Gå til innhold

Jeg skal bli, ehm, pilot, ehm, tror jeg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri trodd at man kunne gjennomføre en pilotutdannelse uten å kunne flytende engelsk, så det overrasker meg kanskje litt. Er helt enig i at kunnskaper om kjemi er artig å bruke i praksis, og selv om det er vanskelig så vil jeg gjerne lære mer. Ankepunktet er at de tre "vanskeligste" realfagene på en gang kan bli litt for heavy.

Læreren vår, for øvrig kåret til Norges kuleste i fjor, kaller beslutningen for "aktiv dødshjelp" :grin: han underviser i kjemi, og vet nok hva han snakker om. Har tenkt tanken å starte på både kjemi og engelsk og så hoppe ut av det jeg liker minst.

Skrevet

Marius,

Vil bare si at fagene som Marius Arnesen ramset opp her er veldig spennende, og jeg skulle ønske jeg hadde gjort litt mer research om muligheter da jeg lot håret gro (bokstavelig talt).

Du nevner pollenallergi som grunn for at du ikke er blitt kalt inn til sesjon. Jeg har (som jeg vet) bjørkepollen og burot pollen allergi, men jeg ble kalt inn til sesjon for det, gikk gjennom alle tester og ble 'skreket etter' å komme til Rygge (antageligvis siden avionikk utdannelse var etterspurt på den tiden).

Likevel...

Om du ikke engang har fått innkallelse til sesjon er det nok en feil eller en annen grunn enn pollenallergi, så jeg anbefaler deg til å kontakte ditt nærmeste... eh... sesjonssenter nå! :)

Jeg tviler på at pollenallergi er grunn nok til å bli nektet tjeneste.

Skrevet

Kan legge til at fagene som er mest verdsatt for å bli pilot er fysikk og matematikk. Det første er innlysende. Man bør ha en viss forståelse om hvordan ting rundt oss foregår. Er man god i fysikk er man også god i matte.

Kjemi hjelper jo litt, men ikke særlig for en pilot. Er man flink i fysikk så kan man nok kjemi til å bli pilot, tipper jeg.

Når det gjelder alle andre fag så kommer disse etter. Er man flink i fysikk så holder man hodet kaldt. Da mener jeg ikke bare en god karakter i FY1 eller hva det heter nå for tiden som man kanskje har jukset seg til, men en forståelse av hvordan vårt (kjente) univers er bygget opp og foregår... :)

Om man ikke liker/forstår aerodynamikk, meteorologi og andre emner der fysikk er hovedelementet bør man holde seg borte fra flygeryrket mener nå jeg, men jeg begynner å bli en gammel surpump som liker å ha meninger om ting jeg ikke skal og klage på all slags ting jeg ikke har greie på også da... :blush:

Skrevet

Marius: Kort sagt så må man kunne engelsk, men hvis du hører litt på en ATC-stream fra Norge så finner du fort ut at det er mange kommersielle (og ikke minst private) piloter som langt i fra snakker engelsk flytende. Jeg har f.eks. ikke noe engelskutdanning utover engelsken på VG1 og grunnskolen, og jeg forventer å klare meg helt fint.

Man må ta en engelsktest for å få flylappen. Her får man karakter 1-6. 1-3 er fail. Får man 4 eller 5 må man ta testen på nytt innen et par-tre år, og hvis man får 6 så har man bestått på livstid.

Jeg sier på ingen måte at kjemi er lurere å ta enn engelsk hvis du skal bli pilot :grin:

Jeg er egentlig ikke helt sikker på hva flyskolene og arbeidsgiverne vektlegger mest av de to, men jeg vil tro det er engelsk. Men jeg synes kjemien på VGS var morsom og det bidro til økt arbeidslyst.

Du skriver at du kanskje tror engelsken blir litt monoton, mens du også uttrykker at du har en veldig bra kjemilærer. Hvis du mener det er uansett for deg hva du tar, så høres valget enkelt ut ^^,

Skrevet

Bjørn Olav: Har samme syn på fagene som du. Det er nok matematikken og fysikken som teller mest uten tvil. I alle fall ettersom Mr. Høiseth forteller at han har "bare" VG1-engelsk.

Marius: Jeg frykter jeg gjør noe dumt nå, men det får briste eller bære. Biologi 2 blir etter all sannsynlighet flyttet nederst ved siden av tysken. Jeg får ikke BIO1 fordi det er for mange førsteklassinger som vil ha det, og det er bare to lærere. Biologi 2 kan jeg ikke ta uten 1, for da får jeg ikke realfagskompetansen og ikke noe vitnemål (dette er verken jeg eller skolen sikker på, vi skal sjekke det ut)

Foreløpig ser det sånn ut (for ordens skyld: neste års VG2 til venstre, oss på neste års VG3 til høyre):

c0a5e395.jpg

Skrevet

Jeg skal ikke bli pilot med det første. Fikk nettopp vite at jeg ikke blir tatt inn ti opptak på UiT, da jeg akkurat ikke møtte poeng-grensen, som i år lå på 47.4 poeng.

