Jump to content

Featured Replies

  • Author

Det vil jo automatisk bli etterforsking av dette, er ikke tvil. Da burde flygelederen spurt igjen syns jeg, går ikke an å høre feil på opptaket heller..

Jeg er fortsatt litt overrasket over at alt samband mellom fly og bakke foregår via radio i disse tider. Det måtte da være mye bedre å bruke elektroniske og automatiserte instruksjoner som ble lagt inn i datasystemene i flyene automatisk. De burde riktignok vært overvåket av mennesker som kunne gripe inn om nødvendig.

 

Da ville man i alle fall ha plukket opp en slik henvendelse som var noe 'utenom det vanlige' mye raskere, dersom det sjelden ble brukt vanlig radiokommunikasjon.

 

Men situasjoner som denne og mange flere episoder der det er misforståelser pga. språk eller andre menneskelige faktorer har vært vanlig i lang tid nå. Hvorfor tviholder flybransjen på å holde all kommunikasjon manuelt fremdeles, i disse travle tider når mesteparten av andre bransjer har gått over til automatisering? Er det mest pga. seigliva yrkesstolthet, eller er det noen gode grunner?

Nu sa ju piloten/kaptenen 5912 och inte United Airlines 5912 så man kan ju förstå att det blev lite missförstånd där.

 

Sen håller jag med vad som sägs på pprune:

"I know its easy to point fingers from the comfort of my hotel room but this emphasizes the importance of standard phraseology....

 

If correct,

Emergency, smoke in the cockpit, roll trucks, please
is pretty far away from standard phraseology."

På något forum står det att flighten gick från Peoria till Denver men kollar man acars så finns ingenting på UAL5912.

 

Edit: Såg att det var en "Operated By" flight.

Expressjet Embraer ERJ-145 on behalf of United, registration N27152 performing flight EV-5912/UA-5912 from Peoria,IL to Denver.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...