Gå til innhold

Fuerteventura: sol,strand,fly,skip & nye Volvo S60


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Fuerteventura: sol,strand,fly,skip og nye Volvo S60(leiebil)

 

 

Februar 2012:

 

En av mine favoritter når det gjelder kanariøyene, er definitivt

den nest største øyen: Fuerteventura (betyr "Sterk vind") som

ligger mellom Lanzarote og Gran Canaria. Dette er en øy hvor

turistutbyggingen har gått mere rolig for seg, en øy som har langt

færre turister (som Lanzarote), som betyr et mere autentisk

og rolig liv for oss andre sammen med fastboende. Bortsett fra helt

i nord på øyen hvor man finner Corralejo, som er det eneste stedet

som minner litt om en slags "turistmaskin" - dog i mindre skala.

 

Min favoritt er uansett helt nede i syd på øyen, nemlig Janida området

(uttales: "Hann-dia"). Janida og Morro Jable var tidligere en trøtt

og tilbaketrukken fiskelandsby, og heldigvis har stedet fått beholde

mye av sin opprinnelige sjarm. Janida ligger ved en av de desidert

flotteste sandstrendene ikke bare på Fuerteventura, men av alle

kanariøyene. Sandstranden er tre mil lang, og opptil 100 meter bred

visse steder.

 

Hovedstaden på Fuerteventura er Puerto de Rosario, hvor også flyplassen

ligger i nærheten av. Fuerteventura Airport, med IATA-kode: FUE

(ICAO: GCFV) som brukes av et 30-talls flyselskaper. Totalt ca. 70.000

fastboende på øyen, det tar ca. 1.5 time fra flyplassen og helt ned

til Janida i syd (93km). Fuerteventura har alltid vært meget populær

blant surfere og de som driver med kitesurfing og lign. Fuerteventura

er helt klart en "rolig" øy, her er det strender, sol, og bad som dominerer.

 

Noen nye steder har de senere år dukket opp, bl.a. Caleta de Fuste,

Las Playitas, Cost Calma m.fl, men fortsatt går utbyggingstempoet heldigvis

sakte - og hvert av stedene begrenses i størrelse.

 

 

 

(Til tider utfordrende fotoforhold, med veldig varierende lys -

noe visse bilder bærer preg av. Noen ytterst få av bildene er

tatt med mobilkamera: Sony Ericsson Xperia mini Pro - SK17i

m/ 5 MP kamera)

 

 

La oss begynne med innflyvningen til Fuerteventura, med Calima Aviacion

sin eldre B737-800 maskin:

 

IMG_1229.jpg

 

IMG_1234.jpg

 

IMG_1235.jpg

 

IMG_1236.jpg

 

IMG_1237.jpg

 

IMG_1238.jpg

 

IMG_1591.jpg

Over: nede på Fuerteventura. Ved siden av står Germania med "D-AHIM"

en Airbus A319-100, opprinnelig levert ny til Hamburg International

pr. mars 2009 (maskinen er dermed tre år gammel). Selskapet lukket dørene

pr. 19 okt. 2010, og maskinen gikk videre til Germania pr. 3. mars 2011.

 

 

Så forflytter vi oss helt ned på den sydlige spissen på Fuerteventura,

Janida-området - og nærliggende Morro Jable:

 

 

IMG_1258.jpg

Over: et velkjent og kjært syn, for oss Fuerteventura-elskere - den lange

Janida-stranden og fyrtårnet: Faro de Janida.

 

 

IMG_1261.jpg

 

IMG_1268.jpg

 

IMG_1294.jpg

Over: Morro Jable, som har flere meget gode fiskerestauranter - med mye fristende

sjømat på menyen.

 

 

IMG_1272.jpg

 

IMG_1279.jpg

 

IMG_1281.jpg

 

IMG_1306.jpg

Skrevet

IMG_1513.jpg

Over: Faro de Janida.

