Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Før drømmen om sertifikat på fly kan realiseres, skal jeg kjøre opp for bil i sommer. Er det noen som har tips til ungdomsbil? Familien er Opel-frelst, og jeg kommer nok til å føre den tradisjonen videre :grin:

 

Trenger en bil som spenner fra litt, selv om jeg ikke har planer om å bli noen råkjører. (for å kunne dra henger feks)

Har sett litt på denne som ogå når det jeg har satt som makspris. Kan ikke være stasjonsvogn, og må ha 5 dører!

 

Noen tips fra noen? :)

Skrevet

Spenner i fra? Nja, Calibra har jo ett greit navn på seg der.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33490321

V6 blir jo ikke feil uansett, men vet ikke hvor optimalt det er å dra henger med en Calibra.

 

Ellers har man jo både Omega og Vectra med motor nok. Omegaen finnes også i en 3.0 V6, og Vectraen i en 2.5 V6.

 

Vil du derimot vike fra Opel, så er det utrolig mye tøff, og bra bil du får for 80k

Skrevet

Tja, en liten påminnelse om at større volum og flere sylindre i motoren ofte resulterer i en dyrere forsikring.

 

Personlig begynte jeg med en godt brukt '98 Toyota Corolla (1.6L bensin) til 35.000, før jeg 4 år senere kjøpte en '02 Audi A4 (1.6L bensin, stasjonsvogn) for 130.000 (nå et år siden). Personlig har jeg også med meg min far for å se på biler jeg faktisk vurderer å kjøpe, og tror nok det kan ha spart meg for en del tusenlapper i kjøpspris for bilene. Du kan lære mye av en "gammel rev"... ;)

Skrevet

Jeg er "gammel" ung, men når det gjelder motorytelse så hør hva folket sier her om forsikring. Om du skal ha bilen registrert på deg er mye spart på å ikke ha det råeste av motor uansett type bil.

 

I en alder av 25 kjøpte jeg Nissan Primera Sport 140hk. Det tilsa ca 15-20K i forsikringspremie hos de vanlige forsikringsselskapene. Nå skal det sies at jeg ikke hadde altfor mye bonus opptjent.

 

Jeg har hatt bilen i 4år men den er fortsatt ikke billig å ha forsikret.

Skrevet

Har vert igjennom mye rart, men starta med Ford Granada :grin: Har i dag full bonus(med "råd" til en krasj før bonusen ryker :D)

 

Som gode forslag over her: Start med en veldig rimelig bil så får du kjørt deg inn litt, få erfaring osv, tjene opp bonus, spare peng på forsikring. Ta en med ikke så stort volum/hk eller en typisk ungdomsbil, da sparer du en hel del penger på forsikringen.

 

Det første åra hadde jeg som mål at jeg skulle ha en bil som ikke gjorde noe om jeg var uheldig med. Gjerne en som du kan "unnlate" å melde forsikringsoppgjør på om du er alene i evt. uhell.

 

Og det beste tipset, som alt er tatt: Ta med deg en kyndig person som kanskje ser potensielle skjulte utfordringer...

Skrevet

For å si det slik, den bilen du henviser til klarer fint å dra en henger opp til 750kg (egenvekt+last=750kg) som du har lov til å trekke med vanlig B sertifikat.

Skal du trekke noe som er over må du anskaffe BE sertifikat.

Det er noe som kalles campingvognregelen (go figure) som sier at du kan gå over de 750kg med vanlig B sertifikat, dog ikke over total vogntogvekt på 3500kg selv om det står at vogntogvekta på en bil er på 4400kg

 

Lykke til.

 

 

Skrevet

Se der ja, da lærte jeg noe nytt i dag også.

Men å trekke 1278 kg med den Opelen er vel drøyt :grin:

Jeg hat alltid hatt de 750kg sittende i hodet som maks tillat hengervekt med B sertifikat av en eller annen grunn.

 

Men, her er det noe som er merkelig, ut ifra den kalkulatoren der så kan altså den Opelen trekke med kun B sertifikat, hele 1278 kg.

Legger jeg inn min egen bil en Munchen Knallert, 5 serie, så kan jeg kun trekke 1080 kg, dvs hvis jeg kun har B sertifikat og for å ikke overskride 3.5 tonn.

 

Ergo, ha en lett bil som mulig, og en kan trekker mere nyttelast :grin:

 

Skrevet

Reid:

Begrensningene for tilhenger med førerkort klasse B er som følger:

- Henger ikke over 750kg totalvekt dersom vogntogvekt (bil + henger) overstiger 3500kg

- Henger over 750kg så lenge vogntogvekt ikke overstiger 3500kg. [color:#FF0000]Hengerens totalvekt kan ikke overstige bilens egenvekt (vekt inkl. fører)[/color].

- Selvsagt kan du ikke trekke tyngere henger enn det som står oppført som maksgrensen i bilens vognkort.

 

... og med BE er bilens vognkort eneste begrensning. For Opelen nevnt innledningsvis betyr det at du med klasse BE kan trekke 22 ekstra kg (1300kg total hengervekt).

 

Men nå har vi sporet helt av her, var det ikke meningen å gi tips til bilkjøp?

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Reid, hvis bilen veier over 3500 kg må man ha sertifikat for lett lastebil for å kunne kjøre den. :)

Skrevet

Ungdomsbil :

 

Eclipse

Celica

Civic

Audi a4 sedan (b5 karroseriet)

Calibra

Golf.

