Gå til innhold

Jeg skal bli, ehm, pilot, ehm, tror jeg...


Anbefalte innlegg

Skrevet

God dag!

En eksamen eller to, så ferie. Plutselig er det nytt skoleår, og man må bestemme seg for hva som skal skje ved studiestart året etter. Det er derfor jeg skriver dette.

 

Jeg har, siden jeg var liten gutt, hatt lyst til å bli pilot. Jeg har valgt fagene på videregående etter å leve ut drømmen. Nå er jeg fanken meg ikke så sikker på om jeg gjør det rette lenger. Grunnen til det er at jeg følger luftfartens utvikling, for ikke å si verdens utvikling, hver eneste dag. Jeg liker dårlig den utviklingen som skjer. Billetter til et par hundrelapper, innleide piloter på korte kontrakter, lønnskutt, streik, innleide selskaper og gud vet hva...

 

Jeg spør meg om jeg har lyst til å bli en del av det, og svaret er i grunn nei. Jeg spør meg om det i det hele tatt blir sånn, eller om det hele snur igjen. Jeg vet ikke. Jeg har vurdert master i jus eller å prøve å komme inn på medisin. Sannsynligvis i utlandet.

 

En kjenning fortalte meg om en han kjente, som stod flere tusen plasser ned på selskapenes lister. Det hele virker jo umulig. Med en mill i gjeld (hvis man ikke kommer inn på UiT el.), hva skal man gjøre da? Sitte i kassa en plass for å betale gjeld?

 

Jeg mener man skal følge drømmene sine. Alltid. Nå er det noe som stritter i mot. Er jeg en pessimist, eller har jeg fått fornuft? Hva tror dere kommer til å skje?

Skrevet

Heihei!

 

Jeg stå faktisk i akkurat samme båt som deg... Vurderer selv å droppe pilot drømmen som jeg har hatt siden jeg var liten gutt. Har allerede vært på Politihøgskolen i Bodø, for å gjennomføre en omgående samtale bare for å snakke om krav og ellers det å være politi. Det er kjipt at jeg har begynt å se etter andre jobber nå som jeg alltid har hatt pilot drømmen, og ingen venner av meg forventer noe annet, hehe.. :cool:

 

Menmen.. Har en pilot som står meg veldig nær i familie, som fortalte meg om store lønnskutt i pilot yrket, samt at det å være pilot ikke vil være den store ''luksus'' jobben som den alltid har vært, iløpet av få år. Syntes selv det virker nærmest håpløst for meg å finne meg en jobb som pilot nå for tiden, så et annet yrke som f.eks politi brenner utrolig mye for meg.

 

Selvom det er ''harde tider'' for pilot yrket, kommer jeg allikevel til å følge drømmen om å bli jager pilot eller vanlig sivil pilot. Jeg kommer til å søke befalsskolen for deretter å prøve meg på forsvarets flyskole. Så får jeg krysse fingrene for at det skulle ende godt..

 

Nå svarte jeg vel ikke helt på det du spurte om her Marius, men kan iallefall fortelle at jeg er helt enig i alt du skriver her. Satser på at det blir bedre tider i pilot yrket og at vi begger ender opp som piloter, slik at vi kan sees i lufta en dag. :)

 

Mvh Simen Elvestad

Skrevet

Slik jeg ser luftfarts markedet og pilotenes fremtid fra utsida tror jeg nok glamourtida er over. Men det betyr ikke att morgendagens piloter ikke vil ha gode lønns og arbeidsforhold. Jeg leste for en tid tilbake att markedet vil ha behov for 25000+ piloter de nærmeste åra. I tilleg er mange av de store statseide selskapene "begunstiga" med en god porsjon senior piloter om jeg ikke tar feil og disse vil jo fæør eller sida gåm av alikevel. En pilotutdanelse er vel åp samenligne med ingeniører og vil nok ligge på ett snitt som den yrkesgruppa. Noen lønnstapere vil piloter derimot aldri bli. Markedet er globalt slik att morradagens piloter kansje må bosette seg litt annerledes enn til nå. Men det gjelder jo flere yrkesgrupper slik som bla, norske skips ofiserer. En skips offiser med 700K + i året bosatt i Cebu/Bangkok etc ser jeg ikke på som en lønnstaper

 

Men for all del det er godt å se noen av dere ungdomma tenker langsiktig. Det gir meg tru på framtida ;)

Skrevet
Men for all del det er godt å se noen av dere ungdomma tenker langsiktig. Det gir meg tru på framtida

 

Godt sagt :)

 

Å være pilot har vel alltid vært et yrke som passer best for folk som brenner for bransjen, akkurat som sjømenn. Min far var kaptein, og hadde fri kun noen få måneder hvert år. Hver gang han kom hjem hadde jeg vokst en halvmeter, og han syntes ikke noe om det ("gjør hva du vil, men aldri bli sjømann!")

