Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

bbs_01397.jpg

-------Forslag til Onsdagstur for tyngere leketøy.---------

En uformell hyggetur med SIDs og STARs, kræsj og server-resets. Med andre ord en ubetalt helaften med ubesudlet morro.

Alle er selvsagt velkommen, både nye og gamle sim'ere. Her er vi alle like dumme og like smarte, så man skal ikke være redd for å hive seg med på tur. Riktignok bjeffes det med ugjevne mellomrom, men ingen biter. Bare bjeff tilbake :D

•Flytyper: Lengere enn ca 30 meter og minimum 2 jetmotorer.

•Passer for: Alle.

•Kunnskapsnivå: Lavt, veldig lavt. :grin:

Oppmøte: 18:00

Avgang: Når vi har fått somlet oss til å programere FMC'n.

TS: 67.222.46.54

Server FSX: Info fåes på TeamSpeak

----------------------------------------------------------------

[size:14pt]ENGM-EKCH[/size]

Scratch: DCT ELVOM L727 GETPA L996 SVD T402 GOLMI DCT

NEW Route: DCT OKSAT L996 SVD DCT

engm-ekch.jpg

Route: DCT OKSAT L996 SVD DCT

[size:14pt]EKCH-ESSA[/size]

Route: DCT GORAX N851 TRS DCT

ekch-essa.jpg

[size:14pt]ESSA-ENGM[/size]

Route: DCT ARGIB Z166 EBURI N623 ESEBA DCT

essa-engm.jpg

[size:8pt]NOTAM: OP reserves the right to not participate in the event if unscheduled maintenance should occur. This should not deter any airmen from scheduled flights or participation provided adequate equipment is available.[/size]

Skrevet

Selvfølgelig er man med, selv om ferdighetene når det gjelder å bruke disse maskinene er nok heller i bunn. Kunne det rimelig greit et par år tilbake, men nå får tiden går det stort sett i CTRL+E og klampen i bånn :grin:

Fly skal man nå få gjort anyhow :)

Skrevet

Det er ikke umulig du fikk MP-bug'en.

Litt generelt om MP:

MP-bug'en er en udokumentert bug som manifisterer seg av og til og betyr ikke at det er noe feil med din PC.

Hvis man får beskjeden "unable to connect to host" er mest sannsynlig at man har fått en snag (av ukjent årsak) i simconnect, 1'ste steg er at man skifter kallenavn/player name ute i mp menyen. ([size:8pt]Det blir litt hulter til bulter dette her, forutsettningen er selvsagt at alle andre ulumskheter som er beskrevet lengere ned i posten er eliminert, dvs fy-fly og værgeneratorer[/size]).

Hvis man ikke gjør dette (skifter navn), så ender man opp med å forsøke å logge seg på med en allerede korrupt simconnect kobling.

Omveien er som sagt å lage seg ett nytt player name. Det holder å legge til ett tall i nanet, feks logget du inn som OlaN, så rekker det å føye til ett 1 tall: OlaN1

Egentlig, 1'ste steg bør være å dobbelt sjekke at man har pønsjet inn riktig IP, av egen erfaring vet jeg at "jeg vet jeg la inn riktig IP" ikke alltid stemmer, så det er alltid det første jeg sjekker ihvertfall :crazy:

Men, noen ganger funker ingenting. Det betyr fortsatt ikke at det er noe feil hos noen, det betyr bare at MS FSX er utrolig buggy på MP siden. Så dette er noe vi må leve med, desverre.

Men, jeg liker å tro at de fleste vil at alle skal være med, derfor er det ikke ukjent med en re-start av server hvis 'skifte av player-name' løsningen ikke fungerer. Det er vel heller tvert om, det er nesten standard med en (eller flere) re-setting(er) av servere(e) he he.

Men det er FSX MP i ett nøtteskall, man blir nok herdet etterhvert skal du se.

Og når det gjelder denne simconnect bug'en...den går på rundgang og rammer tilfeldig, så neste gang er det kanskje noen andre he he hehe. Poenget er at man ikke skal føle at det er ens egen feil og/eller at man plager andre, det er MS sin feil og ferdig med det :grin:

Kan jo nevne, at for en stund siden så var det en IP jeg konsekvent ikke kom inn på uansett hva jeg forsøkte, inkl restart på server siden. Dette vedvarte i flere mndr, men samtidig hadde jeg ingen problemer med å logge inn på andre servere.

Og omvendt, tror det var Fred som hadde store problemer (en kort periode) med min IP, mens andre ikke hadde noe problem. Da var det Fred som 'stod uttafor' i noen uker på min IP he he :grin:

Men det er som regel ikke noe problem i så måte, som oftest er vi flere som kan kjøre server, så hvis en IP er 'korrupt' for en stakkar og intet annet fungerer, ja da peiser vi opp en ny server...no problemo :cool:

Så moralen er: MP er en bug fest uten like. På toppen av det hele så vet vi faktisk ikke nøyaktig hva som skjer eller hvorfor det skjer. Mange teorier, antiteorier og konspirasjonsteorier har oppstått av den grunn he he, men enden på visa er at dette er noe vi må leve med, og det går faktisk ganske greit hvis man er litt smidig.

Så punkt 1 er alltid å si ifra hvis man har problemer, gjerne utdyp hva feilen ligger i evt feilmelding.

Så sier man ifra, så tidlig som mulig, så får man hjelp :)

Til syvende og sist det er absolutt ingenting i veien med en restart av server hvis det er det som må til. Hovedregelen på MP er at alle skal være med, og der er det ingen kompromisser :cool:

Det er jo hele grunnen til at vi gjør dette i utgangspunktet, å fly zusammen mener jeg. Og en restart tar ikke lang tid, evt ventetid kan jo brukest konstruktivt til å forbanne microsoft? :D

Så man bør ikke føle seg 'dum' hvis det en selv som plutselig blir rammet av MS-syndromet hehe. Som nevnt, det er en random bug som rammer alle (før eller senere) og helt uavhengig av sosial status :grin:

Men man må jo også huske på at det går 2 veier, kommer man sent til bords, dvs at flighten har startet og man er kommet halveis, så må man nok belage seg på å vente litt fordi en evt restart av server vil neppe skje før alle har landet igjen. Men som oftest kjører vi relativt korte ruter, så det går greit, man kan jo ballberemasseskjitprat mens man venter ;)

Jeg skrev jo ikke: "En uformell hyggetur med SIDs og STARs, kræsj og server-resets" uten grunn...for å si det slik :grin:

Kjente fy-fly (lånt fra Benny):

Aerosoft OV-10 Bronco (V1.12 er MP Godkjent!)

Carenado C337

CaptainSim C-130

CLS DC-10

Iris T6A

Kodiac Quest med Glass Cockpit

Lotus (MP Versjon kan brukes)

MilViz C310

RealAir Duke

Super Cub (Flight Replica sin er godkjent for MP, men det er mange flere som har laget den)

Dette er kjente fy-fly, de har instrumenter som hele tiden sender ut en strøm av instruksjoner over linjen og ender opp med å overforsvømme hele serveren...noe som i værste fall ender opp med en total kræsj av server, men kan også "kun" føre til at andre som prøver å logge seg på etter deg møter en "stengt" server. Så det er ikke alltid at man selv merker at fy-flyene lager trøbbel...bare så dere er OBS på dette.

Så har du lyst å bli skikkelig populær, ja da stiller du med ett av disse flyene (eller har glemt å flytte de i hangaren) :grin:

Ett lite appropo: Disse fy-flyene kan/må/skal ikke være tilgjengelig i det hele tatt. Det betyr i praksis at flyene flyttes ut ifra fsx/simobjects/aircraft mappen manuelt. Grunnen til det er fordi MS har en eller annen sinnsyk logikk (eller mangel på det) når det kommer til å bytte ut modeller i MP.

Det betyr i praksis at hvis du ikke har det samme flyet innstallert som en av de andre på MP, så vil FSX bytte ut og bruke en annen modell ut ifra ditt inventar i /aircraft mappen, og er man riktig uheldig, så bytter den ut f.eks PMDG 737 med AS Broncoen...og da kunne du like greit å stillt i ett fy-fly fra starten av he he.

Nå trenger man riktig nok ikke å avinstallere flyene, det rekker at man lager en mappe som heter f.eks Hangar inne i fsx/simobjects/aircraft mappen. Så tar man bare å merker eventuelle fy-fly man har, klipper og limer de inn i hangar mappen.

Da vil ikke fsx finne disse flyene lengere!

For å bruke de igjen, så flytter du bare de tilbake fra Hangar mappen tilbake til aircraft mappen. Itj no problem...kun litt manuelt arbeid, men ingen blir akkurat svett av den operasjonen he he.

En annen ting er vær generatorer. Det er absolutt forbudt da de også gjør noe av det samme som fy-flyene. Disse må slåes av/deaktiviseres før man logger seg på.

Til tross for en brutal lang tekst, så er det egentlig ikke så mye å holde styr på. Så kort fortalt så gjelder:

1. Ingen fy-fly eller værgeneratorer. (fy-fly må settes i hangaren)

2. Får man "unable to connect" , sjekk først IP og evt passord. Hjelper ikke det, forsøk å bytte player-name.

3. Skulle det ikke fungere, så er server reset det neste steg.

4. Funker ikke det, så må vi ha/sette opp en ny server, men det er helt avhengig av hvem som er på TS akkurat da.

Foruten det, så er det tut & kjør, som oftest så er det ingen problemer hvis alle tar noen små forhåndsregler :)

Men, si ifra hvis det er noen interesse for MP-testing, så kan vi helt sikkert sette opp en server kun for å teste litt.

:)

Skrevet

Dokumentasjon fra gårsdagens tur

MP_20feb_01637.jpg

Climb ut i fra ENGM

MP_20feb_01638.jpg

Cruise FL270, ser innover Sverige.

MP_20feb_01640.jpg

T.O fra EKCH

MP_20feb_01642.jpg

Climb, man skimter fortsatt Kjøben i bakgrunnen.

MP_20feb_01644.jpg

Cruise FL260 mellom ESSA og ENGM.

MP_20feb_01645.jpg

Final RWY 01R, ENGM.

MP_20feb_01646.jpg

Kun den harde kjernen kom fram til slutt he he, vi var vel 6-7 ved start og 4 som fullførte hele løpet...tror jeg :whistle:

Sier takk for turen til alle som deltok :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...