 

Hadde en audi a4 b5. 1,6l 101 hk. Gikk ikke så veldig bra, men turbo og intercooler ble montert, kn filter og 3" eksos fra cat og helt ut. Det gidde endel hk ekstra. Det som er så moro med audi er at motoren tåler veldig mye. Du kan f.eks trygt hente ut 300 hk av en slik motor. Stempler, råder, kam og veiv klarer det fint. Girkassa begynner å få problemer om du går over 350+hk. Da ryker synkroniseringsringene og bilen hakker og er vond å få i gir.

 

Skal du ha en rimelig bruksbil så bør du ta en titt på seat. Ibiza f.eks. Du får relativt nye ibizaer for rundt 50k. Som alle vet så er seat samme som vw. Ibiza går overens med polo så man har god tilgang på deler. Lykke til :)

Skrevet

Har prestert å glemme denne tråden... Beklager det.

Tusen takk for alle svarene, mange knallgode alternativer! Har bestemt meg for å kjøpe en rimelig bil, da det tross alt blir min første ;)

Så... nei til den Renaulten da altså?

Har lyst på manuellgir, men tviler ikke på tilbudet ditt! :)

 

1,8 bensin 125 hk vil ikke være så forferdelig sprek med henger. Skal du dra tungt vil jeg anbefale diesel.

Flott, takk for informasjonen :D Diesel hadde vært flott. Astra har 1.7 diesel med 75 hk motor. Den blir vel heller ikke særlig sprek? :confused:

 

Spenner i fra? Nja, Calibra har jo ett greit navn på seg der.

Enig, men jeg vil egentlig ha en bil som er litt nyere enn det som finnes av Calibra (rundt 2000 ->)

 

Ellers har man jo både Omega og Vectra med motor nok. Omegaen finnes også i en 3.0 V6, og Vectraen i en 2.5 V6.

Ja, sant det! Har en kompis som har Vectra, og vil derfor ha noe annet. Ellers blir vel bensinregninene ganske heavy med så stor motor?

 

Tja, en liten påminnelse om at større volum og flere sylindre i motoren ofte resulterer i en dyrere forsikring.

Det er helt klart et viktig poeng for meg.

 

Personlig begynte jeg med en godt brukt '98 Toyota Corolla (1.6L bensin) til 35.000, før jeg 4 år senere kjøpte en '02 Audi A4 (1.6L bensin, stasjonsvogn) for 130.000 (nå et år siden). Personlig har jeg også med meg min far for å se på biler jeg faktisk vurderer å kjøpe, og tror nok det kan ha spart meg for en del tusenlapper i kjøpspris for bilene. Du kan lære mye av en "gammel rev"...

Hadde jeg ikke hatt en far som stoppet meg, hadde jeg kjøpt bil for lenge siden :grin: 35.000 er en fin pris for min del.

 

Har vert igjennom mye rart, men starta med Ford Granada Har i dag full bonus(med "råd" til en krasj før bonusen ryker :D)

Det er kjekt å ha "råd" til krasj uansett. Kjipt å krasje en dyr bil, og sjansen for å komme borti noe er jo størst i ungdomsalder.

 

Alt i alt:

Kan ikke quote alle innleggene, så tusen takk til alle som har skrevet. Skal forhøre meg på forsikring før jeg kjøper bil. Kanskje må jeg se bort fra at den skal dra så bra, vet ikke om det er realistisk for en ungdom. Får spørre far pent hvis jeg trenger bil for å dra henger, tenker jeg. Hva synes dere om denne ?

Skrevet

Styr glatt unna opel astra. Dette er biler som er kjent for å ikke være driftssikre. Dessuten så har den korte intervaller på reg reim skifte. Og en 75hk diesel motor uten turbo blir såpass daut at du kommer til å slite med å komme opp i fart ved fartsøkningsfelt. Forstillingen er også ett svakt punkt og deler må ofte byttes.

Skrevet

Å dra henger kan forsåvidt være realistisk for ungdom, det kommer litt ann på hva du er involvert i og liker å gjøre. Men det må du vurdere selv. Hvor ofte foreldrene dine trekker henger kan muligens være et greit utgangspunkt? Min 1.6l bensin Audi A4 er heller ikke verdens sprekeste når jeg kobler på en henger og laster på til maks-vekt (1200kg), men det går da fremover i alle fall. Og det skjer såpass sjeldent for min del at jeg ikke gidder bekymre meg nevneverdig... Mitt råd blir å ikke fokusere så mye på hengeren dersom du kommer frem til at det er et behov du får maksimalt 1 gang i året dersom foreldrene dine likevel har en bil du kan låne til formålet når behovet melder seg.

 

Jeg har lånt min brors personalia (han er 18) til å sjekke forsikring i Gjensidige sin kalkulator på de 2 bilene du selv har foreslått, og diesel-bilen er omentrent 1 tusenlapp billigere per år enn den foreslåtte bensin-bilen. Men denne er nok en tusenlapp billigere per år. Men sistnevnte bil kommer nær opp mot opprinnelig "maks-pris"-eksempel.

 

Personlig vil jeg vel anbefale noe slikt som dette. Grei pris på forsikring, og den har et OK fraspark. Og Corolla er erfaringsmessig ikke de dyreste bilene i vedlikehold (min måtte 1 gang inn grunnet girkassen, noe som kostet noen laken, men ellers bare normalt vedlikehold og service over en periode på nesten 4 år).

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...