Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

... og spesielt når bilen etterhvert viser seg å være den berømte "katta i sekken". Jeg hadde aldri trodd at det skulle være så mye trøbbel med en bil til 130 000,- som ved kjøpstidspunktet bare hadde gått 133 000 km. En Audi A4 stasjonsvogn (2002) med en enkel 1.6 liters bensinmotor som i følge selger (merkeforhandler, NB!) var kjent for å være pålitelige og gode motorer. Og manuell girkasse.

 

... etterhvert har bilen fått navnet "Auda"...

 

Bilen ble kjøpt 31. mars 2011 (altså for litt over ett år siden), og allerede dagen etter meldte første behov seg: batteriet måtte byttes, for det var kaputt. Men det ble nå i alle fall rettet av selger uten ekstra kostnader. Så etter en problemfri sommer begynte problemene å komme:

 

Et par uker etter første frost blir motoren vanskelig å starte, og varsellys for "motorelektrisk feil" lyser. Verkstedet tar 2500,- for en midlertidig feilretting, og bestiller samtidig en ny temperaturmåler for motorkjøleanlegget. Det er feil ved den gamle mener de. To uker senere tar de 2500,- for å bytte overnevnte. Og et par dager senere dukker den samme feilen opp igjen. Ny termostat må til denne gangen, men jeg "slipper unna" med 2500,-. Den motorelektriske feilen hadde de tross alt "nettopp tatt". Men totalen er nå oppe i 7500,-...

 

Så begynner påsken å nærme seg. Og selvsagt ikke uten feil. Denne gangen varsler bilen om lavt oljetrykk, og den går korteste vei til verkstedet (igjen). Her presterer de å bruke 2 uker og 11500,- på å komme frem til at oljepumpen er dårlig, samt å bytte pumpen. Men ettersom jeg over telefon ble lovet 9500,- med oppfølgninsspørsmål om hvorvidt dette omfattet alt som var og ville bli gjort på bilen fikk jeg det for 10000,-.

 

Så begynner sommerferien å nærme seg, og jeg planlegger bil-ferie. Og jeg bestiller time for EU-kontroll så jeg slipper å tenke på det når jeg kommer hjem. Kontrollen skal gjennomføres på en madag, men tro til Sundes prinsipper er det "noe" som går galt på fredag rett før kl. 16. Motoren rister og bråker, men jeg får lirket den til verkstedet som er rett rundt hjørnet. På mandagen bytter verkstedet en "coil", og tar 3500,- for jobben. Til nå har alt arbeid blitt gjennomført på samme verksted

 

Så da skulle alt være klart for sommerferie?

 

Nei, så vel skulle det ikke være. På vei sørover fra Alta har jeg knapt krysset grensen til Finland før bilen krever påfyll av olje. Og det skulle ikke bli siste gang på turen. Innen 200 mil er tilbakelagt og jeg krysser grensen tilbake til Norge via "Svenskeveien" (E18) har det gått med 6 liter motorolje. Noe er helt klart galt fatt, og det passer ekstra dårlig med en planlagt aktiv sommerferie.

 

Etterhvert får jeg ordnet med en verkstedavtale i Gjøvik. Det passet godt ettersom Gjøvik på sett og vis var midt i "aktivitetsområdet" mitt. Men på vei dit er det bråk, og 3 svinger før en bensjonstasjon på Vang er motoren tilbake på 3 sylindre. Og det rister godt i hele bilen. På det lokale verkstedet (nærmeste nabo til besinstasjonen) tør de ikke å gjøre noe da de "mangler erfaring med Audi" og dessuten var travelt opptatt likevel. Så da blir det tauing til Fagernes (500,- egenandel), hvor de feilsøker og bytter tenplugger (og det tok overraskende kort tid) for 1200,-. Tilbake på veien er det strake veien til Gjøvik hvor de ikke gjør annet enn å konstatere at "det er sot i to sylindre". Men med så knapt arbeid har de i alle fall ikke tatt seg betalt, heldigvis. Planen blir da å bytte tenplugger igjen før jeg vender nesen hjemmover.

 

Men all verdens planer hjelper ikke på denne bilen. Jeg skulle ta en tur til Trondheim, og bilen putrer igjen på 3 sylindre rett etter Oppdal. Ny runde med taubil, og ny egenandel på 500,-. Hotell koster 1000,- for den natta for meg og min passasjer, og det lokale verkstedet tar 1200,- for å sette bilen midlertidig i stand. Vedkommende som møter meg i skranken er forresten hellig overbevis om at problemet er "ventiltettningen".