 

Nå har vel tidene forandret seg litt, men å være pilot ligger litt i samme gate. Lange arbeidsdager, borte fra hjemmet lenge av gangen, mye mas fra andre i bransjen og passasjerer og forholdsvis lav lønn i forhold til tilsvarende yrker med like lang utdannelse er vel stikkord. Man er jo en slags taxisjåfør (som jeg var i en del år mens jeg studerte), bare med litt flere passasjerer å ta hensyn til. I tillegg må man basere seg på et liv med å bo på hoteller, spise usunn mat, skifte døgnrytme hele tiden og annet snacks.

 

Om jeg var på din alder ville jeg nok ha investert (om man kan kalle det det når det er gratis) i en ingeniørutdannelse og heller tatt flysertifikatet på fritiden. Blir man en flink ingeniør så kan man tjene nok til å fly sitt eget fly når man vil, eller til og med designe sitt eget fly... :cool:

Skrevet

Enig med Berge.

 

Med mindre verdens stater greier å bygge ut lyntog over natten, så har jeg ingen tro på at pilotyrket vil forfalle og bli luftens dassvaskere lønnsmessig eller noe i den duren. Selskapene trenger oss og vi begynner å se konturene av en samlet yrkesgruppe piloter som tydelig vil ha en forandring i måten det drives business på.

 

Du må forvente å måtte tenke kreativt når du skal søke jobb. Det er ikke sikkert at de nærmeste selskapene er de beste. Kanskje det beste er å jobbe i et lite selskap et sted på kontinentet i noen år. Kanskje det lureste er å fly Cessna Caravan for FedEx en stund før man søker seg videre. Man må bare se det an og være åpen for mye. Det er vanskelig nok å spå hva som vil skje med pilotyrket etter at forhandlingene med Norwegian er over.

 

Jeg ville egentlig ventet med å stille dette spørsmålet til etter at Norwegian-forhandlingene er ferdig, for det virker litt som folk tror de vil sette standarden for hvordan piloter ansettes i fremtiden.

Skrevet

Hei Marius! Ser du har svart på et spørsmål under "pilotene svarer"..har du ppl-a kanskje? Tror ikke pilotlivet blir noen dans på roser i framtida. Spør dagens piloter, Norwegian og Widerøe. Ellers så kan jeg anbefale livet som hobbypilot(ppl-a).

B.

Skrevet

Tusen takk for svar! Boeing og Airbus vil alltid fremstille den kommende verden som et paradis for piloter, og noe annet ville vært unaturlig.

 

Det faktum at reising blir viktigere og viktigere er jo en faktor som er positiv, men frykten for at det blir skivebom er stor for min del. Jeg har lest om flyvende biler, lyntog, underjordiske kapsler i tunneler og lignende. Noe av det er visst mye mer miljøvennlig enn et fly noen gang blir. Vi har hørt om fly uten piloter som styres av seg selv eller fra bakken.

 

Som jeg ser det, er det flere ting som kan true pilotyrket i fremtiden. Jeg har ikke lyst til å bli arbeidsledig når jeg er 40, for da har man som pilot ikke noe grunnlag for å hoppe over på noe annet. Jeg skal tenke meg godt om i alle fall.

 

Bjørn: Har ikke PPL nei, har mer enn nok lesing på skolen ;) Men skulle valget falle på noe annet enn dette, så er jeg ganske så sikker på at jeg vil ta det! I alle fall den villeste simulatoren jeg kan klare å lage :D Svarte på spørsmålet inne på "pilotene svarer" fordi jeg har realfagene på skolen, og er i stand til å forklare noe av det som det blir spurt om, da realfagene legger grunnmuren for en pilotutdannelse :cool:

Skrevet

De tingen du nevner der tror jeg er så langt inn i framtiden at du ikke trenger og bekymre deg for det. Det hjelper ikke at lyntogene går på strøm når strømmen kommer fra kullkraftverk i Russland. Det kommer også til å koste utrolig mye å bygge ut tognettet til å bli like fleksibelt som flyplassnettet. Og hvor mange kommer ikke til å få flyskrekk når de hører at det flyr fly med 200 passasjerer uten piloter ombord oppe i lufta?

