Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nok en gang kommer jeg med mine nerdete "ikke-flylige" spørsmål. Når man skal søke studier etter vgs, altså via Samordna opptak, så setter man opp en liste over studier man vil ha. Det må søkes innen 1. mars (e.l) og prioriteringen kan endres etter dette inntil en gitt dato som jeg ikke vet.

Presenterer spørsmålet gjennom en selvlaget problemstilling.

"Jeg har en kompis. Jeg har bedre karakterer enn han. Han vil virkelig bli lege. Jeg vet ikke helt, jeg bare setter det nederst på lista mi for skøy. Kanskje jeg takker ja hvis jeg kommer inn. Han har medisin øverst på sin prioriteringsliste. En annen fyr har samme snitt som meg. Han har også medisin som førstevalg."

Hvem kommer først? Og, til Mr. Høiseth og co i Tromsø: Hvis jeg setter Luftfartsfag øverst og blir innkalt til opptak, når blir det? Får jeg vite om jeg kommer inn eller ikke så tidlig at jeg kan flytte studiet nederst på prioriteringen hvis jeg uansett ikke kommer inn?

Skrevet

Prioriteringslisten funker slik at du blir tilbudt plass på det øverste studiet du kvalifiserer til, mens resten da blir utelukket. Hvis du kvalifiserer til studie 1 så er det der du får tilbud om plass. Hvis du ikke kvalifiserer til studie 1 eller 2, men du kvalifiserer til studie 3, så vil du kun få tilbud om plass på studie 3 og ikke noen av studiene lenger ned på listen din. Jeg tror fristen for endring av prioritering på våren er 1. juni eller noe i den duren. Studiekonsulentene på universitetene vet dette.

For å svare på spørsmålet ditt så vil da kompisen din komme inn på legestudiet hvis han kvalifiserer til det, men du som har studiet nederst på din liste vil kun komme inn der hvis du ikke kvalifiserer til noen av studiene over på listen (men kvalifiserer til legestudiet). Den andre fyren som også har legestudiet som nr 1 vil også komme inn der hvis han kvalifiserer til det.

Nøyaktig når opptaksprøvene er varierer vel litt. Jeg søkte innen fristen 1. mars og da var opptaket et par uker ut i juni. For å vite nøyaktig når opptaksprøvene er så kan du ringe studiekonsulent Håvard Mjøen, som du finner nummeret til i høyremargen på uit.no/luftfartsfag. Offisielt sett så får man ikke vite om man kommer inn på luftfartsfag eller ikke før resultatet offentliggjøres i Samordna opptak en drøy måned etter opptaket, men hvis du ringer Mjøen noen dager etter opptaket så vil du nok sannsynligvis få et svar.

Lykke til med søkinga og still gjerne flere spørsmål hvis du har :)

Skrevet

Jeg er ikke sikker. Det fantes en statistikk over foregående opptak på nettet før men den er fjernet. Jeg tror det ligger på rundt 4,5 men det vil såklart variere en del. Det har også vært i hvert fall ett opptak hvor det var 60 eller færre søkere og da slipper jo alle inn på opptaksprøven. Uansett så er det anbefalt å søke uansett hvis man er interessert, så slipper man å angre i ettertid :)

Skrevet

Jeg hadde 45 poeng i år og var ikke blant de 60 som ble kalt inn til opptak.

Det fikk jeg beskjed om mot slutten av mai iirc, så da flyttet jeg studiet nederst på prioriteringen. Prioritering kan vel forandres på fram til 1. juli om jeg husker riktig

Skrevet

Men sett at følgende skjer med meg:

- Jeg setter Luftfartsfag øverst

- Jeg får tilbud om opptaksprøver og mister derfor muligheten til å komme inn på for eksempel ingeniør eller medisin eller lignende

- Jeg kommer ikke videre fra opptaksprøvene

Jaha, står jeg uten studieplass da? I mitt hode en stor risiko å ta i så fall...

Skrevet

Jeg ringte Mjøen i dag. Han kunne fortelle meg at jeg på det tidspunktet (1. mars) ikke er søknadsdyktig til Luftfartsfag i det hele tatt. Grunnen er rett og slett at jeg ikke har noe vitnemål. Det til tross for at jeg etter all sannsynliget vil ha det når studiet starter. Jeg har også alle valgfagene som settes som krav. "Så det er ingen vits i at du søker, for du kommer ikke inn uansett" konkluderte han.

Han sa videre at jeg måtte søke til 1. september neste år, og får ikke vite om jeg kommer inn før i desember en gang. Kommer jeg ikke inn da, så har jeg ikke noen studieplass før august 2014. Hvordan er det for meg å ta et årsstudium i realfag og så hoppe over på Luftfartsfag hvis jeg kommer inn?

Her lukter det ingeniørutdanning, gitt!

Skrevet

Løsningen på det er nøyaktig det jeg gjorde, for jeg hadde akkurat det samme "problemet". Jeg gikk et år på et fysikkstudium, så søkte jeg på opptaket til luftfartsfag året etter. Jeg kunne såklart søkt meg inn etter et halvt år som du sier, altså 1. september, men jeg gjorde ikke det da.

Det som er fint med universitetet er at studiepoeng er studiepoeng uansett, og det er i hvert fall alt som teller for Lånekassen når du skal søke om lån og stipend.

Så start gjerne på ingeniørutdanningen, for så å søke luftfartsfag etter ett eller to semestre. Null problem.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...