 

Vel fremme i Trondheim er det så å finne et verksted som kan ta seg av problemet. Merkeverkstedet var bare marginalt dyrere enn "røkla" (gidder ikke å telle på krona, men de fleste skulle ha 8-9000,-), så da dro jeg dit. Vi ble enige om at det skulle taes en "kompresjonstest" (kr. 900,-) i tilfelle problemet skulle ligge i sylinderen i steden for ventilene i toppen. Og det er en besluttning jeg er glad for, for den testen avslørte at det var værre ting på gang i motoren enn bare trøbbel med ventilene...

 

Så der står nå bilen for øyeblikket. Hjemmreisen min ble altså ikke med den bilen jeg har kjørt rundt med i sommer, men med tog til Oslo og fly hjem til Alta. Det var det billigste jeg kunne finne. Og nå har jeg valget mellom ny motor (uaktuelt, for det er 87000,- pluss montering), brukt (overhalt?) motor (20-30 000,-? Igjen pluss montering) eller å selge den som delebil (maks 10 000,- å hente der siden motoren synger på siste verset). Og slik det ser ut nå faller valget på en overhalt motor, for brukte 1.6 liters ALZ Audi-motorer er det neimen ikke lett å få tak i.

 

... og når motoren er byttet kan det godt hende at det ikke tar veldig lang tid før bilen bytter eier. For selv om Audi rett nok har god kjørekomfort, så skal jeg innrømme at jeg savner en pålitelig Japaner... :whistle:

Skrevet
Denne gangen varsler bilen om lavt oljetrykk, og den går korteste vei til verkstedet (igjen). Her presterer de å bruke 2 uker og 11500,- på å komme frem til at oljepumpen er dårlig, samt å bytte pumpen. Men ettersom jeg over telefon ble lovet 9500,- med oppfølgninsspørsmål om hvorvidt dette omfattet alt som var og ville bli gjort på bilen fikk jeg det for 10000,-.

Hvis den slags inkompetanse er representativt for de fleste bilverksteder i Norge er det ikke rart at bilparken har høy gjennomsnittsalder her i landet.

 

Leit å høre at du har hatt så mye uflaks med bilen og verksted.

Skrevet

Kan anbefale motor og drivverk forsikring.

Girkassa røyk på dama sin Avensis i fjor, og ved og bruke en brukt kasse (som hadde gått mindre). Slapp vi betale for den, og slapp unna med 50% egenandel på timene toyota brukte på og bytte den. Hadde vært enda billigere om kilometerstanden hadde vært lavere.

Men Sparebank1 har vertfall en øvre grense på 8 år gammel bil. Så vi hadde flaks at bilen er en 2004 modell.

Skrevet

Hei

 

Føler med deg... Synd, Audi A4 er jo ganske bra biler det - så lenge det ikke ryker noe.. Og her ser det jo ut som tingene skikkelig har gått på tryne...

 

Nei kjøp deg en snill japaner neste gang - er kanskje ikke så fancy som en Audi - men de holder lengre - og motorene er noe av det siste som ryker på dem.. (Har hatt ett par, og når motorene fusker, da er resten kaputt...)

 

Oddvar

Skrevet

Synd å høre om "marerittet" ditt. Mye av årsakene til slike problemer når en kjøper bruktbil er at man ikke vet hvordan tidligere eier(e) har behandlet bilen. Service hefte er en ting, men hvis de totalt rævkjører bilen og gir beng i vedlikehold så kan slike mareritt forekomme.

 

Å si "kjøp heller japansk" er noe tøv. Alle kan komme opp i slike situasjoner om det er asiatiske biler eller europeiske bilmerker.

Skrevet

Her er nok en kombinasjon av flere faktorer (inkompetanse, uflaks, mm.), men resultatet er at jeg langt på vei er lei av hele bilen. For tiden driver jeg og sjekker hvor mye en evt. overhalt motor vil få å si for prisen på bilen ved videresalg. Tanken er å selge bilen for så å se etter noe nyere. Noe såpass nytt at nybil-garanti ennå gjelder. Jeg har allerede begynt å se meg litt rundt med tanke på hva som finnes, men hvor jeg lander vet jeg ikke helt ennå. Men jeg tviler på at jeg vil fortsette med Audi...