 

Fly kan bli vel så økonomiske som mange andre transportmidler. Fly som går helt eller delvis på strøm begynner å dukke opp (http://www.flynytt.no/articles/items/pipistrel-panthera.html). Det er laget et fly med solcellepaneler på vingene som produserer nok strøm til å holde seg i lufta uten ekstra drivstoff, og det forskes videre akkurat nå på hvordan den teknologien kan forbedres (http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7201831). I tillegg forskes det på om man kan bruke f.eks. hydrogen som brennstoff i fly. Og hvis et fly kan produsere sin egen kraft eller gå på rent vann, så blir det ikke så mye mer miljøvennlig enn det :grin:

 

Man er heller ikke nødvendigvis på bar bakke som pilot hvis man ikke får seg pilotjobb. I hvert fall ikke hvis du velger luftfartsfag på UiT. Ideen med dette studiet slik det er nå er at vi også skal kunne jobbe med andre ting innenfor luftfart, og det er delvis derfor vi har fag som matte, bedriftsøkonomi og logistikk. Det er også snakk om å opprette en master på sikt, som kanskje kan inneholde flere slike ting. Det finnes absolutt jobber som ikke handler om å fly, men hvor det er en fordel å kunne fly.

Skrevet

Jeg står i akkurat samme sko som deg Marius. Når man ser på hvordan utviklingen har vært de siste årene så blir man fort skeptisk til å ta en pilotutdanning som vil koste flesk. Men selv om det ser mørkt ut per dags dato velger jeg å være en optimist og håpe på at ting snur seg til det bedre snart. Får håpe pilotene i Ryanair også tørr å si ifra når forholdene blir for ille. Bra at piloter i NAX nå sier stopp!

Skrevet

Yes Paulo, det er vi nok mange som gjør. Jeg velger å tro at vi er fornuftige som tenker lenger enn nesa.

 

Det ville vært unaturlig hvis ikke Mr. Høiseth avkrefter påstandene mine ;) Hadde vært bra hvis noen som er piloter her inne tar seg tid til å si sin mening rett fra hjertet. Det er ikke til å skjule i at jeg har lagt merke til linkene som florerer på slike fora, der framtida som pilotjobb nærmest drepes før den har fått en sjanse.

 

Måten å tenke på, hvis man skal fronte luftfarten, må jo bli noe i denne duren:

- Flybiler for alle vil skape et komplett kaos, som neppe lar seg gjennomføre.

- Lyntog er som påpekt for dyrt og lagt fram i tid

- Kapsler i rørnett drevet av vakuum går vel i samme gata.

 

Uansett, i dag er man opptatt av sikkerhet på flyplassene. Terrortrusler klarer man å holde unna. Hvor lett blir det ikke å sabotere togskinnene eller tunnelene? Å ha vakthold langs de strekningene synes å være umulig. Det vil koste flesk, mildt sagt.

 

Som du påpeker, Marius, så er studiet ved UiT i "en klasse for seg" i og med at det gir flere muligheter samt at det er statlig finansiert. Skulle man ikke ha muligheten (enten på grunn av fagvalg eller andre ting) til å komme gjennom det vanvittige nåløyet, så har man få alternativer annet enn å betale selv. Jeg vet ikke om jeg er villig til å gjøre det på nåværende tidspunkt.

Skrevet

Haha, så lenge forskerne får nok midler til å gjøre det de vil, så skal det ikke være noen hemmelighet at jeg har stor tro på utviklingen av nye flytyper i framtiden. Tenk hvor utrolig kult det vil være med et elektrisk fly som yter opp mot like bra som dagens fly. Samme kraften men null motorbråk! Det hadde vært helt konge.

 

Jeg har registrert at flere piloter mener at pilotyrket er dømt til døden og er personlig overbevist om det, men jeg har enda ikke hørt et argument som har fått meg til å skifte mening helt eller delvis.

