ikke alle steder ombord heter det samme lenger som denne oversikten, men denne gir en fin oversikt over skipet. TallinkSilja sin info om "M/S Silja Symphony": Fartygsfakta Silja Symphony Ägare: AS Tallink Grupp Linje: Stockholm - Helsingfors Byggår: 1991 Byggd: Masa Yards, Åbo, Finland Hemmahamn: Stockholm Längd: 203 m Bredd: 31,5 m Fart: 21 knop Antal passagerare: 2 852 Antal hytter: 995 Antal bäddar: 3 041 Antal däck: 12 Lugaren denne gang er nokså spesiell, og ikke minst stor. Faktisk finnes det ikke større suiter på noen cruiseferger i norden, eller nord-europa for den saks skyld (såvidt jeg vet) på en cruiseferge i rutegående trafikk. "Executive Suite" finnes det kun én stk. av, på hver av de to skipene til Helsingfors - og selve lugaren er på ikke mindre enn 75 kvm. på begge skip ("M/S Silja Symphony og "M/S Silja Serenade"). Den inneholder bl.a. stor bardisk, sittegruppe med spisebord for åtte personer, hjørnesofa, badstue/sauna, boblebad (jacuzzi), stort omkledningsrom ved siden av soverommet (med panoramavindu), i tillegg til to store skråvinduer i selve oppholdsrommet. Lugaren ligger helt forut på Dekk: 11, slik at man har trappene ned til den fine "Commodore Lounge" som finnes forut på Dekk: 10 , like utenfor lugardøren praktisk talt. Ellers finner man også de fine "Commodore"-suitene forut både på Dekk11 og Dekk10, både disse og denne ene "Executive Suite" er innenfor avskjermet (låste dører) forut på disse to dekkene. Over: her ser man hvilke vinduer forut på Dekk: 12, som den imponerende 75kvm store "Executive Suiten" skjuler seg bak. Totalt fem stk. vinduer, to av de enorme skråvinduene, to små "portholes" i soverommet, samt stort firkanted ("Commodore Suite"-lignende) vindu i omkledningsrommet ved siden av soverommet. Denne store "Executive Suite" ble medio Februar 2013 renovert ombord på "M/S Silja Symphony", og ser derfor helt anderledes ut enn tidligere. Samme type lugar på søsterskipet "M/S Silja Serenade" har ikke blitt oppusset, og har derfor fortsatt den eldre stilen - som ser slik ut: Tid for et besøk i Executive Suite, lugar: 11-320 : Over: Velkommen inn i skipes eneste "Executive Suite", lugar: 11-320! Siter
Lars B. Frostad Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Skrevet 27. mai 2013 Her er Silja Line sin egen beskrivelse av lugaren: Executive Suite Lyxig och ljus 75 m2 specialsvit på däck 11. Elegant inrett vardagsrum. Sviten har sovrum med dubbelsäng, omklädningsrum, TV, Xbox, video, CD-spelare, radio, egen bar och egen bastu med bubbelpool. Hyttservice och Bon Vivant specialfrukost är inkluderat i hyttpris. Frukost kan beställas till hytten. Fritt inträde till bastuavdelningen Sunflower Oasis. En exklusiv separat Commodore Lounge med egen bar och bastu. Kostnadsfritt eftermiddags kaffe/te med tilltugg. Möjlighet att hyra DVD-filmer. Tidningar finns att läsa. Commondorevärdinnan hjälper till vid behov, som till exempel med bordsreservationer. Over: rett over inngangen finner man soverommet. Fortsetter man innover fra soverommet, kommer man til rommet som tidligere het "omkledningsrom" i denne store suiten - nå kan dette evt. fungere som ekstra soverom, evt. koffertrom (med meget fin utsikt) samt toalett som finnes her: Videre fra "omkledningsrommet" finner vi badet, hvor man har både sauna (badstue) samt boblebadekar: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Skrevet 27. mai 2013 Over: så har vi kommet gjennom disse rommene, og igjen er like ved inngangen - med oppholdsrommet bak oss. Ved siden av den andre inngangen til badet, finner man det andre "hoved"toalettet. Over: dette toalettet er noe større og flottere enn det første. Over: bak baren finner man bl.a. egen espresso-maskin, med mange kapsler, samt enda Blu-Ray/DVD-spiller, samt multimedia-anlegg. Det finnes også en Blu-Ray/DVD-spiller i hyllen under den store LED-tv'en i oppholdsrommet. Litt dårlig bilde grunnet vanskelig å få bilde av elektronikken bak, med nok lys. Over: Espresso comming up! Over: noe mer bokser i kjøleskapet på "Executive Suiten", enn hva som medfølger "Commodore Suite". Kjøleskapet blir fylt på ved retur, dog ikke noe ny Champagneflaske eller fruktkurv. Over: innholdet i overskapet ved baren. Over: ikke mindre enn 26 stk. lysbrytere i hele suiten, inkl. de to dimmerene du ser på bildet ovenfor, så det skulle være mulig å finne en lyssetting i denne store suiten man liker! Siter
Lars B. Frostad Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Skrevet 27. mai 2013 Over: inngangen til Commodore- og Executive Suite, forut Dekk: 11 . Over: kun en av denne "Executive Suite" også kalt "Silja Suite", så man burde ikke ha problemer med å finne inngangen på hjørnet i korridoren. Over: Oversikt over området forut på Dekk: 11 . Over: trappen ned fra Dekk:11 forut, til Dekk:10 hvor "Commodore Lounge" ligger. Loungen: Over: "Commodore"-loungen har man tilgang til forut på Dekk: 10 , ved bruk av sitt nøkkelkort forut på Dekk:10 eller Dekk:11 - kommer man hit. I Loungen har man tilgang til fri bar og bastu/sauna, man kan leie videofilmer samt X-box spill. I tillegg er det et utvalg av gratis drikkevarer, inkl. kaffe/te samt wienerbrød og annet "tilltugg", i tillegg til blader/aviser m.m. Over: Sauna/badstue på hver side av loungen. Over: Oversikt over dekkene på "M/S Silja Symphony". Promenaden: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Skrevet 27. mai 2013 Over: ni store LED-skjermer som viser ulikt innhold, i blant en komprimert videorundtur som viser hele seilingen i høy fart. Så til noen bilder ellers ombord: Over: nattklubben: "Manhattan" som ligger akter på Dekk: 13 . Over: "Atlantis Palace" forut på Dekk: 8 . Som i fjor ble det tid til et lite besøk på broen, eller kommandobryggan som man sier i Sverige: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Skrevet 27. mai 2013 Så til noen andre lugartyper: Over: "Commodore Suite", det finnes totalt 34 stk. av disse Suitene - fordelt forut på Dekk: 11 og Dekk: 10 forut - 32 stk. av disse er på sidene, men det finnes det to stk. som er plassert helt forut, ved siden av "Executive Suiten" på Dekk: 11 - og dermed med flott utsikt forut. Over: "DeLuxe"-lugar. Over: vanlig standardlugar med enkeltseng, type: "A". Over: finnes også økonomilugarer under bildekk på Dekk: 2 . Siter
Lars B. Frostad Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Skrevet 27. mai 2013 Så beveger vi oss utenfor: Så til noen av de skip og fartøy vi kunne observere under turen: Over: Linda Lines med "M/S Karolin", det hurtiggående fartøyet er bygget i Australia i 2000. Har siden 2008 seilt for nåværende selskap, og går i rutegående trafikk mellom Tallinn (Estland) og Helsingfors i Finland. Har kapasitet til ca. 400 pax, og går i opptil 40 knop. Over: Viking Line med "M/S Mariella", den gamle damen fra 1985 (28 år) holder fortsatt koken på Stockholm-Helsingfors linjen. Over: Viking Line med "M/S Viking XPRS", Viking Line sitt nest nyeste fartøy (etter "M/S Viking Grace"). Levert til rederiet april 2008. Lengde: 185 meter, bredde: 27.70. Har kapasitet til 2500 passasjerer, 240 biler. Motoreffekt: 40.000kw, knop: 25.0. Går på ekspress-linjen mellom Helsingfors og Tallinn. Over: Viking Line sin terminal med "M/S Mariella" og "M/S Viking XPRS" i Helsingfors. Over: Silja Line med "M/S Baltic Princess", tidligere