Skrevet

Vel, er det verdt å bruke 90-100.000 kroner på en ny motor? (du sa nyoverhalt til 87 kilo)

 

Og videresalg av den bilen der høres nesten risky ut... Nesten bedre å bli kvitt den og innse tapet, enn å bruke enda mer og så slite med å selge den da du må opplyse om alt tullet som har vært......

Skrevet

Nyoverhalt havner vel på et sted mellom 20 og 30 tusen. Fabrikkny er 87 tusen...

 

Er ennå ikke helt sikker på nøyaktig hva jeg kan få med en fungerende motor i bilen, så skal høre litt rundt og se om jeg finner ut av hva forventet pris vil bli etter motorbytte. Forventet salgspris avgjør på mange måter bilens skjebne.

 

Forventet tap for min del er uansett over 100.000, spørsmålet er i stor grad hvor mye over....

Skrevet

Ibland har man otur. Jag har nog ägt närmare 10st olika bilar nu och en SAAB 900 -83 årsmodell som jag köpte för 2500kr kostade mig 0kr i reperation på 1år.

 

Nu har jag en Citroën C3 -03 modell som vi köpte för 34000kr i oktober 2011 som hade gått 13000 mil och har redan bytt:

- Termostat (800kr)

- Styrled (700kr)

- AC (2700kr)

- Topplockspackning (12000kr)

- Diverse lampor och brytare (500kr)

 

Som tur är är bilar och service betydligt billigare i Sverige än i Norge annars hade jag nog köpt mig busskort för länge sedan! :)

Skrevet
Som tur är är bilar och service betydligt billigare i Sverige än i Norge annars hade jag nog köpt mig busskort för länge sedan!

Jeg har vurdert busskort selv også, men det går ikke når siste buss stort sett har gått når jeg er ferdig på jobb. Alternativ nr. 2 er jo å bosette seg i gangavstand til jobb...

 

Men at biler er billigere i Sverige tviler jeg ikke på, jeg har nettopp funnet en motor i Sverige (ferdig overhalt) til langt under tilsvarende i Norge. Mon tro om ikke den får en tur over grensen... :whistle:

(og når/dersom den får nevnte tur, så blir det også et par "bonuskryssninger" på tur nordover fra Trondheim. E4 er å foretrekke over E6)

Skrevet

Enda en ulykkelig V.A.G eier. Disse feilene du har hatt her er slettes ikke uvanlig på A4 av den årgangen. Og den fantastiske 1.6l motor'n som sitter i disse er rett å slett oppbrukt på 100.000km da sluker dem mer olje en bensin. Samme motor i bla Passat. Har en kjenning med en 2005 Audi A6 2.5Tdi allroad. Med kun 144.000km på telleren. Den bilen har det altså vært så sinnsykt mye tull med at man skulle ikke tro det gikk ann. Har vært ett påkost på kr 164000,- på de siste 3 årene. Nå er nazi vogna solgt. Og det ble i stede en flott 2011 mod Ford Mondeo stv med diesel og alt utstyr:) Og han er kjempefornøyd. Så nå er det slutt på Audi Etter å ha vært melkeku i mange år til Møller gruppen!

Skrevet

Måtte kjøre reklamasjon på en VW Passat 2006 modell. Etter at verkstedet hadde brukt over 200 000,- (!!) på reparasjoner, og det fortsatt var olje i dieselen, sa jeg takk for meg. Endte også opp med en Ford Mondeo 2011 mod. Fantastisk bil. Anbefales om du velger en ny bil.

 

Lykke til med Audien.

Skrevet

Hehe, fantastisk illustrasjon, Holmseth :D

 

Det finnes dessverre mange ulykkelige Audi/ VAG eiere, noe det forsåvidt har gjort i mange år.

 

Til trådstarter ønsker jeg å si at du har rettigheter når det gjelder kjøp av bil og i særdeleshet når du kjøper hos forhandler, noe jeg tolker at du har gjort.

 

I en slik situasjon burde man ta kontakt med forhandler for å høre om de er villige til å påta seg reparasjonskostnadene(evt. gjøre reparasjon selv). Dersom de setter seg på bakbena kan du føre en sak mot forhandler gjennom Forbrukerrådet, med krav om å enten få heve kjøp eller å få kostnader dekket. Dette er et fantastisk verktøy vi som forbrukere har.

 

Det er helt uhørt at man skal kunne kjøpe katta i sekken for så å bli belemret med både kostnader og ytterligere problemer så kort tid etter kjøp.

 

 

Skrevet
I en slik situasjon burde man ta kontakt med forhandler for å høre om de er villige til å påta seg reparasjonskostnadene(evt. gjøre reparasjon selv).