 

Jeg er helt enig i at det vil være et tøft valg å bruke en mill på utdannelsen. Jeg er veldig usikker på om jeg hadde gjort det selv. Ikke fordi jeg ikke har lyst, men fordi jeg ville risikert å leve på vann og brød en betydelig andel av livet mitt for å betale tilbake lånet.

 

Men nåløyet til UiT er ikke nødvendigvis så vanvittig mikroskopisk. Er man en vanlig, oppegående og reflekterende person som har fulgt med på skolen så er sjansen ganske god. Jeg vil tro det er mye vanskeligere å komme inn hos Luftforsvaret.

Skrevet
Jeg er helt enig i at det vil være et tøft valg å bruke en mill på utdannelsen. Jeg er veldig usikker på om jeg hadde gjort det selv. Ikke fordi jeg ikke har lyst, men fordi jeg ville risikert å leve på vann og brød en betydelig andel av livet mitt for å betale tilbake lånet.

Nemlig, jeg er ikke interessert i å betale ned gjeld på en pilotutdannelse med penger jeg tjener på andre måter enn å fly.

 

Men nåløyet til UiT er ikke nødvendigvis så vanvittig mikroskopisk. Er man en vanlig, oppegående og reflekterende person som har fulgt med på skolen så er sjansen ganske god. Jeg vil tro det er mye vanskeligere å komme inn hos Luftforsvaret.

Det er jeg enig med deg i.

 

Er det noen som vet hvor mye Oxford koster? Se her

Skrevet

Bare støtter meg til tidligere innlegg!

 

Viktig å følge drømmene sine, men samtidig er det lov å tenke seg om både en, to og tre ganger!

 

Selv hadde jeg to drømmer yrkesmessig, politi og pilot. Etter forsvaret kom jeg rett inn på Politihøgskolen, gjennomførte den og jobbet noen år som politi.

 

Men for ca 8-9 måneder siden fant jeg ut at jeg bare måtte følge drøm nr to også, fikk permisjon fra politiet, og reiste over hit til USA. Nå er jeg ferdig med PPL, MEL, IR, CPL, og holder på med CFI nå. Jeg valgte å hoppe i det, og følge drøm nr to, men i forhold til veldig mange andre (de aller fleste her) så har jeg en utdannelse og en jobb hjemme å falle tilbake på - og det er jeg veldig glad for!

 

 

Skrevet

Som Joachim velger jeg å ta en annen utdanning før jeg eventuelt satser på pilotyrket. Om et års tid er jeg ferdig utdannet som ingeniør, og har da ett års plikttid i arbeid etter det.

 

Når jeg så eventuelt begynner på pilotutdannelsen, så har jeg en god utdannelse å falle tilbake på om ting ikke går min vei.

Skrevet

Jeg har tro på din fremgangsmåte. Det etterlyses ingeniører i hytt og pine for tiden. Er man ingeniør kan man kreve omtrent det man vil i lønn (det er så mange bedrifter som etterlyser ingeniører nå), men om man er sivilingingeniør så kan man i tillegg skape sitt eget yrke.

 

Foreslår for tiden å velge aktive yrker da. Man får betalt 1 mill per år som nyutdannet sivilingeniør i private selskaper. Etter noen år har man sin egen bedrift med dobbel inntekt eller mer, om man er smart.

Skrevet

Er i mye av den samme stillingen som TS, bare at jeg er litt fram i tid og har tatt valgene mine.

 

Er for tiden inne til førstegangstjeneste i Luftforsvaret hvor jeg til daglig jobber med våpensystem på F-16. Imorgen drar jeg til Rygge for fase 2 opptak til Luftforsvarets flyskole. Går ikke dette har jeg søkt luftfartsfag på UiT. Går heller ikke dette så skal jeg ikke ha flyger som yrke med det første, og det blir da informatikk-studier på NTNU eller UiO, så får man fullføre det, få seg en jobb for og så se hva som skjer videre

Skrevet

Jeg misunner dere som er i forsvaret. Jeg kom inn på Rygge etter å ha fullført 2-årig avionikk utdannelse (etter 1-årig grunnkurs elektro) ved Sola videregående, og hadde kanskje blitt jagerpilot, men dum som jeg var så ble jeg overtalt av mine kamerater til å nekte militærtjeneste fordi jeg var sanger i et band vi hadde på den tiden, og endte opp som lastebilsjåfør i Fretex i siviltjenesten... :P