 

 

En lengre og humpete biltur unna, så kommer man til "Punta de Janida" med sitt fyrtårn -

så langt syd-vest du kommer på øyen - neste stopp blir Gran Canaria med atlanterhavet

mellom:

 

 

IMG_1432.jpg

Over: Punta de Janida, med sitt fyrtårn og gratis museum.

 

 

IMG_1433.jpg

 

IMG_1435.jpg

 

 

Reiser man litt inn i landet, domineres mye av det ørkenaktige vulkanlandskapet, karrig

med flott:

 

 

IMG_1419.jpg

 

IMG_1446.jpg

 

IMG_1453.jpg

 

IMG_1459.jpg

 

 

Så beveger vi oss over til den lille maritime delen av dette reisebrevet:

 

 

IMG_1264.jpg

Over: Fred.Olsen Express med eldre innchartet skip: "M/S Betancuria", som definitivt

det ikke er mye "express" over. "M/S Betancuria" med sin lange forhistorie

trafikkerer triangelet: Las Palmas (Gran Canaria) - Puerto del Rosaria (Fuerteventura) -

Arrecife (Lanzarote). "M/S Betancuria" ble utchartret til Fred.Olsen Express

pr. aug. 2011. Skipet ble levert nytt i 1981 (er nå 31 år!), og satt inn hos

rederiet "Gedser-Travemunde AS" i rute mellom stedene med samme navn.

Fartøyet har senere operert hos Sally Line som "M/S Sally Star", hos Silja Line

på Vasa-Umeå som "M/S Wasa Express", hos Rederi AB Gotland, som "M/S Thjelvar",

videre til Destination Gotland. Så til Color Line, som "M/S Color Traveller"

i rute mellom Larvik og Hirtshals, senere Larvik-Fr.havn. Videre til Scandlines

som "M/S Rostock", i tillegg har skipet i perioder vært opplagt i dokk.

 

 

IMG_1301.jpg

 

IMG_1492.jpg

 

IMG_1490.jpg

Over: Armas (Naviera Armas S.S) med "M/S Volcan de Tamasite", som går i fast

rutetrafikk mellom Las Palmas (Gran Canaria), og Morro Jable (Fuerteventura) - i tillegg

til visse slinger hvor den også går innom Santa Cruz de Tenerife. Fartøyet ble levert

nytt til Armas i 2004 (åtte år gammel), er 142 m. lang, har en kapasitet på 1.466 pax,

og 395 biler, knop: 21. Søsterfartøyet er "M/S Volcan de Timanfaya".

 

 

 

Så er det duket for fly og luftfart:

 

 

IMG_1522.jpg

Over: oversikt over avganger, en typisk mandag (30.) i Januar, i tidsrommet

mellom kl: 12:15 og 21:25 - legg merke til "JK"-flighten som er kansellert,

dette var kort tid etter at Spanair gikk konkurs.

 

 

IMG_1524.jpg

Over: noe som også sees her, "JK5129" fra Madrid med Spanair ble definitivt kansellert ja.

 

 

IMG_1241.jpg

Over: mandag er tydeligvis "Fuerteventura-dagen" hos Primera Air Scandinavia, og for

en del andre skandinaviske operatører og flyselskap.

Skrevet

IMG_1246.jpg

Over: maskinen vi fløy med, Calima Aviacion med "EC-LKO". En ganske så tilårskommen

B737-800 (13 år gammel), opprinnelig levert ny til franske Euralair Horizons

som "F-GRNC" pr. des. 1998. Videre til Air Berlin pr. mai 2004, så over

til nåværende Calima Aviacion pr. januar 2011 (samt en tur innom Travel Service,

mellom dette: fra mai 2011 til nov. 2011). Maskinen har tydeligvis vært innom

også "Binter Canarias" på leasing, da det var svake rester fra dette på babord

motor.

 

 

IMG_1248.jpg

IMG_1532.jpg

IMG_1575.jpg

Over: Binter Canarias (operert av Naysa) med "EC-KGJ": ATR72-200,

levert ny til Naysa pr: juni 2007 (ca. 4.5 år gammel).