... akkurat på dette punktet er mye allerede gjort. Og det ser ut til at jeg blir å få kjøpe en annen bruktbil fra samme forhandler med en "godt avsaget pris" samt hjelp med å flytte lån, mm. For å sitere selger: "Vi vil jo gjerne beholde deg som kunde".

 

Ting kompliseres selvsagt litt av at bilen nå står i Trondheim mens vinterdekk og div. utstyr som ikke ble brukt i sommer ennå ligger i Alta. Men prosessene er i alle fall satt i gang...

Skrevet

Hvordan ble det med denne bilen Gunnar?

 

Nå skal ikke jeg komme å si hva du skal gjøre, og hva du skal velge videre. Men jeg ville dratt tilbake til de verksted du har vært innom ig krevd tilbake penger. Er uhørt å betale coil, oljepumpe osv. når ting ikke blir i orden.

 

Ser jo at dette er en stund siden men hva endte du opp med?

 

Jeg skal nå uansett si hva jeg mener, som bare et fåtall av mine kompiser er enige med meg i. Men det er en eldre/ikke helt ny Mercedes, jeg har hadd min i 2,5 år, og akkurat solgt denne videre nå. Eneste påkost: Frontrute, dekk og olje. Jeg hadde en C180 w202. Solgte den nå ved km. stand 290 000. Ikke vann og ikke oljeforbruk!

 

Nå har jeg kjøpt meg ny litt større Mercedes med større motor. Bilen har kostet 10 000(bare deler) siden i vår(2012), men så har den til gjengjeld gått 450 000 km! Imidlertid så er jeg ekstremt nøye med den, og passer på at alt er i orden til en hver tid. Jeg er ikke som en veldig stor del av befolkningen, og lar lampene lyse, jeg blir gal om de lyser lenger en de må :P

Skrevet

Det ble til slutt "ny" motor (les: overhalt brukt) kjøpt fra et Svensk firma som så ble montert i Trondheim, før bilen så ble hentet hjem til Alta. Og det merkes godt at denne motoren virker som den skal:

- 5000km etter motorbytte har jeg ennå ikke hatt behov for å etterfylle olje

- "Nymotoren" trekker mye bedre enn den gamle. Mens jeg tidligere ikke kunne skifte opp til 4. gir før 60km/t og 5. gir før nærmere 80km/t uten at bilen begynte å surmule, så kan jeg nå finne frem 4. gir ved ca. 40km/t og 5. gir ved 55km/t (flatmarkskjøring, vel og merke).

- Og som følge av at jeg kan benytte høyere gir i lavere hastighet har selvsagt også drivstoff-forbruket gått merkbart ned.

... prisen for motorbytte; 55.000NOK (30.000 for motor, og 25.000 i arbeid/div. smådeler). Prisen inkluderte også service og fornyet "mobilitetsgaranti".

 

Noe bytte av bil ble det ikke, de foreslåtte "prisavslagene" på andre biler var rett og slett alt for dårlige. Så akkurat der har jeg nok kjøpt min første og siste bil. Og ja, det er nok min første og siste Audi også, det er stor "fare" for at neste bil blir en Japaner. Litt synd i grunn, for den Audien er veldig god å kjøre når alt virker som det skal. Og veldig lett å kjøre langt med. :whistle:

 

Ellers har nå Audien gått forholdsvis knirkefritt etter at jeg fikk den på veien igjen, minus litt småpjusk med motorvarmeren som jeg allerede var klar over. Ja, og så var det reléen til motorstyringen som måtte byttes her om dagen etter at den hadde fått seg en svømmetur i vann, samt tettning av reléboksen. Neste vinter er det nye vinterdekk, og sommerdekkene har nok bare en sesong igjen, de også...

 

Men for øyeblikket beholder jeg bilen. Den dagen jeg til slutt selger den er det mest sansynlig for å kjøpe en helt ny bil eller en bruktbil som er såpass ny at den ennå har nybilgaranti noen år. Eller at jeg flytter til et sted hvor jeg ikke trenger bil, noe som også ville være greit...

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Kan jo legge inn et lite innlegg jeg også da. Ford Mondeo er jo noe å ta i betraktning, de nye har kommet seg veldig bra og er forholdsvis rimelige på bruktmarkedet. Jeg er oppvokst med en Mondeo-frelst far, og vi har egentlig aldri hatt noe problem med bilene vi har hatt heller. :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...