 

Forsvaret tilbyr utmerkede utdannelser, ikke bare som piloter men som ingeniører og andre nyttige fag, så om dere har muligheten til å fortsatt verve dere , eller å i alle fall ikke nekte militærtjeneste, anbefaler jeg sterkt å gå for det :)

Skrevet

Tusen takk til alle som har skrevet, denne tråden ble akkurat slik jeg hadde håpet ;)

 

Jeg er ikke innkalt til sesjon, uvisst hvorfor. Jeg har pollenallergi (for øvrig ingen hindring for Medical 1) og var visst ikke interessant for Forsvaret. Jeg beundrer dem som flyr i Forsvaret, og ser på dem som noen av verdens aller beste piloter.

 

Min veg mot cockpiten må derfor gå via en sivil skole, jeg håper i statlig regi ved UiT. Jeg har hatt fagene R1, FY1, KJ1 og Internasjonal Engelsk. Ett av fagene skal jeg droppe, men jeg er usikker på hvilket. Jeg skal ha R2 (legger grunnlaget for realfagene) og FY2 (fordi jeg synes det er interessant). Valget står mellom KJ2 eller Samfunnsfaglig Engelsk. Skal jeg søke medisin må jeg ha KJ2. Skal jeg bli en klipper i engelsk, blr jeg droppe kjemien. Vi får se...

 

Setter stor pris på at flere deltar i drøftingen av temaet, la innleggene fortsette å komme ;)

Skrevet

Dropp kjemien. Det er tungt og komplisert, og med mindre du skal bli kjemiker eller doktor har du ikke noe særlig behov for det. Med R2 og FY2 har du enda realfagsvitnemål, og internasjonal engelsk er greit å ha. Av de jeg kjenner har én av ti greid å få gode karakterer i R2, FY2 og kjemi samtidig. Og de har hatt svært lite tid til noe som helst annet enn skolen.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å droppe engelsken. Dog kan den være god å ha, men det spørs om målet med å ta engelsk er å lære virkelig god engelsk eller å bare fylle fagkravet.

 

For det første vil man ikke lære profesjonelt flytende engelsk i Norge, kanskje med unntak av få veldig gode IB-linjer. Det er fordi man for det første omtrent ikke har lærere i Norge med engelsk morsmål, for det andre får man ikke lære det engelske språket i sitt rette miljø hvor man lærer å se språket, grammatikk, ordforråd og formuleringer i ulike kontekster. For det tredje lærer man seg ikke å snakke flytende engelsk. Flytende engelsk i en nordmanns målestokk hører man blant mange nordmenn hver dag, men det sekundet du åpner munnen og uttaler et engelsk ord for noen som virkelig kan engelsk flytende, så hører de tvert at du ikke har engelsk som morsmål.

 

Om det er en fordel eller ikke er en annen sak, for på den annen side kan det å lære seg godt engelsk uten at det er profesjonelt flytende være en bra ting:

 

Det er ikke nødvendigvis bra med så godt engelsk språk som mulig, med mindre man kommuniserer med andre som har engelsk som morsmål (som blir færre og færre for hver dag som går). Grunnen er at mennesker med engelsk som andre-, tredje- eller til og med fjerdespråk gjerne etablerer et lingua franca, et slags standard engelsk språk dem imellom som fungerer som et bindeledd, mens en person med flytende engelsk som morsmål ofte ødelegger eller i verste fall ikke lar det etableres et slikt lingua franca i det hele tatt.

Dette blir litt langdrygt, og du trenger ikke å lese det, men jeg kan ta noen sitater fra en rapport som omhandler utviklingen til det engelske språk i fremtiden for å illustrere hva jeg mener:

 

"Native speakers were regarded as the gold standard; as final arbiters of quality and authority. In the new, rapidly emerging climate (les: globaliseringen), native speakers may increasingly be identified as part of the problem rather than the source of a solution. They may be seen as bringing with them cultural baggage in which learners wanting to use English primarily as an international language are not interested; or as ‘gold plating’ the teaching process, making it more expensive and difficult to train teachers and equip classrooms. Native speaker accents may seem too remote from the people that learners expect to communicate with; and as teachers, native speakers may not possess some the skills required by bilingual speakers, such as those of translation and interpreting."

