Tor-H Bergseng Skrevet 18. april 2012 Skrevet 18. april 2012 En riktig god kveld til alle forumister der ute. Da er det duket for enda en episode av "dit ingen trodde at nokon ville fly". Dagens tur går med et selskap som er i ganske så hardt vær for tiden. Kreditorene står på døra for å hanke inn flyene, de skylder mangfoldige millioner dollar i skatt. De kjøper fuel cash på flyplassene ettersom hvor de får tak i. De ansatte har ikke fått lønn på 3 måneder. De har en flåte som består av 727-737 samt 767. La meg presentere: AEROSUR BOLIVIA! Dagens tur skal gå fra en flyplass plassert langt oppe i høyden. Vi skal fly fra La Paz International Airport, El Alto til en enda verre flyplass. Plassert ca 4000 fot lavere en El Alto, på ca 9000 fot ligger SLSU, Sucre. Her skal man lande i nedoverbakke! Det sier nok. Det er en nydelig morgen på 13000 fot i Bolivia. Ja vi er på 13000 fot, men vi flyr ikke! Som captain på El Potro, en 737-300 klargjør jeg dagens flight til Sucre. Det er en flight som man ikke lenger kan booke online. Det har blitt slik i det siste at folk heller møter opp på flyplassen, ser etter et Aerosur-fly, spør noen om hvor det skal, så kan man prøve å få en billett. Dagens tur er på 250NM og skal flys på ca 45 min. Boarding er underveis mens kontoristene plotter ruta samt prøver desperat å prute på fuelen som må kjøpes kontant. Men fargerike fly, det har de! Etter push & start blir vi klarert til runway 28 for en AROMA departure. Det er mye som ikke er som det skal i Bolivia, airwayen kan ikke plottes i FMC, intersections finnes ikke. Vi finner til slutt ut via et kart at vi kan fly via et waypoint som heter OPURO for så å fly direkte til SUR VOR (Sucre) for så å komme oss ned på runway 05 på etellerannet visuelt vis. På vei mot rwy takser vi forbi flykirkegården! I det vi kommer ut på rwy, blir klarert for takeoff samt presser spakene i bånn forstår jeg hvorfor AA fly 757 hit. Gammal 733 fullasta på 13000 fot? Nei takk! Omsider begynner lufta å bevege seg rundt oss (som sirup). Etter ca 3500 meter med runway begynner vi å nærme oss VR. På etellerannet merkelig vis gikk det greit i dag også! Vi får klatret ut sakte men sikkert før vi begynner left-turn for å fortsette på SID. Vi dreier så vekk fra La Paz for en fjelltur! Cruise på FL310. Resten kommer straks Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 18. april 2012 Forfatter Skrevet 18. april 2012 Etter en vindfull tur på CL starter vi en kort descent ned mot Sucre. Jeg har aldri landet et fly på denne flyplassen før, jeg bare vet at mange piloter brenner hjulene første gangen siden de ikke ser rullebanen pga slopen. På vei mot SUR VOR. Her er det bare å krysse over rwy for så å finne en eller annen måte å komme seg til base på. Vi glir grasiøst nedover fjellsiden. Virkelig ikke dette vi trenger nå! Kjenner det begynner å knake i yoken. Vref+5, gear down, flaps 30. Klarer virkelig ikke beskrive approachen her med bilder. Silkemykt! Så hopper flyet noen meter før vi stuper nedover slopen. Men ved hjelp av rå makt får vi bremset, snudd og takset opp mot terminalen igjen. For de som ikke har flydd dit før, slopen er verre en det ser ut som på bildene! Takk for titten Siter
Roy Kleven Skrevet 19. april 2012 Skrevet 19. april 2012 Eye candy til morgenkaffen . Takk for nok en spennende og morsom tur. Siter
Erik Karlsen Skrevet 19. april 2012 Skrevet 19. april 2012 Det her var meget bra. Artig historie og fine bilder Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 19. april 2012 Skrevet 19. april 2012 Veldig flott serie, ble veldig fristet til å fly turen selv Verdt å nevne at sceneriene er på tilbud hos simmarket nå SLSU SLLP Siter
Tor-H Bergseng Skrevet 19. april 2012 Forfatter Skrevet 19. april 2012 Absolutt en fantastisk tur! LatinVFR lager flotte scenerys, har så godt som alle på disken. Sakser en video fra youtube som gir et litt bedre inntrykk av approachen. Kan også nevne at det stort sett er kun 733/727, herc og Avro som flyr dit. [video:youtube] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.