Kenneth Rønning Skrevet 24. november 2012 Skrevet 24. november 2012 Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en W210 E320 Cdi, og det var artig så lenge det varte. Men nå vil den ikke lenger starte... Vet dette kanskje ikke er rett plassen å ta det opp, men håper at det er en bilmekaniker eller to her inne. Det som skjedde var at jeg vasket bilen i dag, flyttet den etter vask. Så kom min far hjem, jeg skulle vise han at ene dysa hadde lekkasje, og da skjedde det. Den ville ikke starte. Altså; Det klikker i rele, som jeg er ganske sikker på at er til starter, så skjer det ingenting. Er litt lite spenning på den, koblet derfor på starthjelp, og hadde nå 14,2 V, som bør holde i massevis. Men fortsatt så klikker det bare, etter dette så fortsetter det bare å klikke om jeg lar tenningen stå på, og instrumentet med belysning faller inn og ut. Lyser svakere, så sterkere også borte igjen. Akkurat som at det er kortslutning en plass. Skal også sies at starteren har holdt på å tidvis ordnet en stygg lyd, men jeg er redd det ikke sitter der nå. Tusen takk for all hjelp. Kenneth Siter
Premium Medlem Arne Lockert Skrevet 25. november 2012 Premium Medlem Skrevet 25. november 2012 Har opplevd tilsvarende på andre biler (og busser). Løsninga var da som følger: Sett den i et høyt gir (tenningen av!). Prøv å dytte bilen frem og tilbake. Hører du et klikk kan du prøve å starte på nytt. Vet ikke hva dette skyldes, men denne fremgangsmåten har hjulpet meg hver gang (nesten). Siter
Kenneth Rønning Skrevet 26. november 2012 Forfatter Skrevet 26. november 2012 Ja, har hørt at dette kan fungere. Problemet er bare at det er automat.. Siter
Morten Johansen Skrevet 26. november 2012 Skrevet 26. november 2012 Hei! Det du kan prøve er:På starteren er det to ledninger en tykk og en tynn en,få en kamerat av deg til å vri på nøkkelen mens du tar en prøvelampe fra jord til den tynne ledningen på starteren da skal prøvelampen lyse.Hvis ikke er feilen en annen plass mulig tenningslås.Hvis prøvelampa lyser ligger feilen muligens i starterinnslaget,du kan prøve å slå forsiktig på starteren med en hammer,kan hende at startere har dårlige lagere derfor den lyden.Det kan også være innslaget,men det var jo en lyd så bytte av starter er nok ikke så dumt. MVH Morten. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 26. november 2012 Forfatter Skrevet 26. november 2012 Har fått igang bilen nå, etter at den har stått veldig lenge på lading. Bilen startet relativt fint, gikk vel fint på tomgang i 1-1,5 min, så gikk den dårligere og dårligere. Funksjoner datt ut, en etter en, først all belysning, invendig, så utvendig, så command/navi. Tilslutt så harket den som en gammeldiesel, så jeg valgte å stoppe den, etter det igjen så var den tom for strøm. Jeg skjønte jo egentlig hva som skjedde, den tappes for strøm når den går... For mine ører høres det veldig ut som batteri, men jeg vet ikke. Tenker at batteri kan ha kortsluttet innvendig.. Så det jeg vet nå, tenningslås er ok, starter er ok(Starter iallefall bilen, er usikker nå, men den kan vel stjele strøm fordi? Noen kloke hoder, med noen ide? Tusen takk. Edit: Har nå prøvd å koble rett forbi batteri, men oppfører seg like merkelig. Mao. det er ikke batteri, tenningslås. Starter og dynamo er jeg ikke sikker på. Det kan ikke være så vaskelig, det er noe som stjeler strømmen fort, veldig fort. Siter
Morten Johansen Skrevet 26. november 2012 Skrevet 26. november 2012 Hei! Hvis du bruker startkabler fra en annen bil og kobler utenom batteriet ditt taper den andre bilen seg like fort? MVH Morten. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 26. november 2012 Forfatter Skrevet 26. november 2012 Nei, den gjorde ikke det. Skjedde egentlig ikke noe med den bilen, ei heller droppet den i tomgang. Fikk vel egentlig ikke prøvd det ordentlig pga. veldig dårlig forbindelse mellom polene og startkablene.. Etter hva jeg har funnet ut nå da, så er - Tenningslås ok - Starter ok - Batteri ok Eneste som er igjen er dynamo. Har også snakket med mercedes teknikker, han mente det var helt umulig at starter var defekt, da det nærmest aldri skjer. At de raper fra tid til annen er slik som skjer på w210, etter hva han sa. Siter
Morten Johansen Skrevet 26. november 2012 Skrevet 26. november 2012 Hei! Du må ha god forbindelse når du kobler med startkabler utenom batteriet ditt,vis ikke så tar du diodene i dynamoen din.Har du målt lading og om dynamoen din lekker strøm(feil på diodebro)Men at den tømmer batteriet ditt på 2 min virker rart,når du sier du har topp batteri.Hva er hvilespenning på batteriet når det er toppladet.Men det er vanskelig å komme med noen andre tips når jeg ikke kan feilsøke på bilen.Men han tekknikkeren du snakket med kunne ikke han måle litt for deg. MVH Morten. MVH Morten. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 27. november 2012 Forfatter Skrevet 27. november 2012 Har nå flyttet over batteri fra min andre Mercedes for å være helt sikker. Startet så bilen, og den startet lett, målte batteriet hele tiden. Det hadde først nede i 10,7(rett etter start + at bat. er for lite), så steg det igjen og lå på 11,9. Lot bilen stå lenge, og den gikk i en 10-15 min før den ikke ville mer. I tillegg kjørte jeg med den når jeg merket at den begynte å tape funksjoner, for å se om det var endret seg da. Det var det ikke og det var nære på at den stoppet under kjøring. Fikk omsider harket meg hjem, og målte når jeg kom hjem 8,47 V (!) Måtte etter dette bare stoppe bilen, og bytte over batteri igjen. Så: Tenning ok Starter ok Batteri ok Kan ikke forstå hva annet en dynamo det nå kan være, enn dynamo. Tusen takk for hjelp. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.