Birger Blomvik Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Ja, hva skjer med Flightsim.no? Jeg driter litt i eget reir, da jeg er moderator på forum her inne. Men jeg har fått mye pepper i det siste på manglende oppdateringer, dødt filforum, manglende respons på henvendelser og etc. Mange velger andre arenaer for sine ytringer og upload av filer. Så; Er dette blitt et foretak som har mistet gløden og prioriteringene fra eier/drifter? Mangler det "gøts" ? Debatt ønskes..... Siter
Andrew Thomsen Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Som forum fungerer det greitt nok for meg her, bortsett fra en smule (nei, rettelse, meget) merkverdig sensur. Jeg har prøvd det norske alternativet (dog ikke for å forsvinne herfra). Den dagen jeg ble medlem, visste jeg at det før eller siden kom til å sprekke. Hvilket skjedde, og her er jeg fremdeles, som dere kan se. Filbiblioteket har jeg sagt nok om, og sier ikke mer, annet at jeg bruker andre alternativer. Det forundrer meg selvfølgelig at dette stedet ikke er mer på hugget mht betjening av bibliotek, og også med hensyn på freeware design nyheter, og nyheter om simming i landet generelt. Til slikt skal det finnes ressurser off course. My five cents. Siter
Marius Nordsve Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Jeg er gangske fersk her, så det er ikke mye jeg skulle ha sagt. Men å ikke "vedlikeholde" forumet blir litt uproft og kan sørge for at brukere mister interesessen. Men det kan jo hende det ligger noe personlig bak at forumet ikke er "vedlikeholt" Eller folk rett å slett ikke har tid. hvem vet... Siter
Geir G Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Det norske miljøet er for lite for to forum. Siter
Steinar Grindstein Skrevet 29. april 2013 Skrevet 29. april 2013 Forumet fungerer ok, men er langt unna den standaren det hadde fram til ca 2010. Etter den tid har det tapt seg for vert år som har godt. Jeg husker godt gløden og mange meget intresange diskusjoner i peroden 2003 til 2008. Da var det virkelig liv å røre her inne.. Jeg har selv vert mye passiv de siste årene av forsjelige grunner. Men de siste mnd har min tilstedeverelse vert økende. Grunnen er enkel til det. Det skjer mye på hjemmefronten. Kan nevne AoN, NSX2 Norske GA flyplasser osv, samt at nivået på diskusjonenen er mere saklig en de var i en lang periode ifra 2010 til et godt stykke ut i 2012. Hva gjelder filbiblioteket har jeg bare en ting å si.. Katastrofe. Siter
Roar Midttun Skrevet 30. april 2013 Skrevet 30. april 2013 Syns bibliotek må oppdateres,litt oppdateringer på nyheter og kanskje fjerne gammelt tøv kan være en idé.Der ligger jo filer i bibliotek f.eks som ikke fungerer. Men her må taes i betrakning at moderator kanskje ikke har tid,det kreves litt å holde slike forum oppdatert på siste news og annet....ellers syns jeg resten er greit Siter
Jaran Berntzen Skrevet 30. april 2013 Skrevet 30. april 2013 Jeg personlig setter stor pris på dette forumet. Alltid hjelp å få - selv for oss som ikke simmer 24/7/365... Håper de mest markante bidragsyterne orker å holde på litt til. Siter
Marius Sparby Skrevet 30. april 2013 Skrevet 30. april 2013 Det aller største problemet med Flightsim.no er den tilnærmet lik null interesse for noe som helst annet enn MSFS. De fleste av oss som liker å fly noe annet (DCS, IL2, Rise of Flight etc) har forlengst sluttet å legge ut bilder av dette, da det enten ikke er en eneste kommentar å få, eller regelrett kjeft (og ja, det siste har skjedd mer enn en gang, og det fra flere hold). Når det gjelder moderering er det vel desverre for sent å moderere noe som helst her inne, da det ble et sant helvete første gangen dette ble utprøvd. Jeg husker fortsatt den ville mengden flåkjeft, både på forumet, PM's og til og med via telefon moderatorene her inne har måttet tåle når det var snakk om deres virke. Noe av det kan sikkert ha vært berettiget, men på langt nær alt. Så hva skjer med flightsim.no som ressurs? Vel, det kommer an på hvilken del av community'en du er i. Er du i FSX/MSFS-delen, så er det et godt sted å være. Det sitter mange med utrolig mye kunnskap om den delen. Men om man er interessert i noe annet innen flightsims, så er flightsim.no omtrent like brukbart som en syklende fisk: Good for a laugh, utterly useless for everything else. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 30. april 2013 Skrevet 30. april 2013 Det er sant at FSno er litt for mye en "MSFS-Kirke". Men det er OK for meg det, såfremt man viser repekt for også andre simmer. Noe som jeg kan bekrefte *ikke* har vært tilfelle, og den type nedrakkende "innlegg" burde øyeblikkelig vært fjernet av moderator, men det skjedde heller ikke. Nok om det, bare en påminnelse - til forumets medlemmer. Utenom dette har vi et alltid og evig tilbakevendende problem hva andre simmer angår: Norge er så knøttliten at det blir uansett vanskelig. Så vis respekt for andre simulatorer, og la oss ha kun ett forum, for som Geir sier, er vi for få til å deles på to fora. For helsike. Siter
Premium Medlem Stein Aasheim Skrevet 30. april 2013 Premium Medlem Skrevet 30. april 2013 Jeg skal være helt enig med deg Andrew att miljøet her på berget er allt for snevert til å ha to forum gående.Men dette ble en realitet da det som nevnt her,i en periode var en merkelig form for sensur og barnehagementalitet.Det var sogar så ille i en periode att skrivebordspiloter motsa di som var piloter med den følge att det ble svært vanskelig å få hjelp av disse og det var vel sågar noen som meldte seg ut.På det tidspunktet så ble da ett nytt forum startet,og det med aldersbegrensning til å begynne med i ett håp att der vart litt mer sakelig info og diskusjon der.Aldersbegrensningen er senere fjernet og jeg synes dette fungerer bra.Bakdelen med to slike forum blir jo da att mange av di med god erfaring holder stort sett til bare på det ene forum,enten det no er her eller i det andre.Så har man ett problem så må man kanskje lufte det i to fora,istedenfor ett.Jeg for min del sier som Ole Brumm "Ja takk til begge deler",men hadde ønsket att der var kun ett forum her på berget.Og ja,Jeg synes alle grener av flysimulatorer har sin berettigelse i både dette og det andre forumet. Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 30. april 2013 Skrevet 30. april 2013 Det norske miljøet er for lite for to forum. Hva er det andre forumet? Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Miljøet her i landet er ikke så stort at det er plass til to fora, slik det er nå sitter vi med to halvdøde fora, i stedet for ett med brukbar aktivitet. Jeg er medlem av begge foraene, og på naboforumet er det hovedsaklig administratoren som poster, det er ikke så mye aktivitet der heller, selv om folka som klaget her ser ut til å ha fått det som de vil der. Litt av problemet som var her var snarere med "den eldre garde" enn med de under atten. Jeg husker fortsatt kommentarer som "jeg er for gammel til å bli satt på plass av moderator", det var til tider litt rar moderering her, hvor innlegg forsvant uten noen forklaring på hvorfor, men et forum på denne størrelsen trenger et aktivt moderatorteam. Det virker som om Dag ikke er interessert i FS.no lenger, kanskje det er på tide å la noen andre ta over? Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 1. mai 2013 Skrevet 1. mai 2013 Det ble vel gjort et forsøk på salg av hele FS.no her for en stund siden. Hvis Dag fortsatt er interessert i å selge så kunne det kanskje vært en idé å legge ned nettbutikken. Da hadde det blitt mye enklere for andre å overta, og de som evt. overtar trenger ikke å legge ned like mye tid i FS.no (altså vil potensielt flere kunne være interessert). Men så vet ikke jeg om nettbutikken har et greit overskudd eller ikke. Dag har drevet dette stedet i ganske mange år nå, så kanskje det er på tide med nye krefter. Men på den andre siden så er det jo ikke egentlig lederskapet det er noe galt med. FS.no har vært stabilt så lenge jeg kan huske. Det forumet kanskje har manglet de siste årene er gode og dedikerte moderatorer som kan ta vare på både forumet og filbiblioteket, og kanskje skrive litt relevante nyheter av og til. EDIT: Her er noen forslag. For min del så er det hovedsakelig forumet jeg besøker her på FS.no. Jeg leser aldri på nyhetssiden fordi den nesten aldri blir oppdatert. Nyhetsartikkelen fra når MS Flight kom ut ligger fortsatt høyt oppe på forsiden, og det begynner jo å bli en stund siden. Her kunne man f.eks. gjort det som tek.no er flinke på, som er å "reklamere" litt for forumposter som stikker seg ut på nyhetssiden. Lage et lite avsnitt om pågående norske sceneryprosjekter og en link til forumposten som holdes oppdatert av utvikleren, for eksempel. Det er også en klar majoritet av artiklene på nyhetssiden som gjelder FSX. Forumet er vel hovedsakelig dominert av nettopp FSX-brukere, men her kunne man kanskje spedd på med godbiter fra andre simmer og slikt som kanskje ikke alle vet om. Det forutsetter såklart at noen har tid til å sette seg ned og se etter slikt av og til. Kanskje kunne man til og med skrevet litt nyheter om skandinavisk luftfart! Det er jo mye action rundt Norwegian for tiden med de nye 787'ene, og SAS gjennomgår jo også litt av hvert for tiden. Alt dette er ting som kan påvirke norsk og skandinavisk luftfart merkbart i årene framover, så kanskje det kunne vært interessant for noen å lese slike nyheter her. Det er jo ikke så mange andre nettsteder som holder en oversikt over hva som skjer i skandinavisk luftfart. Faktisk ingen som jeg kommer på (Flynytt dreier seg jo stort sett om GA-relaterte ting). Poenget med alt dette er ikke bare å få masse greier på nyhetssiden. Jeg tror at hvis man får ordentlig fart på nyhetssiden så vil også folk på forumet ha mer å diskutere. Spesielt hvis man gjør som tek.no gjør, hvor de har en egen forumkategori hvor hver artikkel på nyhetssiden har sin egen forumpost. Er det interesse fra lederskapet/moderatorene i å få mer liv i forumet, så tror jeg i hvert fall ikke det er en dum ting å prøve. Alt man trenger er to til fire engasjerte personer som kan dedikere litt tid hver uke til FS.no. Siter
Birger Blomvik Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Skrevet 2. mai 2013 Flotte innlegg og ikke minst; En saklig debatt. Flott Regner med at Dag leser dette og setter opp som Pri 1; Fil-biblioteket. Han kunne også kommet litt på banen og sagt litt om hvordan han ser for seg veien videre. Salg? Dugnad? Del-eiere? ++ Siter
Jaran Berntzen Skrevet 2. mai 2013 Skrevet 2. mai 2013 Salg? Er ikke dette pro bono? Om det er penger det står om så må nesten vi som bruker forumet få lov til å betale litt. Siter
Marius Sparby Skrevet 2. mai 2013 Skrevet 2. mai 2013 Om det blir snakk om at man må betale for å være her inne, Jaran, så kan jeg så godt som garantere at man har beseglet Flightsim.no's skjebne en gang for alle. Miljøet er for lite, rett og slett, på tross av at nytteverdien av forumet blant FSX'erne er høy. Siter
Birger Blomvik Skrevet 2. mai 2013 Forfatter Skrevet 2. mai 2013 Så vidt jeg vet har Dag opprettet et selskap som drifter flightsim.no samt nettbutikken. Et slikt selskap er registert i Brønnøysund med org-nummer 863 867 592. Siter
Øystein Faye Skrevet 2. mai 2013 Skrevet 2. mai 2013 Får komme med noen ord om saken selv om jeg ellers er lite aktiv på forum generelt. Men må si at jeg bruker 95% av tiden jeg bruker på å lese på forum her inne. Er vel registrert på naboforumet også, men er sjeldent inne der, ikke noe stygt å si om det, men har ikke mulighet til å lese alle tråder begge steder hver dag. Her på fs.no får jeg fulgt med på det jeg trenger og føler er spennende, nemlig å gjør FS bedre for flyving i Norge. Slik som AoN og Norske GA er avgjørende for. Bra å kunne finne tråder øverst med masse nybegynner triks som sikkert er gammelt nytt for mange, men gull verdt for andre. Slike tråder var utrolig mye til hjelp når jeg ble newbie på Vatsim. Selvsagt synd ikke alle som har FS som sin hobby kan være på samme nettsted og dele sine erfaringer og kunnskap uten at det skal oppstå konflikter og krangling. FS er jo for de fleste bare en hobby for folk med flyinteresse, og for min del settes det pris på å høre erfaringer og se bilder fra andre som driver med FS, uansett om det er DCS, X-plane, FS9, P3D, FSX osv. plutselig snapper du opp noe om f.eks F-16 du ikke visste eller har hørt før. Hadde alle fløyet samme Sim og samme fly hadde dette blitt en kjedelig hobby. Håper virkelig Filbiblioteket kommer opp igjen, settes pris på ETT sted man kan finne det man trenger for bra Flysimming i Norge. Så har vi her på FS.no en nettbutikk som ihvertfall jeg bruker så ofte jeg kan. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 2. mai 2013 Skrevet 2. mai 2013 Jeg prøver også å bruke butikken så ofte jeg kan, men da må det være download, jeg ønsker ikke CD'er, i alle fall ikke for fly. Om det er snakk om kostnader for drifting, kan jeg være villig til å smelle et solid beløp i bordet. Men da vil jeg og stille krav om at filbiblioteket blir mer "årvåkent". Siter
Inge Jenstad Skrevet 2. mai 2013 Skrevet 2. mai 2013 Det virker for meg som om dette forumet er mer besøkt enn alternativet. OG - som det ble sagt tidligere her: På flightsim.no får man VELDIG god hjelp, både raskt og av meget høy kvalitet. Det er flere navn jeg kunne nevne, men får utelate det i dag. Hvis file-biblioteket ikke virker optimalt, så er det sikkert plausible grunner til det. Står det på penger eller insitament? Kanskje kunne vi legge inn en lapp på en eller annen konto. Hvis vi er mange nok, behøver ikke valøren å være smertelig for kontoen. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 2. mai 2013 Skrevet 2. mai 2013 Det siste jeg hørte rykter om er at serveren ligger i US, men jeg kan ta feil. Det jeg er sikker på, er at det er problematisk å laste opp dit. Hvilket avgjør at min hjemmeside *skal* ligge i Skandinavia. Siter
Finn Otto Krogsen Skrevet 2. mai 2013 Skrevet 2. mai 2013 Har bare godord om nettbutikken, men jeg prøvde noe nytt, handle på faktura. Jeg fikk varen like utrulig fort som alltid. Beste leveringstid i Norge uten sammenligning. Men jeg har ikke fått fakturaen, jeg finner ikke noen e post adresse eller noe. Luksus problem mener kansje noen, men jeg vil gjerne gjøre opp for meg, spesielt for en slik service . Jeg er ikke ofte her men har virkelig sansen for denne siden og butikk Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 2. mai 2013 Premium Medlem Skrevet 2. mai 2013 Interessant at man begynner å diskutere utviklingen av FS-miljøet i vårt lille land. Jeg har vært medlem siden FS98, og hatt stor glede av andres erfaringer her inne, og kanskje bidratt med noe selv. Men så begynte det å skje utrivelige forandringer. Usakligheter og unødvendige kommentarer dominerte, og forumet ble mer og mer lekeplass for enkelte som var ute etter å ødelegge for flertallet. Et alternativt forum kom på plass, ikke for å knuse FS.no, men for å ivareta de som ønsket en mer "seriøs" utvikling, uten barnslig krangling. Dette forumet ( $IMNOR ) hadde alle muligheter til å lykkes, men i stedenfor å gripe denne gyldne sjansen, har det vel heller ført til at begge fora smuldret bort...... Og så må vi huske at TeamSpeak har overtatt veldig mye av forumets funksjon. Her sitter mange av de mest aktive og kunnskapsrike å diskuterer online ! Det gir også fabelaktige muligheter for å utveksle filer og erfaringer. Men dette er selvsagt tidkrevende, og stjeler fryktelig mye av flytiden. Men den største bakdelen er at det som er sagt ikke står skrevet noe sted, og at andre ikke kan få del i samme erfaringen. Her foretrekker jeg faktisk at man heller bruker det skriftlige forumet . Til sist har æ lyst til å komme med et hjertesukk. Forumet ( det ene eller det andre ) drives ikke av "en bestemt person". Det er medlemmene som avgjør aktiviteten. Hvis man ikke gidder å bidra med kommentarer, erfaringer, diskusjoner o.l. så blir det heller ingen aktivitet. Det nytter ikke å sitte å se på at alle ANDRE skal gjøre noe. Kom på banen og bidra selv !! Siter
