Lars B. Frostad Skrevet 24. februar 2012 Skrevet 24. februar 2012 Fuerteventura: sol,strand,fly,skip og nye Volvo S60(leiebil) Februar 2012: En av mine favoritter når det gjelder kanariøyene, er definitivt den nest største øyen: Fuerteventura (betyr "Sterk vind") som ligger mellom Lanzarote og Gran Canaria. Dette er en øy hvor turistutbyggingen har gått mere rolig for seg, en øy som har langt færre turister (som Lanzarote), som betyr et mere autentisk og rolig liv for oss andre sammen med fastboende. Bortsett fra helt i nord på øyen hvor man finner Corralejo, som er det eneste stedet som minner litt om en slags "turistmaskin" - dog i mindre skala. Min favoritt er uansett helt nede i syd på øyen, nemlig Janida området (uttales: "Hann-dia"). Janida og Morro Jable var tidligere en trøtt og tilbaketrukken fiskelandsby, og heldigvis har stedet fått beholde mye av sin opprinnelige sjarm. Janida ligger ved en av de desidert flotteste sandstrendene ikke bare på Fuerteventura, men av alle kanariøyene. Sandstranden er tre mil lang, og opptil 100 meter bred visse steder. Hovedstaden på Fuerteventura er Puerto de Rosario, hvor også flyplassen ligger i nærheten av. Fuerteventura Airport, med IATA-kode: FUE (ICAO: GCFV) som brukes av et 30-talls flyselskaper. Totalt ca. 70.000 fastboende på øyen, det tar ca. 1.5 time fra flyplassen og helt ned til Janida i syd (93km). Fuerteventura har alltid vært meget populær blant surfere og de som driver med kitesurfing og lign. Fuerteventura er helt klart en "rolig" øy, her er det strender, sol, og bad som dominerer. Noen nye steder har de senere år dukket opp, bl.a. Caleta de Fuste, Las Playitas, Cost Calma m.fl, men fortsatt går utbyggingstempoet heldigvis sakte - og hvert av stedene begrenses i størrelse. (Til tider utfordrende fotoforhold, med veldig varierende lys - noe visse bilder bærer preg av. Noen ytterst få av bildene er tatt med mobilkamera: Sony Ericsson Xperia mini Pro - SK17i m/ 5 MP kamera) La oss begynne med innflyvningen til Fuerteventura, med Calima Aviacion sin eldre B737-800 maskin: Over: nede på Fuerteventura. Ved siden av står Germania med "D-AHIM" en Airbus A319-100, opprinnelig levert ny til Hamburg International pr. mars 2009 (maskinen er dermed tre år gammel). Selskapet lukket dørene pr. 19 okt. 2010, og maskinen gikk videre til Germania pr. 3. mars 2011. Så forflytter vi oss helt ned på den sydlige spissen på Fuerteventura, Janida-området - og nærliggende Morro Jable: Over: et velkjent og kjært syn, for oss Fuerteventura-elskere - den lange Janida-stranden og fyrtårnet: Faro de Janida. Over: Morro Jable, som har flere meget gode fiskerestauranter - med mye fristende sjømat på menyen. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Skrevet 24. februar 2012 Over: Faro de Janida. En lengre og humpete biltur unna, så kommer man til "Punta de Janida" med sitt fyrtårn - så langt syd-vest du kommer på øyen - neste stopp blir Gran Canaria med atlanterhavet mellom: Over: Punta de Janida, med sitt fyrtårn og gratis museum. Reiser man litt inn i landet, domineres mye av det ørkenaktige vulkanlandskapet, karrig med flott: Så beveger vi oss over til den lille maritime delen av dette reisebrevet: Over: Fred.Olsen Express med eldre innchartet skip: "M/S Betancuria", som definitivt det ikke er mye "express" over. "M/S Betancuria" med sin lange forhistorie trafikkerer triangelet: Las Palmas (Gran Canaria) - Puerto del Rosaria (Fuerteventura) - Arrecife (Lanzarote). "M/S Betancuria" ble utchartret til Fred.Olsen Express pr. aug. 2011. Skipet ble levert nytt i 1981 (er nå 31 år!), og satt inn hos rederiet "Gedser-Travemunde AS" i rute mellom stedene med samme navn. Fartøyet har senere operert hos Sally Line som "M/S Sally Star", hos Silja