Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig med de som syntes at to forum innenfor flightsim er en for mye. Miljøet er for lite. Endelig Geir går du nå ut med FLG 2013 i oktober. Jeg kommer til å være der. Det er flott av dere å legge opp til en slik samling. Jeg var så heldig å oppleve FLG 2012, og har mange gode minner derfra.

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Det var vel ikke utta grunn det dukka opp ett alternativ.

Har ingen problemer med 2 siter jeg hvertfall.

Er mere enkelte medlemmer jeg savner, men som muligens forsvant mye av samma misnøye og konflikter som lå til grunn for etableringa av ett nytt ett.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jeg ser den Per, men miljøet er for lite, jeg mener man burde ha engasjert Tom og hans kreativitet på forumsiden, og benytte flightsim.no for samling, eller så for man legge ned dette fora, det er rett og slett ikke nokk intr. til 2 fora, mener jeg, mye av det som har gått til helvete her er disse moderatorene som har hvert helt på kollisjon med miljøet, men har fått de svar man trengte i speilet om morgenen. Og Dag får ta litt ansvar han også, ber du tangerudbakken om og laser designate target, så kan du ikke være sikker på hvor de lander henne. :-)

Skrevet

Det er en faktor til som spiller inn; den forbannede mobilen som så alt for mange blir direkte avhengige av. Plutselig skal man chatte til alle tider på alle steder, og til slutt så går man seg vill. Men det er heller ikke rart det f.eks dukker opp FS relaterte grupper på Facebook. Nå eksisterende fora ikke viser noen interesse for å bli bedre og livligere, finner folk andre alternativer. Selv er jeg lite på FB, fordi stedet er og blir for rotete, og for overfladisk. Jeg gikk inn der kun for å holde kontakt med familie på den andre siden av kloden, ikke for å prate meg i hjel med alt og alle. Det er synd at et par grupper på FB ikke heller eksisterer her. For jeg gidder ikke delta på to fora, og FB på toppen av det hele, da mister jeg oversikten, og det blir for mye stress med hele skiten.

Så jeg syns folk også kan gå litt i seg selv, og tenke på å samles sånn noenlunde på ett sted, ikke mange. Det betinger selvfølgelig at stedet blir mer imøtekommende og responsivt ovenfor medlemmene. Det nytter ikke å bare ligge der og lalle.

Skrevet

Dette med moderatorredigeringene er smaken og baken...... Men, det som er hevet over all tvil, er at i noen tilfeller så ble det alt for personlig og usaklig. Har selv blitt kalt det ene og det andre, samt utestengt folk i 6mnd og for alltid i ett tilfelle. Vi kan være så uenige så mye vi vil, men redaktørens sensurering må vi alle godta. Også jeg. Og noen har trodd at de har funnet om ei ny gullhøne med å danne nye konkurerende sider som egentlig er samme sak. Alle mæler sin egen kake, og for sin syke mor, skulle jeg tro. Men alt koker ned til at de som ikke kunne godta retningslinjene, forsvant på en eller annen måte. Positivt eller negativt? Tja, det er noen jeg absolutt IKKE savner, for å si det forsiktig :) Så kan vi fortsatt være uenig. Skal jeg starte mitt eget forum? Skal jeg sint og sur, begynne med "nye " FS-sider? Nei, for da er jeg med på å splitte FS-miljøet, enda mer.

Og hvordan kommuniserer vi i dag? Twitter, Facebook og Internett. Mange plattformer som krever innsats og ikke minst tid av den som driver dette.

Men; Hva savner vi i dag? Kan vi få bedre resultater med plattformen som er i dag ?

Hva er bra?

Hva er dårlig?

Skrevet

Birger,

Redaktørens sensur må man godta, men jeg kommer aldri til å godta man "sensurerer" ord som er uskyldige, som ikke engang er fy-ord. Moderator vet nok selv hva jeg snakker om, og jeg kommer ikke til å nedlate meg til teite finurligheter for å "stave" det ordet. Og det er en av tingene som så absolutt bør vekk, for det er kun barnslig og tragisk, og har ingen ting med årvåken moderering å gjøre. Ellers blander jeg meg ikke inn i "krigen" med naboforumet og sensur av link dit, da jeg har en viss forståelse for de bakenforliggende årsaker.

Hva som kan bli bedre ellers? Det får jeg grunne over senere, nå er det (nytt forsøk på) leggetid.

Rune,

Takk for tilliten!

Skrevet

"Fy-ord" som ligger inne med fast sensur, har moderatorer ingen påvirking på. Det er eier av forummet som manuelt legger dette inn. Vi må skille mellom vi som er vaktmestere inne her, og eier av domenet.

