Timmy Brandt Skrevet 10. april 2012 Skrevet 10. april 2012 Sådär, då var det klart att Sverige inte kommer införa samma mobilförbud som Norge har. Tydligen, enligt studier så orsakar det inte fler olyckor. Kom Norge fram till något annat i sin rapport för många år sedan? Siter
AMO Skrevet 10. april 2012 Skrevet 10. april 2012 Jeg vet ikke hva tidligere rapporter har sagt, men jeg så i en artikkel nå etter jul at man også i Norge er ganske sikre på at mobilbruk ikke innvirker på systemer og forårsaker uønskede hendelser i luftfarten, og at de nå vurderer å fjerne mobilforbudet på fly. Skal se om jeg finner artikkelen igjen. Edit: Min feil, artikkelen jeg har sett gjaldt nok internasjonale flyselskaper, ikke norske. Jeg har ikke funnet den ennå, men alt tyderpå at jeg husker feil. Siter
Sindre Holberg Skrevet 10. april 2012 Skrevet 10. april 2012 Vel, personlig ser jeg nå gjerne at mobilforbudet kan opprettholdes Siter
Tommy André Bertelsen Skrevet 10. april 2012 Skrevet 10. april 2012 For min del har jeg ingenting imot at det opprettholdes et slikt forbud. Også reglene om at alt elektronisk skal være slått av under avgang/landing er en bra ting. Det siste jeg vil ha er en eller annen tullebukk som blokkerer nødutgangene fordi iPadda var mer viktig enn å fokusere på en evt. nødsituasjon. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 10. april 2012 Skrevet 10. april 2012 All elektronikk har innvirkning på minst ett av flyets instrumenter. Det er ikke noe verre enn at man legger et vanlig kompass på kjøkkenbordet og legger en mobiltelefon inntil. Man vil med en gang se at kompassmålen rører en del på seg. Man kan forsåvidt gjøre akkurat det samme med en panelovn eller en stekepanne. Spørsmålet er om elektronikken påvirker instrumentene for mye eller ikke. EDIT: Til alle fly finnes det en såkalt deviasjonstabell. Den viser hvor mye misvisning det vil være på magnetkompasset i flyet. Denne tabellen skal oppdateres hver gang det settes inn nye eller tas ut gamle ting i cockpiten. Å ha en haug med elektronikk baki kabinen blir på sett og vis som å ha en masse ekstra instrumenter i flyet. Men hvis det uansett ikke påvirker instrumentene i noen synlig grad, så er det jo greit ^^, Siter
Magnus F. Meese Skrevet 11. april 2012 Skrevet 11. april 2012 Jeg er for forbudet, men jeg liker ikke måten det presenteres på. Jeg synes heller at det skulle blitt promotert som et sikkerhetstiltak for å hindre uønsket distraksjon ved utforutsette situasjoner (eller noe i den dur), samt komfort for andre passasjerer (Hvis de tre foran deg, de to på siden, og de tre bak deg alle fører hver sin samtale, kan det fort bli kjedelig å sitte i kabinen). Tross alt, det er lettere å hive fra seg Scanorama eller VG i en nødsituasjon, enn det er å kaste vekk iDingsen eller annet dyrt leketøy til mangfoldige tusen kroner. Siter
Lars K. Rønes Skrevet 11. april 2012 Skrevet 11. april 2012 Nå har ikke jeg testet, men vil en mobiltelefon faktisk fungere 30.000+ fot over bakken? Basestasjonene er jo ikke akkurat laget for å fange opp dingser på den høyden.. Siter
Jens Leo Iversen Skrevet 11. april 2012 Skrevet 11. april 2012 Det forutsettes vel at flyet har en "basestasjon" ombord, tilsvarende som internett forbindelsen hos Norwegian. Siter
Bjørn Helge Småvollan Skrevet 11. april 2012 Skrevet 11. april 2012 Har hendt en gang eller to at jeg glemte å sette telefonen i flightmode. Hadde ikke dekning der oppe. Uansett så kan jeg ikke se det store behovet for å ringe å styre oppe i flyet. Man kan ringe de man må eller føler for, før og eventuelt etter flighten. Nå som det beynner å bli WiFi ombord, er det strengt tatt enda mindre behov for å kunne ringe. Siter
Odd Arne Kjørstad Skrevet 11. april 2012 Skrevet 11. april 2012 Rapporten det vises til i første innlegg i denne tråden dreier seg om håndholdt mobiltelefon ved bilkjøring. Sverige er det eneste landet i EU som ikke har en eller annen restriksjon på bruk av mobiltelefon mens man kjører bil, og rapporten tilsier at man heller ikke ser noen grunn til å innføre slike restriksjoner, da det ikke påvirker sikkerheten ved bilkjøring. Det har ingenting med bruk av mobiltelefoner ombord i fly å gjøre! Siter
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 11. april 2012 Skrevet 11. april 2012 Jeg stusser litt på hvorfor folk snakker om fly og mobiltelefoner? Har dere sjekket linken, gutter? :grin: Siter
AMO Skrevet 11. april 2012 Skrevet 11. april 2012 Hehe! :grin: Må jo bidra til å holde imaget oppe her på forumet! Siter
Åge Storli Berg Skrevet 11. april 2012 Skrevet 11. april 2012 Angående mobilbruk i bil: Snakke i telefonen: Forstår godt at man skal bruke handsfree. Dette er lovpålagt, og en trådløs bluetooth-handsfree til et par hundre kroner er absolutt verdt pengene. Tekstmeldinger/annet ræl: Jeg har vært i kontakt med UP flere ganger og forhørt meg om dette. De sier at det ikke finnes en lov mot å skrive SMS, men at dette fort blir uforsvarlig. Fokuset holdes bort fra kjøringen, og risikoen for ulykker øker betraktelig. Jeg regner med de fleste her inne en eller gang har vært borti mobilen mens man kjører (unntatt dere med kun fasttelefon og fax, vel og merke). Flesteparten styrer sikkert med mobilen i bilen ukentlig, om ikke daglig. Jeg er også en av de. Ut i fra veitrafikkloven gjør vi ikke noe ulovlig, men man kjenner fort følelsen av at man ikke henger med i svingene. Samtidig kjenner jeg at jeg ikke kunne tenkt meg å stoppe bilen for hver sms/mail jeg mottar/sende. EDIT: Før noen pirker på dette: veitrafikkloven sier vel at man ikke skal holde på med noe som utsetter andre for risiko (bl.a. §3). Mobilbruk vil jeg tro går i samme kategori som å programere GPS/fikle med ventilasjon/radio. Siter
Timmy Brandt Skrevet 11. april 2012 Forfatter Skrevet 11. april 2012 Daniel: HAHAHA den bilden made my day! Började fundera lite på vad ni babblar om här på forumet..... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.