Marius Granli Skrevet 15. april 2013 Skrevet 15. april 2013 God kveld! Jeg fikk ikke plass til " " rundt tittelen min, så det var ikke meningen å lure noen. Dagene mine består av mye skole, og så mye fly, VATSIM, spotting og reising som jeg får tid til. I historiefaget går året mot slutten, vi har kommet fram til "det moderne samfunnet", politikk som drives rundt omkring i verden og så videre. Tittelen på innlegget er min problemstilling til den siste oppgaven jeg skal skrive. Det er viktig at denne oppgaven blir god, og det skulle være et tema som er interessant for de fleste her inne. Derfor spør jeg om deres syspunkter. Jeg leste en artikkel i VG hvor både piloter fra SAS, Ryanair, Norwegian og Widerøe var interjvuet. Alt i alt var alle av den oppfatning av at det er tilfelle. Til tross for nye flyflåter og sikkerhetskrav, mente de bransjen er mer utrygg. Fordi det kuttes i svingene og effektiviseres for å spare penger. Siden oppgaven ikke er videre definert, er det også mulig å ta for seg de arbeidsmiljø som dagens piloter og kabinansatte står ovenfor. Siste nytt er jo hun Ryanair-flyvertinnen som stiller selskapet for retten, mens de mener de handler ut fra irsk lov. SAS-piloter hevder angivelig at Norwegian sniker seg unna skatter og avgifter ved å utbetale lønninger til kontoer i utlandet. Det kan alltids problematiseres rundt hvorvidt dette fører til en eventuell sosial utrygghet. Samtidig har teknologien utviklet seg heftig. Diverse varslingssystemer og lignende. Tallene peker kanskje mot "nei", fordi det statistisk sett er veldig trygt å fly. Men jeg synes det er betenkende at de som kjenner bransjen best, er mest bekymret. Det er godt mulig piloter var skamrost på 80-tallet, men da var også betingelsene noen helt andre. Jeg ønsker å høre deres synspunkter på dette, for å få et så vidt og reflekterende syn som mulig på problemstillingen, når jeg på fredag skal skrive min siste oppgave for i år (jippi!) Jeg har flere synspunkter, argumenter og kan redegjøre for langt flere påstander enn dette. Men i frykt for at ingen da gidder å lese alt, gir jeg meg det dette. Tror dere forstår poenget. Fyr løs! Siter
Andrew Thomsen Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Den moderne verden stinker. Med alle hull i "lovverket", setter den finans i sentrum og ikke mennesket. Det gjør at det meste blir farligere... Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 16. april 2013 Skrevet 16. april 2013 Det mange ikke er klarer over, eller nekter å innse er at Norwegian beveger seg mer og mer i retning av Ryanair. Alle nye piloter og kabinansatte ansettes ikke i selskapet men via kreative rekrutteringsbyråer i utlandet, hvor rekrutteringsbyrået er registrert en plass, mannskapet har base en annen plass, og lønnen utbetales en tredje plass. Det er ikke normalt, og uten grunn at man skal betale 199,- for en flytur! Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 18. april 2013 Skrevet 18. april 2013 Jeg har bl.a. lest litt om trening på spinn de siste par dagene. Det er kanskje ikke det du vil ha som hovedfokus i oppgaven din, men jeg nevner det likevel i tilfelle du kan få bruk for det. For en ting som skjedde med den grunnleggende opplæringen av piloter for noen tiår siden, var at trening på spinn stort sett forsvant. Whycirrus.com skriver at i følge FAA så får piloten tilbake kontrollen etter en utilsiktet spinn i mindre enn 3% av tilfellene. Jeg antar at denne statistikken gjelder for sivile piloter, men jeg er usikker på om det bare gjelder USA eller andre steder også. Det er jo uansett ikke så vanskelig å trekke en sammenheng til at spinnøvelser i stor grad har forsvunnet fra flyskoler. Jeg vet egentlig ikke selv hvor mye piloter under opplæring får trent på spinn i dag i forhold til før, men jeg finner en del lesestoff og forumtråder om det på nettet så jeg går ut fra at det er reelt. Men problemet er ikke bare at det trenes mindre på spinn nå enn før. Vi ser en tendens til at pilotutdanning har fokusert mindre og mindre på ikke-normale situasjoner de siste tiårene, og det har jo vært noen ulykker i denne perioden hvor det spekuleres i om for dårlig opplæring av pilotene kan ha vært en faktor, bl.a. Air France-ulykken. Greit nok at flyene har blitt mer avanserte og sikre, men jeg liker ikke tanken på et piloter flyr rundt uten å vite hva de skal gjøre dersom de havner i en unormal situasjon med flyet. På skolen hvor jeg går så får vi seks timer med akroflyging til høsten, og det er jeg veldig takknemlig for. Det betyr trening på spinn og en rekke andre manøvre hvor flyet befinner seg i alle mulige posisjoner. Vi gjør det ikke bare for å lære oss og ta en cuban eight (eller fordi det er jævlig morsomt), men for å utvide komfortsonen vår slik at vi også kan fly sikrere til vanlig, både hvis det skulle skje noe unormalt og for å gjenkjenne når flyet er på vei inn i en unormal situasjon og deretter korrigere for det før det videreutvikler seg. Spør du meg så skulle dette vært obligatorisk for alle piloter, da alle kan havne i situasjoner de ikke har forutsett. Men stick and rudder skills er ikke det eneste vi kan bli bedre til i dag. På skolen vår så flyr vi programmet for enmotors fly med Cirrus SR-20. Dette er en flytype som er moderne utrustet og veldig omstridt, da piloter med begrenset erfaring kjøper seg et slikt fly og deretter prøver å fly i samme værforhold som passasjerflyene. Men kan man klage på pilotene? De kjøper jo flyet i god tro om at all teknologien ombord gjør flygingen så sikker at "ingenting" galt kan hende. Det har vært mange ulykker med Cirrus hvor piloten har flydd inn i værforhold eller terreng som han eller hun egentlig ikke har erfaring nok til å takle, og med dagens oppblomstring av glasscockpiter i småfly så er sikkert ikke Cirrus den eneste flytypen som er utsatt for det. Jeg skulle egentlig bare skrive et par avsnitt, men som du ser så er det et godt potensiale for diskusjon her også Lykke til med oppgaven! Siter
Marius Granli Skrevet 23. april 2013 Forfatter Skrevet 23. april 2013 Takk for svar alle sammen! Oppgaven ble på nesten 3000 ord til slutt. Muligens litt mye eksemplifisering og mindre drøfting. Dog er det jo derfra statistikken kommer. Konklusjonen ble sånn som en vil ha det på vgs, at en egentlig bare avslutter uten noen bastant konklusjon. Men for å bruke en SAS-styrmann jeg satt klapp med sine ord: Når Kjos og Norwegian leier inn spanjoler i eksempelvis en uke av gangen med lønn til spansk tariff, så påvirker det hele luftfarten veldig. Oppgaven fikk fokus mot ren sikkerhet, men også sosial trygghet. Og det kan en vel se flere steder i samfunnet. Eksempelvis vaskere (ja, nå generaliserer jeg en smule) som kommer fra utlandet for å jobbe i Norge. Mulig at disse kanskje ikke har mye erfaring, men folk dør ikke selv om gulvet ikke er så rent som det kunne vært. En pilot derimot, er noe helt annet... Så får vi se hvordan det går :whistle: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.