Jens Leo Iversen Skrevet 26. mars 2012 Skrevet 26. mars 2012 På ENGM har rullebanene retning 016/196 grader, mens LOC har retning 014/194 grader. På ENBR har rullebanene retning 170,5/350,5 grader, mens LOC har retning 173/353 grader. LOC senderen ligger i forlengelsen av rullebanens senterlinje, og da ville jeg tro at LOC banen skulle ha samme retning som rullebanen. Hvorfor har den ikke det? Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 26. mars 2012 Skrevet 26. mars 2012 Dersom du ser på forskjellen i FSX/9 til ekte kart f.eks. så er det pga utdaterte AFCAD filer. Det står på kartene antall grader pr år med magnetisk drift som skjer, derfor vil du med default FS9/X ha på Gardermoen ha en LOC på 194 grader, mens det på kartene står 196. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 27. mars 2012 Skrevet 27. mars 2012 Det Karl Mathias snakker om her er noe som kalles magnetisk variasjon, og er definert som differansen mellom den geografiske nordpolen og den magnetiske. Variasjonen endrer seg fra år til år, og det er grunnen til at man en sjelden gang kan se at rullebaner får nye "navn", f.eks. fra 19/01 til 18/36. Det finnes dog rullebaner med såkalt "offset", for eksempel Bodø. Da har LOC en annen kurs enn rullebanen. Du kan lese mer om variasjon f.eks. i denne tråden: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=462619 Hvis du lurer på noe mere er det bare å spørre:) Siter
Tommy Bernes Skrevet 27. mars 2012 Skrevet 27. mars 2012 Localizeren står som regel fra 250ft til 500ft på siden av runway centerline på motsatt ende, vil tro da at det er grunnen til at den ikke viser akkurat den samme headingen. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 27. mars 2012 Skrevet 27. mars 2012 Glideslope antennene står på siden, localizer normalt på motsatt ende i forlengelsen og ikke på siden. Hvis ikke ville du jo hatt en offset localizer. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 27. mars 2012 Skrevet 27. mars 2012 LOC senderen ligger i forlengelsen av rullebanens senterlinje, og da ville jeg tro at LOC banen skulle ha samme retning som rullebanen. Den har samme retning, men som Marius sier, er kursen du får i f.eks FMC kompensert for magnetisk variasjon, og vil da være forskjellig fra rullebanens geografiske bearing. Geografisk bearing er oppgitt på AIP aerodrome chart. Magnetisk kurs inn mot runway ser du og i AIP, på innflyvningskartene. Som Clamer sier, LOC, eller LLZ i AIP (den greia som gir deg horisontal guidance), sitter i motsatt ende av der du lander. En flat "planke" med massse små antenner på. Glideslope transmitter (GS), sitter derimot på den siden du lander, ofte ikke langt unna VASI lysene, og der hjula dine treffer, eller bør treffe. GS transmitterne er den røde/hvite masta med tre sendere. På Bodø flyplass sitter begge LOC sendere på østsiden, for der er innflyvning fra øst offset. Du kan se dette i Bodø/Svolvær sceneryet, og på Sogndal Haukåsen (AoN). Siter
Jens Leo Iversen Skrevet 27. mars 2012 Forfatter Skrevet 27. mars 2012 Jeg får vel først presisere at spørsmålet mitt dreide seg om det som står i siste versjon av AIP, og ikke om FSX eller FS9. Jeg forstår nå at det er misvisningen som gjør at LOC og RWY tilsynelatende ikke har samme retning. Pga misvisningen må vi sette course litt forskjellig fra RWY bearing, og på den måten flyr vi faktisk samme fysiske retning (bearing) som rullebanen. Takk for svarene! ... og når jeg ser nærmere etter i AIP ser jeg det tydelig: Under "rullebanens fysiske karakteristika" står RWY retning oppgitt som BRG GEO (geografisk retning, uten misvisning) mens på ILS kartene står det: BEARINGS ARE MAGNETIC (med misvisning). Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.