seilt for Tallink-delen av TallinkSilja melllom Helsingfors og Tallinn. Bygget i 2007, og har kapasitet til ca. 2.800 pax, fordelt på i underkant 930 lugarer. Ble fra Feb. 2013 overført til Silja Line fra Tallink, og erstattet "M/S Silja Europa" - og satt inn på ruten mellom Åbo i Finland og Stockholm i SVerige (kveldsbåten fra Åbo). Går innom Långnäs og Mariehamn (Åland) på ruten. Over: Tallink med fraktefartøyet "M/S Sea Wind" som går i rute mellom Stockholm, Sverige og Åbo, Finland. Tallink overtok fartøyet og ruten fra SeaWind Line, som frem til sept. 2008 opererte denne linjen. Over: Aida Cruises med "M/S AIDAmar", som er rederiets nyeste skip - bygget i Tyskland, og satt inn på trafikk i midten av mai 2012 for rederiet. Har kapasitet til i underkant av 2.200 pax, måler: 253 meter i lengde, og 32.20 meter i bredde. Har ikke mindre enn seks stk. søsterskip, alle i Aida Cruises. Over: NCL (Norwegian Cruise Line) med "M/S Norwegian Star". Bygget 2001 i Tyskland, opprinnelig best. som "M/S Superstar Libra" for Star Cruises, men overført internt fra Star Cruises til egne NCL. Satt inn i cruisetrafikk fra des. 2001. Har kapasitet til ca. 2.200 pax, og måler: 294 meter i lengde, og 32.20 meter i bredde. Har fem stk. søsterskip, alle de andre også i NCL. Over: Costa Cruises med "M/S Costa Luminosa", bygget i Italia i 2009. Levert til Costa Cruises (Costa Crociere) pr. mai 2009, og satt inn på cruisetrafikk fra mai 2009. Har kapasitet til litt over 2.800 pax, og måler: 294 meter i lengde, og 23.25 i bredde. Har ett søsterskip: "M/S Costa Deliziosa". Siter
Lars B. Frostad Skrevet 27. mai 2013 Forfatter Skrevet 27. mai 2013 Over: Tallink med "M/S Isabelle". Nylig overtatt og kjøpt fra Viking Line, hvor hun het "M/S Isabella" - der hun seilte på linjen mellom Stockholm, Sverige og Åbo, Finland (samt innom Mariehamn, Åland og Långnäs). Overtatt av TallinkSilja pr. april 2013, og satt inn på trafikk mellom Riga, Lativa og Stockholm, Sverige. Bygget i 1989 i Split, og har tre søsterskip - selvsagt "M/S Amorella" och "M/S Gabriella" som fortsatt finnes i Viking Line, i tillegg til "M/S Crown Seaways" (tidl. "M/S Crown of Scandinavia") hos DFDS Seaways på København-Oslo linjen. Her har jeg laget en liten videofilm (filmet med mobiltelefon, så ikke forvent høytoppløslig kvalitet - merke Sony Ericsson: Xperia Pro) av "Executive Suite", slik at man får en litt bedre følelse av størrelsen - enn hva man evt. får fra bildene: [video:youtube]zbwQvL6VOwg For å se videofilmen i HD-kvalitet (beste oppløsning) bruk i stedet denne linken: Oppsummering, St.holm-Helsingfors-St.holm på kryssning (minicruise) med "Executive Suite": ClubOne Fordels/bonusprogram, med gullkort / Club One: Gold - ga dette følgende poeng: Antall poeng for selve turen: 26.536 p. Antall poeng for innkjøp omb: 1.455 p. Totalt antall poeng: 27.991 p. Pris med Club One: Gold, SEK: 5.534.- (NOK: 4.870) med "boka tidligt rabatt" samt "Club One Gold-rabatt". Normalpris uten Club One-kort (samt Club One: Bronze/ Silver), fra SEK: 10.490.- (NOK: 9230) (lavsesong) Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Premium Medlem Arne Lockert Skrevet 28. mai 2013 Premium Medlem Skrevet 28. mai 2013 Som vanlig en super reportasje! Hvor henter du data om de forskjellige skipene (og flyene i andre reportasjer)? Siter
Lars B. Frostad Skrevet 28. mai 2013 Forfatter Skrevet 28. mai 2013 Tusen takk for det Arne, setter jeg pris på! Ang. skip, så er det litt ulik googling samt Fakta om Fartyg (http://www.faktaomfartyg.se/ ) Ang. fly, så kan AirFleets anbefales (http://www.airfleets.net/home/ ) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.