Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Etter å sett trip reportene som Lars har lagt ut, ble jeg inspirert til å gjøre noe lunde det samme.

Her kommer noen bilder fra høsttoktet vi har vært ute på med Gann. Toktet gikk fra basen vår på Hundvåg (Stavanger), til Frederikshavn via Egersund,(bunkring)til Oslo og så Kristiansand.

For de av dere som ikke vet hva Skoleskipet Gann er, så er det norges største skoleskip. Skolen tilbyr to linjer: Vg1 TIP samt VG2 maritime fag.

Vi som elever bor på skipet, vi har egne lugarer. Ombord har vi plikter som vakter, vasking, fortøyning osv.. Det er totalt 120 elever ombord og de fleste har som mål og få seg et yrke på sjøen.

Her har vi nettopp rundet Tungenes og satt kursen sørover langs Jærkysten

DSC03951.jpg

Elevene som er uniformerte har bruvakt. Kapteinen informerer dem litt om hvordan de skal rapportere trafikk.

DSC03953.jpg

DSC03954.jpg

Jeg nevnte at alle har egen lugar. Her er min lugar. Denne type lugar er fra 90-tallet da skipet ble påbygd. Det finnes større lugarer, men disse er fra 82 da skipet ble bygget. Litt eldre, men like fine.

DSC03961.jpg

Her nærmer vi oss Egersund for bunkring:

DSC03962.jpg

På fortøyning er det som regel en matros, og resten er elever. En 3-4 stk.

DSC03970.jpg

DSC03973.jpg

Bunkring

DSC03974.jpg

Her har vi nettopp passert Lindesnes og fortsetter sørøstover mot Frederikshavn.

DSC03975.jpg

DSC03977.jpg

DSC03978.jpg

Etter et par timer på brua, gikk jeg ned og la meg. Våknet opp til en grå og trist Frederikshavn.

DSC03980.jpg

Cat'en til Fjord Line. Er det noen som vet om denne går i no fast rute eller om den bare ligger her i Frederikshavn?

DSC03983.jpg

Stena Saga kommer til kai. Denne så vi også i Oslo.

DSC03985.jpg

Stena Scanrail som går i rute mellom Frederikshavn og Gøteborg

DSC03986.jpg

Fortsettelse følger..

Skrevet

....fortsettelse

Dagen etter sto jeg opp til en kald, men fin morgen langs Oslofjorden. Utrolig fin fjord.

DSC03987.jpg

DSC03988.jpg

DSC03990.jpg

DSC03991.jpg

I Oslo lå vi veldig sentralt, Akershusfestning, rett foran Kongeskipet :grin:

Dette bildet er tatt med iphone

54934_4297142274114_563829459_o.jpg

DSC03994.jpg

Fra lugar vinduet mitt, så jeg Color Magic komme seilende inn. Da var det rett opp på dekk for å fotografere..

DSC03996.jpg

DSC04001.jpg

I Oslo lå vi i 3 dager. Første dagen hadde vi ekstremt fint vær. De to andre dagene noe grått og overskyet, (slik vi er vant med ifra vestlandet hehe)

DSC04010.jpg

DSC04017.jpg

Krstiansand:

DSC04030.jpg

Her måtte jeg også ut å ta noen bilder av Superspeed.

DSC04022.jpg

DSC04027.jpg

Og til slutt et lite bonus bilde lånt fra Gann sin facebook side.

253661_10151056756201120_1191704785_n.jpg

Håper bildene falt i smak. :)

Skrevet

Takker for en meget fin trip-rapport ja, interessant

tekst - ser gjerne mer bilder fra skipet når du

har tid og anledning!

HSC Fjordcat har gått i opplag for i år, på sin

vanlige plass i Fr.havn, ferdig med sommersesongen

for i år - før hun skal i drift igjen medio

april/mai 2013.

Men.. hva? Ingen bilder av min arbeidsplass, kun

søsteren vår Magic - ja ja.. originalen

Fantasy kjenner vel de fleste fra før av, he he.

Skrevet

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Kan gjerne legge ut flere bilder viss det er av interesse for det. Skal prøve å få tatt noen bilder fra neste tokt.

Jovisst Agnor, det er ett veldig flott skip. Da vi lå i Oslo, la Sjøkurs til kai. De har båten Ragnvald Jarl. (som Gann hadde før) Det var veldig artig å se forskjellene imellom våre skoleskip. Gann er hakket mer luksuriøs for å si det pent :grin:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...