 

"In organisations where English has become the corporate language, meetings sometimes go more smoothly when no native speakers are present. Globally, the same kind of thing may be happening, on a larger scale. This is not just because non-native speakers are intimidated by the presence of a native speaker. Increasingly, the problem may be that few native speakers belong to the community of practice which is developing amongst lingua franca users. Their presence hinders communication."

 

Når alt kommer til alt: Hadde det stått mellom engelsken og ingenting, så hadde jeg helt klart anbefalt deg engelsken. Men hvis du kan få kjemikompetansen, så får du mye mer igjen for den.

Selv studerer jeg på et universitet her i England, og jeg har engelsk fra videregående før jeg startet her. Læringskurven har vært helt enormt bratt frem til jul. Det er så stor forskjell på kompleksitet i det engelske språket mellom Norge og f.eks. Storbritannia at de fleste internasjonale studenter her bruker første året til å venne seg til språket i tillegg til å skulle oppnå akademiske resultater, og jeg som en av flere studenttillitsvalgte for 17 000 studenter får mange fortvilede studenter som kommer til meg og spør hva de skal gjøre for å komme seg over denne kneika. Omtrent ingen har vært borti det engelske språket i sin helhet tidligere annet enn på videregående nivå, og de fleste har måttet oppnå en relativt god score i offisielle språktester (TOEFL/IELTS) som en del av inntakskravet for å komme inn her.

 

Dette ga deg kanskje en liten pekepinn på hvor verdifullt (eller lite som sådan) utenfor Norge engelsk språk som fag på videregående er, men det kan være at det gir deg et godt fortrinn i Norge. Det vet jeg ingenting om. :) Det kommer vel litt an på hva du liker også. Er du interessert i å studere i utlandet, eller interessert i språk, så blir du kanskje mer motivert av engelsk som fag på videregående, og da kan det være et bedre valg. Motiveres du av og vurderer å studere noe som involverer kjemi etter videregående, så ville jeg anbefalt det å velge kjemi. :)

Skrevet

Blir litt tråden om alle mine problemer dette, men dere skal ha tusen takk for at dere svarer ;)

- Jeg oppfatter at kjemien er vanskelig. Jeg har bladd i boka til neste år, og regnestykkene var rimelig kompliserte...

- Jeg oppfatter at engelsken er ensformig da den tar for seg styresett i US og UK til den minste detalj.

 

Det finnes to muligheter til:

- Biologi 1/2. Jeg har ikke BIO1, men læreren sier BIO2 går greit med KJ1 fra før. Grunnen til at jeg ikke vil ha BIO1 er at jeg ikke kan bli trukket opp til eksamen i faget, og antall eksamener må da dras opp med andre fag som er vanskeligere (R2 f.eks) samtidig gir det null mening å ha BIO2 uten 1...

- Ta et samfunnsfag som f.eks rettslære el.

 

Taktikken er å gi seg selv et levelig sisteår, få så gode karakterer som mulig og få med seg de fagene som jeg trenger. Karakteren i engelsk og kjemi er identisk, forresten...

Jeg er og av den oppfatning at det er vanskelig å klare en god karakter i KJ2, FY2 og R2 samtidig, og er "redd" for å ta knekken på meg selv.

Skrevet

Hvis skolen din har det (Har forstått det slik at ikke så mange skoler velger å tilby faget), sjekk ut Geofag. Meteorologi, klima, platetektonikk, osv. Mange områder som er svært interessante, og ikke minst er meteorologien en fin oppvarming for en som vil bli flyver. Jeg hadde Geofag 1 og 2, kom (heldigvis) opp i eksamen. Det var mitt eneste fag med 6, og jeg scoret 6er nummer to på eksamen :)

Skrevet

Spør du om råd, så er det klart vi skal prøve å hjelpe deg til å finne svar. :)

 

Ah, så engelsken går på andre ting enn språklære spesifikt? Da er det jo forsåvidt ikke så dumt egentlig. Drit isåfall i det jeg skrev i forrige innlegg. Det er noen år siden jeg gikk på videregående, ser du. Men det kommer som sagt an på om du har tenkt å bruke det til noe. Da er jeg enig med Magnus, uten at jeg har noe erfaring fra kjemi på videregående, jeg tok aldri det.

