Posted April 18, 201312 yr Kom over siste brennpunkt: http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/md...813/16-04-2013 Norge skal gjøre tidenes invistering i nye jagerfly anslått til 60mrd kroner, men prisen øker stadig. Alle andre intresserte land har endret sin ordre, ikke fattet vedtak osv. USA har minket sin ordre for de amerikanskproduserte flyene. Dokumentaren avslutter med kommentar fra en erfaren jagerpilot som konkluderer med at når de har tilgang til gradert info står de ved at dette er en god invistering. tør ikke Norge bryte en avtale med USA? "Norge er ikke Europeisk men Atlantisk" var det en som sa i dokumentaren.
April 18, 201312 yr "Norge er ikke Europeisk men Atlantisk" For noe vrøvl, og spar meg for all globalisering :smile:. Norge bør våkne opp og handle mer med nærmeste naboer, og i mindre grad med drømmefabrikken over there...
April 18, 201312 yr Tror det er liten sjanse for at det blir noe annet enn F-35, selv om jeg personlig nok heller hadde sett at vi hadde kjøpt Typhoon. Da hadde vi fått et fly som allerede har bevist hva det kan, til en langt lavere pris.
April 18, 201312 yr Typhoon var mitt valg, ja. Om F-35 går skeis eller ei (det bør det gjøre pga astronomiske kostnader, men det driter vel Manpower - regjeringen i), vil tiden vise...
April 18, 201312 yr Jeg har ikke satt meg nok inn i denne saken til å diskutere den særlig mye, men jeg har snakket litt om det med en som jobbet i Luftforsvaret med F-16. Selv om F-35 i seg selv er mye dyrere enn konkurrentene, så er mye av vedlikeholdsprogrammet likt på en del områder. Alt fra prosedyrer til hvordan verktøy man bruker osv. Det langsiktige vedlikeholdet av F-35 vil dermed sannsynligvis bli billigere enn det ville blitt for fly fra andre produsenter, hvor vi da måtte lagt om det meste som har med vedlikehold av flyene og gjøre.
April 19, 201312 yr Er det ikke snakk om at alt tyngre vedlikehold må gjøres av Lockheed Martin, og at norske teknikere kun får gjøre daglig vedlikehold?
April 20, 201312 yr Det vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg ekstra utgifter til ting som opplæring, skrutrekkere og annet småverktøy, kanskje en ny oljetype, nye stiger som pilotene kan klatre opp i cockpiten med, tilpassing av sheltere osv. osv. hvis Norge hadde kjøpt en helt ny flytype. En krone her og en krone der... Jeg aner ikke hvordan de har tenkt å gjøre det med F-35, men jeg synes det høres usannsynlig og utrolig upraktisk ut dersom man enten skal fly flyene til USA eller fly teknikere hit for alle kontroller og servicer utenom daily inspection. Jeg husker at det for et par år siden var snakk om at bare Lockheed Martin hadde full tilgang til kildekoden i datasystemene ombord, så det kan jo hende at teknikere må flys inn over Atlanteren hvis disse systemene trenger modifikasjoner.
April 20, 201312 yr så det kan jo hende at teknikere må flys inn over Atlanteren hvis disse systemene trenger modifikasjoner. Jeg tviler på man må ringe LM Support i en krig :whistle:
April 21, 201312 yr Andrew: Haha, ikke sant. "Welcome to Lockheed Martin support. You are number... Fourteen... In line. Please hold."
April 21, 201312 yr http://www.israeldefense.com/?CategoryID=472&ArticleID=836 According to the plans of the US aviation administration, all countries that purchase the plane in the region and in Europe will have to transfer the aircraft to a European center for heavy maintenance (level D).
April 21, 201312 yr Noen som vet om de gjør det likens med F-16, eller om de utfører alt vedlikehold på det i Norge?
April 21, 201312 yr Med F-16 utføres daglig vedlikehold ute hos skvadronene, mens tyngre vedlikehold gjøres på Kjeller.
April 26, 201312 yr Har ikke sett programmet enda, men har ikke denne debatten foregått i årtier nå? Synes å huske for 10-15 år siden at Norge bestemte seg for en type fly (Eurofighter?), men endret mening etter mye forsinkelser og prisøkninger. Så nå skjer det samme igjen? Har Norge fortsatt bare de gamle F-16 jagerne?
April 29, 201312 yr Man planla å kjøpe Typhoon eller nye F-16 som en erstatning for F-5, da de ble faset ut. Men dette ble droppet, nå er det en erstatning for F-16 man venter på. De har ikke mange årene igjen før de når maks antall flytimer, så vi er avhengige av at det ikke blir mange flere utsettelser av F-35.
May 3, 201312 yr Skal se etter hvert som F35 blir forsinket, vil bemannede jagerfly være så godt som utfaset og erstattet med droner. Så kan vi sitte langt unna kampsonen og gå i luftkamp - med andre droner!
May 3, 201312 yr Det tror jeg også Harald. Dronene vil være overlegene i forhold til F35. Da man ikke trenger å ta hensyn til de mennesklige faktorer.
May 3, 201312 yr Aussiene kjøper nå 100 stk. Legg merke til navnet på fotografen ... :grin: http://www.tu.no/industri/2013/05/03/australia-kjoper-f-35-jagerfly
May 12, 201312 yr F35 er overlegen alt annet på markedet i dag, dere skal vite at det egentlig handler lite om design og prestanda, men om avanserte sensor systemer og ikke minst (Avansert multiplayer) kommunikasjons plattformer som er krypterte for samarbeid. I bunn og det hele handler et fly innkjøp om hvordan dette kan integreres i morgendagens teknologi. F35 er feit som ei ku, men har de riktige interfacene for denne integrasjonen. Som dere skarpeste sikkert har sett, har ikke F35 HUD, dette fordi flyet eksisterer ikke i hodet på piloten, alt er et "dataspill" i pilotens hjelm system for og nevne noe. Og flyet er så absolutt en god investering, om dere ikke tenker på design og hvor stilig det ser ut. Men det er stilig...ingen tvil...ugg ugg... For de som er venner med meg på face, se på dette bildet, er en mean mother fucker dette:-) F35 Dette bildet er ikke over alt :-)
May 12, 201312 yr Viktig argument, har du riktig teknologi onboard, er dette er enkel sak, hvem sa at du trenger og ha en pilot i en F35 om 5 år?
May 12, 201312 yr Kjeller kommer aldri til og kunne ta ned F35, men kanskje i deler for hevy maintance.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.