Skrevet

Birger, du skriver: Men alt koker ned til at de som ikke kunne godta retningslinjene, forsvant på en eller annen måte. Positivt eller negativt? Tja, det er noen jeg absolutt IKKE savner,

Jeg vil parere deg litt her for jeg selv kan ikke se noen jeg ikke savner, men derimot dem jeg absolutt savner. Christian Paulsen bare for å nevne en av mange som har fosvunnet, og sansynligvis pga endel pubertal kjekling blant bezzerwisere som enda ikke har grodd sitt første pubhår.

.

Skrevet

Må da gå an å diskutere tema relatert til andre ting enn flightsim og fly generelt. Men som i alt annet skal man selvsagt følge retningslinjer for hvordan man ter seg og oppfører seg mot andre mennesker. Respekt og saklighet er nøkkelord i all forumdiskusjon, som i det "virkelige" liv. Har inntrykk av at det er en hel del godt voksne mennesker her, og det å kunne føre en diskusjon synes jeg er helt OK. Dersom dette viser seg vanskelig, ja da har vi et stort problem.

Skrevet

Joda, her i "Snackbaren" kan man jo diskutere hva som helst har jeg forstått, så om noen vil diskutere religion eller politikk her, ser jeg ikke som noe problem. Man kan ikke sile ut ting i et forum der alt kan diskuteres. Og er man ikke såpass tørr bak øra at man må begynne med kvalmende kommentarer og personangrep, ja da bør man la være å diskutere.

Skrevet

Hmmm, her har det tydeligvis skjedd mye på de åra jeg har vært på "bakken". Trenger ikke svar på hva som har skjedd, men virker noe rart at det er mulig. Ser jo nå at alle de "gamle" medlemmene ikke er så aktive her mer. Litt trist da jeg har lært utrolig mye samt vært en utrolig hyggelig tone med multiplayer turer osv på flightsim.no. Men men ting forandrer seg med tiden.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Nesten som AP, ingen selv kritikk. Dere har engasjert noen tullinger som har fucket opp hele forumet, er det så vanskelig og innrømme?, så hadde vi hvert ferdige med det? Isteden for og komme drassene med alt mulig annet? først han galingen i molde, så han som var kompisen til det største svindleren vi har opplevd i sim verden, get real folkens. ta et oppgjør og bli ferdige. Få noen fornuftige folk til og styre dette. Du birger er en av de...få med deg flere.......

Skrevet
... Håper de mest markante bidragsyterne orker å holde på litt til.

Kommer til å holde på som før (privat), men kan ikke garantere aktiviteten fortsetter her så lenge filbibliotek og annet ikke betjenes; det blir litt for mye å møte veggen, og til slutt går man lei. Alternativet er ikke noe alternativ for meg (et visst tonefall jeg ikke har planer om å tåle i flere år etter år)...så hvor fan skal en da gjøre av seg?

En ting er sikkert. Jeg må opprette et eget domene, for downloads, afcads og screenshots - i det minste.

Skrevet

@Geir: Fornuftige folk til å drive forumet er en ting. Et krystallklart sett med regler er noe helt annet, og noe som er fullstendig og totalt nødvendig. I tillegg til folk som skal påse at reglene faktisk følges, og at de som ikke følger de får seg en smell.

I tillegg, få på plass en oppdatering av forumet både visuelt og kategorimessig. Det er mange kategorier her inne som ikke er i bruk (Microsoft Combat Flight Simulator, f.eks.), og som er relativt bortkasta å ta vare på. Samt: Fjern den TOTALT meningsløse og delvis uskrevne regel om at screenshots skal ikke ha høyere oppløsning enn 800x600. Det er en begrensning som sikkert var vettug på 90-tallet og tidlig i dette årtusenet p.g.a. dårlig båndbredde etc, men i 2013 så kan umulig dette være et problem lenger.

Det store spørsmålet er hva Dag selv ønsker. Uansett hva vi måtte mene, så er dette fortsatt hans forum, og han betaler regningene for det. Hva vi mener er egentlig irrelevant i forhold til hva Dag mener.

Skrevet

Hva Dag ønsker er en ting, men hvis bidragsyterne ser at ting ikke går deres vei, så er vel i alle fall forumet ferdig tror jeg. Så å fremstille det som om alt står og faller på Dag, blir litt feil etter min mening. Uten bidragsytere så har bare Dag nettbutikken igjen. Jeg er enig i at det er helt nødvendig med regler i et forum, men å sperre ute navnet og webadressen til det andre flightsimforumet, er etter min mening barnslig og rett og slett tåpelig. Det vitner om lite demokrati i forumet her.

Skrevet

Et forum har aldri, er ikke og kommer aldri til å bli et demokrati, rett og slett fordi den måten å styre ting på ikke funker. Vi har blitt bespart for de helt store vattnissene her inne siden vi alltid poster med fullt navn, men vi har jo sett helt klare tilfeller av akutt idioti både en og to ganger p.g.a. manglende styring og konsekvens.

