Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Når jeg skulle hjem fra jobb i dag, står det to sivile vektere fra Skan Kontroll utenfor utgangsporten, de hadde kontroll for å se at ingen ansatte tar med seg varer uten å betale. De skulle se igjennom bagen min med arbeidstøy.. jeg hadde jo varer der, som jeg hadde betalt for.

Men har de lov til å se igjennom bagen sånn?

Trodde det bare var politiet som kan sjekke i bager, lommer osv.

Merk hvis jeg hadde nektet. Jeg gjorde jo ikke det, ville ikke stå der lenger enn nødvendig. Men om jeg hadde nektet, da hadde de ikke kunnet åpent bagen, men i tilfelle tilkalt politiet som skulle gjort det? Right?

Syntes dette var en merkelig måte av vektere å behandle folk på..

Jobber i butikk btw! ;)

Skrevet

Nei, de har ikke lov til det. Forutsatt at det ikke står spesifikt i kontrakten du har underskrevet at arbeidsgiver kan foreta slike kontroller.

Skrevet

Det trenger ikke nødvendigvis stå i kontrakten, men da må det være spesifisert i arbeidsstedets regler og rutiner, og den informasjonen skal være tydelig.

Jobber selv i butikk, og arbeidsgivers mulighet for kontroll ved personalutgang (enten arbeidsgiver selv eller annen utpekt "representant") er tydelig spesifisert i bl.a. regler for personalhandel. Det skal dóg nevnes at etter over 5 aktive år i bransjen (og 6 forskjellige butikker) har jeg ennå til gode å oppleve en slik kontroll...

Skrevet

Sivile vektere har forøvrig ikke lov å stå i sivilt arbeidstøy med mindre det er særskilt grunnlag for det, jmfr. Lov om vaktvirksomhet §10:

§ 10. Uniformering

Den som utfører vakttjeneste skal bære uniform. Uniformen skal kun bæres i aktiv tjeneste. Tillatelses- og kontrollmyndigheten kan gjøre unntak fra kravet om bruk av uniform under utførelse av spesielle vaktoppdrag når særlige grunner tilsier det. Det skal fremgå av uniformen om personen er godkjent vekter eller under opplæring. (...)

Å kontrollere virksomhetens ansatte har jeg særdeles vanskelig for å se at en domstol vil definere som et spesielt vaktoppdrag, så hvorfor vekterne ikke bar uniform er første spørsmål. Av vaktvirksomhetsforskriften fremgår det at unntaket kan gis når bruk av uniform vil vanskeliggjøre formålet med oppdraget.

Dessuten er det kun en offentlig tjenestemann underliggende som kan godkjenne ransakelse av et personlig objekt, og det skal foreligge spesifikk mistanke som gir hjemmel for ransakelse ihht. Straffeprosessloven.

Vektere har ingen delegert og/eller begrenset politimyndighet, som dermed betyr at de ikke faller inn under kategorien ansatt i påtalemyndigheten, og dermed ikke åpner for mulighet for å begjære ransakelse.

Skrevet

Sånn har vi det på Coop Obs! Harstad også. Bare husk å ta vare på kvitteringen om du har handlet noe, så er det null stress. Hos oss må kassereren man kjøpte varene hos i tilleg skrive "Betalt, XYZ" (XYZ er selvsagt kassererens initialer) på kvitteringen. Sjeldent det er kontroll, og for å være ærlig har jeg ingenting imot det. Dette står som et eget punkt i kontrakten jeg har signert på mtp. jobben. ;)

Skrevet

Blir litt som når du frivilig går inn på Ulevåll stadion for å se kamp. Om du nekter å la vektere visitere deg er det like frivilig men da kommer du heller ikke inn ;)

Det gjelder det samme for meg som kunde også når jeg har vært eks, på Maxbo eller noen andre byggvare senter.

tenk litt mer på att du som ansatt er tjent med att bedriften får ned svinn gjort av ansatte. For det svinnet har vært skremende stort blant rike velfødde nordmenn

Skrevet
Sivile vektere har forøvrig ikke lov å stå i sivilt arbeidstøy med mindre det er særskilt grunnlag for det

Skal se om jeg ikke finner noe mer om dette' date=' sivile

vektere blir mer og mer vanlig - og f.eks. innenfor

områder som kontrolltjenesten, nasking, underslag osv osv.

er det nesten nødvendig med sivile vektere.

Vektere har ingen delegert og/eller begrenset politimyndighet, som dermed betyr at de ikke faller inn under kategorien ansatt i påtalemyndigheten, og dermed ikke åpner for mulighet for å begjære ransakelse.

På land vel og merke, selv jobber jeg som vakt

(i vektertjenste) og samtidig kontraktsansettelse

i Color Line på Oslo-Kiel linjen - og på sjøen har

vi begrenset politimyndighet (vi bærer f.eks. håndjern),

ransaker pax, setter pax i glattcelle, gjennomsøker lugar

osv osv. - så ingen regler uten unntak.

Skrevet

Her er det enkelt:

Det er ikke noen politistat overhodet, men vi har sikkerhetsvakter overalt som er bevæpnet med alt fra pistol til hagle og M-16, som er autorisert til å bruke disse våpnene, samt vakter ved inngangene til kjøpesentrene med metalldetektorer. Nasking og butikktjuveri forekommer omtrent ikke i det hele tatt her og kjøpesentrene her har ingen kriminalitet. Det funker, og det er veldig lite inntrengende på oss som holder oss på den riktige siden av loven.. :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...