andreas nærbø Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Hei, Idag når jeg satt på bussen på vei hjem skjedde det noe merkelig. Bussjåføren stoppet og slapp av 2-5 stykker og når den kjørte igjen lukka bussjåføren døra men døren åpnet seg igjen. Sjåføren ignorerte dette og kjørte videre i ca 50-60km /t. Når han kjørte satt det folk rett bak døra og kunne jo vært farlig om en ransel eller noe som ligger midt i bussen hadde falt ut og det hadde vert en PC eller lignende inne i ranselen. Har en video som bevis men vil høre litt her hva dere syns ? Han kjerte i ca 1000-1500m og døren var åpen hele tiden. Syns selv det er merkelig av sjåføren. Kom med en kommentar -Andreas Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Har opplevd dette selv. Da har det vært i forbindelse med at stoppknappen har hengt seg opp. I det døren går opp, så nulles den ut. Mulig det kan ha vært noe slikt. Siter
andreas nærbø Skrevet 13. april 2012 Forfatter Skrevet 13. april 2012 Jo, men bussjåføren kunne jo stoppet evt kjørt litt senere ? Kanskje sende videoen til VG Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 For å tjene enda mere penger? :grin: Siter
Tommy André Bertelsen Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Synes ikke det der var så ille, én gang bussen kjørte inn i Ramsund, traff han en fortauskant i 70 Km/t, og da ramla hele vindusruta ut der jeg satt. 10 minutter tidligere lå jeg og sov intill den ruta, men en kompis som kom ombord i bussen vekte meg for litt small-talk. Bussjåføren fikk ikke dette med seg, og kjørte fra Tjeldsund til Harstad uten vindusrute. Jeg prøvde å si ifra til han hva som hadde skjedd, med det resultatet at han gikk ut av bussen på neste stopp, sparka litt i høyre bakhjul, gikk inn igjen og kjørte videre. Når jeg var kommet hjem, fortalte jeg han 'at det var en luftig tur der baki', han så bare dumt på meg og kjørte videre. Tidenes busstur det der, var bra luftig i 80-sonen Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Agurk... Vet jo ingen ting om type buss osv. Er det en nyere buss så pleier det å vere gode lyd/lys signaler i dashbord. På det aller nyeste skal det jo i utgangspunktet vere dørbrems også så når dørene opnes så skal bremsene gå på. Men har selv opplevd at dører går opp igjen, men ikke bak. Uansett så er det ikke gitt at det er så enkelt å høre at det er luftig bak, men som regel så oppdager man sånt kjapt. Man skal jo se regelmessig i spegler osv. Men uansett, ikke noe som har i VG eller andre nett aviser... Siter
Sindre Holberg Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Om du ikke synes det var ille nok til å gå frem å si ifra til sjåføren, kan du GODT hoppe over å gjøre noe mer ut av dette! Siter
Joakim Hagen Skrevet 13. april 2012 Skrevet 13. april 2012 Enig med Sindre her, busser har oftest ingen dørbrems på døren fremme, så at det er mulig ja, sjåføren har da kontroll med blikket på døren. Bakdøren må oftest være lukket før bussen kan starte igjen pga dette er en dør som ikke er like lett for en sjåfør å ha kontroll på. Kanskje dette ikke gjelder på type 1 busser. Ikke noe galt å se her. Beklager for å si det Andreas, men sende til vg... ? Er som å sende en video av ett glatt fergedekk. Siter
Lars K. Rønes Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 Er det så farlig egentlig? For noen år siden før dørbremser fantes, så brukte nå bussene i hjembyen min å kjøre med åpne dører om sommeren for å få inn mer luft.. Så lenge man ikke er helt idiot og står foran døra, så er det ikke noe farlig om du spør meg.. Siter
Bjørn Olav Henjum Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 Det samme gjorde de her i Stavanger, Lars. Var alltid deilig når bussene kjørte med dørene åpne på glovarme sommerdager... Men nå er det full motorbrems her (busselskapet her heter Kolumbus) og en type alarm som lyder som alarmen i et jagerfly når det kommer for nær bakken... :grin: Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 Flott med EU direktiver ikke sant Siter
Lars K. Rønes Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 De som synes åpne bussdører er så livsfarlige burde ta seg en tur ned hit til Filippinene og se på kollektivtransporten her.. Her sitter man på taket eller henger på sidene om "jeepneyen" som de kaller det her er full.. Siter
Joakim Hagen Skrevet 14. april 2012 Skrevet 14. april 2012 Flott med EU direktiver ikke sant Amen til det! Siter
Bjørn T. Lødding Skrevet 20. april 2012 Skrevet 20. april 2012 Hei Siden jeg kun er Busspilot, så kan jeg fortelle litt om dørbremser. Det er kanskje litt irriterende å vente på trege dører (Citaro) når man har dårlig tid, men veldig greit å bli værnet for uhellene som ikke skjedde :-) Det veldig forskjellig fra buss til buss og jeg har vært borti mye rart. På de fleste Volvoer fungerer de slik at når døren åpnes aktiveres bremsene og det er ikke mulig å ruse motor før dørene er lukket igjen. Dørbremsene deaktiveres ved at man trykker gasspedalen. Trykker man gasspedal før døren er lukket, må man slippe opp gasspedalen helt og forsøke på nytt. I nedoverbakker kan det fort bli et lite rykk og det er vanskelig å sette igang bussen behagelig. På Mercedes Citaro bruker det på nyere modeller (etter 2004?) alltid å være dørbrems på bakdør, men det er mulig å deaktivere dørbremsen på fordør ved hjelp av en bryter over døra. Lenge siden jeg har vært borti denne busstypen, men mener at aktivering og deaktivering av dørbremsen er omtrent på samme måte som på volvo. Jeg har også vært borti busser som bare bremser svakt og det er mulig å kjøre med bremsene på. Var borti en buss med dører som plutselig åpner seg i fart med aktivering av dørbremsen (tror det var Mercedes Integro eller Connecto) Den ene typen busser, typisk eldre busser som det går lite av idag kan man åpne og lukke dørene i fart. Det lyser en liten lampe (av og til stor) på dashbordet det kan være lett å overse. Ikke alltid det er lydvarsel heller. En annen variant som er ganske vanlig på Volvo 8700 og 9700 er at man kan velge om bussen skal ha dørbremser eller ikke med en bryter i "sikringsskapet" på bussen hvor man kan aktivere og deaktivere dørbremsene. En annen type buss kan dørene kun åpnes og lukkes når man står stille, men man kan kjøre bussen med dørene oppe. Hvis bussen først ruller, kan man ikke lukke dem. Jeg har imidlertid aldri vært borti noen buss som bremser når bagasjeluka er åpen og det er ikke bra. Når han kjørte satt det folk rett bak døra og kunne jo vært farlig om en ransel eller noe som ligger midt i bussen hadde falt ut og det hadde vert en PC eller lignende inne i ranselen. ;-) Jeg ville nok vært mer bekymret for at noen faktisk kunne falle ut av bussen. Hva slags buss var det? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.