Bærer forøvrig navnet: "Madeira".

 

 

IMG_1528.jpg

IMG_1529.jpg

Over: TUIfly (Tyskland) med "D-AHFM": B737-800, levert ny opprinnelig

til Hapag Lloyd pr. april 2000 (maskinen er dermed 12 år gammel). Og som

man enkelt ser, er det Haribo-logo over det meste av flyet.

 

IMG_1537.jpg

IMG_1583.jpg

Over: Air Italy Polska med "EI-EOJ": B737-800, som opprinnelig ble

levert ny til Flyglobespan pr: mars 2005 som "G-CDEG". Så leaset

til GMG Airlines, så tilbake til Flyglobespan pr. april 2008, så lagret

fra nov 2009. Så leaset Norwegian flyet fra 27. nov 2009, og fikk

reg. "LN-KHD" frem til sept. 2010. Air Italy Polska leaset flyet

fra okt. 2010 med nåværende reg.

 

 

IMG_1546.jpg

IMG_1552.jpg

Over: Meridiana Fly / Eurofly med: "I-EEZG": Airbus A320-200, levert

ny til Eurofly: mai 2003 (maskinen er dermed snart ni år gammel). Vært hos

Eurofly / Meridiana Fly siden.

 

 

IMG_1548.jpg

Over: Air Berlin med: "D-ABFG": Airbus A320-200, levert ny til

samme selskap pr. mai 2010 (maskinen er dermed under to år gammel).

 

 

IMG_1564.jpg

Over: Primera Air Scandinavia med: "OY-PSB": B737-800, levert ny til moderselskapet

JetX pr. mai 2007 som "TF-JXE" (maskinen er dermed snart fem år).

 

IMG_1568.jpg

Over: Primera Air Scandinavia med: "OY-PSC": B737-800, levert ny opprinnelig til

eksotiske: BWIA Int. pr. des. 2002 som "9Y-GND" (maskinen er dermed noe over ni år).

Så gikk maskinen over til Caribbean Airlines pr. januar 2007, og videre til Islandske

JetX pr. mars 2007 som "TF-JXF". Så overført internt til Primera Air og videre

til danske Primera Air Scandinavia med dagens reg.

 

 

IMG_1576.jpg

IMG_1580.jpg

Over: Meridiana Fly / Eurofly med: "I-EEZE": Airbus A320-200, levert

ny til Eurofly: mars 2003 (maskinen er dermed ni år gammel). Vært hos

Eurofly / Meridiana Fly siden.

Skrevet

Så er det på høy tid med bil, og denne gangen blir det Volvo for

alle pengene. Kjører privat en 2010-modell: Volvo S80 2.5T (231hk)

med femsylindret motor i Summum-utgave, og ofte blir det også Volvo

leiebil på kanariøyene hos Cicar eller Cabrera Medina. Flere ganger

har det bl.a. blitt ulike utgaver av denne Volvo S40 med automat:

 

 

IMG_1322.jpg

IMG_1323.jpg

Over: Volvo S40 med 2.4liters motor (fem sylindret), som yter 140 hester.

 

 

Men forskjellen fra en Volvo S80 til en S40 er uten tvil meget stor,

denne gangen ble forskjellen noe mykere - da man i stedet tilbragte

milene bak rattet i denne nye Volvo S60-modellen. Nærmere spesifikt

en Volvo S60 D3, en femsylindret dieselmotor på 2 liter - som yter 163 hester.

Bilen var i Momentum-utgave, og like sort og fin som min egen S80 her hjemme:

 

 

IMG_1380.jpg

Over: bilen var litt over 9 mnd. gammel, og hadde rullet ca. 17.000km før

det var min tur å tilbringe noen dager med denne.

