Sondre_Mælumshagen Skrevet 30. september 2012 Skrevet 30. september 2012 Hei. Etter å sett trip reportene som Lars har lagt ut, ble jeg inspirert til å gjøre noe lunde det samme. Her kommer noen bilder fra høsttoktet vi har vært ute på med Gann. Toktet gikk fra basen vår på Hundvåg (Stavanger), til Frederikshavn via Egersund,(bunkring)til Oslo og så Kristiansand. For de av dere som ikke vet hva Skoleskipet Gann er, så er det norges største skoleskip. Skolen tilbyr to linjer: Vg1 TIP samt VG2 maritime fag. Vi som elever bor på skipet, vi har egne lugarer. Ombord har vi plikter som vakter, vasking, fortøyning osv.. Det er totalt 120 elever ombord og de fleste har som mål og få seg et yrke på sjøen. Her har vi nettopp rundet Tungenes og satt kursen sørover langs Jærkysten Elevene som er uniformerte har bruvakt. Kapteinen informerer dem litt om hvordan de skal rapportere trafikk. Jeg nevnte at alle har egen lugar. Her er min lugar. Denne type lugar er fra 90-tallet da skipet ble påbygd. Det finnes større lugarer, men disse er fra 82 da skipet ble bygget. Litt eldre, men like fine. Her nærmer vi oss Egersund for bunkring: På fortøyning er det som regel en matros, og resten er elever. En 3-4 stk. Bunkring Her har vi nettopp passert Lindesnes og fortsetter sørøstover mot Frederikshavn. Etter et par timer på brua, gikk jeg ned og la meg. Våknet opp til en grå og trist Frederikshavn. Cat'en til Fjord Line. Er det noen som vet om denne går i no fast rute eller om den bare ligger her i Frederikshavn? Stena Saga kommer til kai. Denne så vi også i Oslo. Stena Scanrail som går i rute mellom Frederikshavn og Gøteborg Fortsettelse følger.. Siter
Sondre_Mælumshagen Skrevet 30. september 2012 Forfatter Skrevet 30. september 2012 ....fortsettelse Dagen etter sto jeg opp til en kald, men fin morgen langs Oslofjorden. Utrolig fin fjord. I Oslo lå vi veldig sentralt, Akershusfestning, rett foran Kongeskipet :grin: Dette bildet er tatt med iphone Fra lugar vinduet mitt, så jeg Color Magic komme seilende inn. Da var det rett opp på dekk for å fotografere.. I Oslo lå vi i 3 dager. Første dagen hadde vi ekstremt fint vær. De to andre dagene noe grått og overskyet, (slik vi er vant med ifra vestlandet hehe) Krstiansand: Her måtte jeg også ut å ta noen bilder av Superspeed. Og til slutt et lite bonus bilde lånt fra Gann sin facebook side. Håper bildene falt i smak. Siter
Sandro Stanojevic Skrevet 30. september 2012 Skrevet 30. september 2012 Flott tripreports med fine bilder!!! Siter
Lars B. Frostad Skrevet 30. september 2012 Skrevet 30. september 2012 Takker for en meget fin trip-rapport ja, interessant tekst - ser gjerne mer bilder fra skipet når du har tid og anledning! HSC Fjordcat har gått i opplag for i år, på sin vanlige plass i Fr.havn, ferdig med sommersesongen for i år - før hun skal i drift igjen medio april/mai 2013. Men.. hva? Ingen bilder av min arbeidsplass, kun søsteren vår Magic - ja ja.. originalen Fantasy kjenner vel de fleste fra før av, he he. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 30. september 2012 Skrevet 30. september 2012 Fantastisk fin trip report! Veldig artig å se hvordan det er å være på et slikt skip! Litt av et skoleskip dere har! Med en båt på den størrelsen der får dere jo virkelig sett hva det innebærer å seile store farkoster:) Siter
Sondre_Mælumshagen Skrevet 30. september 2012 Forfatter Skrevet 30. september 2012 Takk for hyggelige tilbakemeldinger Kan gjerne legge ut flere bilder viss det er av interesse for det. Skal prøve å få tatt noen bilder fra neste tokt. Jovisst Agnor, det er ett veldig flott skip. Da vi lå i Oslo, la Sjøkurs til kai. De har båten Ragnvald Jarl. (som Gann hadde før) Det var veldig artig å se forskjellene imellom våre skoleskip. Gann er hakket mer luksuriøs for å si det pent :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.