Lars B. Frostad Skrevet 25. mai 2012 Skrevet 25. mai 2012 April 2012: Med Tallink (i TallinkSilja) og "M/S Romantika" i annen type Suite, fra Stockholm til Riga (Latvia): Her kommer en trip-rapport som inneholder litt flere bilder enn tekst, da jeg tidligere har skrevet en del om dette fartøyet samt Stockholm-Riga linjen. Forskjellen denne gangen, var at vi valgte en av de to Suitene som ligger på styrbord side (midtskips på Dekk: 9) - i stedet for de "vanlige" som ligger forut på Dekk: 8 og Dekk: 9 med utsikt forut. Turen ble gjort: Tirsdag 17. april 2012 - Torsdag 19. april 2012: Avr. Stockholm, kl: 17:00 Ank. Riga neste dag, kl: 11:00 (lokal tid). Avr. Riga samme dag, kl: 17:30 Ank. Stockholm neste dag, kl: 09:30. "M/S Romantika" er søsterfartøyet til "M/S Victoria" (som går på Tallinn-linjen), Romantika er bygget/satt i drift i 2002. Har en kapasitet på 2500 passasjerer, har totalt 727 lugarer (med totalt 2172 sengeplasser). Så over til beste lugartype ombord, nemlig Suitene - totalt åtte Suiter totalt; fordelt på to hjørnelugarer forut på Dekk: 8 og Dekk: 9 - samt to Suiter midtskips på styrbord side på Dekk: 9. Disse to på siden, skiller seg en del ut fra Suitene forut. Disse Suitene består mer eller mindre, av to stk. DeLuxe-lugarer som er slått sammen til en Suite - Suitene har navn og nummer: 9513 (Ambassador) og: 9514 (Diplomat). Over: velkommen inn i "Ambassador Suite", lugarnr.: 9513. Suitene er ca. 29.8 kvm. store, og har bl.a. dobbeltseng, soffagruppe, tv, kjøleskap og fri minibar, spesialfrokost m.m. Over: plasseringen av de to Suitene som finnes midtskips på Dekk: 9 (9513 og 9514) Over: uvant med utsikt til siden, når man har Suite. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Skrevet 25. mai 2012 Over: desverre kun "enkeltvindu" på soverommet, som ikke er like stort som det i oppholdsrommet. Over: egen adskillt korridor til både DeLuxe og Suitene, også for de som ligger midtskips på Dekk: 9. Tallink er svært gode på frokost, og synes faktisk frokosten man kan bestille direkte til lugaren - er bedre enn den som serveres i a-la-carte restauranten. Selvsagt får man noe større utvalg, dersom man velger sistnevnte - men både på "M/S Baltic Queen" og her på "M/S Romantika" er frokosten meget imponerende som man får servert direkte på lugaren til ønsket tid: Så over til noen av uteområdene: Over: fra utgangen midtskips/akter på Dekk: 9, ikke langt fra Suiten. Så noen bilder fra selve Riga i Latvia: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Skrevet 25. mai 2012 Over: Nok en gang (som forrige gang vi ankom Riga), var det massevis med splitternye Volvo-biler - som står på rad og rekke i havneområdet. Biler som har ankommet sjøveien, og som venter på å bli fraktet videre rundt om i landet med lastebil til sine nye og lykkelige eiere. Fant flere "søstre og brødre" til min egen bil (Volvo S80), t.o.m samme farge (Sort metallic, med sort skinninteriør), ellers var det mye: XC90/XC70/XC60 samt nye S60, noen få S40 Classic og C30. Fargene: sort, grå, og hvit - var definitivt fargene som eierene i Latvia foretrekker. Over: også en rekke gamle busser (eldre slitere, som har tjenstegjort ferdig som bybuss i Stockholm osv.) som tydeligvis skal få et "nytt liv" her i Latvia. Var en syv-åtte stk. som ble kjørt litt rundt, og testet ut - før de forsvant ut av terminalområdet. Kun ett par bilder av andre fartøy/skip valgte man å ta bilde av denne gangen: Over: Silja Line med "M/S Silja Serenade" ankommer fra Helsingfors, og kommer tøffende rett bak oss, etter at vi med "M/S Romantika" har lagt til i Frihamnen - så er snart "M/S Silja Serenade" på vei inn til sin kaiplass i Värtahamnen like ved. Over: Tallink med fraktefergen "M/S Sea Wind", har tidligere på dagen ankommet Stockholm fra Åbo i Finland. Over: ett par bilder, tatt under innseilingen til Stockholm i morgentimene på returen. Over: et velkjent syn, for mange - når man ankommer Stockholm på returen med enten Tallink eller Silja Line. Oppsummering: ClubOne Fordels/bonusprogram, med Gullkort / Club One: Gold - ga dette følgende poeng: Antall poeng for selve turen: 0.000 (bonustur) Antall poeng for innkjøp omb: 1.406 Totalt antall poeng: poeng. 1.406 Pris, SEK: 190.- for to personer (obligatorisk passasjeravgift, samt bränsletillägg). Bonuspoeng benyttet som betaling for turen: 69.500 poeng (Svit). Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048), og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen). Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Åge Storli Berg Skrevet 25. mai 2012 Skrevet 25. mai 2012 Jeg føler jeg sier det samme hver gang du legger ut en slik tråd... Her kommer det igjen! Kjempeflott og bra dokumentert tur! Alltid en fryd å se slike! Siter
Lars B. Frostad Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Skrevet 25. mai 2012 Tusen takk for det Åge, setter alltid pris på dine tilbakemeldinger og kommentarer! Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 26. mai 2012 Skrevet 26. mai 2012 Ahh, nokk en Lars repotasje, digger disse. :-) god pins Siter
Timmy Brandt Skrevet 26. mai 2012 Skrevet 26. mai 2012 Härlig båt det där... speciellt när det är Monday Bar Summer Cruise med DJ´s på däck! Siter
Bjørn Olav Henjum Skrevet 27. mai 2012 Skrevet 27. mai 2012 Tusen takk for turen! Ble jaggu sulten på noe god frokost nå når jeg så de lekre rettene... Siter
Lars B. Frostad Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Skrevet 27. mai 2012 Tusen takk for tilbakemeldinger og kommentarer, det setter jeg pris på! Neste bildeserie blir forhåpentligvis neste uke, når jeg er på fri. Vært i Munchen, og tatt bra med bilder fra MUC inkl. plenty av A346 og A388 m.m. , samt fra leiebilen da selvsagt (Porsche Panamera 3.0L V6). Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.