Hans-Olav Malkenes Skrevet 21. november 2012 Skrevet 21. november 2012 Hei. Har leita rundt om på nettet etter info og priser på transformatorer, men har problem med å finne noko som går fra 3x230 til 3x380 eller 400 volt. Tenkte at sidan det er personer med så mange slags kompetanse på forumet her, så var det kansje nokon som har tips og veiledning på dette området også Er konstant på jakt etter verktøy/maskiner/utstyr til hobbiverkstaden min i garasjen og ser at det er mykje interresangt å finna både i Norge og Europa ellers som går på 380/400V. Er instalert både 3x230v 32A, og 16A kontakter i garasjen i dag, og nettet er av den "gameldagse" typen det ikkje kan tas ut 400 Volt. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 21. november 2012 Skrevet 21. november 2012 Nå jobber jeg som elektriker til sjøs, så jeg er ikke så kjent med landkrabbegreier, men tror uansett den trafoen ikke er lett å få tak i, og om du får tak i en, kan den nok bli dyr. Så jeg ville krøpet til korset, og fortsatt med 3x230V. Siter
Hans-Olav Malkenes Skrevet 21. november 2012 Forfatter Skrevet 21. november 2012 Takk for svar, sjølv om det nok var dette svaret eg frykta mest skulle komme I denne omgang gjalt det konkret ein plasmabrenner frå ein Svensk importør, og eg tok å konfonterte han med Andrew sin anbefaling om å krype til korset, og høyr berre her... han har i ettermiddag vore i kontakt med produktutviklingsavdelinga hos produsenten og det vil bli gjort forsøk på å produsere et mindre parti for Norsk 3x230Volt. Slå den :grin: Siter
Andrew Thomsen Skrevet 21. november 2012 Skrevet 21. november 2012 Nei nå gir jeg meg over :grin: Jeg tror den importøren er ganske så våken. I Sverige tar man inn 400V på hovedinntak. Gjerne i garasje/verksted. Noe jeg vet etter å ha bodd i Sverige i to år. Og så deler man bare trefasen ned til 230V for huset, og belysning i garasjen. Smart system, som mesteparten av Europa har, og det er bare Norge og Albania som ligger etter :whistle: I Norge tar vi inn 230V i huset. Det er vel der importøren ser et marked :smile:. Men jeg vet dog ikke hvor mange hus her i landet som tar inn trefase kontra enfase. Jeg tror alle nyere hus har 3x230V inn, men her kan en montør gi bedre svar enn jeg kan. Siter
Kjell Arne Randa Skrevet 21. november 2012 Skrevet 21. november 2012 Har du prøvd Noratel? http://www.noratel.no/content/view/full/2237 http://www.noratel.no/content/view/full/2702 Verdt et forsøk. Siter
Jan Ove Govasli Skrevet 21. november 2012 Skrevet 21. november 2012 Trafo fins sikkert å oppdrive:-), men er en dyr løsning, det aller meste av 380/400v utstyr lar seg enkelt koble om til 230v, spes. mindre motorer til hobby utstyr etc. Siter
Hans-Olav Malkenes Skrevet 22. november 2012 Forfatter Skrevet 22. november 2012 Hei igjen. Andrew: Som du seier Andrew, Svensken har nok notert seg ein viss interesse frå det Norske markedet allerede før eg tok kontakt, men det er jo hyggelig å få ein såpass positiv respons. Er jo desverre ikkje slik alltid . Arbeide ein periode som tømrer på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet der hoveddelen av prosjekta var rehabilitering/påbygg av eldre bolighus, og uten å ha ført noko form for statistikk så synes eg å huske at 230v 3-fase hovudinntak på hhv 63A eller 50A var gjengs iallefall eit godt stykke tilbake på 70-tallet. Vil gjette på at dette var nokså unikt for Norge pga god tilgang på billig strøm her i motsetning til Europa forøvrig. Gjetter på at Norske strømnettleverandører i dag aller helst kunne tenke eit strømnett lik det som er vanlig i Europa ellers. då dette jo vil gi fordeler som mindre dimensjonering av nettet og større robusthet, men pga at det finnest såpass mykje utstyr som krever 3x230V rundt om i garasjer, naust, driftsbygninger og hos småbedrifter så vil dette bli ein omlegging som nok får store konsekvenser, all den tid det (iallefall slik eg forstår det, er ingen elektriker) ikkje er mulig å ta ut 3-fase 230V av eit slikt nett, kun 1x230V eller 3x400V. Som eit apropos, sidan me synes me henger litt etter her på berget, så kan det jo vere artig tenkje på USA som i sin tid valgte og gå for 110V....Vil tru det hadde fått konsekvens for kobberprisen om onkel Sam skulle velge å konvertere til 400V nokongong Kjell Arne: Takk for link. Var jo nettop slike trafoer eg hadde i tankene, har sendt prisforespørsel og må sei eg er rimelig spent på kva den blir...... :eek: Jan Ove: Ja, frykter for prisen.... men det blir jo ein totalvurdering. På ønskelista står å skifte ut dreiebenk og kompressor til større type, samt verktøyfres og altså plasmakutter. Virker som utvalget er bra på 400V utstyr, særlig gjelder dette bruktmarkedet for kvalitetsmaskiner i "garasjestørrelse". Tilsvarende verktøymaskiner for 230V ser det ut til å vere ganske stor rift om, særlig maskiner av ein viss kvalitet. Eit anna moment er jo at før eller seinare må nok lille Norge kansje tilpasse seg gjengs standard. Veit jo ingenting om korvidt dette er aktuelt i overskuelig framtid, men har lest at det allerede i dag blir installert 3x400V i enkelte nye boligområder. Dersom/når dette blir gjort over heile fjøla vil jo 3x230v utstyr bli ukurrant. Dyrere utstyr som ein god dreiebenk og verktøyfres er jo ein eingongsinvestering for ein hobbimekaniker, og dermed blir det jo å bygge om dette, noko som sikkert kan bli både dyrt og teknisk utfordrande (eller kjøpe trafo som tar spenningen ned frå 400V til 230V :cry:) . Når det gjelder å koble om 400V utstyr til å kjøre på 230V, så har eg forstått det slik at det går greit enten dersom det er feks stjerne-trekant motorer det er snakk om, eller ved å benytte kondensator, men i begge tilfeller vil det vel medføre betydelig effekttap, eller? OK, takk for gode innspill så langt alle tre, supert Mvh. Hans Olav Siter
Andrew Thomsen Skrevet 22. november 2012 Skrevet 22. november 2012 For motorer som er beregnet for det, er det ikke noe effekttap om en kobler de fra 400V til 230V. 400V delt på rota av 3 (1,73), blir 230V. Kondensatordrift er for å kjøre en trefasmotor på enfase. Kondensatoren lager en "virtuell" fase 3. Ikke noe spesielt god løsning syns jeg, men det funker for mindre motorer. Kondensatoren bør være av meget god kvalitet, og det er der jeg ser det svikter litt av og til. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.