Så da blir det informatikk-studier for denne gang, så får man se hva man gjør når man har en utdanning og jobb.

Skrevet

Mathias: Det kan være verdt å prøve på vinteropptak, da grensene generelt sies å være lavere da. Det er jo også sannsynlig, mtp. at færre ønsker å starte et utdanningsløp et halvt år offset, for å si det på den måten. Dermed blir det mindre konkurranse om plassene, til tross for at det er nøyaktig samme studiet. :)

Skrevet

I mine øyne er UiT sitt studie avgjørende for om mange får oppfylt drømmen sin eller ikke. Jeg ønsker deg masse lykke til, Mathias!

Edit: Ser Norwegian og pilotene ble enige til slutt :cool:

Skrevet

Marius: Hvis du har greie lærere i både R2, F2 og K2, så tror jeg det går aldeles bra, forutsatt at du ikke har hengt veldig mye etter i R1, F1 eller K1.

Er det pga. arbeidsmengden du føler at du kanskje gjør noe dumt? Det blir jo lekser de fleste dagene i uka, vi hadde for det meste interessante oppgaver når jeg tok de fagene, så det gikk greit.

Skrevet

Stemmer, jeg er redd jeg tar liver av meg selv med for mye lekser. I år har vi hatt mange oppgaver, ikke overdrivelse å si at vi har regnet/løst alle oppgavene i alle bøkene i alle realfagene. Dog har vi ikke brydd oss så mye om de obligatoriske fagene, som blir like viktige til neste år i og med at de kommer med på vitnemålet.

Vi får vente og se, for det er helt nødt til å bli sånn ;)

Dette er i alle fall en gladnyhet ;)

Skrevet
Stemmer, jeg er redd jeg tar liver av meg selv med for mye lekser. I år har vi hatt mange oppgaver, ikke overdrivelse å si at vi har regnet/løst alle oppgavene i alle bøkene i alle realfagene. Dog har vi ikke brydd oss så mye om de obligatoriske fagene

All kunnskap er nyttig, og en livsinvestering! :)

Skrevet

Det beste tipset jeg kan gi i forbindelse med realfagslekser, er å regne dem i lag med klassekompisene dine. Da jeg gikk på VGS så hadde vi en dag eller to i uka hvor vi i klassen og læreren møttes på skolen på kvelden, hvor vi satt og regnet i lag. Vet ikke om dere kjører noe tilsvarende opplegg?

Skrevet
Da jeg gikk på VGS så hadde vi en dag eller to i uka hvor vi i klassen og læreren møttes på skolen på kvelden, hvor vi satt og regnet i lag.

Jeg og et par andre gjorde det samme da jeg gikk på forkurs for ingeniørutdannelse ved teknisk fagskole i Stavanger. Det var faktisk morsomt, og mye kjekkere enn ved vanlig skoletid da vi lærte nynorsk og annet 'ubrukelig' stoff :) Det var ingen lærere, men ting som matte er mye lettere å løse ved samarbeid.

Vi var en gjeng som satt igjen omtrent hver dag og gjorde oppgaver og andre lekser, avhengig av om vi hadde tid, selvfølgelig. Det hjalp oss alle veldig mye da vi gikk videre til høgskole/universitet.

Om man ikke har kone/mann/samboer/barn så er litt ekstra tid brukt på studier en god investering i fremtiden.

Skrevet
Da jeg gikk på VGS så hadde vi en dag eller to i uka hvor vi i klassen og læreren møttes på skolen på kvelden, hvor vi satt og regnet i lag. Vet ikke om dere kjører noe tilsvarende opplegg?

Joda, astrokveld hos fysikklæreren. Teori rundt bordet over en kopp kakao som kona hans laget til oss, og ikke minst bakte hun pizzahorn ;) Deretter ble det ut for å se i teleskopene hans :cool:

Skrevet

Sant det, ja, men jeg hadde aldri fryktet å komme opp til eksamen i fysikk. Jeg vet ikke om noe annet fag hvor vi er så gjennomlært som nettopp der. Slik ble det imidlertid ikke, har eksamen i Internasjonal Engelsk den 31. mai :cool:

Skrevet

Det er den vanlige stilen, ja... Men faget heter så fint Internasjonal Engelsk siden det finnes flere typer engelsk etter VG1. Tror det finnes noe der man studerer litteratur også ;) Mne Internasjonal Engelsk tar altså for seg internasjonale forhold i verden :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...