Skrevet 3. april 2012 12 år http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/helen-80-maatte-lande-flyet-selv-da-ektemannen-doede-3748633.html
Skrevet 4. april 2012 12 år Det er jo helt utrolig at hun holdt hodet så kaldt at hun landet trygt når hun var tom for drivstoff og hadde en død ektemann ved siden av seg. Veldig bra gjort.
Skrevet 4. april 2012 12 år Absolutt en flott prestasjon, men er det ikke akkurat dette endel her inne mente var klin umulig for en tid tilbake? En svært stressende situasjon, ikke bare har piloten kollapset, det er også mannen hennes lite/ingen erfaring med å fly Og likevel gikk det bra?
Skrevet 4. april 2012 12 år Flott prestasjon av denne damen. Men er vel instinktet for å selv overleve som slår inn når dette skjer med mannen.
Skrevet 4. april 2012 12 år Her er det en viss forskjell ute å går.. En Cessna er noe lettere å få ned enn en 737 eller lignende.. Og, hun har tidligere hatt flyopplæring. Utover det så er det imponerende og bra gjort av denne damen..
Skrevet 4. april 2012 12 år Cessna 414 - så da snakker vi både twin engine, og en maskin om er betraktelig større enn f.eks en 152.
Skrevet 4. april 2012 12 år Selv om dette ikke var en Boeing 737, så er allikevel det å få en twin (Cessna 414A) helskinnet som i tillegg bare har én fungerende motor med sin aller kjæreste sittende død en meter unna når man er 80 år gammel, mektig imponerende syns jeg. www.cbsnews.com/
Skrevet 4. april 2012 12 år Imponerende ja, men det ugyldiggjør samtidig ikke den diskusjonen som gikk på et lignende tema tidligere.. Det er en viss forskjell på en liten cessna, twin eller ikke, og en 737 stappfull med folk baki.. Systemene på Cessnaen er blant annet mye lettere å sette seg inn i, spesielt med tanke på tidligere flyopplæring..
Skrevet 4. april 2012 12 år Er det nå egentlig så stor forskjell? Hvordan kan piloter gå rett fra et fly på denne størrelsen (eller mindre) til 737? Man trenger ikke å kunne programmere FMS'en for å lande flyet, så min påstand er at forskjellen ikke er så veldig stor som noen skal ha det til når forholdene ligger til rette.
Skrevet 4. april 2012 12 år Jeg reagerte selv da jeg så saken i media og att det der ble sagt hun var helt uten flyger erfaring. Gift med en veteran pilot og med en sønn som også er pilot sier det seg sjøl att damen hadde sine tidligere erfaringer med å fly. En stor prestasjon alikevel med det stress momentet å ha sin nyligf avdøde ektemann ved siden av seg. Men jeg sier det bare, jo eldre folk blir dess mer kan de overaske når det kommer til det å holde roen. Må få legge til att jeg trur jaggu det hadde blitt en hard touch mot bakken med mer enn nesehjulet i stykker om jeg måtte gjort det samma
Skrevet 4. april 2012 12 år Er det nå egentlig så stor forskjell? Hvordan kan piloter gå rett fra et fly på denne størrelsen (eller mindre) til 737? Typerating kalles det Uansett; imponerende av 80-åringen!
Skrevet 4. april 2012 12 år Man trenger ikke å kunne programmere FMS'en for å lande flyet, så min påstand er at forskjellen ikke er så veldig stor som noen skal ha det til når forholdene ligger til rette. Enig med deg. Alle flygende objekter i vår kjære atmosfære følger samme fysikklover Men jeg er fortsatt like imponert over denne dama nå som det foreligger litt mer informasjon om dette, og faktisk mer imponert nå som jeg ser at det var et tomotors fly med kun en fungerende motor. Jeg trodde først det var et enmotors fly. Vi simmere (og dere piloter!) vet jo hvor vanskelig det er å fly et tomotors fly med bare en som fungerer. Riktignok fikk hun hjelp av et annet fly som viste vei og justerte hastighet og retning og greier, men jeg er neimen ikke sikker på om jeg hadde holdt hodet så kaldt om det var et annet fly som var like foran meg hele tiden, og jeg måtte justere throttle og alle tre akser konstant for å ikke renne i ræva på det... Tror rett og slett jeg hadde forlatt setet med en varm dam bestående av svette og urin... :whistle: Men det vil jo vise seg om jeg opplever det samme når jeg er 80 år...
Skrevet 4. april 2012 12 år Akurat det du nevner med en motor ute av drift trur jeg hadde stressa de fleste uerfarne. Tørr påstå att aldern var på hennes side når det kommer til å holde roen jeg altså. I tilleg til att det ikke var første gangen hu holdt i stikka. Men det flere ting å forholde seg til slik som vær og bevegelser for ikke å glemme reaksjons evne. Når du er snaut ti meter over bakken å du får en kjapp sidevind der flyet har gress og ikke asfalt under seg trur jeg mange hadde pissa i buksa om de var i hennes sko.
Skrevet 5. april 2012 12 år Sindre: Jeg er klar over hva en typerating er. Poenget med det retoriske spørsmålet mitt var at det kanskje ikke er så stor forskjell på å håndfly et mindre fly og en 737, nettopp fordi noen flyselskaper tar inn low-timers kun med erfaring fra mindre fly og putter dem rett i en 737. Det steget er altså mulig, og da ser jeg en sannsynlighet for at en 737 er mulig å lande i de rette forholdene for en med litt flaks, siden denne dama nå greide å lande Cessnaen.
Skrevet 5. april 2012 12 år Husk nå for all del at dette er et hypotetisk spørsmål. Eller er det noen av dere som nettopp nå har løpt frem i flyet for å ta over etter at begge pilotene ikke gadd mer? Jeg er ganske sikker på at flightsimming hjelper, men det er vel ingen her som sier at vi kan overta for profesjonelle piloter? Kanskje vi dauer, kanskje vi klarer oss. Inntil det blir aktuelt så får dere lov til å leve i håpet
Skrevet 5. april 2012 12 år Jeg liker godt siste kommentar fra karen som har bygget en 777 cockpit på kjøkkenet (link til reportasjen i Aftenposten fra forsiden her) når han får spørsmålet om han kunne klart dette i virkeligheten: "Jeg ville jo finne knapper og slikt, [...] så jeg tror jeg ville ha klart det, men håper vi aldri kommer i den situasjonen."
Skrevet 5. april 2012 12 år Andreas: Nei, jeg tenkte egentlig å finne meg en 737 i morgen og prøve. Er du med eller? ;p
Skrevet 5. april 2012 12 år Endeløs diskusjon dette imponerende prestasjon av henne på absolutt alle måter!
Skrevet 6. april 2012 12 år Endeløs debat helt klart i og med ingen av oss har vært i samma situasjon. Vi kan kun bruke logiken og erfaringa vår i andre setinger som henger sammen med saken for å gjørra våre konklusjoner.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.