 

Mitt beste råd:

Velg det du har lyst til og føler du kan gape over i samme slengen. Kan det gi deg mye i fremtiden, så er jo også det et stort pluss. Du har jo mange år foran deg, det viktigste er etter min mening å gjøre noe du trives med. Hvis ikke, kan motivasjonen falle ganske dramatisk fort, og da kommer man ofte ikke særlig langt.

 

Enkelt spm: Hva har du lyst til?

 

 

Skrevet

Jeg ville tatt kjemi-2. Jeg synes det var et artig og interessant fag, og det gjør nytte for seg i alt fra medisinstudier til MacGyver-eksperimenter i kjelleren. Jeg hadde både R2, Fysikk-2 og Kjemi-2, og fikk gode karakterer i alle tre. Jeg jobbet meg på ingen måte i hjel, og jeg synes det var morsomt å jobbe med når jeg gjorde det. Jeg hadde en veldig god lærer da, og det skal nevnes at jeg mener gode lærere er helt kritisk i realfag.

 

Er det noe spesielt i kjemien du sliter med? Det er ikke så veldig mye i Kjemi-2 som er fryktelig avansert. Det vanskeligste er vel å pugge alle stoffgruppene (alkaner, ketoner osv.).

 

Hva er den matten du har sett i kjemiboka? Er det reaksjonslikninger du snakker om? Jeg kan ikke huske å ha hatt noe særlig med matte der, utenom i forbindelse med varmetap og slikt, men det var langt fra like avanserte greier som i matten og fysikken. Kan hende jeg har glemt noe :confused:

 

EDIT: Jeg bør kanskje nevne at jeg ikke synes det er spesielt interessant hvordan styresettet i USA og UK fungerer og at jeg derfor ikke har noen argumenter for å ta internasjonal engelsk i stedet for kjemi ;)

Skrevet
Jeg er ikke innkalt til sesjon, uvisst hvorfor. Jeg har pollenallergi (for øvrig ingen hindring for Medical 1) og var visst ikke interessant for Forsvaret.

 

Hmm, er selvfølgelig litt avhengig av hvor kraftig allergien din er, men tror ikke pollen er noe problem.

 

Om du er interessert foreslår jeg at du ringer 03003 og slår av en liten prat med de som sitter på vernepliktsverket :) Der er det bare å spørre og grave om alt mulig, det er det de får betalt for å svare på ;)

 

Jeg er selv ferdig med utdanning i Sjøforsvaret til sommeren. Skal da ut å seile som navigatør i Kystvakten.

 

Forsvarets utdanningstilbud er kraftig undervurdert, og rådgivere på skolene har ikke peiling på mulighetene du har der. Så for dere som er interessert i mulighetene, ring 03003.

 

Jeg er storfornøyd (selv om det har vært en del slit), og har jobbet her siden 2007 når jeg begynte som lærling :)

Skrevet

Tror dere misforstår litt, jeg har hatt Internasjonal Engelsk i år. Dette faget har hatt fokus på den internasjonale verden og de forholdene som er der, samt opplæring i å skrive CV/søknad/formelt brev på engelsk. Jeg synes det har vært veldig kurant å ha faget ;)

 

Samfunnsfaglig Engelsk er den utgaven av engelsk som skolen min byr på siste år av studiespesialisering. Som regel er det samfunnsfagelever som har engelsken, mens realfagselevene som regel har Biologi. Den tar som sagt for seg styresettene i US og UK og synes å være noe ensformig ut fra boka.

 

Jeg tar Kjemi 2, hvis jeg klarer det. Tror jeg må satse på det, med mindre fly-engelsken er veldig komplisert, for da har jeg ikke noe valg...

Skrevet

For en som ikke har hatt de fagene så er det ikke så lett å skille mellom samfunnsfaglig og internasjonal engelsk :cool:

 

Når det gjelder "fly-engelsk" så er vel den et godt stykke under standard britisk og amerikansk engelsk i vanskelighetsgrad. Der er det ikke noe kasus, predikativ og slike fancye ting! Og du trenger i hvert fall ikke å kunne det flytende for å fly i Norge :grin:

Klarer du å spille online med folk du kommuniserer med på engelsk (snakking), så klarer du å snakke på flyradioen også.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...