Line på Vasa-Umeå som "M/S Wasa Express", hos Rederi AB Gotland, som "M/S Thjelvar", videre til Destination Gotland. Så til Color Line, som "M/S Color Traveller" i rute mellom Larvik og Hirtshals, senere Larvik-Fr.havn. Videre til Scandlines som "M/S Rostock", i tillegg har skipet i perioder vært opplagt i dokk. Over: Armas (Naviera Armas S.S) med "M/S Volcan de Tamasite", som går i fast rutetrafikk mellom Las Palmas (Gran Canaria), og Morro Jable (Fuerteventura) - i tillegg til visse slinger hvor den også går innom Santa Cruz de Tenerife. Fartøyet ble levert nytt til Armas i 2004 (åtte år gammel), er 142 m. lang, har en kapasitet på 1.466 pax, og 395 biler, knop: 21. Søsterfartøyet er "M/S Volcan de Timanfaya". Så er det duket for fly og luftfart: Over: oversikt over avganger, en typisk mandag (30.) i Januar, i tidsrommet mellom kl: 12:15 og 21:25 - legg merke til "JK"-flighten som er kansellert, dette var kort tid etter at Spanair gikk konkurs. Over: noe som også sees her, "JK5129" fra Madrid med Spanair ble definitivt kansellert ja. Over: mandag er tydeligvis "Fuerteventura-dagen" hos Primera Air Scandinavia, og for en del andre skandinaviske operatører og flyselskap. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Skrevet 24. februar 2012 Over: maskinen vi fløy med, Calima Aviacion med "EC-LKO". En ganske så tilårskommen B737-800 (13 år gammel), opprinnelig levert ny til franske Euralair Horizons som "F-GRNC" pr. des. 1998. Videre til Air Berlin pr. mai 2004, så over til nåværende Calima Aviacion pr. januar 2011 (samt en tur innom Travel Service, mellom dette: fra mai 2011 til nov. 2011). Maskinen har tydeligvis vært innom også "Binter Canarias" på leasing, da det var svake rester fra dette på babord motor. Over: Binter Canarias (operert av Naysa) med "EC-KGJ": ATR72-200, levert ny til Naysa pr: juni 2007 (ca. 4.5 år gammel). Bærer forøvrig navnet: "Madeira". Over: TUIfly (Tyskland) med "D-AHFM": B737-800, levert ny opprinnelig til Hapag Lloyd pr. april 2000 (maskinen er dermed 12 år gammel). Og som man enkelt ser, er det Haribo-logo over det meste av flyet. Over: Air Italy Polska med "EI-EOJ": B737-800, som opprinnelig ble levert ny til Flyglobespan pr: mars 2005 som "G-CDEG". Så leaset til GMG Airlines, så tilbake til Flyglobespan pr. april 2008, så lagret fra nov 2009. Så leaset Norwegian flyet fra 27. nov 2009, og fikk reg. "LN-KHD" frem til sept. 2010. Air Italy Polska leaset flyet fra okt. 2010 med nåværende reg. Over: Meridiana Fly / Eurofly med: "I-EEZG": Airbus A320-200, levert ny til Eurofly: mai 2003 (maskinen er dermed snart ni år gammel). Vært hos Eurofly / Meridiana Fly siden. Over: Air Berlin med: "D-ABFG": Airbus A320-200, levert ny til samme selskap pr. mai 2010 (maskinen er dermed under to år gammel). Over: Primera Air Scandinavia med: "OY-PSB": B737-800, levert ny til moderselskapet JetX pr. mai 2007 som "TF-JXE" (maskinen er dermed snart fem år). Over: Primera Air Scandinavia med: "OY-PSC": B737-800, levert ny opprinnelig til eksotiske: BWIA Int. pr. des. 2002 som "9Y-GND" (maskinen er dermed noe over ni år). Så gikk maskinen over til Caribbean Airlines pr. januar 2007, og videre til Islandske JetX pr. mars 2007 som "TF-JXF". Så overført internt til Primera Air og videre til danske Primera Air Scandinavia med dagens reg. Over: Meridiana Fly / Eurofly med: "I-EEZE": Airbus A320-200, levert ny til Eurofly: mars 2003 (maskinen er dermed ni år gammel). Vært hos Eurofly / Meridiana Fly siden. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Skrevet 24. februar 2012 Så er det på høy tid med bil, og denne gangen blir det Volvo for alle pengene. Kjører privat en 2010-modell: Volvo S80 2.5T (231hk) med femsylindret motor i Summum-utgave, og ofte blir det også Volvo leiebil på kanariøyene hos Cicar eller Cabrera Medina. Flere ganger har det bl.a. blitt ulike utgaver av denne Volvo S40 med automat: Over: Volvo S40 med 2.4liters motor (fem sylindret), som yter 140 hester. Men forskjellen fra en Volvo S80 til en S40 er uten tvil meget stor, denne gangen ble forskjellen noe mykere - da man i stedet tilbragte milene bak rattet i denne nye Volvo S60-modellen. Nærmere spesifikt en Volvo S60 D3, en femsylindret dieselmotor på 2 liter - som yter 163 hester. Bilen var i Momentum-utgave, og like sort og fin som min egen S80 her hjemme: Over: bilen var litt over 9 mnd. gammel, og hadde rullet ca. 17.000km før det var min tur å tilbringe noen dager med denne. Standard på bl.a. nye S60 er "City Safety", som innebærer at bilen er utstyrt med kamera og radar - som hele tiden scanner foran bilen; og vil bremse bilen automatisk dersom det er fare for sammenstøt når man kjører i lavere hastigheter: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 24. februar 2012 Forfatter Skrevet 24. februar 2012 Til sammenligning er S40'en i Gruppe: "H" og koster ca. Kr: 370.- pr. dag, mens S60'en er i gruppe: "L" koster ca. kr: 685.- pr dag hos Cicar / Cabrera Medina (begge biler med automatgir selvsagt). Til sammenligning skal f.eks. Hertz ha kr: 565.- pr. dag for en liten Mercedes-Benz: A-klasse (aut.), og National/Europcar hele kr: 633.- for den samme Volvo S40 (aut.). Så over til det lokale dyrelivet, alt fra geiter, katter (alle liker vel katter?), samt ekorn: Over: disse geitene kom stormende mot bilen, på en av langturene innover i landet - aj aj.. godt man ikke behøver å være redd for lakken på sin egen bil, men de klarte å unngå hornene mot bilen i allefall. Over: når man tømte papirposene for brødsmuler (etter lunsjen) oppe i fjellene, stod disse ekornene halvveis i hånden - ikke tamme, men ikke langt fra heller; herlig! Over: katter blir man jo aldri lei, herlige dyr.. Over: så et bilde, til de som er "lokalkjent" på Janida - dersom du var her for ca. 10-11 år siden; spiste du kanskje på denne restauranten: "Restaurant Columbus" som ligger i tilknytning til leilighetskomplekset "Palm Garden", sistnevnte er fortsatt populært - men desverre har restauranten vært stengt i over 10 år. Utrolig synd, meget god mat - ikke minst de flamberte rettene som de var meget gode på. Samt flamberte jordbær til dessert, lokalet har stått tomt siden - med dertilhørende falmede menyer i inngangspartiet, trist og synd.. Over: på den største "Hiperdino"-butikken (som tidl. var Netto), kunne man bl.a. ta del i dette tilbudet. Kjøp tre stk. 0.33cl ølbokser, og få hver ølboks til den latterlige prisen av €0.20 - tilsvarer norske: kr: 1.50 pr. ølboks - viva España! Over: og jommen ble det ikke klokkekjøp også, på øyene sparer man automatisk 25% (da dette er trollfri sone) - i tillegg fikk man et godt tilbud på klokken i Breitling-serien man har siklet på en stund, nemlig "Breitling Aerospace" innenfor "Professional"-serien. Sammenlignet med hva Urmaker Bjerke i Oslo skulle ha, sparte man fort nesten kr: 10.000. Betalte ca. kr: 19.800.- for denne, i utgaven "Copperhead bronze". Urmaker Bjerke tar kr: 29.050.- for samme klokke. Breitling Aerospace er en kronograf-klokke, i tillegg til SuperQuarts (ti ganger mer nøyaktig, enn vanlig quartz-ur), i lett titanium, thermokompansert glass, samt anti-gjenskinn på begge sider av glasset som består av ripefritt safirglass. Over: solnedgang i Janida-området. Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Jeg bruker nå "widescreen"-modus på kameraet (3648x2048), og har nedskalert bildene til formatet: 1100x618 for posting på nett (og ikke lenger 800x600 pga. widescreen). Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.