Andrew Thomsen Skrevet 2. mai 2013 Skrevet 2. mai 2013 unødvendige kommentarer dominerte, og forumet ble mer og mer lekeplass for enkelte som var ute etter å ødelegge for flertallet. For å ikke snakke om masse semiprofesjonell kverulering. Her foretrekker jeg faktisk at man heller bruker det skriftlige forumet . Mikker festet til skallen kommer aldri til å bli min greie, annet enn til en og annen online tur. Hvert skuddår, må jeg dog innrømme. Skriftlig flyprat og simprat, takk. Siter
Birger Blomvik Skrevet 3. mai 2013 Forfatter Skrevet 3. mai 2013 Har tittet litt på det jeg selv har vært inne og moderert/sensurert. Og det må jeg bare si; Det har IKKE hatt noe med Flightsimming å gjøre Når debatten blir personlig og usaklig, så stoppes den. At noen og kanskje også meg selv har blitt oppfattet som "streng" for bare ligge i denne omgang. Denne tråden er tenkt ført og fremst som en debattlinje for dette domenet. www.flightsim.no. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 9. mai 2013 Skrevet 9. mai 2013 Hei alle sammen. Savner alle sammen, For meg og jeg kan kun snakke for meg selv, ble det litt feil og la mod og retning til en viss nordlending som får stå pikk så fort det lukter hydraulikk olje. Han herja og surra noe jævlig, ja jeg vet dette blir direkte.. Men for meg gjorde det noe med hel sim feelen, jeg har jo levert noen eventer til dere, men når det blir bare arnando, så er det slik at om du vil jobbe på cirkus, så søker du det. Jeg var ikke klar for store sko og rød nese. så jeg meldte meg ut. Men jeg tror jeg har guts til og kjøre et flg til, det kommer i oktober. Jeg har funnet de gode folka til og gjøre det, og det er viktig. Så til tema 2 fora? Simnor eller hva f det er, det er egentlig spør du meg en prosess som ønsket og bli stor og tjene penger. Du tjener ikke penger på flightsim, det er en hobby. Jeg har så langt tatt oppimot 100K i tap på flg, så ikke kom og si det er penger i dette, men det moro, og det er det som driver i hvert fall meg, og de som er med meg. Støtt opp i mot Flightsim og det som skjer her. Det er her vi kan skape opplevelser. uggg Siter
Marius Granli Skrevet 9. mai 2013 Skrevet 9. mai 2013 Du tjener ikke penger på flightsim, det er en hobby. Jeg har så langt tatt oppimot 100K i tap på flg, så ikke kom og si det er penger i dette, men det moro, og det er det som driver i hvert fall meg, og de som er med meg. Støtt opp i mot Flightsim og det som skjer her. Det er her vi kan skape opplevelser. uggg Amen! Siter
Arne Sundsbø Skrevet 11. mai 2013 Skrevet 11. mai 2013 Jeg visste ikke om simnor.no før jeg tilfeldigvis leste denne posten. 2 Forum i det lille norske flysim-miljøet, da forstår jeg plutselig nedgangen i aktivitet her Og riktig, du tjener ikke penger på flightsim, men så fantastisk moro det er! Siter
Andrew Thomsen Skrevet 11. mai 2013 Skrevet 11. mai 2013 Min far forstod heller ikke det at jeg ikke gikk inn for å tjene penger på sceneryene. Miljøet er for lite til å holde på med kommersiel elendighet. Kunne aldri falle meg inn. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 11. mai 2013 Skrevet 11. mai 2013 Har bare fulgt med her med et halvt øye de siste to årene da jobb og hjem ble for tidkrevende for hobbyen. Har lagt merke til at forumet er veldig dødt, noe som er synd da forumet alltid har vært en god ressurs for informasjon, inspirasjon og hjelp. Det er rette ånden Andrew Jeg synes alle medlemmer skulle hatt mulighet til å være skribenter for forsiden. For eksempel ved at en artikkel eller lignende man skriver i forumet blir frontet på forsiden (gjerne evaluert av moderator først). Det trengs flere moderatorer med interesse innenfor de forskjellige kategoriene for å unngå at forumet blir ensporet. Og for guds skyld, bli kvitt den teite autosensuren. Det blir for barnslig å ikke kunne skrive ordet |diot eller navnet på et annet forum.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.