Paul-André Tilrem Skrevet 13. juli 2012 Skrevet 13. juli 2012 Etter anskaffelse av RealAir sin Lancair, var det på tide å ta den ut på en litt lengre luftetur for å sjekke hvordan den virkelig er. Dette flyet ble bygd i 2008, så det er relativt nytt, og godt vedlikeholdt. Turen starter på Hilo International Airport, går videre til Maui, Molokai og O'ahu før vi avslutter ved Lihue på Kauai. Ferdig med preflightcheck, og jeg ber om klarering for VFR nordover. Fått start på utysket, og vi ser at temperaturer holder seg godt. Da er vi klare for taxi. Måtte vente litt grunnet trafikk. En 737 fra Alaska Air lander, og vi klareres straks for takeoff. Etter takeoff vender vi snuten nordover, og vi ser en Boeing Stearman fly under ei bru. Han har holdt på å flydd på måfå i lengre tid. Lurer fælt på hva han egentlig gjør. Skulle tro han flyr gjennom fastsatte punkt for et eller annet. Hawaii's høyeste punkt, Mauna Kea med sine 4205 m over havet. Er et passe stort teleskop der og. Navnet betyr "hvitt fjell", og de driver faktisk med skisport der oppe. Når vi passerer Kohala Forest Reserve på nordenden kan vi skimte Maui i det fjerne Denne maskina flytter seg ganske fort, så vi er framme ganske øyeblikkelig. Er litt kaffetørst, så vi går ned på Hana. Vi ser toppen av Haleakala i bakgrunnen. Teleskopet der oppe befinner seg på en mere folkelig høyde. Etter kaffen fristet det mye med fersk ananas. Det leveres ferske ananas 2 ganger i uken fra Doleplantasjen på O'ahu. Var noe helt annet en boksutgave ja. Vi følger her Hana Highway. 620 svinger og 59 broer gjør at det kan ta opptil 2 til 4 timer å komme seg fra Hana til Kahului, selv om det bare er snakk om litt over 80 km. Ved Kahului vender jeg sørover, er noe jeg har lyst å ta en titt på. Dette. Molokini. En delvis sunken vulkan som befinner seg mellom Maui og øya Kahoolawe. Korallrevet er regnet som en av topp 10 dykkesteder i verden når det kommer til marint liv. Det er utrolig strenge regler for landing med sjøfly, så tror den som eier det flyet gjorde et dumt valg. Lahaina. Et yndet feriested, og på vinterstid bruker det å være hvalsafari i bukta mellom Maui og Molokai. Men de drar som regel i mai, så har ikke håp om å få se noen som bryter overflaten i dag. Kystvakten gitt. Ser ut som om den er på vei til revet lenger bak. På nordsiden av Molokai, nærmere bestemt på Kalaupapa, finner vi amerikas største fyrtårn i stillehavet. Det ruver 42 meter rett opp, og var ferdigstillt i 1909. Er i dag helautomatisert. Siter
Paul-André Tilrem Skrevet 13. juli 2012 Forfatter Skrevet 13. juli 2012 Molokai er en ganske smal øy. Det er funnet bevis for at hele nordsiden raste ned, og sank i havet for lenge siden. De samme tegnene finner man på nordøstsiden av O'ahu. Over Honolulu må jeg holde minimum 3000 fot. Det er litt synd, for jeg kunne tenkt meg å tatt vraket av Arizona i nærmere øyesyn. Byen og Diamond Crater i bakgrunnen. Var ikke særlige gunstige vindforhold i dag på Dillingham, så ingen seilfly er å se. Når jeg ankommer Kauai svinger jeg innom Kapa'a der jeg skal bo på hotell noen dager. Befinner seg litt nord for Lihue, og består hovedsaklig av hoteller, kjøpesentre og turistbutikker. Final 26 på Kauai Island Airport Da har vi parkert og gjør oss klar for et par dager med bading og solslikking. RealAir har her levert et mesterstykke av et produkt, og jeg blir bare mere og mere glad i denne etterhvert som timene ruller inn på den. Hawaii er et ofte glemt sted når det kommer til skrivebordspiloter, men kan anbefales sterkt om man laster ned litt scenery derfra. Brukt til reportasje RealAir Legacy Lancair Avsim og Hawaiisøk Vertigosimulation P-36 Hawk Vertigosimulation F6F Hellcat Vertigosimulation F8F Bearcat Carenado Cessna 208B Carenado Cessna 337 iFly 737-800 Boeing 717-200 fra Flightsim.com Boeing Stearman fra Flightsim.com Shade FsRecorder Photoshop Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.