 

 

IMG_1370.jpg

 

IMG_1358.jpg

 

IMG_1376.jpg

 

IMG_1372.jpg

 

IMG_1381.jpg

 

IMG_1384.jpg

 

IMG_1386.jpg

 

IMG_1388.jpg

 

IMG_1391.jpg

 

IMG_1394.jpg

 

 

Standard på bl.a. nye S60 er "City Safety", som innebærer at bilen er utstyrt med

kamera og radar - som hele tiden scanner foran bilen; og vil bremse bilen automatisk

dersom det er fare for sammenstøt når man kjører i lavere hastigheter:

 

IMG_1504.jpg

 

IMG_1505.jpg

Skrevet

IMG_1493.jpg

 

IMG_1498.jpg

 

IMG_1500.jpg

 

 

Til sammenligning er S40'en i Gruppe: "H" og koster ca. Kr: 370.- pr. dag, mens

S60'en er i gruppe: "L" koster ca. kr: 685.- pr dag hos Cicar / Cabrera Medina

(begge biler med automatgir selvsagt). Til sammenligning skal f.eks. Hertz

ha kr: 565.- pr. dag for en liten Mercedes-Benz: A-klasse (aut.), og

National/Europcar hele kr: 633.- for den samme Volvo S40 (aut.).

 

 

Så over til det lokale dyrelivet, alt fra geiter, katter (alle liker vel katter?),

samt ekorn:

 

 

IMG_1427.jpg

Over: disse geitene kom stormende mot bilen, på en av langturene innover i landet -

aj aj.. godt man ikke behøver å være redd for lakken på sin egen bil, men de klarte

å unngå hornene mot bilen i allefall.

 

IMG_1477.jpg

 

IMG_1486.jpg

Over: når man tømte papirposene for brødsmuler (etter lunsjen) oppe i fjellene,

stod disse ekornene halvveis i hånden - ikke tamme, men ikke langt fra heller; herlig!

 

 

IMG_1315.jpg

 

IMG_1325.jpg

 

IMG_1340.jpg

Over: katter blir man jo aldri lei, herlige dyr..

 

 

IMG_1509.jpg

Over: så et bilde, til de som er "lokalkjent" på Janida - dersom du var her for

ca. 10-11 år siden; spiste du kanskje på denne restauranten: "Restaurant Columbus" som

ligger i tilknytning til leilighetskomplekset "Palm Garden", sistnevnte er fortsatt

populært - men desverre har restauranten vært stengt i over 10 år. Utrolig synd, meget

god mat - ikke minst de flamberte rettene som de var meget gode på. Samt flamberte jordbær

til dessert, lokalet har stått tomt siden - med dertilhørende falmede menyer i inngangspartiet,

trist og synd..

 

 

DSC_0005.jpg

Over: på den største "Hiperdino"-butikken (som tidl. var Netto), kunne man bl.a.

ta del i dette tilbudet. Kjøp tre stk. 0.33cl ølbokser, og få hver ølboks til

den latterlige prisen av €0.20 - tilsvarer norske: kr: 1.50 pr. ølboks - viva España!

 

 

DSC_0029.jpg

 

Breitling_01.jpg

Over: og jommen ble det ikke klokkekjøp også, på øyene sparer man automatisk

25% (da dette er trollfri sone) - i tillegg fikk man et godt tilbud på klokken

i Breitling-serien man har siklet på en stund, nemlig "Breitling Aerospace"

innenfor "Professional"-serien. Sammenlignet med hva Urmaker Bjerke i Oslo

skulle ha, sparte man fort nesten kr: 10.000. Betalte ca. kr: 19.800.- for denne,

i utgaven "Copperhead bronze". Urmaker Bjerke tar kr: 29.050.- for samme klokke.

Breitling Aerospace er en kronograf-klokke, i tillegg til SuperQuarts

(ti ganger mer nøyaktig, enn vanlig quartz-ur), i lett titanium, thermokompansert

glass, samt anti-gjenskinn på begge sider av glasset som består av ripefritt safirglass.

 

 

 

 

 

IMG_1374.jpg

Over: solnedgang i Janida-området.

 

 

 

 

Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av

merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0

megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom.

Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048),

og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for

posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen).

 

 

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen

kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...