Såklart, bidragsyterne har mye å si på et forums overlevelse. Når ildsjelene forsvinner, så forsvinner også mye av "matjorda" som trengs for at ting skal gro og vokse. Men uten at man forstår hva forumeier vil, i dette tilfellet Dag, så vil man heller ikke har mulighet til å kunne ta de grep som må til for å holde ting ved like.

Når det gjelder det å sperre for navnet og adressen til det andre forumet så er jeg enig: Det er tåpelig, og nok et eksempel på de myriader av uskrevne regler som finnes her inne.

Skrevet

Den statistikken er vel egentlig et tegn på at flightsim.no er en side for et lite nisjemarked.

Jeg er innom her daglig, men merker at det er heller sjeldent at jeg har noe å bidra med. Bruker mye mer tid på andre internettfora, og da stort sett fsdeveloper.

Skrevet

Moderering har vel vært et tema så lenge jeg kan huske her inne. Har vel alltid vært fritt frem for alle, men har jo fungert fint det. Nå er det ting som murrer skjønner jeg, så da må man inn og moderere litt. Bare ment som et eks. men her er siste post fra til salgs tråden, sier litt om hvor lenge siden det har blitt moderert her :)

http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=294246#Post294246

Skrevet

Vi hadde tidligere noen såkalte "globle moderatorer" som fungerte over hele forumet. Husker det ble rimelig mye hysteri rundt reglene som kom den gangen. Per i dag er det vel bare Dag og Patrick som kan moderere alle forum her inne. Jeg kan kun gjøre ting på VATSIM/IVAO-forumet f.eks. - jeg har ikke tilgang til moderatorverktøy ellers på forumet.

I praksis vil det vel dette si at store deler av forumet står uten noen moderator...

Skrevet

Har nå lest igjennom hele tråden. Opplever at forumet er veldig stille nå for tiden, og jeg savner den aktiviteten som var her inne tidligere. Jeg lurer på om det har vært noen fremgang nå i det siste? Feks. med filbibliotek, og hva moderering angår?

Sammenlignet med hvordan det var tidligere så er det null aktivitet her inne nå. Jeg har vært passiv en god stund nå, og tenkte jeg skulle begynne på med flightsim igjen. Spurte her forleden om kjøp av data, og opplever at forumet er svært rolig i forhold til tidligere. Ble veldig overrasket. Jeg skjønner jo at folk har gått lei av måten forumet er drevet på, og spesielt med tanke på den frekkheten/tonen som har vært i mellom brukerne her inne. Synes det er trist at forumet har forfalt slik.

Ser jo også at det fortsatt er en stor grad av dårlig oppførsel her inne, og det hjelper jo ikke akkurat på. Så forleden en tråd, der en som nettopp er blitt en del av forumet møter lite hyggelige svar. Trenger ikke nevne hvem det var, men alle på forumet vet nok hva jeg snakker om. Fortsetter det slik blir det ikke akkurat flere medlemmer her inne. Folk blir skremt ifra det. Det er kanskje det mest triste.

Egentlig så lurer jeg på om det generelt er mindre interesse for flightsim/fly eller om folk har tatt andre veier, altså tatt i bruk andre fora?

Kenneth

Skrevet

Du har dessverre rett i at forumet har blitt mye stillere nå enn før, Kenneth. Jeg vet ikke hvordan det står til med moderering av filbiblioteket for tiden, men jeg har i hvert fall uttrykt ovenfor Dag Johansen at det garantert finnes folk her på forumet som er villige til å vedlikeholde/laste opp nye filer til filbiblioteket. Jeg har sagt at jeg kan bidra på det området, men har ikke fått noe svar enda. Jeg tror at filbiblioteket er en av tingene som må opp og gå igjen for at aktiviteten skal ta seg opp her, så vi får håpe at noen får muligheten til å gjøre en innsats der snart.

Jeg tror ikke interessen for flightsim har gått noe ned, men det virker som mange har tatt interessen sin andre steder eller eventuelt søkt sammen i mindre grupper. Det positive er jo at forumet har blitt tatt tak i, og selv om mange klager over at nye brukere har nick i stedet for fullt navn så kommer det i hvert fall nye brukere fortsatt. De bør vi ta vare på, også får vi kanskje ta formalitetene slik det passer seg.

En ting jeg vil påpeke er at det er vanskelig å finne fram til forumreglene. Jeg må faktisk søke meg fram til det for å finne det, siden reglementet ble postet i 2007. Hadde reglementet ligget som en sticky i Kaffekroken så hadde kanskje flere nye brukere blitt obs på at de skal ha fullt navn i stedet for nick osv. osv.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...