Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Interessant rapport! Her kunne det absoutt gått skikkelig gæli, med tanke på at begge motorene kunne blitt ødelagt. Flaks at den ene holdt.

 

Men hvordan fungerer egentlig throttle quaden på Dash8?

Jeg jeg forstått det slik at "power-spaken" i midten kontrollerer pitchen på propellene, mens conditioner-spaken til høyre skrur av og på bensintilførselen, sette propellene i feather, samt justerer ønsket RPM på propellene.. ?

 

.. også justerer motoren selv hvor mye drivstoff som må tilføres for å opprettholde ønsket turtall med den aktuelle pitchen, slik at power-spaken indirekte kontrollerer bensintilføreselen når man ikke er i "beta mode" (ground idle eller reverse)

 

Eller er jeg HELT på bærtur? :)

 

Håkon

 

 

Skrevet

Powerlevel kontrollerer torq til propellene, mens systemet selv gir pitchen på propellen for å opprettholde constant speed på propellene.

Skrevet

Tur i oturen.

Men "samtidig som at turtallet på de to motorene økte fra rundt 900 til over 1 500 RPM."

 

Är det inte mer RPM på en turbopropp? Låter lite tycker jag...

Skrevet

Det er propelleturtallet det er er snakk om, ikke motoren, og ja det er så lavt. Cruise RPM på Q400 er 850 og max er kun 1020. Tallene ligger litt høyere på de mindre Dashene der cruise er 900 og på i allefall 300 max 1200.

Med de store propellene ville du fort fått et heftig støynivå og mistet mye effekt med mere RPM siden tippene ville gått supersonisk.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …